Ervaring Malmédy en omgeving

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Xaver
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 20 december 2010, 17:47
Mijn mountainbike: Sensa Fiori 2011

In de bouwvak van 2010 stonden we op camping L’eau Rouge in Stavelot.
Dag 2 route 1
Nadat we route 1 van Malmédy hebben gefietst ( fout hebben gefietst) was het nu de dag om route 1 nog een keer te gaan fietsen, maar nu wel goed.
Start is bij de grote kerk in Malmédy, zoals alle routes, je fietst eerst door het centrum. Daarna door een tunnel links, and dan steil omhoog, halverwege de klim ga je rechts af een boeren weg op. Daarna richting Xhurdebouise, een mooi dorp van 5 huizen. In het midden van xhurdebouise, bij het derde huis dus links af een bospad op. Hier valt het bordje niet goed op, waar we dus ook de eerste keer zijn fout gefietst. Dan ga je weer lekker klimmen, na een eindje ga je links af. Een technische afdaling. Pas op!!, kan met nat weer erg glad zijn. Daarna door water, want brug is buiten fietsbereik. Daarna haaks naar rechts een boswachterspad op. En zo ga je nog een paar keer op en neer, wel paar steile klimmen en afdalingen erbij zitten. Kortom leuke korte technische route, heerlijk voor als opwarmertje van de mooie week die gaat komen.
Dag 3 route 2
Route 2 gedaan in Malmédy, deze route gaat ten noorden van Malmédy, door Bevercé en Xhoffraix.
Begin bij de kerk, naar achter langs het kerkhof. Dan eerst 2 a 3 km over de straat richting Bevercé. Op een gegeven moment kom je langs camping ‘De Moulin’ en daarna fiets je 9 km lang over een breed grind / wandel pad langs het riviertje ‘Rau de Bayehon’. Het is een eenvoudig stuk, maar wel mooi om van de natuur te genieten. Daarna krijg je een paar korte klimmetjes waarna een pittige klim volgt. Boven eindelijk aangekomen ga je linksaf over de straat richting Xhiffraix. Dan volgt een mooie lange afdaling, maar let op, halverwege links af. Daarna kom je 2 boswachters tegen, natuurlijk altijd even vriendelijk begroeten:). Kort daarna volgt een technische stukje, maar niet al te lang, want dan volg je de weg alweer richting Malmédy. Kortom, een makkelijke route, maar wel een mooie omgeving, wat wel de moeite waard is om even van te genieten.
Dag 4 route 3
Route 3 gedaan in Malmédy achter malmedy klimmen, een behoorlijk pittige klim. Daarna kom je bij een uitzichtspunt waar je over Malmédy uitkijkt. Wederom kom je even later weer uit op camping ‘De Moulin’, daar steek je route 2 over en dan omhoog het bos in. Paar km verder heb je een mooi uitzicht over ‘Chateau de Reinhardtstein’ en daarna lang ‘Lac de Robertville’ , daarna kom je door Robertville, en daarna door nog een paar kleine gehuchtjes, waarna het alleen bergafwaarts gaat. Op sommige stukken zelfs downhill. En zo kom je weer in Malmédy uit. Kortom een hele mooie maar ook zware route. Rustig aan beginnen is bij deze route wel verstandig. De laatste 6 km is toch wel het mooiste van de route.
Dag 5
Even een andere omgeving uitgezocht, we hebben de blauwe route gedaan van Coo / La Gleize. Op de kaart die je bij de locale vvv kantoren kunt kopen, staat deze route niet op. We hadden ouderwetse pijlen gezien gewoon nog met verf op een boom. Dus we dachten, we zien wel waar we uitkomen. Deze route staat overigens wel aangegeven in de anwb mountainbike gids. Deze route is overigens we een echte aanrader. De route is over het algemeen vrij goed aangegeven. Start is in La Gleize, daar heb je gelijk een pittige afdaling over leisteen, die bij nat weer erg glad kunnen zijn. Op den duur kom je langs ‘plopsaCoo’ daarna ga je een rondje om het stuwmeer van Coo. Waar je daarna door Coo gaat, en daarna over het spoorlijn. Dan volgen nog 2 pittige en technische afdaling en zo kom je weer in La Gleize uit. Kortom een route die de moeite zeker waard is! En deze route zou weer op de kaart moeten komen!
Dag 6
Gele route in La Gleize. Deze route is maar 7 km, dus we zijn in Chenaux op de camping opgestapt. En zo door Stavelot, Troix ponts en Coo richting La Gleize. En halverwege de route, in de buurt van de spoorlijnbrug, kunnen inhaken. Deze route heeft veel stukken van de vorige route , maar dan in de andere richting, met een aantal zeer pittige klimmen en afdalingen. Kortom een korte maar wel leuke route als opwarmer.
Dag 7
Groene route in La Gleize. Start is wederom bij het oorlogs museum in La Gleize. Daarna een afdaling over ‘zeer grof grind’. Waarna je in het diepste punt van het dal beland, en zo weer doorgaat naar het hoogste punt van de naastliggende berg. Waarna je weer een mooie afdaling over ‘asfalt’ krijgt, let op halverwege afdaling een gemene bocht naar rechts, en daarna een kruizing, dus opletten. Daarna straat oversteken, waar je daarna over bospaden weer een beetje klimt en daalt. En zo weer in La Gleize uitkomt. Kortom een mooie zware route, geniet van het uitzicht!
Dag 8
Rode route in La Gleize. Start bij oorlogsmuseum richting Chenaux, deze route gaat veel over de straat tot aan Moncau. Daarna over een stuk singletrack waar veel bosbouw is, dus hebben we daar waarschijnlijk een bordje gemist. Daarna kom je door Brume en dan via een singletrack langs het stuwmeer van Coo (wat zeker een foto waard is), na even stilgestaan bij het mooie uitzicht gaan we weer vrolijk verder dalen, dus remmen LOS! Daarna weer door een paar kleine gehuchtjes klimmen over gladde lagen leisteen. Kortom een mooie pittige route, alleen een groot nadeel is dat vooral bij deze route heel veel bosbouw is, waardoor paden vrijwel verdwenen zijn. Overigens wel veel mooie uitzichtpunten wat zeker de moeite even waard is.
Dag 9
Blauwe route in Moulin de Ruy. Start is in Moulin de Ruy je fietst bij een boer de oprit op, aan het eind van de oprit is rechts een pad waar je langs het maïsveld over gaat in een singletrack. Waar je een paar zware klimmen hebt en ook technische afdalingen. Kortom Het is een vrij korte route maar wel mooi voor even tussen de buien door. In deze route zitten 2 pittige klimmen, maar verder stelt deze route niet zoveel voor
Het was een zeer geslaagde vakantie, het weer zat ons helaas niet heel erg mee, maar toch nog aardig kunnen fietsen. De routes zijn over het algemeen goed aangegeven, alleen heel jammer van de vele bosbouw. Ik ga zeker nog een keer weer naar Malmédy en omgeving!
don't drink and drive. You might spill your drink!

Duchenne Heroes 2011 http://heroes4duchenne.webs.com
Flat-6
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: di 30 november 2010, 10:46

Bedankt voor je verslag, je mag altijd enkele van die knappe zichten posten... :-D
Nappie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 8 juli 2011, 22:55
Mijn mountainbike: Cube Acid 2011 Black/White

Xaver,

Ik ga de eerste week van Augustus richting Eau Rouge. Is het een geschikte camping om in de buurt te gaan fietsen?

Ook ben ik nog maar een beginner, maar zijn de route's die jij hebt beschreven goed te doen?

Alvast bedankt voor reactie,

Nappie
Xaver
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 20 december 2010, 17:47
Mijn mountainbike: Sensa Fiori 2011

Ja zeker, De camping zelf stelt niet zoveel voor, maar het is er schoon en onderhouden.

Richting Malmedy is het ongeveer 5 km, aan de markt heb je een vvv zitten, daar kun je een duidelijke mtb kaart kopen voor €8.00.
Je hebt daar keuze genoeg uit afstanden en zwaarte. De start van de routes bij malmedy is bij de grote kerk bij de markt. Persoonlijk vond ik daar de rode en blauwe route daar het mooist om te fietsen.
Als je richting Coo / La Gleize gaat is iets verder, ongeveer 10 km. maar daar heb je ook weer volop keuze uit meerdere routes, Die van La Gleize zijn wel een aantal vrij pittig, maar wel zeker de moeite waard.
Voor de routes van Coo / La Gleize kun je een kaart kopen bij de vvv in Coo ( bij de watervallen ). Overigens is er ook een route die door Coo gaat, die niet meer op de kaart staat aangegeven. maar wel zeker de moeite waard om die te fietsen. Die route wordt aangegeven met een blauwe pijl. (zie foto)
Heb me daar 2 weken kunnen vermaken ondanks het minder mooie weer dat wij hebben gehad, dus dat gaat vast goed komen.

toevallig zit ik eerste week ook redelijk in de buurt, zit dan in Aywaille

Afbeelding
don't drink and drive. You might spill your drink!

Duchenne Heroes 2011 http://heroes4duchenne.webs.com
Nappie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 8 juli 2011, 22:55
Mijn mountainbike: Cube Acid 2011 Black/White

Bedankt voor je snelle reactie. Aywaille is zeker in de buurt. We gaan de routes proberen. Is La Gleize en COO goed aan te fietsen over de weg? En is er op de camping de mogelijkheid om je fiets schoon te spuiten?

Alvast bedankt,

Nappie
Xaver
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 20 december 2010, 17:47
Mijn mountainbike: Sensa Fiori 2011

Op de camping is (zover ik weet) geen mogelijkheid om de fiets schoon te spuiten. Coo en La Gleize is over de weg ook wel goed te doen, maar dan moet je bij de route wel 20 km bij op tellen :wink:
don't drink and drive. You might spill your drink!

Duchenne Heroes 2011 http://heroes4duchenne.webs.com
Xaver
All rounder
All rounder
Berichten: 128
Lid geworden op: ma 20 december 2010, 17:47
Mijn mountainbike: Sensa Fiori 2011

maar je kan ook richting La Gleize offroad proberen, ik zie net op de kaart dat daar wel een wandelpad naartoe gaat. is wel een stuk korter
don't drink and drive. You might spill your drink!

Duchenne Heroes 2011 http://heroes4duchenne.webs.com
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Dit is ook een leuk rondje daar in de buurt, heb ik gisteren gereden.
Wel behoorlijk steile klimmetjes zo nu en dan.

http://connect.garmin.com/activity/99427028" onclick="window.open(this.href);return false;
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Sjef schreef:Dit is ook een leuk rondje daar in de buurt, heb ik gisteren gereden.
Wel behoorlijk steile klimmetjes zo nu en dan.

http://connect.garmin.com/activity/99427028" onclick="window.open(this.href);return false;
Hej Sjef, je moet wel opletten wat je de mensen voorschotelt, en er misschien een beetje uitleg bij geven !
Dit tochtje is namelijk niet voor iedereen geschikt en absoluut niet te vergelijken met de vaste routes in de buurt .... maar wel mooi :-D
(er staat wel in de buurt van Ovifat een weipaadje op, waar je normaal niet doormag (gevolg van registraties van Ardennen-marathons ???))
Sjef
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1614
Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
Contacteer:

Hoi Lowie,

Inderdaad, het is bepaald geen rondje voor zondagsrijders.
Wij vonden het hier en daar ook wel redelijk tippen aan wat je in de Alpen tegen kunt komen.
Niet qua lengte vd afdalingen maar moeilijkheid van bepaalde paadjes.

grt,
Sjef
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.

A. Einstein
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

He Sjef,

Mooie route die je hebt gereden, ikzelf was erg onder de indruk van het pad langs het riviertje de Tro Maret, is qua landschap bijna Alpenwaardig. Je kan overigens als je onderaan weer bij de weg komt ook deze oversteken, dan zit er ook nog een heel mooi stukje singletrack door het bos tot aan de Camping du Moulin.
Ik kan helaas alleen niet zien wat je rijrichting was, ben namelijk erg benieuwd of jij na de steengroeve omhoog bent gegaan of daar juist afgedaald. Ik heb daar geprobeerd omhoog te komen, maar dat was wel heel erg technisch, maar misschien dat ie naar beneden nog wel een beetje te rijden is, in ieder geval is hij in beide richtingen erg lastig.
Weet jij trouwens of de stuwdam alweer open is? Ik ben er een paar weken geleden maar over het hek geklommen omdat we anders een flink eind moesten omrijden...
Ik heb , aan de hand van eerdere tochten en wat GPS tracks, een route uitgezet die we komend weekend gaan rijden, zitten veel paden in die jij ook hebt gereden, plus nog wat moois wat niet in jouw route zit. Er loopt boven Malmedy ook een prachtige singletrack helemaal tot aan Ferme Libert, moet je wel een klein stukje omhoog voor klauteren, maar daarna is het een ideaal pad voor een fully.
Ik ga vanavond nog maar eens jouw route over die van mij heenleggen, kijken of ik wat moois van je kan overnemen.

In ieder geval ben ik elke weer verbaasd dat je zo dicht bij NL zulke mooie paden hebt!
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Klinkt allemaal heel bekend, dit. Heb er zelf drie weken geleden ook rondgereden, ook ferme libert bikepark gedaan (met een hardtail de enduroroute af), de stuwdam was nog niet open maar zóver omrijden was het ook weer niet hoor!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Had je een integraalhelm en protectie bij je? Wij wilden een tijd geleden ook via Ferme Libert naar beneden, maar dat werd geweigerd omdat we niet genoeg bescherming aanhadden.
En ben jij omgereden bij de stuwdam? Onderlangs via het kasteel? Of het meer omgereden?
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

suravida, Al weer plannen om een keer die kant op te gaan? Hoop dat ik dan wel kan, mis de uitdagende tracks wel een beetje... :lol:

Ben je op sommige stukken dan verplicht om daar met voldoende protectie te rijden? Leuk dat Sjef zijn track hier geplant heeft. Misschien zelf maar een keertje kijken... :) , leuk rondje zo, lijkt 't.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Je bent in Ferme Libert verplicht om bescherming te dragen, maar dat is een bikepark, met de bijbehorende roadgaps en forse drops. Op de andere paden mag je gelukkig gewoon rondrijden.
Maar zoals al aangegeven in een ander topic; aanstaand weekend zit ik in de Ardennen, waarvan zaterdag in Malmedy om een hele mooie route te rijden. Dus als je zin hebt ben je van harte welkom.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie