Ardennen en dan?

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
psykhophix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 27 februari 2012, 12:06
Mijn mountainbike: Haibike Edition RC 2011

Ik bike al en tijdje en mijn wens is om een keer een mooie rit te maken in de Ardennen.
Nu weet ik wel waar de Ardennen liggen en hoe ik er moet komen. Dat is geen probleem.
Wat wel een probleem is, is dat ik niet zo goed weet waar in de Ardennen.

Ik ben geen doorgewinterde biker die 3x de wereld omgaat en dan nog niet moe is.
Ik fiets meestal zo'n 40+ kilometers en dan voornamelijk vlak tot matig stijlen klimmetjes.

Mijn vraag is dus waar ik het beste kan zoeken in de Ardennen als Newbie berg geit?
Tips zijn dus van harte welkom.

gr. Psykho
Ride it, like you stole it !!
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Ik zou Houffalize als uitvalbasis nemen. Heb je 6 verschillende routes tot je beschikking (kan eventueel ook nog La Roche aan toe voegen, dan 10) en heb je genoeg keuze. De moeilijkheid van de routes wordt geloof ik aangegeven met een kleur. Je zou dus eerst een makkelijke/gemiddelde route kunnen proberen. Als dat goed gaat kan je de wat moeilijkere routes uit proberen.

Kijk ook eens in alle andere topics die over de Ardennen gaan....staat behoorlijk wat lees voer!
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik neem aan dat je ervaring hebt met het limburgse landschap?
Ooit de de BBC of de Mh2D gefietst?

Afhankelijk hiervan kun je wat dieper de Ardennen induiken
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
psykhophix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 27 februari 2012, 12:06
Mijn mountainbike: Haibike Edition RC 2011

@michel3vb:
Mooie fiets heb je. Ik ben wel Haibike fanboy. (rij er zelf ook een. Haibike Edition RC 2011)
La Roche ken ik wel. Ooit op de camping gestaan op de terug weg vanuit Frankrijk. Toen geen fiets mee :roll:

@byorka:

Beide nog nooit gedaan zelfs niet van gehoord. Zal ze is opzoeken op de kaart van nederland. Valkenburg staat wel op het programma in de zomer met wat vrienden.
Nog geen idee waar precies in de omgeving, dat laat ik aan me maat over.

Thnx voor de tips
Ride it, like you stole it !!
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8735
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Vanuit Theux kun je je lol op, genoeg keus aan mooie en uitdagende routes in een schitterend landschap.

Maar Limburg is ook best aardig. Gewoon de auto neerzetten in Eijsden of daar ergens en een paar routes pakken
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Geewee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 17 januari 2012, 21:02
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen en een stuur...

Aywaille vind ik ook 1 van de betere bewegwijzerde routes. Indien je over een gps beschikt kun je deze proberen http://www.solosride.be/frameset%20nieuws.html" onclick="window.open(this.href);return false; maar wees gewaarschuwd,enkel voor gevorderden... :tong
Niet twijfelen... Doen!!
fmb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 186
Lid geworden op: za 2 mei 2009, 17:49
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc (2011)
Contacteer:

michel3vb schreef:Ik zou Houffalize als uitvalbasis nemen. Heb je 6 verschillende routes tot je beschikking (kan eventueel ook nog La Roche aan toe voegen, dan 10) en heb je genoeg keuze.
Let op: in België heb je La Roche en ook La Roche-en-Ardenne. Deze liggen +- 100 km uit elkaar, best lullig als de GPS navigatie verkeerd staat ;-)

La Roche-en-Ardenne ligt vlak bij Houffalize, dus die zal je bedoelen.

@psykhophix: goede topics om te lezen over deze plaatsen:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 11&t=11247" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 11&t=43544" onclick="window.open(this.href);return false;
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

@fmb: Dat is wel een handige tip ja! Wist niet dat er in Belgie ook een "gewone" La Roche is! Ik bedoel inderdaad La Roche-en-Ardenne
@psykhophix: mijn Haibike staat inmiddels al ruim een jaar stil in de schuur! Rij alleen nog maar op mijn Ghost want die bevalt toch net even beter ;) (Edit ik zie dat je mijn Ghost bedoelde met "mooie fiets")
psykhophix
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 27 februari 2012, 12:06
Mijn mountainbike: Haibike Edition RC 2011

Lol even opgezocht. La Roche en La Roche-en-Ardenne wil je niet lopen! Is inderdaad een goeie tip. Ook voor de Tom Tom. Mocht je die gebruiken om er te komen met de auto.
Ride it, like you stole it !!
lowie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 877
Lid geworden op: do 24 februari 2005, 23:14
Mijn mountainbike: Scott Spark + Scott Spark Plus
Contacteer:

Geewee schreef:Aywaille vind ik ook 1 van de betere bewegwijzerde routes. Indien je over een gps beschikt kun je deze proberen http://www.solosride.be/frameset%20nieuws.html" onclick="window.open(this.href);return false; maar wees gewaarschuwd,enkel voor gevorderden... :tong
zou ik als newbee absoluut NIET doen ! (kweet waarover ik spreek, want sinds november heb ik het lijstje op die site aangevuld met mijn eigen tracks)
maar dat gps een volledig andere mtb-wereld doet opengaan dan de vaste routes, dat staat buiten kijf
wybi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: do 15 november 2007, 20:56
Mijn mountainbike: Van Nicholas redwood Strand (MTB) Taureg titanium (MTB) aeolus titanium(race)
Contacteer:

wil je twee dagen of gewoon een dag fietsen, want dan moet je een slaapplek regelen, ik weet niet waar je vandaan moet komen er zijn zat mogelijkheden ikzelf sta op een camping vlakbij la roche ardenne en heb zelf mooie route bij elkaar gemaakt . ik wil je wel begeleiden op je weg om de ardennen te bedwingen maar wees op je hoeden het is verslavend, zit zelf 1 keer in de maand in de ardennen en ben een gevorderde fietser , en als je tochten wil rijden kijk even bij stany smol tochten zijn er genoeg
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
scott scale60
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 2 maart 2012, 13:30
Mijn mountainbike: scoot scale60

malmedy is ook leuk om te fietsen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als 1e kennismaking met mtb in de Ardennen is Houffalize denk ik de beste keuze.
Routes zijn leuk maar niet te moeilijk en goed uitgepeild.
Het landschap is mooi en het stadje heeft alles wat je nodig hebt.
Makkelijk bereikbaar via de snelweg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Op zich ben ik ook nooit wezen biken in de ardennen net als de topic starter en toch heb er een weekendje geboekt(http://www.biketranz.nl/index.php?mod=reizen&item=70" onclick="window.open(this.href);return false;). Door mailcontakt weet dat het €225,00 gaat kosten. Als ik de berichten zo lees hoef ik geen spijt te hebben. Natuurlijk wilde ik ook wel een keer in de ardennen rond fietsen.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Focus KillerBee Disc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 15:00
Mijn mountainbike: Focus Raven 6.0 omgebouwd naar Rohloff :)

Wij gaan dit jaar ook biken in de ardennen en ik heb het boekje "routegids mountainbike Ardennen" aangeschaft. Dit boekje is gemaakt door de ANWB en er staan 57 routes in.
Erg nuttig in ieder geval!
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes ermee!
Plaats reactie