Ervaring Malmédy en omgeving

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

ganzerik schreef:Wij gaan over 2 weken een lang weekend naar Ovifat en willen daar lekker gaan MTBen in de ardennen.
Op deze website zag ik de routes van Malmedy. http://www.mtbroutes.be/route.aspx?id=174" onclick="window.open(this.href);return false;
Vraagje, is de rode route nummer 3 en de blauwe 2 zoals jullie hier omschrijven?
Welke route kunnen we het beste rijden?
We hebben een Carmin bij dus als iemand nog tips heeft voor ons, ze zijn enorm dankbaar!
Is die route van Sjef wel te doen?

Ik hoorde daarnaast dat je bij de ski helling van Ovifat geweldig kunt fietsen, klopt dat?

Bedankt voor jullie reactie.

Grt

Jack
Tip van de week: zoek in Google Earth het riviertje de Tro Maret en pak daar het pad langs tot aan de camping beneden. Mooiste afdaling daar in de buurt, niet te moeilijk maar met een hoog Alpengevoel!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

suravida schreef: Tip van de week: zoek in Google Earth het riviertje de Tro Maret en pak daar het pad langs tot aan de camping beneden. Mooiste afdaling daar in de buurt, niet te moeilijk maar met een hoog Alpengevoel!
2de tip van de week : in het weekend doe ik het meestal stroomop, op een weekdag stroomaf. Er wordt daar heel wat gewandeld in het WE, en je kan niet genoeg "om het hoekje kijken" en dus lekker doorgaan :wink:
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik ben er eigenlijk altijd op zondag, en ga alleen maar stroomaf, en nog nooit problemen gehad. (maar ik probeer dan ook geen snelheidsrecords te breken)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
ganzerik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 13 juni 2012, 08:55
Mijn mountainbike: Merida PRO 09

Bedankt gaan we doen!
ganzerik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 13 juni 2012, 08:55
Mijn mountainbike: Merida PRO 09

suravida schreef:
ganzerik schreef:Wij gaan over 2 weken een lang weekend naar Ovifat en willen daar lekker gaan MTBen in de ardennen.
Op deze website zag ik de routes van Malmedy. http://www.mtbroutes.be/route.aspx?id=174" onclick="window.open(this.href);return false;
Vraagje, is de rode route nummer 3 en de blauwe 2 zoals jullie hier omschrijven?
Welke route kunnen we het beste rijden?
We hebben een Carmin bij dus als iemand nog tips heeft voor ons, ze zijn enorm dankbaar!
Is die route van Sjef wel te doen?

Ik hoorde daarnaast dat je bij de ski helling van Ovifat geweldig kunt fietsen, klopt dat?

Bedankt voor jullie reactie.

Grt

Jack
Tip van de week: zoek in Google Earth het riviertje de Tro Maret en pak daar het pad langs tot aan de camping beneden. Mooiste afdaling daar in de buurt, niet te moeilijk maar met een hoog Alpengevoel!

Ik kan het riviertje niet vinden met Google maps, zoek ik verkeerd?
casper937
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 711
Lid geworden op: ma 2 juni 2008, 20:38
Mijn mountainbike: Dekerf Implant Ti, GT Zaskar, Voodoo Bokor, GT LTS Thermoplast, Principia MacB & een Bonty

Dat stuk bij Tros Maret is zeker een van de betere stukken.
I may not be good, but at least I'm slow.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

casper937 schreef:Dat stuk bij Tros Maret is zeker een van de betere stukken.
Koop ter plaatse of bestel zeker de wandelkaart van Malmédy en omgeving, daar ben je al een héééél eind mee verder.
En denk er ook aan : gps-tracks rijden zonder onderliggende topo-kaart is maar niks
ganzerik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 13 juni 2012, 08:55
Mijn mountainbike: Merida PRO 09

lowie schreef:
casper937 schreef:Dat stuk bij Tros Maret is zeker een van de betere stukken.
Koop ter plaatse of bestel zeker de wandelkaart van Malmédy en omgeving, daar ben je al een héééél eind mee verder.
En denk er ook aan : gps-tracks rijden zonder onderliggende topo-kaart is maar niks

THX!!!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Laatst vaste route 'rode 3' gedaan. Zeker pittige klimmen, maar... wel relatief nog veel asfalt en niet zo heel technisch. Had qua ondergrond een wat uitdagender parcours verwacht. Wel zeer de moeite waard verder.

Als toetje toen maar de (inmiddels boven afgesloten) downhill gedaan van de Happy Bike Days, ik had gehoopt en verwacht dat er meer van dat kaliber in de vaste route zou hebben gezeten. Er valt zeker genoeg uit het gebied te halen, maar als gevorderde MTB-er zul je dan dus met een gids of met GPS moeten rijden (of op goed geluk wat paadjes inslaan). Minder gevorderden hebben aan de rode 3 al een zware kluif, dan is dat asfalt juist welkom, lijkt me.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
endemus
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 26 januari 2005, 17:58
Mijn mountainbike: Gary Fisher Marlin, Canyon Nerve 9.0 XC, Scott Scale Team 29er

Net terug van een weekendje Ovifat, was wel heel relaxed, maar de vaste routes vielen mij ook een beetje tegen. Als je echt wat extremer wil is de bovenstaande tip wel handig. Koop een goed kaartje en ga wandelroutes volgen. Route 3 zou het moeilijkst moeten zijn, maar daar zit nog best veel asfalt in. Maar het pad langs de rivier is echt te gek. En niet de houten bruggetjes nemen, gewoon er dwars doorheen! (overschoentjes meenemen, anders sopt het wel heel erg daarna... )
ganzerik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 13 juni 2012, 08:55
Mijn mountainbike: Merida PRO 09

Ook terug van een weekend Ovifat en inderdaad route 2 en 3 gereden.
Vanuit Ovifat vertrokken voor route 3 op zaterdag en dan heb je bijna alleen maar asfalt helaas.
Wel gruwelijk op mijn bek gegaan bij de steengroeve, de afdaling met de vele losse keien.
Toen we in Malmedy in het centrum waren hadden we er ruim 20 kilometer met gemak opzitten en dachten echt van nou als dit het nu is...
Maar goed we wisten 17 kilometer later wel anders, direct vanuit Malmedy was het volle bak erop een enorme lange klim op wel weer asfalt maar top.
Daarna de afdaling en de grote klim naar het kasteeltje maakte veel goed en maakt route 3 toch leuk voor ons als beginners.
Route 2 was veel minder en hadden we in 1,5 uur klaar.
We zijn toen afgezakt naar het stuwmeer en zijn daar de bossen ingedoken, erg gaaf alleen je moet wel een expert zijn om daar goed uit de voeten te kunnen en dat zijn we nog niet helemaal…
Op zondag was er een enorme MTB wedstrijd en dat was dan wel weer mooi om te zien hoe de cracks erin vlogen .

Al met al prachtig weekend, volgend jaar andere omgeving, iemand tips?
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

ganzerik schreef:Op zondag was er een enorme MTB wedstrijd en dat was dan wel weer mooi om te zien hoe de cracks erin vlogen .
Dat was de Raid des Hautes Fagnes als ik me niet vergis. Hadden 'lekker weer' :-{
Always ride with a smile!!!!!!
ganzerik
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 13 juni 2012, 08:55
Mijn mountainbike: Merida PRO 09

Klopt inderdaad Johnny die hadden bagger weer...
Vet respect voor die gasten! 115 kilometer door de Ardennen in de regen en de kou, ruim 6 uur op de fiets...
We hebben nog even bij een pauze post gestaan, ze zagen er echt helemaal naar de klote uit.

Hoe moet je trainen om 115 kilometer door de Ardennen te rijden, bizar en respect!
J-D
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 23 april 2012, 19:01
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Gister ook geboekt voor een weekendje Malmedy!
Zitten in een B&B vlakbij dus ik ben benieuwd :)

Is het mogelijk om vooraf al routekaarten te bestellen, of moeten die echt bij de VVV gehaald worden?
J-D
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 23 april 2012, 19:01
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Afgelopen weekend in Malmedy geweest om een weekendje te fietsen.

Verblijf was in B&B FFaulty Towers, aardige mensen, prima eten en goede kamers. Wat mij betreft een aanrader. Bevindt zich op ca. 3 km. van malmedy centrum waar (bij de kathedraal) de start is van 3 routes.
Zaterdagochtend eerst bij de VVV een kaart gehaald en daarna route 3 (38 km) gereden welke toch wel erg pittige klimmen in zich heeft (klim begint gelijk vanuit het dorp!).
Een aantal maal tijdens de route moeten lopen, maar wel een erg leuke route. Relatief veel asfalt, maar voor ons was dit zeer welkom tijdens de zware klimmen.

Zondag route 2 en daarna route 1 gereden, Route 2 klimt geleidelijker dan route 3, en bezit minder asfalt. Vooral de afdaling op het einde, Malmedy weer in is erg snel. Route 1 is een relatief eenvoudige route maar begint met een erg pittige klim. Leuke route om het weekend mee af te sluiten.

Alle routes zijn zeer goed aangegeven, zowel voor als na de bochten staan markeringen. Een enkele keer iets overgroeid door bomen, maar door goed op te letten is de route prima te volgen. Kortom een erg mooie omgeving welke prima routes heeft.
Plaats reactie