Aywaille

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
gpsguido
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: do 10 maart 2011, 11:50
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel / Topstone
Contacteer:

Vanuit aywaille richting coo heb je mooie trails waar je mooi kan fietsen.
Afgelopen weekend er weer gereden, was wel erg nat deze keer. (video)

Ronde 1: één lange afdaling en één steile afdaling
Ronde 2: Afdaling langs het GR pad, in de zomer wat druk met wandelaars.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

gpsguido schreef: wo 5 februari 2020, 22:13 Vanuit aywaille richting coo heb je mooie trails waar je mooi kan fietsen.
Afgelopen weekend er weer gereden, was wel erg nat deze keer. (video)

Ronde 1: één lange afdaling en één steile afdaling
Ronde 2: Afdaling langs het GR pad, in de zomer wat druk met wandelaars.
Niet te geloven wat je daar NU gaat zoeken.
8 maanden per jaar kan je daar heerlijk fietsen. In de winter is het er schitterend om te wandelen.
In die regio liggen idd een schat aan heerlijke trails, maar dit is één van de natste regio's van de Ardennen, waar ik zelf als goede kenner van de streek enkel kom in droge periodes, ten vroegste een eind in de lente uiteraard.
(En aan je rondjes te zien heb je één van de mooiste afdalingen van België 2 keer gemist :-D - maar daar zou je nu toch helemaal niks aan gehad hebben)
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

lowie schreef: wo 5 februari 2020, 22:49
Niet te geloven wat je daar NU gaat zoeken.
8 maanden per jaar kan je daar heerlijk fietsen. In de winter is het er schitterend om te wandelen.
In die regio liggen idd een schat aan heerlijke trails, maar dit is één van de natste regio's van de Ardennen, waar ik zelf als goede kenner van de streek enkel kom in droge periodes, ten vroegste een eind in de lente uiteraard.
(En aan je rondjes te zien heb je één van de mooiste afdalingen van België 2 keer gemist :-D - maar daar zou je nu toch helemaal niks aan gehad hebben)
Zijn er regio's in Belgie waar t wel beter rijden is in de winter/voorjaar?
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

markindealpen schreef: ma 24 februari 2020, 10:58 Zijn er regio's in Belgie waar t wel beter rijden is in de winter/voorjaar?
De droge gedeeltes van de Kempen.
Mijn eigen achtertuin bvb : ik woon niet in de Ardennen :wink: , maar in de driehoek Lommel-Balen-Mol.
Eén dag na de regen kan je daar perfect droog fietsen als je je weg kent. Zondag bvb nog 7 uur spatvrij op de fiets gezeten.
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

Dankje, is de ondergrond meer zandgrond daar?
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

markindealpen schreef: ma 24 februari 2020, 11:48 Dankje, is de ondergrond meer zandgrond daar?
Ja. Als je in de duin- en heide-gebieden blijft is het hier heerlijk fietsen in de winter
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In Limburg en een deel van de Ardennen is tijdens de ijstijd een laagje löss afgezet. Dat houdt het vocht mooi vast; vruchtbare grond ( lees: blubber in de winter)
Als je even doorrijdt naar Luxemburg, daar is, volgens deze mijnheer althans
Afbeelding,
en dat is de auteur van 'Ik heb altijd gelijk', tijdens het toedraklimaat van de ijstijd juist de leeflaag verdwenen. Dat is dus hele arme grond die geen vocht vasthoudt.
Afbeelding
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Iemand die me kan helpen met een route in elkaar te steken voor Sedoz/Nonceveux/Ninglinspo? Kwestie welke "gemakkelijke" beklimmingen en welke befaamde trails ik best in volgorde op en af rij voor een dag plezier. Mag via pm.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Via Le Ninglinspo en Heid des Graviers - Quarreux Access kun je een heleboel trails bereiken. Makkelijk zijn de klimmen hier alleen niet echt, maar er is er niet een die een stuk zwaarder is dan de anderen voor mijn gevoel.
Voor mij werkt de Trailforks app daar prima, maar ik meende dat jij daar problemen mee had. Dan is het zonder goede gpx file lastig orrienteren, wellicht eens samen gaan met iemand die daar de weg weet dan.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Kabookie schreef: ma 25 mei 2020, 07:53 Via Le Ninglinspo en Heid des Graviers - Quarreux Access kun je een heleboel trails bereiken. Makkelijk zijn de klimmen hier alleen niet echt, maar er is er niet een die een stuk zwaarder is dan de anderen voor mijn gevoel.
Voor mij werkt de Trailforks app daar prima, maar ik meende dat jij daar problemen mee had. Dan is het zonder goede gpx file lastig orrienteren, wellicht eens samen gaan met iemand die daar de weg weet dan.
Thx kabookie en de rest (via pm) voor de waardevolle tips. De klimmen zijn inderdaad zwaar had ik vorige keer gemerkt. Nu heb ik een Garmin etrex 30x om me te oriënteren, en dankzij de tips kan ik een track in elkaar boksen. Mijn trailforks app werkte daar inderdaad niet. Ik had geen mobiel bereik en dus ook geen locatie. Maar thuis als ik wil testen werkt de locatie ook niet altijd, weet dus niet juist wat er schort. Wil best wel eens een ritje doen met iemand maar dan moet die persoon wel bereid zijn om boven en beneden altijd even te wachten :lol:
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

hitchhikerzguide schreef: di 26 mei 2020, 14:14
Kabookie schreef: ma 25 mei 2020, 07:53 Via Le Ninglinspo en Heid des Graviers - Quarreux Access kun je een heleboel trails bereiken. Makkelijk zijn de klimmen hier alleen niet echt, maar er is er niet een die een stuk zwaarder is dan de anderen voor mijn gevoel.
Voor mij werkt de Trailforks app daar prima, maar ik meende dat jij daar problemen mee had. Dan is het zonder goede gpx file lastig orrienteren, wellicht eens samen gaan met iemand die daar de weg weet dan.
Thx kabookie en de rest (via pm) voor de waardevolle tips. De klimmen zijn inderdaad zwaar had ik vorige keer gemerkt. Nu heb ik een Garmin etrex 30x om me te oriënteren, en dankzij de tips kan ik een track in elkaar boksen. Mijn trailforks app werkte daar inderdaad niet. Ik had geen mobiel bereik en dus ook geen locatie. Maar thuis als ik wil testen werkt de locatie ook niet altijd, weet dus niet juist wat er schort. Wil best wel eens een ritje doen met iemand maar dan moet die persoon wel bereid zijn om boven en beneden altijd even te wachten :lol:
Voor GPS/locatie heb je geen mobiel bereik nodig, dat zijn andere signalen. Er zijn (vooral op mobiele telefoons) wel systemen die gegevens combineren om sneller en zuinigere positiebepalingen te kunnen doen, maar een garmin heeft geen mobiel netwerk nodig voor locatie (wel om nieuwe trailforks gegevens op te halen, als je garmin dat kan). Binnenshuis is je positiebepaling ook op zijn best zwak, je moet dus gewoon ff buiten staan, het liefst op 1 plek tot je een fix hebt. Qua GPS ontvangst, deze kan ook slechter zijn als je in een dal staat tussen bergen, aangzien de "line of sight" met sommige satellieten weg kan vallen. maar over het algemeen valt in de Ardennen best mee.

In het kort, misschien is je Garmin wel gaar. :)
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Prulleman schreef: di 26 mei 2020, 16:03
hitchhikerzguide schreef: di 26 mei 2020, 14:14

Thx kabookie en de rest (via pm) voor de waardevolle tips. De klimmen zijn inderdaad zwaar had ik vorige keer gemerkt. Nu heb ik een Garmin etrex 30x om me te oriënteren, en dankzij de tips kan ik een track in elkaar boksen. Mijn trailforks app werkte daar inderdaad niet. Ik had geen mobiel bereik en dus ook geen locatie. Maar thuis als ik wil testen werkt de locatie ook niet altijd, weet dus niet juist wat er schort. Wil best wel eens een ritje doen met iemand maar dan moet die persoon wel bereid zijn om boven en beneden altijd even te wachten :lol:
Voor GPS/locatie heb je geen mobiel bereik nodig, dat zijn andere signalen. Er zijn (vooral op mobiele telefoons) wel systemen die gegevens combineren om sneller en zuinigere positiebepalingen te kunnen doen, maar een garmin heeft geen mobiel netwerk nodig voor locatie (wel om nieuwe trailforks gegevens op te halen, als je garmin dat kan). Binnenshuis is je positiebepaling ook op zijn best zwak, je moet dus gewoon ff buiten staan, het liefst op 1 plek tot je een fix hebt. Qua GPS ontvangst, deze kan ook slechter zijn als je in een dal staat tussen bergen, aangzien de "line of sight" met sommige satellieten weg kan vallen. maar over het algemeen valt in de Ardennen best mee.

In het kort, misschien is je Garmin wel gaar. :)
Volgende keer is de eerste keer dat ik met m'n Garmin ga. Vorige keer zat ik met m'n smartphone met slecht bereik. Geen netwerk. Locatie werkte niet. Op verschillende plekken geprobeerd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

GPS ontvangst en gsm bereik zijn 2 verschillende dingen.
Maar om een app als Trailforks te laten werken heb je beide nodig.
Elders is 3, 4 of 5G niet zo vanzalfsprekend als in NL.

Je kan de trailfork trails thuis downloaden en dan in je garmin zetten.
Als je van iedere trail start thuis ook alvast een waypoint maakt kan je Garmin je daar naartoe navigeren.
(mits je een fatsoenlijke kaart hebt op je Garmin)

Ik weet niet of de Trailforks app via je phone kan werken met de Etrex 32x.
Met de Etrex 30 iig niet. Volgens mij heb je dan BT nodig in je Garmin. Mijn Etrex 30 heeft alleen Ant+.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

hitchhikerzguide schreef: ma 25 mei 2020, 02:14 Iemand die me kan helpen met een route in elkaar te steken voor Sedoz/Nonceveux/Ninglinspo? Kwestie welke "gemakkelijke" beklimmingen en welke befaamde trails ik best in volgorde op en af rij voor een dag plezier. Mag via pm.
Je weet dat er allerlei reisbeperkingen zijn in Belgie?
Het gebruik van een gemotoriseerd voertuig voor het uitoefenen van een fysieke activiteit of een wandeling is enkel toegelaten om zich naar de plaats (bv. een bos op redelijke afstand) of de noodzakelijke sportinfrastructuur van de sport of wandeling in kwestie te begeven. Bovendien wordt er aan herinnerd dat toeristische activiteiten of uitstappen niet toegelaten zijn.
https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/#006
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Willem Altes schreef: wo 27 mei 2020, 23:07
hitchhikerzguide schreef: ma 25 mei 2020, 02:14 Iemand die me kan helpen met een route in elkaar te steken voor Sedoz/Nonceveux/Ninglinspo? Kwestie welke "gemakkelijke" beklimmingen en welke befaamde trails ik best in volgorde op en af rij voor een dag plezier. Mag via pm.
Je weet dat er allerlei reisbeperkingen zijn in Belgie?
Het gebruik van een gemotoriseerd voertuig voor het uitoefenen van een fysieke activiteit of een wandeling is enkel toegelaten om zich naar de plaats (bv. een bos op redelijke afstand) of de noodzakelijke sportinfrastructuur van de sport of wandeling in kwestie te begeven. Bovendien wordt er aan herinnerd dat toeristische activiteiten of uitstappen niet toegelaten zijn.
https://www.info-coronavirus.be/nl/faq/#006
Van thuis (woon zelf ook in België tot Ninglinspo is 35-40min, definieer "redelijke afstand" en "noodzakelijke sportinfrastructuur van de sport". Belgische politie geeft geen boetes meer voor "niet-essentiële verplaatsingen". Dit is nu een toegelaten verplaatsing in het kader van het uitoefenen van een sport.
Plaats reactie