Tsjechië / Polen: Pod Smrkem

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Oeh....

dat klimmetje me het wortelpartijtje herken ik....

Dan ben je al best lekker druk benen aan het opbouwen en dan komt dit steile stuk er nog achteraan.... Ik ga graag nog een keer terug want ik vond het super :winkie:
Just do Ti, or did i die?
Daniel L.
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 23:16
Mijn mountainbike: Rose Pikes Peak AM

Ik ben net een paar uur terug en ik kan alle voorgaande berichten alleen maar beamen! Erg mooie singletracks in Pod Smrkem met een heerlijke flow. Nergens echt technisch maar zodra je op snelheid komt is het ontzettend leuk en lekker sturen :-q. We hebben 4 dagen achtereen gereden, en her der dus wat overlap gehad, maar dat was absoluut geen straf.

Je kan duidelijk zien dat er invloed vanuit de trailbouwers uit de UK is geweest, qua routebouw lijkt het erg op de tracks die ik in Wales en Schotland heb gereden (hoewel minder rotsachtig en technisch). Ik was met name positief verrast door de relatief weinige 'fireroad'-klimmen, ook veel van het klimwerk gebeurt op singletracks.

Verder genoeg plekken om onderweg een (al dan niet alcoholische...) versnapering te halen, tegen héle vriendelijke prijzen. Ik kan niet zeggen dat je er voor de culinaire hoogstandjes naartoe moet gaan maar het eten is over het algemeen prima. Oh, en het meertje bij het Singltrek Centrum is prima om in af te koelen na een hete en benauwde rit (wát heb ik gezweet de afgelopen dagen :roll:).

Een kleine impressie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Zijn daar ook goede campings in de buurt?
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Direct naast het trailcenter in Nove Mesto Pod Smrkem is een camping. Voor een gedeelte zelfs in beheer van het trailcenter. Prima plekje volgens mij. En je kan dus zo vanaf je tent de route op.
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Bottecchia schreef: di 27 augustus 2019, 19:57
Voor wie de Zajecnik route ook gaat doen: Let goed op, als je op de voorafgaande zwarte route na paaltje 5 omhoog gaat met een paar hairpins en stukjes north shore komt er een moment dat zwart zowel links als rechtsaf gaat. Wil je afslaan naar Zajecnik moet je daar dus links. Achteraf denk ik dat er precies bij dat paaltje iemand stond te rusten en dat ik 'm daardoor heb gemist. Dan ben je er echter nog niet. Op enig moment kom je van de route af en zie je een weg liggen. Een stukje verderop aan je rechterhand zie je het begin van een rode andere route. Die moet je niet hebben. In plaats daarvan ga je een klein stukje links de weg op en gelijk bij de eerste gelegenheid rechtsaf omhoog naar een parking. Daar begint aan het einde de Zajecnik route. Dit was het enige stuk dat ik niet zo duidelijk vond.
Daar hebben wij ook een behoorlijk tijdje staan tobben hoe nu te rijden. Sowieso vond ik de poolse kant minder goed aangegeven en ook iets minder leuk. Alsnog helemaal top btw.
Wij hebben ook een aantal dagen gereden op Pod Smrkem en vonden het perfect. De makkelijke manier van klimmen zorgde ervoor dat ook degene met wat minder conditie behoorlijk lang konden rijden zonder te zwaar in het rood te moeten. Het is nergens erg verradelijk of moeilijk maar als je maar hard genoeg fietst dan wordt het vanzelf technisch.
De camping is echt prima als je geen luxepaard ben. Wij waren ongeveer 10 euro kwijt voor een tent, auto en drie personen dus voor het geld hoef je het niet te laten. 3 Verschillende tentjes (waaronder een bikeshop) bieden eten en drinken voor prima prijzen. Sanitair is beperkt, vooral weinig toiletten in het weekend. Voor door de weeks in het zat want op zondagavond liep het hele terrein leeg maar in het weekend stond het best vol en dan is (volgens mij) 3 toiletten wel wat weinig. Maar goed, het kost ook niet veel en je zit wel na een lange dag op perfecte flowtrails met een plankje döner en friet en een potje bier aan het meer waar je net met je gat in hebt gelegen. Ik was aardig in m'n element.

Op maandag zijn wij nog naar Tanvaldsk Spicak gereden. Daar zit een liftje en lopen 2 flowy trails naar beneden die met een hardtail goed te doen schijnen te zijn hoorde we van een local. Helaas waren wij dusdanig relaxed dat we niet bedacht hadden dat op maandag de lift wel eens gesloten kon zijn. :x Dus geshutteld tot net niet halverwege, met z'n drieen omhoog en 2 met de fiets naar beneden. Beetje kort, maar alsnog een 2 uurtjes goed plezier gehad.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
MarianneW
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 11:48
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.7 en Cannondale Flash C3

Net zoals vorig jaar hebben we dit jaar ook weer enorm genoten van het mountainbiken in Tsjechië. Het bikepark Trutnov is een absolute aanrader. Geen lift de berg op, dus dat moet je fietsen. En dat is zeker geen straf. Je kan kiezen tussen technisch omhoog of steil omhoog. Maar de afdalingen zijn zo gaaf en perfect gemaakt. Het is een grote achtbaan.
Behalve de zwarte routes, die zijn echt heel pittig en technisch (rocks, drops, wortels en hele smalle vlonderplanken). Ieder zijn uitdaging :lol:
Wij vonden alleen het bikecafé enorm tegen vallen. Lang niet zo gezellig als in Pod Smrkem en slechte koffie :-? Pod Smrkem is gezelliger, Trutnov uitdagender!

Kan iemand mij zeggen hoe ik een foto moet toevoegen? Er staat dat ik op het forum een foto kan uploaden maar zie nergens waar.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
graduzzi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 825
Lid geworden op: wo 7 januari 2015, 18:34
Mijn mountainbike: Intense Spider C 275 pro boost, Kingdom Vendetta X2, Evil Insurgent LB

Trutnov is echt wel leuk, iig voor mij dan. Pod Smrkem vond ik maar wat saaiig. Maar wel leuk voor een keer te rijden. Trutnov zou ik zo weer heen gaan voor een paar dagen, lekker technisch, zwarte trails waren echt super. Maar niet voor de faint harted.
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Altijd fijn goede berichten te lezen. Volgende week met een groepje een hele week biken in Tsjechië olv een lokale gids. We beginnen rond Pod Smrkem en gaan later naar omgeving Trutnov. Ik stel me zo voor dat we ook nog wat meer buiten de gepijlde routes gaan.
Jullie berichten verhogen de voorpret :-D
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

Ondertussen een week in Tsjechië EN Polen rondgereden. Dit met https://czechmtbholidays.com/, dus met gids. Goede ervaring met deze organisatie: vriendelijk, behulpzaam, goed Engelstalig en rekening houden met de eigen rijkunsten (ofwel niet een beginner een zware enduroroute laten rijden).
De week was opgeknipt in twee delen. 3 dagen Singletrek Pod Smrkem en 2 dag Trutnovtrails. Op deze manier eigenlijk een opbouw in zwaarte. De routes bij Pod Smrkem (en aan de Poolse kant van de heuvel Smrk) zijn vooral XC-georienteerd. Flowy downhill zoals de gids zei, dus veel flow en ook op de macht klimwerk. Mij persoonlijk te XC en teveel klimwerk. Elke dag tussen 800-1000 hm en dat voel je wel en die kracht gaat mij ten koste van het afdalen.
De trails aan de Poolse kant zijn vergelijkbaar. Alles is aangelegd in een natuurlijke omgeving. Gewoon mooi gedaan. Hoe zwaarder de trail (blauw-rood-zwart) hoe meer rotselementen.

De tweede dag hebben wij met uplifts van de gondelbaan in een Pools skigebiedje 3 keer meer enduro/downhill-trails gereden. Natuurlijke trails, steil, hier en daar technisch en ook gloeiende remschijven :winkie:

Overigens ga je in de omgeving van singletrek pod Smrkem wel terug in de tijd. Een regio die nog echt moet groeien en opklimmen dmv fietstoerisme. Het pension was dan ook basic. Het plaatsje Nove Mesto Pod Smrkem stelt niet veel voor en biedt weinig.

De trails in Trutnov waren andere koek. Ook hier blauw-rood-zwart, maar zwart was echt technisch met veel rotsen en rotspassages en steile stukken. Uitdagend en een kick om rockslabs of een dropje te rijden. Sommige stukken voor mij te steil of technisch, je wilt ook weer heelhuids naar huis. Een B-lijn was er wel gelukkig. Ook hier weer veel en steil klimwerk.

In Trutnov zelf is wat meer te beleven en wij zaten hier in een prima hotel.

Nu wij weten hoe het daar zit is een lang weekend best de moeite om daar nog eens naar toe te gaan. We gaan dan wel voor de technische routes en niet XC. En hopen dat ze eens uplifts hebben :D
ReneLWD
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 30 juli 2021, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 7.5

Mijn zwager en ik willen in April/Mei een paar dagen naar Pod Smrkem. Suggesties voor een goed en gezellig hotel?
Ben nog nooit in Tsjechië geweest, zijn er nog dingen waar we op moeten letten of is het gewoon een kwestie van hotel boeken en fietsen maar?
Cubie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1137
Lid geworden op: ma 25 juni 2007, 21:08
Mijn mountainbike: Orbea Wild H30 2023
Contacteer:

ReneLWD schreef: ma 27 december 2021, 20:06 Mijn zwager en ik willen in April/Mei een paar dagen naar Pod Smrkem. Suggesties voor een goed en gezellig hotel?
Ben nog nooit in Tsjechië geweest, zijn er nog dingen waar we op moeten letten of is het gewoon een kwestie van hotel boeken en fietsen maar?
Nove Mesto pod Smrkem is geen plaats met uitgebreide toeristische faciliteiten. Er zullen vast wat hotels in de buurt zitten, kwestie van zoeken via google/booking. Wij zaten een paar dagen in een pension (https://www.uvsechandelu.cz/) en daar zitten veel fietsers, want op een kilometer van de start van de singletracks. Verder is het een (goedkoop) bescheiden pension, maar wel met een goede keuken.

Ga je naar de supermarkt/winkel, let op het wisselgeld. Ik was er door onze gids voor gewaarschuwd en toch ging het mis bij het wisselgeld (Tsjechische biljetten en munten, net even wat anders). Dat kostte me achteraf 40 Euro :-{
ReneLWD
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 30 juli 2021, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 7.5

Ah top, dank je!
Had al begrepen dat het niet echt een bruisend dorp is.
exocet103
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 24 november 2006, 00:13
Mijn mountainbike: Merida Ninenty Six 2016
Contacteer:

Ik kom nu al 5 jaar in Nove Mesto pod Smrkem.
Het dorp is vergeleken met een aantal jaar geleden echt wel vooruit gegaan.
Meer restaurants, ijssalon, wat meer supermarkten, en vooral meer toeristen.
Het is er niet bruisend maar zorgt juist voor ontspanning door zijn eenvoud.
Ritme van bike, eat, drink een Pilsener Urquel, sleep is relaxed.

Slapen en verblijven kan perfect in het pensioen/camping van Ludvikov horses en holiday.
Dit pensioen wordt gerund door een Nederlands stel en is met name gericht op paardrijden, maar als mountainbiker ben je van harte welkom.
Je stalen of carbon ros mag dan ook veilig op stal.
www.ludvikovcz.com
Dit pensioen ligt tussen twee startpunten in.

Eten kun je goed bij de verschillende restaurants zoals de groene boom, u mateje, delnak, na rozcesti en bij
Goed verslag van de route kun je lezen op
https://www.mvmtb.nl/2021/08/16/singlet ... -tsjechie/
ReneLWD
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 30 juli 2021, 21:28
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon 7.5

Dank je!
Dat pension had ik ook gezien, nu willen de vrouwen ook wel mee :-D
Is het weekends daar wat te doen of kunnen we beter een midweekje doen?
Zijn van plan eind april/begin mei te gaan.
exocet103
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 24 november 2006, 00:13
Mijn mountainbike: Merida Ninenty Six 2016
Contacteer:

Daarom al een aantal jaar te gast:
- dochter van 10 gaat paardrijden
- mijn vrouw gaat racefietsen of klein tourke op de mtb
- samen wat hiken
- ik kan me prima uitleven op de routes aangevuld met wat gps tochten

Er zit weinig verschil tussen weekend en doordeweeks.
Af en toe wat livemuziek bij het meertje, waar een van de startpunten is.
De stad Liberec ligt 30km verderop daar zijn 2 of 3 grote overdekte winkelcentra zoals de Nisa
Aan de andere kant ligt het Duits/Poolse stadje Gorlitz met een heel mooi authentiek centrum.

Wellicht beter in mei gaan, ivm het weer
Plaats reactie