vielsalm

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
jaspero
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2830
Lid geworden op: di 29 augustus 2006, 21:49
Mijn mountainbike: Cdale CaadX, Ultimate CFSL 8 Aero
Contacteer:

Beetje zoeken en je komt erg leuke dingen tegen in vielsalm.
Biking skills or Hospital bills
Kjiratsiekoedel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2021
Lid geworden op: di 7 september 2004, 21:05
Mijn mountainbike: Kona Manomano

Ik ga dit weekend naar Vielsalm met een beginnersgroep. Waarschijnlijk vinden de meesten een heuvel al ingewikkeld, dus niet veel nodig. Maar welke route is t meest interessant om te doen 3 of 4?

Ik weet dat er meer en mooier is, maar dat is voor nu teveel gedoe. (tenzij iemand een GPS track heeft van een alternatieve route daar)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

FYI:
Zaterdag/zondag is het nationaal kampioenschap DH in Vielsalm...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Afgelopen weekend voor de 2e keer een weekendje weg geweest in Vielsalm. In 2013 ook al een paar leuke gps tracks gereden en nu weer. De vaste routes hebben we gemeden aangezien die niet zo spannend zouden zijn. De eerste dag een rondje van 25 km gereden met bijna 700 hoogtemeters en de 2e rit 45 km met dik 1000 hoogtemeters. Hier en daar kwamen we erg leuke trails tegen en het weer zat ook helemaal mee!

Een korte impressie: https://www.youtube.com/watch?v=BmNZyTiNImQ" onclick="window.open(this.href);return false;

We hebben geprobeerd om er een afwisselend filmpje van te maken. Het filmpje werkt alleen op een laptop of pc heeft met de muziek te maken waar youtube wel eens moeilijk over wil doen.... ;)
Jhaast
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 595
Lid geworden op: wo 22 augustus 2012, 21:32
Mijn mountainbike: Scott scale 40 | Cube Reaction GTC SL 2014

Koenuhhh schreef:Afgelopen weekend voor de 2e keer een weekendje weg geweest in Vielsalm. In 2013 ook al een paar leuke gps tracks gereden en nu weer. De vaste routes hebben we gemeden aangezien die niet zo spannend zouden zijn. De eerste dag een rondje van 25 km gereden met bijna 700 hoogtemeters en de 2e rit 45 km met dik 1000 hoogtemeters. Hier en daar kwamen we erg leuke trails tegen en het weer zat ook helemaal mee!

Een korte impressie: https://www.youtube.com/watch?v=BmNZyTiNImQ" onclick="window.open(this.href);return false;

We hebben geprobeerd om er een afwisselend filmpje van te maken. Het filmpje werkt alleen op een laptop of pc heeft met de muziek te maken waar youtube wel eens moeilijk over wil doen.... ;)
Dat ziet er goed uit, lekker veel hoogte verschillen en mooie afdalingen! Hoe ben je aan de GPS tracks kunnen komen?
Koenuhhh
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1597
Lid geworden op: zo 29 augustus 2010, 16:28
Mijn mountainbike: Specialized Epic Comp (2015) - YT Jeffsy 29 (2017)

Jhaast schreef:
Koenuhhh schreef:Afgelopen weekend voor de 2e keer een weekendje weg geweest in Vielsalm. In 2013 ook al een paar leuke gps tracks gereden en nu weer. De vaste routes hebben we gemeden aangezien die niet zo spannend zouden zijn. De eerste dag een rondje van 25 km gereden met bijna 700 hoogtemeters en de 2e rit 45 km met dik 1000 hoogtemeters. Hier en daar kwamen we erg leuke trails tegen en het weer zat ook helemaal mee!

Een korte impressie: https://www.youtube.com/watch?v=BmNZyTiNImQ" onclick="window.open(this.href);return false;

We hebben geprobeerd om er een afwisselend filmpje van te maken. Het filmpje werkt alleen op een laptop of pc heeft met de muziek te maken waar youtube wel eens moeilijk over wil doen.... ;)
Dat ziet er goed uit, lekker veel hoogte verschillen en mooie afdalingen! Hoe ben je aan de GPS tracks kunnen komen?
Thanks!

Ik ben 3 jaar geleden daar ook al op vakantie geweest toen heb ik via het forum hier van iemand een aantal tracks gekregen. Daarvan heb ik wat gecombineerd en dan is er een leuk rondje van te maken buiten de vaste routes. :wink: De route die we op de 1e dag gereden hebben heeft wel veel asfalt maar de route van de 2e dag is zeker wel de moeite waard. Mocht je interesse hebben in de track stuur gerust een pm. :-q
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik zit eens te loeren naar mooie opties om heen te gaan nu het bij ons standje zandbak ik. Hoe zijn de routes rond Vielsalm? Vergelijkbaar met even verderop st. Vith? Welke vaste routes zijn de moeite waard? Of als je een mooie GPX hebt hou ik mijn natuurlijk ook aanbevolen. En mocht ik die kant op gaan is er een camping aan te bevelen?
◼︎ Go round the outside.
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Tijgerhaai schreef:Ik zit eens te loeren naar mooie opties om heen te gaan nu het bij ons standje zandbak ik. Hoe zijn de routes rond Vielsalm? Vergelijkbaar met even verderop st. Vith? Welke vaste routes zijn de moeite waard? Of als je een mooie GPX hebt hou ik mijn natuurlijk ook aanbevolen. En mocht ik die kant op gaan is er een camping aan te bevelen?
Ik vind route 3 van Vielsalm wel de moeite waard. route 4 is ook leuk en heeft wat meer hoogte meters is ook wel 45km lang.
Gebruikersavatar
Oystein
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 375
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 14:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa

Omdat de laatste reactie in dit topic al weer uit 2018 is geeft al aan dat het niet echt een populaire bestemming is.

Samengevat ... veel brede paden en zodoende weinig uitdaging in singletracks ... maar die moeten er toch wel zijn of is er echt geen zak te beleven ?
Het probleem is vaak dat alleen de locals deze dan kennen als ze geen onderdeel uitmaken van de officiele routes :cry:

Vorige week was ik een weekje in Vielsalm (CenterParcs) en wilde daar toch ook met de MTB wel wat nieuwe routes ontdekken.
Toen bedacht ik mij opeens ... alles is te zien via de Strava Heatmaps als er ooit ergens gereden is.

En ja hoor ... dat moeten single tracks zijn:

Net linksonder Vielsalm achter het treinstation dit gevonden:

Afbeelding

Afbeelding

En verder naar het westen richting Lierneux deze paadjes gevonden:

Afbeelding

Afbeelding

De start van de paden bij Vielsalm was moeilijk te vinden (ligt bovenop een "berg" op > 500 m) en dus 200 meter zeer steil klimmen en zijn niet verder gekomen dan een 2-tal andere paden op diezelfde berg die trouwens niet op de Heatmaps terug te vinden zijn.

Hier hebben wij de paden van beneden een stuk tegenop gelopen en dan weer naar beneden gefietst:

Afbeelding

Afbeelding

Richting Lierneux viel het ook niet mee want vermoedelijk was bij de rood-witte mast een motor-cross stuk met hele diepe geulen waar je dan met je trappers vastliep op de randen zodra je met je wiel in zo'n geul zat.
Tevens waren her en der duidelijk de afdrukken te zien van hele grote vierkante noppen van cross-motor banden.

Afbeelding

Tevens was een andere track onderbroken omdat ze de berg aan het afgraven zijn, de track lag rechts bovenop het bergje en hier reden wij een stukje buitenom:

Afbeelding

En verder nog een aantal andere sfeer foto's van onderweg:

Afbeelding

Afbeelding

Conclusie:

Voor de singletracks hoef je er inderdaad niet heen.
De officiële wandelroutes startend in Vielsalm (gemarkeerd met een gekleurd wiebertje) zijn wellicht nog interessanter om te fietsen dan de officiële MTB route waarvan route 4 dan nog het minst oninteressant is wegens de mooie vergezichten maar spannend ... nee.

De wandelroutes zijn dan nog wel uitdagender om die te gaan fietsen, zo heb je de gele route en blauwe route en deze laatste is dan nog het leukst en beide routes hebben lange steile stukken waar je flink kapot kan gaan.
Nolly
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: za 1 januari 2022, 23:35

Leuk zo'n uitgebreide uitleg met foto's. Wordt zeker gewaardeerd! :-q
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Zijn er nog leuke GPX'en beschikbaar van de trails die de moeite waard zijn en zijn gereden ?, ik gok op circa 60Km qua lengte , via Komoot vindt ik wel het 1 en ander , maar misschien heeft iemand iets afgeweken en een mooie route gereden ...
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Plaats reactie