Routes in Denemarken.

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Dan zit je vast in Blavand of ergens aan de kust daar, erg fijne plek! We zaten net iets onder esbjerg en zijn daar een paar keer op het strand geweest. Heb ook nog de routes van Bordrup gedaan, dat zit in de bosduinen dus was bang vor los zand. Dat viel enorm mee. De blauwe lus is heel erg flowy en eigenlijk een hard schelpenpad voor het grootste deel. Een keer of 6/7 zijn er rode uitstapjes die harder werken zijn. Geen schelpenpad maar smaller spoor over bosgrond. En het is lekker klimmen, volgens de makers 325 meter. Veelal steil en wortels, maar dankzij een heel simpel kunstof net (geen matten) prima te rijden. Dalen is gaaf met soms weer lompe drops en jumps. Je wordt in ieder geval flink uitgedaagd! Vergelijkbaar met Schoorl, alleen dan 2.0. Best knap wat ze hier allemaal bouwen in Denemarken!
Hier staat niets.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Is dit even leuk om te lezen !
Het is ook een aanrader om mee te doen met de activiteiten vanuit het feriecenter.
Clinics zijn van hoog niveau, de gidsen zullen je ook verrassen.

Ook op Matilda's hoj, Marie's drop en little zwitserland geweest ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Uhm geen idee! Die zijn in Bodrup? Kan me allen Deadman's drop herinneren, die was vrij onmogelijk hoog+los zand+haakse bocht+afgrond ernaast 😬

Moet (nogmaals) zeggen dat ik erg verrast was van het hoge niveau van trails in Denemarken. Goed ik heb er maar 3 gezien, maar verder ook veel op YouTube gespiekt. In Nederland klagen sommigen over gebrek van uitdaging, maar als die kleurencodering een beetje van de grond komt, zijn hier ook wel mogelijkheden om af en toe een rood lusje te maken. Zoiets als bv nu op de posbank is gedaan.

Dus als je uitdaging, mooie stranden, fijne vibe, lego en mega grote ijsjes je ding is, ga hier maar eens heen met de familie + fiets!
Hier staat niets.
OllieBB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:31

Voor de liefhebbers is er een soort "Holy Grail" van 10 top routes in Denemarken, de 10 Spir.

Afbeelding

https://naturstyrelsen.dk/media/nst/879 ... ktaark.pdf

Van deze heb ik nu twee gedaan, de Svinkløv Klitplantage en de Rold Skov. Wat een fantastische parcours. Voor mij zijn de meeste banen in Denemarken nogal (te) technisch waardoor ik voor mijn gevoel niet echt aan presteren kom. Maar dat is bij deze twee zeker niet het geval. Voor de liefhebber zijn er rode en zwarte lussen te doen die wel (zeer) technisch zijn, ik hou het zelf bij blauw. Zeer zeker de moeite waard om te proberen.

De volgende die ik wil gaan doen is de Nordskoven bij Silkeborg. Alles tevens te vinden op https://rideon.dk/mtb-spor
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Leuk initiatief! Van wat ik op die laatst genoemde site een beetje gelezen heb, missen er wel een paar hele mooie zoals Skovhuggeren en die route bij het Slettestrand. Ook rond Silkeborg liggen veel fantastische pareltjes. Geeft maar aan dat er erg veel leuks te vinden is hier!

En het klopt wat je zegt, blauw is wat we hier in NL gewend zijn. Lekkere flow en mooie trails, met heel soms een klein dropje of sprongetje. Bij rood is het vaker al ongemakkelijk lastig en zwart is bij vlagen bruut. Ik denk dat als je qua zwaarte voor techniek (dus steil klimmen daargelaten) er geen route in NL rood te noemen valt.
Hier staat niets.
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Vorig jaar augustus vanuit Vejers Blabjerg en Bordrup gereden (en veel langs het strand fietsend zeehondjes gekeken).
Bordrup was vrij druk. Eerst groen: hee is ie nu al rond ? Toen blauw: leuk, wat langer dan groen en goed te doen. Toen rood: uit eigenwijsheid afgemaakt maar vond ik stukken minder: omdat je er onbekend bent kan je bijv. niet de gang van bergaf meenemen in de volgende felle klim, en dat maakt het zeer pittig met relatief veel hoogtemeters in een korte route. Ook geen route die je na 2 of 3 rondes al beter kent omdat je continu links/rechts op/af gaat en snel je oriëntatie en herkenning verliest. Ik heb daardoor een paar keer lokale mensen voor de voeten gereden, en ik houd er helemaal niet van als er een in m’n nek zit te hijgen. Rood was ook meer geschikt voor fully denk ik en ik reed hardtail.
Blabjerg was heel goed te doen, erg rustig en vergelijkbaar met hier. Volgens mij alleen blauw gereden daar, bebording van de andere routes was minder goed te vinden.
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

markpatat schreef: do 27 augustus 2020, 09:59 Leuk initiatief! Van wat ik op die laatst genoemde site een beetje gelezen heb, missen er wel een paar hele mooie zoals Skovhuggeren en die route bij het Slettestrand. Ook rond Silkeborg liggen veel fantastische pareltjes. Geeft maar aan dat er erg veel leuks te vinden is hier!

En het klopt wat je zegt, blauw is wat we hier in NL gewend zijn. Lekkere flow en mooie trails, met heel soms een klein dropje of sprongetje. Bij rood is het vaker al ongemakkelijk lastig en zwart is bij vlagen bruut. Ik denk dat als je qua zwaarte voor techniek (dus steil klimmen daargelaten) er geen route in NL rood te noemen valt.
Slettestrand trailhead is inderdaad erg mooi. Blauw is al best pittig en technisch in de zomer, vooral de combinatie van echte singletracks (smal) heel veel boomwortels en zand. Rood is soms te doen met een hardtail, maar soms ook niet. Zwart maar niet geprobeerd aangezien er weinig tot geen ruimte voor fouten is op deze route. Vind het niet met NL te vergelijken qua niveau, het lijkt qua natuur een beetje op schoorl en westerschouwen, maar je moet hier echt sturen op de decimeter met de spaghetti aan boomwortels en dat al op de blauwe route. Let trouwens goed op de borden, sommige (mooie) routes zijn verboden voor mtb ers, maar worden wel aangeraden als je zoekt op gps routes. Wat dat betreft is het hier niet anders.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

https://naturstyrelsen.dk/naturoplevels ... ntainbike/

Staan meerdere routes op in Denemarken. Je moet de site wel in het Deens laten staan als je overschakelt naar Engels heb je minder informatie beschikbaar.

Wij hebben vorig jaar nog de routes Blaberg Klitkottage gereden mooie routes met goede voorzieningen bij de start
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

Handige site! Met Google translate is het best te lezen.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Toch weer wat reclame maken voor dit land qua mountainbiken. Ben in de meivakantie 2 weken in de omgeving van Arhuis geweest. Wat een gave tracks liggen hier toch... En als je klaagt over de eenvoudige eenheidsworst die er in Nederland ligt, ga dan eens naar Denemarken! Stel je voor dat de meest uitdagende routes (Amerongen, Nijmegen, etc) blauw zijn, dan gaan ze in Denemarken 2 stappen verder met rood en zwart. Het landschap is soms wel iets anders, maar echt groot hoogteverschil is er niet. Ze halen enorm veel uit het landschap en zijn erg creatief met features! Een drop van een meter wordt meestal nog wel aangekondigd, maar soms ook gewoon niet. Heel veel uitdaging en variëteit. Bij Ebelstoft ligt een soort Schoorl met behoorlijk uitdagende passages en lekker flow. In Grenaa ligt een heel bochtig parkoers ideaal voor jonge kids om te oefenen. In Arhuis kan je lol op met flinke drops en sprongen in een waanzinnig bos aan de zee. En bij Silkeborg liggen Westerskoven en Nordskoven, waar ik nog steeds van droom. Check deze link https://youtu.be/sslCbs5doXE en je begrijpt waarom. Beide parkoers zijn heel verschillend, maar hebben ook heel veel flow en hele uitdagende passages in het klimmen en dalen. Alles is perfect onderhouden. In Sletten heb ik nog 1 rondje gedaan, maar die was echt zwart en zelfs mijn fiets gaf er de brui aan. Die was echt heel pittig, meer enduro dan xc, met eigenlijk niet eens zoveel hoogteverschil. Alles bij elkaar heeft Denemarken erg veel te bieden en neem dus vooral je bike mee en ga op een roadtrip!
Hier staat niets.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Yep, ben daar ook geweest rondom Arhus en alle andere plekken die je noemt. Zitten pittige steile stukken tussen !

Op het eiland Mon bij de krijtrotsen kan je trouwens ook prachtig mountainbiken.

Gelukkig zijn de routes daar in Denemarken veel natuurlijker en niet van die in elkaar geknutselde flow baantjes.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Op het eiland Mön ligt een korte + langere route + je mag dr vrij biken op de wandelpaden en het is er mooi wandelen, bos en paden liggen op Mönsklint, ligt een stuk boven zee nivo.
Afbeelding

Voor degene die graag houten trappen af willen rijden richting het strand, dat kan je daar perfect oefenen :winkie:
Afbeelding
S13
All rounder
All rounder
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 4 november 2020, 00:06

Op de terugweg noorwegen-zweden, ook nog even gestopt in Denemarken.
Zojuist de route Bidstrup Skovene gereden, want ja, staat in de top 10. Op de kaart van Singletracker staat hij als zwart aangegeven, maar op de bordjes hier staat ie als rood met een aantal zwarte secties. Ik wist niet wat ik er van moest verwachten want zwart in de Alpen is al snel zeer uitdagend en hoog risico (voor mij vaak teveel van het goede).
Maar deze route in Denemarken vond ik prima te rijden. Voor mijn gevoel blauw met wat rode elementen (maar naar mijn maatstaven is nederland praktisch compleet groen). Uiteraard heb je hier niet het enorme hoogteverschil van de bergen, maar de heuvels die er zijn weten ze inderdaad goed gebruik van te maken. Wat ze hier echt beter doen dan nederland is dat ze meer leuke features inbouwen zoals kleine jumps en drops. De klimmetjes zijn best pittig, vooral als je niet emtb rijdt.
Al met al een leuke route, kort maar krachtig. Inderdaad net even wat beter dan de nederlandse routes. Als je echter meer downhill bent georiënteerd dan schiet het wat tekort. Voor wat ik gehoord heb gaan veel Denen hiervoor net over de grens bij zweden naar bikepark Vallasen. Ook niet extreem, maar daar kun je wat meer gravity georienteerd rijden.
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Ben nu in Denemarken ongeveer 15 km onder Aarhus en heb vanochtend de mtb route Marselisborg gefietst. Is een aangelegde trail van 26 km die wel wat lijkt op de routes in Nederland maar dan met veel meer kiezels, stenen en wortels in de ondergrond. Wel heerlijke flow, behoorlijk wat schansjes, skinnies en stukjes rockgarden. Op diverse plekken keuze uit blauw, rood en af en toe zwart. Volgens Strava en Garmin had ik 595 hm's in 33 km.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Freediamond87 schreef: di 23 augustus 2022, 20:38 Ben nu in Denemarken ongeveer 15 km onder Aarhus en heb vanochtend de mtb route Marselisborg gefietst. Is een aangelegde trail van 26 km die wel wat lijkt op de routes in Nederland maar dan met veel meer kiezels, stenen en wortels in de ondergrond. Wel heerlijke flow, behoorlijk wat schansjes, skinnies en stukjes rockgarden. Op diverse plekken keuze uit blauw, rood en af en toe zwart. Volgens Strava en Garmin had ik 595 hm's in 33 km.
Ja, mooi daar he :-q

Als je de tijd hebt zeker ook even naar Silkeborg rijden. Is een half uurtje vanuit Aarhus geloof ik. Daar liggen hele mooie en gave routes. Gezien de omgeving hier en daar zelfs best wel veel stukken rood/zwart. Smullen :tong
Plaats reactie