Wat neem ik mee met een moutainbike weekend BRD of België.

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Monkey biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:47
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 29 inch fully 2012
Contacteer:

Even een tip voor degene die een weekend naar Limburg, Duitsland of België gaat. Neem naar Limburg en de voerstreek veel binnen banden mee. En plaats van te voren lekstrips. Deze moeten tussen de binnen en buitenband. Vorig jaar in Limburg 31 lekke banden gehad. Dit jaar zijn we naar de Eifel in Manderscheid geweest en hadden wij met 13 man 3 gescheurde buiten banden van gemiddeld een centimeter of 3 lang. Het zijvlak van onze racing ralfs en nobby nics zijn flinter dun en een scherpe steen snijdt er zo doorheen. Dus neem als het kan geen tubeless banden maar met normale binnen banden mee. Tevens zijn binnen banden je redding met een gescheurde buitenband. Je snijdt een stuk uit de binnenband en legt die tussen de binnen en buiten band. Zo kun je toch verder. Tevens moet je opletten dat de mountainbike shops in Duitsland om 13.00 stipt op zaterdag dicht zijn. Er zijn bouwmarkten met fietsspullen die de hele dag open zijn. Verwacht hier geen racing ralfs maar we konden hier voor 10 euro wel een simpele dikke buitenband kopen die het prima deed. Tevens wil ik adviseren om ketting links mee te nemen. We hadden namelijk 2 gebroken kettingen. En zonder link kom je niet verder. Weet ook hoe je dit moet doen. Op zondag hadden wij nog een maatje met kapotte lager in het achterwiel. Deze kon gelukkig op eigen kracht nog met de fiets terug naar het hotel fietsen maar zijn dag was verpest. (had toch de beurt niet volledig uit laten voeren. Eigen schuld. Volgende keer is de fietst tip top dat weet ik nu al.). Ik neem elk jaar een survival kit mee van de fietsen maker. Voor hem is het extra handel want wij betalen hem na afloop dus hij zal jullie graag een doos vol meegeven. Wij nemen b.v. altijd een reserve zadel,een zadelpen (universeel geschikt voor Stevens,cube en Cannondale) met een extra klem om het zadel vast te zetten,klikkers,een casette,kabels,remblokken,ketting,gereedschap,olie,ketting links, 1 of 2 potten powerdrank, 3 bidons,6 binnen banden en 2 buitenbanden mee Je moet kunnen blijven rijden is het motto. Iedereen van je clubje moet standaard van te voren de fiets een beurt hebben gegeven en een reserve binnenband met eigen gereedschap en ketting links bij zich hebben, zodat hij eerst zijn eigen spullen gebruikt. Het kan niet zo zijn dat jij tip top alles voor elkaar hebt en jou maatje met een afgetrapte fiets om de 5 minuten een probleem heeft. Als je in maart naar de Ardennen gaat zoals wij een jaar of drie geleden dan ben je met minder goed weer. (Modder) een extra set remblokken nodig in een weekend. Je remt ze in een dag aan gort. Ik ben benieuwd wat er zoal kapot is gegaan tijdens een weekendje weg en wat je hebt kunnen oplossen.
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

Als ik dit zo lees heb je best een kut weekend gehad...
Monkey biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:47
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 29 inch fully 2012
Contacteer:

Nee dat is absoluut niet het geval. Je weet gewoon dat er met een grote groep van alles kan gebeuren. Daar moet je je op instellen. Het is makkelijk om te denken dat er niks kan gebeuren maar helaas is dat nooit zo. Met een paar simpele voorbereidingen kun je heel veel ellende voorkomen. Wat ik wel jammer vond was dat de gemiddelde snelheid zo laag was. Voor een route van 60 kilometer moet je 6 uur uittrekken. Als je zoals wij vrijdags s'middags aankomt en nog een rit wil rijden dan kan dat maar een kilometer of 30 lang zijn. En dat geld ook voor de zondag morgen. Verder hebben wij het gewoon heel mooi gehad in Manderscheid met het Lieserpfad als uitgangspunt. Zie topic Duitsland.
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

met een grote groep ligt het gemiddelde altijd lager
LJ Ton
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 49
Lid geworden op: di 15 april 2008, 14:34
Mijn mountainbike: Canyon Ultimate CF en een Gazelle van 853 reynoldsstaal

Uuuuhm wat is het "nieuws"feit in deze?

#komkommertijd
Ze kunnen beter over je fiets lullen dan andersom..
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

komkommerhardoverheenmaaranderenmisschienietsmindersnellerduswachtenopderest
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

LJ Ton schreef:Uuuuhm wat is het "nieuws"feit in deze?

#komkommertijd

Dat iemand zo aardig is om zijn ervaring te delen met anderen, zodat jij je weekend niet hoef te laten vergallen, doordat je niet goed bent voor bereid.... :-{

Hoe heb jij trouwens al die reserve onderdelen meegekregen op je fiets...? Past nooit in mijn tasje!
Fanman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4554
Lid geworden op: ma 26 september 2005, 00:20
Mijn mountainbike: SC Blur LTc & Salsa El Mariachi
Contacteer:

Monkey biker schreef:....Neem veel binnen banden mee.....Dus neem als het kan geen tubeless banden maar met normale binnen banden mee. .....ketting links mee nemen......... reserve zadel,een zadelpen (universeel geschikt voor Stevens,cube en Cannondale) ......extra klem om het zadel vast te zetten,klikkers,een casette,kabels,remblokken,ketting,gereedschap,olie,ketting links, 1 of 2 potten powerdrank, 3 bidons,6 binnen banden en 2 buitenbanden mee ....extra set remblokken nodig in een weekend.
Kan je niet gewoon een 2e fiets mee nemen :o Sommige dingen ben ik met je eens, maar dit vind ik persoonlijk wel enigzins overdreven.

Monkey biker schreef:....Vorig jaar in Limburg 31 lekke banden gehad. Dit jaar zijn we naar de Eifel in Manderscheid geweest en hadden wij met 13 man 3 gescheurde buiten banden van gemiddeld een centimeter of 3 lang. Het zijvlak van onze racing ralfs en nobby nics zijn flinter dun en een scherpe steen snijdt er zo doorheen....
Ik weet niet hoe groot de groep is, maar is dit een kwestie van pech of een gebrek aan techniek?

Je ziet soms mensen afdalen op een manier dat ik niet gek sta te kijken dat ze even verderop met een lekke binnenband, of kapot gesneden buitenband stil staan.
Work... the eight hours between bicycle rides.
Gebruikersavatar
shiverer
Site Admin
Site Admin
Berichten: 17266
Lid geworden op: wo 7 april 2004, 20:49
Mijn mountainbike: Crisp - Turner Flux
Contacteer:

mud mate schreef:
LJ Ton schreef:Uuuuhm wat is het "nieuws"feit in deze?

#komkommertijd

Dat iemand zo aardig is om zijn ervaring te delen met anderen, zodat jij je weekend niet hoef te laten vergallen, doordat je niet goed bent voor bereid.... :-{
Het topic stond in het onderdeel "nieuws", misschien dat dat wat licht werpt op de aangehaalde opmerking ;)

-- Erger u niet, verwonder u slechts.. -- Small hops, grasshopper.. -- <2 --
**lekkerhoor**
All rounder
All rounder
Berichten: 69
Lid geworden op: vr 11 maart 2011, 17:19

Ik zou "de grote groep" thuislaten, dan hoef je niet het hele inventaris van de fietsenwinkel mee te zeulen. Dump de NN&RR, ga voor een steviger bandje.
de beste stuurlui staan het eerst aan wal
moretel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 22 mei 2006, 15:10
Mijn mountainbike: Cube LTD Comp; Woon -Werk fiets : Focus Wasgo
Contacteer:

Wij hebben in een weekendje Ardennen slechts 3 lekke banden en een verloren schroefje van het zoolplaatje gehad.
Kwa groep is het handig als ieder wat meeneemt. Als iedereen tig binnenbanden heeft en die worden niet gebruikt dan zijn ze de volgende keer mischien wel vergaan.
Zij die gaan fietsen groeten u
Monkey biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 240
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:47
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 29 inch fully 2012
Contacteer:

Je kan beter te veel meenemen dan tekort hebben. Terugbrengen wat je overhoud na afloop is geen probleem. Heb je wel eens de prijzen bij houffabike (enigste zaak in de omgeving) gezien voor een buitenband of een nieuwe cassete met ketting. Wij wel en het is niet goedkoop. Bovendien zijn de meeste winkels in het buitenland tussen de middag gewoon een paar uur dicht. Het is daarom aan te raden extra onderdelen mee te nemen.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Vaak in het buitenland biken met wat ervaring scheelt een hoop onderdelengedoe,

Als ik bekijk wat er de laatste jaren door ons in het buitenland kapot wordt gereden dan is het meer een padje,
bandje en een spaak eens in het jaar...

(@ topicstarter... een enter zo nu en dan kan ook geen kwaad...)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
focusontrack
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 283
Lid geworden op: wo 27 december 2006, 17:20

"BRD" is in 1990 opgeheven, heet nu "D"
🦂
woeker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5009
Lid geworden op: vr 7 september 2007, 10:37
Mijn mountainbike: stevens manic, klein pulse pro Kona Hahanna, Commencal Meta 5.5.2, Giant AC1, Colnago Dream

focusontrack schreef:"BRD" is in 1990 opgeheven, heet nu "D"
zeer goede aanvulling om zo'n oud topic weer te kicken! :-q
Plaats reactie