Malmedy

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

De laatste maanden zijn er vanuit het MBF al herhaaldelijk contacten geweest met de kabinetten van de ministers van Leefmilieu en Toerisme en met het algemeen hoofd van het DNF (Département Nature et Forets) en die van Malmedy.
Vele contacten gebeurden op het terrein en dat was blijkbaar zeer verhelderend voor de verschillende actoren.
De eerste indrukken zijn echt veelbelovend. Maar uiteindelijk moet de politiek zijn zegen geven over een wetswijziging .....
Geduld dus !
Ik heb wel begrepen dat vooral de "wilde" paden geviseerd worden. Enduro is nu eenmaal in grote opmars en daardoor verschijnen er ook meer en meer wilde paden kriskras op de flanken van de valleien. Vlakbij Malmedy (ik ga de locaties niet bekendmaken :wink: ) weet ik al zeker 22 "illegale" afdalingen liggen, en daar reken ik dus zeker het bikepark Ferme Libert niet bij.
En dat gebeurt op verschillende plaatsen in de Ardennen. Denk bvb maar aan de Ninglinspo waar wel degelijk bekeuringen zijn uitgedeeld.
Dát is vooral een doorn in het oog van het DNF.
Maar ook daar wordt aan gewerkt. Plannen liggen ter goedkeuring.
Het MBF zet zich in voor enduro en mtb-paadjes in het algemeen, mede dankzij jullie handtekeningen van het MBF-manifest.
Wordt vervolgd .....
Ik hou jullie later op de hoogte.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

lowie schreef: do 20 augustus 2020, 22:16 De laatste maanden zijn er vanuit het MBF al herhaaldelijk contacten geweest met de kabinetten van de ministers van Leefmilieu en Toerisme en met het algemeen hoofd van het DNF (Département Nature et Forets) en die van Malmedy.
Vele contacten gebeurden op het terrein en dat was blijkbaar zeer verhelderend voor de verschillende actoren.
De eerste indrukken zijn echt veelbelovend. Maar uiteindelijk moet de politiek zijn zegen geven over een wetswijziging .....
Geduld dus !
Ik heb wel begrepen dat vooral de "wilde" paden geviseerd worden. Enduro is nu eenmaal in grote opmars en daardoor verschijnen er ook meer en meer wilde paden kriskras op de flanken van de valleien. Vlakbij Malmedy (ik ga de locaties niet bekendmaken :wink: ) weet ik al zeker 22 "illegale" afdalingen liggen, en daar reken ik dus zeker het bikepark Ferme Libert niet bij.
En dat gebeurt op verschillende plaatsen in de Ardennen. Denk bvb maar aan de Ninglinspo waar wel degelijk bekeuringen zijn uitgedeeld.
Dát is vooral een doorn in het oog van het DNF.
Maar ook daar wordt aan gewerkt. Plannen liggen ter goedkeuring.
Het MBF zet zich in voor enduro en mtb-paadjes in het algemeen, mede dankzij jullie handtekeningen van het MBF-manifest.
Wordt vervolgd .....
Ik hou jullie later op de hoogte.
Dag lowie, heb je nog een kleine update over de laatste stand van zaken?
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op ma 31 juli 2023, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

hitchhikerzguide schreef: do 15 april 2021, 22:39
lowie schreef: do 20 augustus 2020, 22:16 De laatste maanden zijn er vanuit het MBF al herhaaldelijk contacten geweest met de kabinetten van de ministers van Leefmilieu en Toerisme en met het algemeen hoofd van het DNF (Département Nature et Forets) en die van Malmedy.
Vele contacten gebeurden op het terrein en dat was blijkbaar zeer verhelderend voor de verschillende actoren.
De eerste indrukken zijn echt veelbelovend. Maar uiteindelijk moet de politiek zijn zegen geven over een wetswijziging .....
Geduld dus !
Ik heb wel begrepen dat vooral de "wilde" paden geviseerd worden. Enduro is nu eenmaal in grote opmars en daardoor verschijnen er ook meer en meer wilde paden kriskras op de flanken van de valleien. Vlakbij Malmedy (ik ga de locaties niet bekendmaken :wink: ) weet ik al zeker 22 "illegale" afdalingen liggen, en daar reken ik dus zeker het bikepark Ferme Libert niet bij.
En dat gebeurt op verschillende plaatsen in de Ardennen. Denk bvb maar aan de Ninglinspo waar wel degelijk bekeuringen zijn uitgedeeld.
Dát is vooral een doorn in het oog van het DNF.
Maar ook daar wordt aan gewerkt. Plannen liggen ter goedkeuring.
Het MBF zet zich in voor enduro en mtb-paadjes in het algemeen, mede dankzij jullie handtekeningen van het MBF-manifest.
Wordt vervolgd .....
Ik hou jullie later op de hoogte.
Dag lowie, heb je nog een kleine update over de laatste stand van zaken?
Het is een zeer lange weg, maar intussen is er in Wallonië al erg veel gebeurd en bereikt. In de loop van dit jaar zal er meer duidelijk worden.
Het mountainbiken legaliseren op álle paadjes zal een moeilijke oefening worden, maar bereidheid tot versoepeling is er zeker, ook een beetje afhankelijk van regio tot regio.
Vanuit Malmedy hoor ik nog weinig over controles. Zeker in Malmedy is er vanuit het DNF (Département Nature et Forets) veel openheid tot overleg.
Denk eraan dat ons eigen gedrag tegenover mederecreanten mee bepalend is voor de toekomst van onze beleving. Daar wringt dikwijls het schoentje en halen we dat constructief overleg zelf onderuit.
Kijk maar eens in de facebookgroepen hoe alles wat groen is wordt afgeschoten in bewoordingen die mijlenver onder de gordel zijn. En ja, de "andere kant" leest ook mee. Precies of men denkt dat alleen onze visie de enige waarheid is zonder zich ook maar eens een seconde te verplaatsen in die andere kant.
Dát is dus één van de obstakels waar een klein deel van ons zelf voor zorgt.
Enfin, na deze valse noot : geniet respectvolle tegenover medemens en natuur in Malmedy !
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ik wil gewoon dat Ferme Libert weer open gaat en ik erheen kan!
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Ik zag gisteren via strava , dat er op de hoge venen nog wel wat sneeuw lag. Via strava kun je al zien dat er steeds meer Nederlanders naar de Ardenne gaan om te trainen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

wibas schreef: vr 16 april 2021, 10:39 Ik zag gisteren via strava , dat er op de hoge venen nog wel wat sneeuw lag. Via strava kun je al zien dat er steeds meer Nederlanders naar de Ardenne gaan om te trainen.
Je komt de grens toch moeilijk over?
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Reisverbod stopt (langs Belgische kant) op maandag. Je mag de grens over, zonder formaliteiten voor 48u of minder.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04/14 ... uw-reizen/
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Dank je voor de update Lowie.
Ik mis de Ardennen (En met name jullie ritten) toch wel heel erg.

In de praktijk is er in mijn ogen nooit een probleem geweest.
Wandelaars vinden het vaak ook leuk om te zien.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

Yep, vanaf morgen kan je weer de grens over zo lang je maar binnen 12 uur terug bent.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Juan007 schreef: zo 18 april 2021, 10:11 Yep, vanaf morgen kan je weer de grens over zo lang je maar binnen 12 uur terug bent.
Kan je een link geven waar ik die regeling kan terugvinden ?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Op https://www.vlaanderen.be/gezondheid-en ... ronacrisis

Hier staat:
Het reisverbod voor niet-essentiële reizen binnen de Europese Unie vervalt vanaf 19 april.
Verbod vervalt. Negatief advies blijft bestaan.
Juan007
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:02
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8

lowie schreef: zo 18 april 2021, 22:53
Juan007 schreef: zo 18 april 2021, 10:11 Yep, vanaf morgen kan je weer de grens over zo lang je maar binnen 12 uur terug bent.
Kan je een link geven waar ik die regeling kan terugvinden ?
https://www.bd.nl/brabant/wie-binnen-12 ... ogle.nl%2F
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

FERME LIBERT HERE WE COME :winkie:

Moet het wel eerst open gaan natuurlijk :-{
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Hoop idd dat ze open gaan zit eind mei twee weken in Vaals :D Dan ben je zo heen en weer naar Malmedy
Plaats reactie