Aywaille

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Zo zeg! Serieus camera- en montagewerk dat je ervan gemaakt hebt!
En wat een mooie tracks zijn dat ook. Erg leuk om te kijken #thumbup
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Thanks :-q
Gebruikersavatar
KevinBel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1798
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 23:15
Mijn mountainbike: Cotic Rocket 2017 Gen2 & Stanton Slackline 4130 Gen3

marcomtb1972 schreef:Hieronder een impressie van wat trail`s die ik gereden heb rondom Aywaille.

https://www.youtube.com/watch?v=3WTN8Amo2_M" onclick="window.open(this.href);return false;
Ziet er leuk uit! Die rotsplaat haha :lol:
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

Leuk filmpje.......krijg meteen zin om te biken :winkie:
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

wat is nu de leukste uitgepijlde route? ik lees een paar keer 37, maar de GPX die ik daarvan vind op 2 sites lijkt corrupt, (rechterkant is 1 rechte streep), moet ook wel goed komen met de bordjes denk ik, maar welke verder? 42 zie ik ook een paar keer.

Wat mij betreft mag er alles in zitten, hoogte meters + technische stukken en liefst zoveel mogelijk singletracks
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Even opgezocht in een wat ouder topic. Vanaf de genoemde P-plaats kun je evt. eerst nog 35 ? (Voormalig WK-parcours) meepakken. Het is dan wel gelijk serieus klimmen.

"Aywaille is één van mijn favorieten in de Ardennen. Een route die zeer de moeite waard is: combinatie van route 36 / 37 / 49 / 43 / 48. Vertrek vanaf het Centre Sportif (vanuit Aywaille centrum ri. Florzé / Sprimont vlak na de brug over de Ambléve re. af) Gratis parkeren !

Goede kaart met alle routes in de omgeving van Aywaille verkrijgbaar bij de VVV in Remouchamps (naast de ingang van de Grotten) Route 36: Vanaf de parkeerplaats langs de Ambléve eerst een aantal kilometers de spiertjes opwarmen en dan even buiten Remouchamps het bos in voor de eerste (lange !) klim. Kort na het gehucht Hautregard (what's in the name): Route 37 die begint met een een hobbelig (kuilen, boomwortels) pad.

Vervolgens route 49 volgen die langs het bergbeekje de Ninglispo voert. Mooie afdaling met af en toe een "wettcross" (afhankelijk van weersomstandigheden op de fiets te doen anders via bruggetjes) Bij het einde van de afdaling in Sedoz ligt een bikevriendelijk café-restaurant. Vervolgens route 43 (enkele kilometers asfalt) en dan de Ambléve oversteken. Hier begint een bijzonder lastige klim. Vervolgens via route 36 en 48 terug naar Aywaille met een paar vette afdalingen. :-q

Evt. kun je via route 38 / 50 nog langs een andere bergbeek (de Chefna) op route 43 uitkomen. Maar het eerste gedeelte langs deze beek is het vaak een waterballet".
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oude O2-bikers roadbook van Nonceveux en Harze gecombineerd is ook een mooie tocht.

Of de Ambleve enduro van Remouchamps, als je wat meer spektakel zoekt

Oeps, lees nu dat je uitgepijlde routes vraagt....
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Beide thanks voor de info!! ook voor de niet uitgepijlde routes, wellicht leuk voor de volgende keer. Dit weekend met wat vrienden in een huisje en er gaan er 2 een klein rondje mee, de rest zal ik alleen doen, dan vind ik het wel prettig om en pijltjes en GPX te hebben :)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Uiteindelijk maar wat gekozen wat voor handen was, we wilden starten met 42, gelijk een pittige klim, maar na 3 km was de boel afgezet omdat het jachtseizoen gisteren is begonnen :(
Omgedraaid en verder gegaan met 35 en daarna nog 42 alleen gereden.

Leuke routes, af en toe een pittige lange klim, lekker afdalingen met veel stenen, rotsen etc.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Ik wil zaterdag naar Aywaille. Welke routes of combinatie van routes is echt de moeite? Ik zou graag een stukje langs de Ninglinspo meepakken.
Laatst gewijzigd door hitchhikerzguide op do 15 november 2018, 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

hitchhikerzguide schreef: do 15 november 2018, 22:24 Ik wil zaterdag naar Aywaille. Welke routes of combinatie van routes is echt de moeite?
Zie mijn post hierboven. Mooier krijg je het niet (met vaste routes).
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Enrico schreef: do 15 november 2018, 22:33
hitchhikerzguide schreef: do 15 november 2018, 22:24 Ik wil zaterdag naar Aywaille. Welke routes of combinatie van routes is echt de moeite?
Zie mijn post hierboven. Mooier krijg je het niet (met vaste routes).
Op hoeveel km kom je dan totaal?
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Rond de 30 km. Maar al met al ben je wel 2,5 á 3 uur onderweg.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Hier nog wat meer Info over de vaste routes rondom Aywaille.

http://www.mtbroutes.be/routedetail.php?id=25

Vanaf de P-plaats bij het “Centre Sportif d’Aywaille” beginnen met route 35 (parcours EK mtb 1998). Pittige klim met 180 hm in ca. 2,5 km. Een warming-up op de P-plaats is aan te bevelen :wink:

NB.: De bewegwijzering van 35 schijnt aan het begin wat gebrekkig te zijn momenteel ivm vandalisme > Met de rug naar de P-plaats li. af en vervolgens na ca. 150 / 200 m. haaks rechts een vrij verborgen, omhoog lopend pad, achter / tussen bebouwing volgen.

Aan het einde van deze klim re. af. Na een mooie afdaling kom je in Remouchamps uit.
Route 35 is maar 10 km. en hier wordt je dan ook al terug gestuurd naar de P-plaats.

In het centrum van Remouchamps kun je echter route 36 oppikken. Deze loopt aanvankelijk over asfalt onder de hoge brug van de E-25.
Re. af begint een lange klim (ca. 3 km - niet stijl) met rotsachtige ondergrond.

Na het dorp Hautregard niet rechtdoor (36) maar li. route 37 oppikken. Een technisch stuk met veel kuilen / boomwortels.

Aan het einde, na een gedeelte met grote rotsblokken, kom je bij de bergbeek Ninglispo uit. Hier begint een lange afdaling waarbij je regelmatig deze beek doorkruist.

Terug in de bewoonde wereld (bij een café/restaurant) li. af de doorgaande geasfalteerde weg volgen.
NB. De bewegwijzering stuurt je op een gegeven moment berg op li. af. Dit kun je overslaan (tenzij je wat extra hm’s op asfalt wil maken). Op den duur kom je nl. weer op dezelfde doorgaande weg uit.

Na enkele asfaltkm’s re. af een bruggetje over. Hier is het even zoeken (in ieder geval niet het terrein van het landhuis op).
Al snel kom je op een klim van de buitencategorie. Behoorlijk stijl en veel rotsplaten, geulen en losliggende keien.
Ik heb er nog nooit iemand fietsend bovendien zien komen :tong

Na verloop van tijd is het weer fietsend te doen en wordt je getrakteerd op een spectaculair uitzicht op een Ardennenlandschap.

Wat rest zijn een aantal klimmen en afdalingen over bospaden...gedeeltelijk singletrack.

Al met al een prachtige, afwisselende route met aardig wat hm’s.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Enrico schreef: vr 16 november 2018, 09:46 Hier nog wat meer Info over de vaste routes rondom Aywaille.

http://www.mtbroutes.be/routedetail.php?id=25

Vanaf de P-plaats bij het “Centre Sportif d’Aywaille” beginnen met route 35 (parcours EK mtb 1998). Pittige klim met 180 hm in ca. 2,5 km. Een warming-up op de P-plaats is aan te bevelen :wink:

NB.: De bewegwijzering van 35 schijnt aan het begin wat gebrekkig te zijn momenteel ivm vandalisme > Met de rug naar de P-plaats li. af en vervolgens na ca. 150 / 200 m. haaks rechts een vrij verborgen, omhoog lopend pad, achter / tussen bebouwing volgen.

Aan het einde van deze klim re. af. Na een mooie afdaling kom je in Remouchamps uit.
Route 35 is maar 10 km. en hier wordt je dan ook al terug gestuurd naar de P-plaats.

In het centrum van Remouchamps kun je echter route 36 oppikken. Deze loopt aanvankelijk over asfalt onder de hoge brug van de E-25.
Re. af begint een lange klim (ca. 3 km - niet stijl) met rotsachtige ondergrond.

Na het dorp Hautregard niet rechtdoor (36) maar li. route 37 oppikken. Een technisch stuk met veel kuilen / boomwortels.

Aan het einde, na een gedeelte met grote rotsblokken, kom je bij de bergbeek Ninglispo uit. Hier begint een lange afdaling waarbij je regelmatig deze beek doorkruist.

Terug in de bewoonde wereld (bij een café/restaurant) li. af de doorgaande geasfalteerde weg volgen.
NB. De bewegwijzering stuurt je op een gegeven moment berg op li. af. Dit kun je overslaan (tenzij je wat extra hm’s op asfalt wil maken). Op den duur kom je nl. weer op dezelfde doorgaande weg uit.

Na enkele asfaltkm’s re. af een bruggetje over. Hier is het even zoeken (in ieder geval niet het terrein van het landhuis op).
Al snel kom je op een klim van de buitencategorie. Behoorlijk stijl en veel rotsplaten, geulen en losliggende keien.
Ik heb er nog nooit iemand fietsend bovendien zien komen :tong

Na verloop van tijd is het weer fietsend te doen en wordt je getrakteerd op een spectaculair uitzicht op een Ardennenlandschap.

Wat rest zijn een aantal klimmen en afdalingen over bospaden...gedeeltelijk singletrack.

Al met al een prachtige, afwisselende route met aardig wat hm’s.
Mooi, bedankt!
Plaats reactie