Aywaille

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Zijn die rode routes op Trailforks te rijden met XC bike?

Die kleurcodering wordt door de gebruikers toegekend in Trailforks? Dat loopt misschien allemaal wat door elkaar. Heb de indruk dat in een bepaalde regio rood niet te vergelijken is met het rood van een andere regio?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Nee klopt. Alles is wel te rijden met een XC bike IMO. Het is niet zo stijl als LHR en je hoeft geen enge drops of gaps te nemen. Zelf vind ik een slacke fiets wel heel prettig met dit soort hellingen maar iemand met de juiste skills kan het nog op een BMX. Als het nat is heb je wel wat remkracht nodig dus ik zou het dan niet op racing ralphs doen.
Waar woke is, is vuur
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

ThaSingleTrackMastah schreef: do 28 mei 2020, 09:12 Hier staan er een paar.
https://www.bikers.be/pg.asp?pageID=150
Die van Ninlingspoo, Harze en Chevron raken/kruisen elkaar.
Welke is juist die van Ninlingspoo? Ik vind deze niet terug in de lijst.
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

Goeie banden voor goeie grip is wel een must opzich ja. Zeker met de vele wortels en stukken rots waar je overheen gaat.
Zelf op een hardtail een paar keer gereden daar. Geen XC maar meer LTHT. Toch wat comfortabeler als een 110% XC bike :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rasmazzer schreef: za 6 juni 2020, 22:31
ThaSingleTrackMastah schreef: do 28 mei 2020, 09:12 Hier staan er een paar.
https://www.bikers.be/pg.asp?pageID=150
Die van Ninlingspoo, Harze en Chevron raken/kruisen elkaar.
Welke is juist die van Ninlingspoo? Ik vind deze niet terug in de lijst.
Ik moest ook even zoeken.
#132 Nonceveux.
#144 Harze
# 87 Chevron

Let op, er is ook een nieuw roadbook van Harze, die vond ik wat minder.
Als je start met Harze kan je buiten het dorp bij het kerkhof parkeren.
Dan stap je op 2/3 over op Nonceveux (Ninlingspoo) en als je die rond hebt gereden, dan via het laatste stuk van Harze terug naar de auto.
Dit is flink aanpoten. Geen enduro, maar wel pittige XC. Onderaan Ninlingspoo ligt (lag) een restaurant waar je kan pauzeren. Frites met Luikse gehaktballen.
Chevron kan je er aan plakken als je echt flink wilt uitpakken. Geen technische hoogstandjes maar wel extra km's in een mooie omgeving.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op zo 7 juni 2020, 00:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Rasmazzer schreef: za 6 juni 2020, 22:31
ThaSingleTrackMastah schreef: do 28 mei 2020, 09:12 Hier staan er een paar.
https://www.bikers.be/pg.asp?pageID=150
Die van Ninlingspoo, Harze en Chevron raken/kruisen elkaar.
Welke is juist die van Ninlingspoo? Ik vind deze niet terug in de lijst.
Kijk even op Trailforks, je zit in no time op 1000 hms.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

hitchhikerzguide schreef: zo 7 juni 2020, 00:10
Rasmazzer schreef: za 6 juni 2020, 22:31

Welke is juist die van Ninlingspoo? Ik vind deze niet terug in de lijst.
Kijk even op Trailforks, je zit in no time op 1000 hms.
www.bikers.be en Trailforks zijn totaal verschillende sites. Het eerste zijn uitgestippelde tochten, meestal voor de modale biker. Trailforks is meer enduro-gericht en dat zijn dus totaal andere paden (overigens in een zééér donkergrijze zone van illegaliteit)
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

lowie schreef: zo 7 juni 2020, 00:18 www.bikers.be en Trailforks zijn totaal verschillende sites. Het eerste zijn uitgestippelde tochten, meestal voor de modale biker. Trailforks is meer enduro-gericht en dat zijn dus totaal andere paden (overigens in een zééér donkergrijze zone van illegaliteit)
Lowie, heb jij toevallig geen gpx van een leuk traject regio Malmedy? Aangezien je in de RDHF organisatie zit, zal je daar wel al wat KMS rondgereden hebben.

Edit: Was niet de bedoeling om te vissen naar uw Lowie’s ride ;) Door wat rond te neuzen op de fora heb ik de link nu pas gelegd dat er een bekende track Lowie’s ride in Malmedy bestaat. Dan klinkt mijn bovenstaande vraag wat lullig in die context.
Laatst gewijzigd door Rasmazzer op zo 7 juni 2020, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hitchhikerzguide schreef: zo 7 juni 2020, 00:10
Rasmazzer schreef: za 6 juni 2020, 22:31

Welke is juist die van Ninlingspoo? Ik vind deze niet terug in de lijst.
Kijk even op Trailforks, je zit in no time op 1000 hms.
De tracks van Trailforks zijn (waarschijnlijk) de endurotrails van de Ambleve 201x
https://www.vojomag.nl/best-of-enduro-v ... -de-vocht/
Dat is wel iets anders dan de tracks van O2bikers :winkie:
Beide gereden, zelfde locatie, niet te vergelijken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ik heb de 144 Harzé en 132 Nonceveux aan elkaar geplakt met Basecamp:
https://www.komoot.com/tour/198560513?ref=wtd

Wat mij opvalt is dat Solo's Ride 55 regelmatig de andere richting neemt van bepaalde stukken? Maar dat is dan ook wel zo voor de "gekleurde" routes 34-35-36-37-38-40-41-42.

Edit: ik ga start/aankomst precies al verleggen naar Nonceveux. Lijkt me de zwaarste lus in vergelijking met Harzé.
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Rasmazzer schreef: zo 7 juni 2020, 09:14
lowie schreef: zo 7 juni 2020, 00:18 www.bikers.be en Trailforks zijn totaal verschillende sites. Het eerste zijn uitgestippelde tochten, meestal voor de modale biker. Trailforks is meer enduro-gericht en dat zijn dus totaal andere paden (overigens in een zééér donkergrijze zone van illegaliteit)
Lowie, heb jij toevallig geen gpx van een leuk traject regio Malmedy? Aangezien je in de RDHF organisatie zit, zal je daar wel al wat KMS rondgereden hebben.

Edit: Was niet de bedoeling om te vissen naar uw Lowie’s ride ;) Door wat rond te neuzen op de fora heb ik de link nu pas gelegd dat er een bekende track Lowie’s ride in Malmedy bestaat. Dan klinkt mijn bovenstaande vraag wat lullig in die context.
Ik ken inderdaad de hele regio rond de Ninglinspo, Stoumont, Stavelot, Spa, Malmedy, Hoge Venen als mijn broekzak, of toch bijna alle paadjes.
Zolang er geen duidelijkheid komt over het gebruik van paadjes door fietsers deel ik geen tracks meer, zeker ook niet mijn "officiële" Lowie's Riders van Malmedy en Spa bvb. Beide drukke wandelgebieden, en jammer genoeg is er niet altijd wederzijds respect. Er gebeuren meer en meer controles : op een singletrack mag je dus wettelijk niet fietsen. De Stavelot Ride wil ik nog delen, omdat die door minder drukke wandelgebieden loopt.

En nogmaals, denk er aan : alle paadjes rond de Ninglinspo, dus ook die van Trailforks, zijn wettelijk verboden voor fietsers. Bikers storen zich daar niet aan, maar houd dan een rekening van 150 euro in het achterhoofd. Kans is wel niet zo groot, maar bestaat.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

lowie schreef: ma 8 juni 2020, 07:55 Ik ken inderdaad de hele regio rond de Ninglinspo, Stoumont, Stavelot, Spa, Malmedy, Hoge Venen als mijn broekzak, of toch bijna alle paadjes.
Zolang er geen duidelijkheid komt over het gebruik van paadjes door fietsers deel ik geen tracks meer, zeker ook niet mijn "officiële" Lowie's Riders van Malmedy en Spa bvb. Beide drukke wandelgebieden, en jammer genoeg is er niet altijd wederzijds respect. Er gebeuren meer en meer controles : op een singletrack mag je dus wettelijk niet fietsen. De Stavelot Ride wil ik nog delen, omdat die door minder drukke wandelgebieden loopt.

En nogmaals, denk er aan : alle paadjes rond de Ninglinspo, dus ook die van Trailforks, zijn wettelijk verboden voor fietsers. Bikers storen zich daar niet aan, maar houd dan een rekening van 150 euro in het achterhoofd. Kans is wel niet zo groot, maar bestaat.
Die tracks van O2-Bikers, zijn vermoedelijk wel zo goed als allemaal publieke paden of zitten daar ook soms privé passages bij?
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Rasmazzer schreef: ma 8 juni 2020, 09:51
lowie schreef: ma 8 juni 2020, 07:55 Ik ken inderdaad de hele regio rond de Ninglinspo, Stoumont, Stavelot, Spa, Malmedy, Hoge Venen als mijn broekzak, of toch bijna alle paadjes.
Zolang er geen duidelijkheid komt over het gebruik van paadjes door fietsers deel ik geen tracks meer, zeker ook niet mijn "officiële" Lowie's Riders van Malmedy en Spa bvb. Beide drukke wandelgebieden, en jammer genoeg is er niet altijd wederzijds respect. Er gebeuren meer en meer controles : op een singletrack mag je dus wettelijk niet fietsen. De Stavelot Ride wil ik nog delen, omdat die door minder drukke wandelgebieden loopt.

En nogmaals, denk er aan : alle paadjes rond de Ninglinspo, dus ook die van Trailforks, zijn wettelijk verboden voor fietsers. Bikers storen zich daar niet aan, maar houd dan een rekening van 150 euro in het achterhoofd. Kans is wel niet zo groot, maar bestaat.
Die tracks van O2-Bikers, zijn vermoedelijk wel zo goed als allemaal publieke paden of zitten daar ook soms privé passages bij?
Hangt ervan af hoe oud die zijn. Kan zijn dat er intussen stukken zijn afgesloten of niet meer bestaand/gebruikt.
Maar nogmaals : ook de singletracks in die O2-biker tracks zijn in feite verboden (tenzij ze in een bewegwijzerd traject voor mtb zitten).
En ook nogmaals : ik zou er me niet teveel van aantrekken, maar er bestaat altijd kans dat je de verkeerde boswachter tegenkomt (ipv verwittiging te geven).
Ter info : dit WE is er in de Hoegne-regio (Jalhay) een grootschalige actie geweest tegen enduro-rijders (moto !) waarbij er 8 zijn aangehouden. Hopelijk waait dat niet over naar mountainbikers, al viseren ze voorlopig vooral de gemotoriseerden (misschien weten ze niet dat er zo tussen ons ook al een heleboel rondrijden, zei het minder luidruchtig :-D )
Tijdens een soortgelijk actie vorig jaar in Banneux ben ik zo ook al aangehouden geweest : na een steile afhouding alles geblokkeerd. Ze hadden al 3 moto's aangehouden en konden niet anders dan ook onze gegevens noteren > bij verwittiging gebleven deze keer
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Rasmazzer schreef: zo 7 juni 2020, 22:27 Ik heb de 144 Harzé en 132 Nonceveux aan elkaar geplakt met Basecamp:
https://www.komoot.com/tour/198560513?ref=wtd

Wat mij opvalt is dat Solo's Ride 55 regelmatig de andere richting neemt van bepaalde stukken? Maar dat is dan ook wel zo voor de "gekleurde" routes 34-35-36-37-38-40-41-42.

Edit: ik ga start/aankomst precies al verleggen naar Nonceveux. Lijkt me de zwaarste lus in vergelijking met Harzé.
komoot schreef:Sign up or log in to continue
Create a new account or log in to an existing one.

Enter your email address:
Dus ik kan niet zien wat je hebt geplakt.
Zal allicht goed zijn, past maar op 1 manier. (Denk ik)
Ik ben er 4 jaar niet meer geweest, dus geen garantie.
Ik zou toch adviseren om Harze aan te houden als startpunt. Juist omdat Nonceveux lastiger / uitdagender is.
Na Nonceveux is Harze slappe hap.
Maar Harze is wel lekker om er in te komen voordat je aan Nonceveux begint en daarna om uit te fietsen.
Als je denkt dat de beentjes niet beide routes aankunnen, dan kan je het beter bij Nonceveux alleen houden. Das toch het mooiste.

Nonceveux (Ninlingspoo) is op vrije dagen echt achterlijk druk met wandelaars, dus het best kom je daar op een werkdag. Beter voor jezelf, voor de wandelaars en het mbt'en in het algemeen.
Je zou toch niet de veldwachters tegen willen komen, die jou als bijvangst noteren.

Lowie rijdt soms op andere plekken omhoog of omlaag. Keuzes, je moet toch iets. Is soms persoonlijke voorkeur, soms net hoe het uitkomt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Enduro trails bij Remouchamps zijn echt van andere aard.
Maximaal op en neer.
Je komt ook in Ninlingspoo, maar bijna allemaal singletracks die 1x per jaar zijn opengesteld voor jet evenement.
Op 1 vd trails staat bijvoorbeeld een hek, je kan er via de beek omheen, maar het mag duidelijk zijn dat dit niet legaal is. Een discussie met de autoriteiten ga je altijd verliezen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie