Aywaille

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Maar rijden buiten de uitgepijlde routes is in principe verboden begrijp ik.

We gaan het zien :-q
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

lowie schreef: di 31 augustus 2021, 15:18 Er wordt hard gewerkt aan de uitbouw van het trailcenter, maar nog even geduld.
Vlak in de buurt gaat het trailcenter van Spa heel binnenkort open, en die trails kunnen al gerust gereden worden.
Het zijn 7 afdalingen, weliswaar korter dan die van de Ninglinspo wegens geringer hoogteverschil, maar zeker de moeite. (en dus ook sneller weer boven :wink: ).
Ze liggen op een kleine oppervlakte bij elkaar vlak tegen de stad Spa ten noorden ervan.
Zijn dat nieuwe routes tov die er al lagen? is er ergens een kaartje te vinden dat je weet? Ik kon het zelf nog niet vinden.
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

+1


En iemand nog leuke tips voor routes in de omgeving om te fietsen?! Omgeving Aywaille / Remouchamps
GXP's zijn erg welkom (via PB) :-q
Of routes die het waard zijn om te doen op 30 minuten rijden met de auto vanuit Aywaille (Theux , Spa)
Mooie bosroutes met technische stukken en singletracks. De routes bij Aywaille lijken op de filmpjes op youtube allemaal brede paden

We hebben maar 2 dagen en deze wil ik goed vullen :bier:
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Patrick_V schreef: wo 1 september 2021, 07:12 Maar rijden buiten de uitgepijlde routes is in principe verboden begrijp ik.

We gaan het zien :-q
Wettelijk gezien mag je nog altijd niet fietsen op paden smaller dan 1 meter in Wallonië.(tenzij ze bewegwijzerd zijn of op een vergunde toertocht)
Al naar gelang het kanton is er al dan niet een gedoogbeleid, afhankelijk van de strengheid van de plaatselijke boswachter.
(in de Lessevallei ben ik vorige week nog tegengehouden door zo'n strenge boswachter. Gelukkig deze keer met een waarschuwing ervan afgekomen, wschl omdat de groep die ik gidste te groot was - vorig jaar beboete diezelfde boswachter nog 3 bikers met 125 euro waar ik weet van heb.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

markindealpen schreef: wo 1 september 2021, 09:29
lowie schreef: di 31 augustus 2021, 15:18 Er wordt hard gewerkt aan de uitbouw van het trailcenter, maar nog even geduld.
Vlak in de buurt gaat het trailcenter van Spa heel binnenkort open, en die trails kunnen al gerust gereden worden.
Het zijn 7 afdalingen, weliswaar korter dan die van de Ninglinspo wegens geringer hoogteverschil, maar zeker de moeite. (en dus ook sneller weer boven :wink: ).
Ze liggen op een kleine oppervlakte bij elkaar vlak tegen de stad Spa ten noorden ervan.
Zijn dat nieuwe routes tov die er al lagen? is er ergens een kaartje te vinden dat je weet? Ik kon het zelf nog niet vinden.
Het zijn deels bestaande trails, en deels werden en worden er ook nieuwe aangelegd.
Info o.a. op de facebook-pagina van de verantwoordelijken: https://www.facebook.com/Endurando.be/
Voor zover ik weet is er geen kaartje van. Ik kan er wel één doorzenden als je me een messengerbericht stuurt https://www.facebook.com/lowie.marien/
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Patrick_V schreef: wo 1 september 2021, 11:14 +1


En iemand nog leuke tips voor routes in de omgeving om te fietsen?! Omgeving Aywaille / Remouchamps
GXP's zijn erg welkom (via PB) :-q
Of routes die het waard zijn om te doen op 30 minuten rijden met de auto vanuit Aywaille (Theux , Spa)
Mooie bosroutes met technische stukken en singletracks. De routes bij Aywaille lijken op de filmpjes op youtube allemaal brede paden

We hebben maar 2 dagen en deze wil ik goed vullen :bier:
Pb
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Hoe is het met trailcentre Spa?

Ik zie allemaal linkjes naar berichten op social maar ik ben een beetje social loos... dus volgen is een dingetje
StijnVDS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: di 5 mei 2020, 11:03
Mijn mountainbike: Orbea Occam

Gekopieerd van Lowie op Facebook:

25 september is de officiële opening

Binnenkort vind je alle info op https://www.mtb-trails-spa.be/ (nog onder constructie)
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

StijnVDS schreef: za 11 september 2021, 12:53 Gekopieerd van Lowie op Facebook:

25 september is de officiële opening

Binnenkort vind je alle info op https://www.mtb-trails-spa.be/ (nog onder constructie)
https://www.facebook.com/lowie.marien/p ... 2172864820
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Wij gaan 25 - 27 september naar Aywaille, is even kijken of we daar nog langs hoppen :bier:

Thanks!
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Als alles goed gaat, zit ik rond oud en nieuw in de buurt van Aywaille (Presseux, om precies te zijn). Fietsen gaan mee en hopen op wat mooi en droog weer. Maar wat zijn (semi) legale routes die wel de moeite waard zijn? mooie landschappen, met ook wel wat single tracks, technisch leuk, maar niet te gek :) Wederhelft en de andere mtb'ers in de de groep waar mee ik ben zijn vooral XC.

Op https://mtbroutedatabase.be/luik.htm zie ik dat dit ongeveer opties zijn:
Naast ongeveer alle routes van Aywaille
Sprimont-Rood-43km-920hm
Harze-Gps--39km

Maar ratings en indrukken vind ik hier lastig te vinden. Tips zijn dus welkom.

En als het beetje droog blijft, doe ik misschien nog wel weer een bezoekje aan Spa. Dat was wel erg tof!
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5894
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Enrico schreef: vr 16 november 2018, 09:46 Hier nog wat meer Info over de vaste routes rondom Aywaille.

http://www.mtbroutes.be/routedetail.php?id=25

Vanaf de P-plaats bij het “Centre Sportif d’Aywaille” beginnen met route 35 (parcours EK mtb 1998). Pittige klim met 180 hm in ca. 2,5 km. Een warming-up op de P-plaats is aan te bevelen :wink:

NB.: De bewegwijzering van 35 schijnt aan het begin wat gebrekkig te zijn momenteel ivm vandalisme > Met de rug naar de P-plaats li. af en vervolgens na ca. 150 / 200 m. haaks rechts een vrij verborgen, omhoog lopend pad, achter / tussen bebouwing volgen.

Aan het einde van deze klim re. af. Na een mooie afdaling kom je in Remouchamps uit.
Route 35 is maar 10 km. en hier wordt je dan ook al terug gestuurd naar de P-plaats.

In het centrum van Remouchamps kun je echter route 36 oppikken. Deze loopt aanvankelijk over asfalt onder de hoge brug van de E-25.
Re. af begint een lange klim (ca. 3 km - niet stijl) met rotsachtige ondergrond.

Na het dorp Hautregard niet rechtdoor (36) maar li. route 37 oppikken. Een technisch stuk met veel kuilen / boomwortels.

Aan het einde, na een gedeelte met grote rotsblokken, kom je bij de bergbeek Ninglispo uit. Hier begint een lange afdaling waarbij je regelmatig deze beek doorkruist.

Terug in de bewoonde wereld (bij een café/restaurant) li. af de doorgaande geasfalteerde weg volgen.
NB. De bewegwijzering stuurt je op een gegeven moment berg op li. af. Dit kun je overslaan (tenzij je wat extra hm’s op asfalt wil maken). Op den duur kom je nl. weer op dezelfde doorgaande weg uit.

Na enkele asfaltkm’s re. af een bruggetje over. Hier is het even zoeken (in ieder geval niet het terrein van het landhuis op).
Al snel kom je op een klim van de buitencategorie. Behoorlijk stijl en veel rotsplaten, geulen en losliggende keien.
Ik heb er nog nooit iemand fietsend bovendien zien komen :tong

Na verloop van tijd is het weer fietsend te doen en wordt je getrakteerd op een spectaculair uitzicht op een Ardennenlandschap.

Wat rest zijn een aantal klimmen en afdalingen over bospaden...gedeeltelijk singletrack.

Al met al een prachtige, afwisselende route met aardig wat hm’s.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Thnx. Zal ff proberen een gpx van deze combi te maken. En hopen op beetje droog weer.
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Was een leuke combi. Vooral stuk boven richting de afdaling ninglispo uitdagend (in de natte periode) en heel mooi.

Alleen dit kan niet meer. Er zit een hek met een slot op de brug.
Enrico schreef: vr 16 november 2018, 09:46
Terug in de bewoonde wereld (bij een café/restaurant) li. af de doorgaande geasfalteerde weg volgen.
NB. De bewegwijzering stuurt je op een gegeven moment berg op li. af. Dit kun je overslaan (tenzij je wat extra hm’s op asfalt wil maken). Op den duur kom je nl. weer op dezelfde doorgaande weg uit.

Na enkele asfaltkm’s re. af een bruggetje over. Hier is het even zoeken (in ieder geval niet het terrein van het landhuis op).
Al snel kom je op een klim van de buitencategorie. Behoorlijk stijl en veel rotsplaten, geulen en losliggende keien.
Ik heb er nog nooit iemand fietsend bovendien zien komen :tong
Nog iets verder gereden, maar de overgang op de kaart was een dam met hekken en camera's er op. Dus we zijn maar weer terug gegaan.

Dit vond ik wel leuk om te rijden langs de rivier , IPV de grote weg en zeker moeite waard om km extra te rijden.
Fonds De Quarreux
https://www.komoot.nl/highlight/2524931?ref=ahd
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5894
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Ja…ik gaf het je al aan in een PB, het is een tijd geleden dat ik in Aywaille gefietst heb.

Jammer dat de afdaling langs de Ninglispo niet meer toegankelijk is. Dat was altijd de “kers op de taart” van de samengestelde route.

Iets verderop ligt ook een afdaling langs de bergbeek Chefna. Dat zou evt. een alternatief zijn (mits deze nog wel toegankelijk is uiteraard).
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Plaats reactie