Ervaring Malmédy en omgeving

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Er is volgens mij best veel moois te doen in deze omgeving als je een beetje gevorderd biker bent, maar dan kun je de uitgepijlde routes beter mijden. Ik was er een paar weken terug, en ik was alleen en zonder GPS dus ik ben toch maar een uitgepijlde route gaan doen, nr 3, de zwaarste op papier. Die heb ik gecombineerd met nr 2 van Butgenbach, dan kom je in totaal op iets van 57 km uit. Waarvan zeker 30 over asfalt, dat is mijn voornaamste bezwaar. Veel van het terrein is technisch erg eenvoudig, en als je dan eens een mooi smal pad omhoog krijgt (in de buurt van de Reinhardstein), dan is het gelijk zo steil en met stenen en wortels bezaaid dat je echt van zeer goede huize moet komen om niet een stuk te moeten lopen.
Er zitten ook best een paar mooie stukkies in hoor, ik zal niet te negatief doen, maar het viel me wat tegen.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zo gaat het helaas vaak in Belgie. De vaste routes zijn niet het beste wat de streek te bieden heeft.
Voor de mooiste tochten heb je een gps nodig.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Geewee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 21:02
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur...

+1

In de ardennen zijn zoveel mooie stukken (lees: gevaarlijke en technische stukken) die niet aangedaan worden omdat het door de de betreffende gemeente of stad het niet gemaakt kan worden om de vaste routes langs die stukken te laten gaan. Dit omwille van de vele wandel gebieden in Belgie en ook omdat het risico op ongevallen dat vrij reeel is (niet iedereen is een ervaren biker) niet genomen kan worden.

Maar dat je in Malmedy je ding niet vind verbaast me toch wat,al ken ik de vaste routes niet echt. Dit is zowat het mountainbike mekka van Belgie in mijn ogen. Zeer technisch,mooie natuur,steile tot zeer steile afdalingen en beklimmingen. Het is mijn favoriete plaatsje van de ardennen. :-q

Misschien moet je Lowie eens contacteren in verband met een ritje,hij is de kenner van die streek en kent echt elke singel track van de buurt. Ook kun je eens een tt in de buurt Malmedy,Stavelot,Spa,Hockai zoeken,zo leer je de streek wat kennen. Je kunt ook deelnemen aan de marathon raid des haut fagnes. Maar opgelet,dit is zeer zeker niet voor beginners of watjes,ervaring in de streek is vereist :wink:
Niet twijfelen... Doen!!
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

samenvatting (?) :
beginners : vaste routes
met ervaring : gps of erop uit met de wandelkaarten
Geewee schreef: Ook kun je eens een tt in de buurt Malmedy,Stavelot,Spa,Hockai zoeken,zo leer je de streek wat kennen.
nog een tip voor dit weekend : Theux >> ik heb een topic daarover gestart onder de rubriek "Toertochten"
een zeer uitdagende TT in de regio van de Ardennes Trophy, en qua mooie trails nog straffer.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

lowie schreef:samenvatting (?) :
beginners : vaste routes
met ervaring : gps of erop uit met de wandelkaarten
Ja, het wordt maar eens tijd om te gaan sparen voor zo'n ding. Eerder dit jaar een zeer vroeg afgelaste poging gedaan om jouw verkorte Stavelot ride te doen met behulp van een smartphone. Dat ging niet werken, hij kon me eenvoudigweg niet vinden in het bos. Anyway, bedankt voor het posten van al die mooie routes, ik hoop dat ik er gauw eentje kan rijden.
Give me little bits of / more than I can take
mbont
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 18:31

Morgen wil ik de rood 3 (37,8 km) route gaan fietsen, maar ik kan nergens exact het startpunt vinden. Is er iemand die dit misschien kan vertellen? Is deze route dan ook aangegeven met rode bordjes of toch met blauwe (welke ik tot nu toe alleen kan vinden via google maps street view)..
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

in de stad is het startpunt, het exacte punt weet ik niet, maar bij de begraafplaats kan je in ieder geval bordjes vinden
Geewee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 21:02
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur...

mbont schreef:Morgen wil ik de rood 3 (37,8 km) route gaan fietsen, maar ik kan nergens exact het startpunt vinden. Is er iemand die dit misschien kan vertellen? Is deze route dan ook aangegeven met rode bordjes of toch met blauwe (welke ik tot nu toe alleen kan vinden via google maps street view)..
http://www.mtbroutes.be/route.aspx?id=174" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier kun je uw antwoord vinden :wink:
Niet twijfelen... Doen!!
mbont
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 18:31

Geewee schreef:
mbont schreef:Morgen wil ik de rood 3 (37,8 km) route gaan fietsen, maar ik kan nergens exact het startpunt vinden. Is er iemand die dit misschien kan vertellen? Is deze route dan ook aangegeven met rode bordjes of toch met blauwe (welke ik tot nu toe alleen kan vinden via google maps street view)..
http://www.mtbroutes.be/route.aspx?id=174" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier kun je uw antwoord vinden :wink:
Die had ik inderdaad gevonden, maar het was/is me nog niet helemaal duidelijk. Als ik het goed heb is dit (http://goo.gl/maps/3RRIf" onclick="window.open(this.href);return false;) ongeveer het startpunt.

Zijn de bordjes van de (rood 3) route nou aangegeven met het blauwe MTB bordje (met nr. 3 erop) én andere (extra?) rode bordjes? Dat is mij nog niet helemaal duidelijk (net pas begonnen met MTB routes rijden dus vandaar.. en wil voor morgen gewoon goed voorbereid zijn). Bedankt in ieder geval.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Geewee schreef:Zijn de bordjes van de (rood 3) route nou aangegeven met het blauwe MTB bordje (met nr. 3 erop) én andere (extra?) rode bordjes?
Nee, blauwe bordjes met een 3 erbij. Moeilijk te missen. Rood is alleen de lijn op de kaart die je bij de VVV kunt krijgen. Die kaart kan handig zijn, dan vind je de route tenminste weer terug als je een bordje hebt gemist.

Veel plezier! AK
Give me little bits of / more than I can take
Geewee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 21:02
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur...

ak-77 schreef:
mbont schreef:Zijn de bordjes van de (rood 3) route nou aangegeven met het blauwe MTB bordje (met nr. 3 erop) én andere (extra?) rode bordjes?
Nee, blauwe bordjes met een 3 erbij. Moeilijk te missen. Rood is alleen de lijn op de kaart die je bij de VVV kunt krijgen. Die kaart kan handig zijn, dan vind je de route tenminste weer terug als je een bordje hebt gemist.

Veel plezier! AK
Je moet wel correct citeren he,dat zijn helemaal geen woorden van mij maar wel van mbont :roll:
Niet twijfelen... Doen!!
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Sorry! Das al de tweede keer dat me dat overkomt. Slordig. Ik geef het te kleine schermpje van mijn telefoon maar de schuld.
Give me little bits of / more than I can take
mbont
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 12 augustus 2012, 18:31

Het was overigens een erg mooie route! Zeker als beginner toch vrij pittige klimmetjes, maar tof om te doen:) De route was ook perfect aangegeven op een enkele uitzondering na (even goed kijken welke kant het nou op was).

Had bij de eerste snelle afdaling (voor het bruggetje/camping) meteen een lekke band (beide kanten gescheurd), dat was wat minder. Achteraf gezien had ik het daar iets rustiger aan moeten doen met die grote geulen over de weg :) Achja, iets voor de volgende keer :)
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

2 Daagjes even er tussenuit geweest in de Lanterfanter te schonberg
http://www.lanterfanter.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Prachtig hotel
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Spotgoedkoop 3 sterren waard.
Hele aardige mensen.
Afspuitplaats, parkeergarage voor de mountainbikes, drooghok, aardige hond (die ook mee wil mtb-en)
Heerlijk eten.
Technische trail voor de geoefende mtb-er/ster in de achtertuin.

Kleine impressie van de omgeving (die helaas grotendeels was afgesloten vanwege een jachtpartij)


Laatst gewijzigd door hansdegebruiker op wo 31 oktober 2012, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Paul Dun
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2152
Lid geworden op: vr 27 maart 2009, 10:25
Mijn mountainbike: Salsa El Mariachi

Grappig, die camera zo aan de achterkant van de bike!
You can bomb the world into pieces but you can't bomb it into peace! (Michael Franti)



http://www.featherbikes.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mellowbikers.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stayokay.com/bergenopzoom" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie