Aywaille

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Oei ja, de drukte. We gaan op zondag, kan dus wel eens druk zijn (zeker als weer goed is).

Dat moeten we toch in het achterhoofd houden. Zal nog eens bekijken welke alternatieven er zijn.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Als je op zaterdag/zondag zelf gaat, en het is goed weer, staat de parking van Ninglinspo al vol om 8u/8u30 en om 10u-11u de hoofdstraat ook een km naar links en een km naar rechts. De "hoofdwandeling" deelt voor een stuk legale en niet legale mtb trails en daar is net de hoogste concentratie van wandelaars, dus let daar op en wees hoffelijk en beleefd. Eens je je verder weg begeeft van die "hoofdwandeling" zal je wel eens een verdwaalde wandelaar tegenkomen, toch altijd hoffelijk, beleefd en voorzichtig blijven. Het verbaast me eigenlijk zelf dat mtb daar nog niet volledig verbannen is. De bewegwijzerde routes zijn al steil maar technisch niet moeilijk. Maar je zal maar als mtb'er een voetganger aanrijden... En zeker als je een e-bike zou hebben. Dus de niet bewegwijzerde illegale enduro trails of de gewone bewegwijzerde legale of niet legale, blijkbaar altijd opletten geblazen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nu zijn de enduro trails ook voor voetgangers illegaal, dus dat scheelt dan weer een stuk ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 8 juni 2020, 15:22 Nu zijn de enduro trails ook voor voetgangers illegaal, dus dat scheelt dan weer een stuk ;)
Lol, er is ook geen wandelaar met gezond verstand die zijn nek gaat breken op de betere trails daar :-D Daar wil ik te voet liever niet op/af gaan.
En gelukkig voor ons is het vlak naast de rivier zo mooi dat 95% van de wandelaars ook ernaast blijft. Je komt verder in het bos wel eens een wandelaar tegen maar dat is meestal op de bredere wegen. Op die trails die op Trailforks staan ben ik nog nooit een wandelaar tegen het lijf gelopen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lopen is gevaarlijker dan rollen :wink:

De meeste wandelaars blijven dicht bij hun "blik" in de buurt. 500m van de parking is wel de max en dan snel naar het terras :bier:
Maar er zijn uitzonderingen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

hurck schreef: ma 8 juni 2020, 19:32Lol, er is ook geen wandelaar met gezond verstand die zijn nek gaat breken op de betere trails daar :-D Daar wil ik te voet liever niet op/af gaan.
Ik heb er gewandeld (begonnen op Chefna en toen naar Canadien doorgestoken)... Veel te steil om comfortabel te zijn (met gepast schoeisel); dan ben je op een fiets beter af (maar dat mocht niet van de kine).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Ik ben nochtans enkele steile passages te voet naar beneden gegaan, een combinatie van M6000 Deore 2-pot, kak in de broek en teveel willen remmen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Op de trail ‘Petite Suisse’ heb ik toch echt weleens binnen een stukje van een seconde volledig stil moeten staan vanwege een groepje wandelaars. Volgens mij is dat wél een wandelpad! Gezien de dichte begroeiing was het riskant te noemen.
Waar woke is, is vuur
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Makkelijk schreef: wo 10 juni 2020, 04:55 Op de trail ‘Petite Suisse’ heb ik toch echt weleens binnen een stukje van een seconde volledig stil moeten staan vanwege een groepje wandelaars. Volgens mij is dat wél een wandelpad! Gezien de dichte begroeiing was het riskant te noemen.
Klopt, van Drouet vinden sommigen het paadje naar beneden, ik kwam er een 8-koppige familie met een hond tegen op het eindstukje naar Ninglinspo toe. Ze liepen van boven naar beneden. Keken met open mond en gingen aan de kant waarna ik ze groette en bedankte.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Makkelijk schreef: wo 10 juni 2020, 04:55 Op de trail ‘Petite Suisse’ heb ik toch echt weleens binnen een stukje van een seconde volledig stil moeten staan vanwege een groepje wandelaars. Volgens mij is dat wél een wandelpad! Gezien de dichte begroeiing was het riskant te noemen.
Petite Suisse is niet verantwoord op een weekend-dag > daar wordt wel echt veel gewandeld.
Vroeg of laat gebeurt daar eens iets en dan zal men niet begrijpen waarom het gebied écht vol verbodsbordjes zal staan
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Da's gewoon onderderdeel van de vaste wandelroute naar het uitzichtspunt....
(wil je niet als de parking vol staat)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ninglinspo is een vd Belgische hotspots voor dagjesmensen.
Daar moet je niet zijn op een vrije dag met goed weer.
Toeval wil dat zo'n n dag juist het moment is dat wij graag een stukje gaan biken..

Doordeweeks en niet in vakantietijd is een veel beter plan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Er is momenteel stront aan de knikker betreffende de illegaliteit van deze trails.. Specifiek gaat het om de trails die liggen op het grondgebied van de gemeente Stoumont: Fântome, Laboar & Targnon. Wegens de 'wildgroei' aan nieuwe trails (Laboar & Targnon) heeft de gemeente besloten al deze trails dicht te gooien. Er schijnt momenteel gecontroleerd en beboet te worden.

(bron: Gravity Bike Development)

Geniet je, net als ik, regelmatig van deze schitterende plek? Rijd deze 3 trails dan niet; in ieder geval voorlopig niet, tot de storm hopelijk is gaan liggen. Het is heel verleidelijk hier lak aan te hebben maar dat zal alleen maar averechts werken met potentiële sluiting van alle trails tot gevolg!

Rijd in kleine groepen, wees discreet en vriendelijk tegen andere bosgebruikers. Ik ben echt niet vroomser dan de paus hoor, maar als we in grote (al dan niet georganiseerde) groepen Hollanders in dit gebied gaan rauzen gaat dat echt niet helpen.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

DuReal schreef: wo 17 juni 2020, 20:59 Er is momenteel stront aan de knikker betreffende de illegaliteit van deze trails.. Specifiek gaat het om de trails die liggen op het grondgebied van de gemeente Stoumont: Fântome, Laboar & Targnon. Wegens de 'wildgroei' aan nieuwe trails (Laboar & Targnon) heeft de gemeente besloten al deze trails dicht te gooien. Er schijnt momenteel gecontroleerd en beboet te worden.

(bron: Gravity Bike Development)

Geniet je, net als ik, regelmatig van deze schitterende plek? Rijd deze 3 trails dan niet; in ieder geval voorlopig niet, tot de storm hopelijk is gaan liggen. Het is heel verleidelijk hier lak aan te hebben maar dat zal alleen maar averechts werken met potentiële sluiting van alle trails tot gevolg!

Rijd in kleine groepen, wees discreet en vriendelijk tegen andere bosgebruikers. Ik ben echt niet vroomser dan de paus hoor, maar als we in grote (al dan niet georganiseerde) groepen Hollanders in dit gebied gaan rauzen gaat dat echt niet helpen.
Ik heb het op 8 juni hierboven al eens aangehaald.
Er is al langer stront aan de knikker, maar DIT moest er eens van komen.
Een mooi project, een enduro-trail tussen Remouchamps en Stoumont, waar al lang aan gewerkt is en wat in zijn eindfase zat, is nu door het gemeentebestuur van Stoumont afgewezen.
In Malmedy rommelt het ook goed. Een (overigens schitterend) filmpje over de "wilde" trails in de Warche-vallei is enkel maar olie op het vuur.
MBF Belgium (Mountain Bikers Foundation) ijvert voor en is bezig met een duurzaam mtb in overleg met de overheid, en dus ook over het gebruik van paden.
Maar de toevloed aan enduro-rijders, en dan vooral uit Vlaanderen en Nederland, die zomaar alle wilde trails blijven gebruiken hypothekeert het wankel evenwicht. Sites als Trailforks doen daar zeker geen goed aan.
Ik zie de toekomst van het oorspronkelijke biken, en meer bepaald trail / all mountain somber in.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

hitchhikerzguide schreef: ma 8 juni 2020, 13:56Het verbaast me eigenlijk zelf dat mtb daar nog niet volledig verbannen is.
Mijn post was nog niet koud inderdaad, na de laatste keer vond ik het frappant en ongemakkelijk eerlijk gezegd. De mix van verschillende gebruikers op hetzelfde pad op de verkeerde tijdstippen in grote getalen en de moeilijkheidsgraad met de risico's vandien maken dat de voetganger altijd bevoordeeld worden en de risico's klein gehouden worden. En fietsen moet je maar doen op de weg met een racefiets volgens de Belgische overheid. Ik vond de groepjes soms ook wel overdreven. Ik reed wel alleen maar heb groepjes gezien van 10man en meer op e-bikes met het nodige motorlawaai en roeplawaai erbij. Draagt ook allemaal niet echt bij.
Plaats reactie