Tsjechië / Polen: Pod Smrkem

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Liep dit toevallig tegen het lijf: http://www.singltrekpodsmrkem.cz/en/our ... stination/

Het ziet er echt heel gaaf uit! Veel flow en gave trails! Eén en ander is ontworpen door iemand uit Wales en hij heeft het UK-concept van trail-centres naar het vasteland gehaald. IMBA geeft dit een 'bronze level'.

Check hier het kaartje: http://www.singltrekpodsmrkem.cz/wp-con ... 2013_1.pdf

en filmpjes zat op yt: https://www.youtube.com/watch?v=UpiddzaHV8g" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik zit zelf te denken om Pod Smrkem te combineren met Karpacz, Spindleruv Myln en Szklarska Poreba. Ben wel bekend in die streek, maar behalve Pod Smrkem kom ik nog niet veel andere gave routes tegen. Iemand ervaringen / tips?
Hier staat niets.
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Iemand hier al eens geweest? Ik overweeg die kant op te gaan en ben benieuwd naar ervaringen. Weet iemand hoe de camping daar is?
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

MTB-news had er een report over: http://www.mtb-news.de/news/2015/01/23/ ... schechien/

Vorige week wel bijna langs gekomen vanuit Polen naar Liberec; zag er wel als een interessante omgeving uit voor zover dat op het tijdstip van de dag nog waarneembaar was. Volgende keer maar eens een scenario overwegen waarin een MTB past...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Thanks, zeer nuttige link! Klink allemaal erg positief, dus als ik in de gelgenheid ben maak ik hier zeker een stop-over.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Ik ben er vorige zomer geweest. Het is er echt super, trails zijn perfect aangelegd! Klimmen merk je haast niet, doordat dit via speelse singletracks gaat. Er is maar 1 asfaltklim in het gebied. Verder alles heel flowy naar beneden: nooit echt steil, maar dat is heel slim gedaan om zo de track te sparen. Denk dat er maar op twee plekken remkuilen zaten, en dat op 90 km fun! We gingen echt als gillende meisjes bij een BackstreetBoys concert naar beneden! In het stuk richting Polen zitten een aantal verbondsstukken, maar die zijn kort, verder dus 85 km singletracks! Als je de kaart bestudeert zijn de uiterste stukken het leukst. Ze werken met een kleuren-systeem, maar alles is goed begaanbaar. Verschil tussen rood en zwart is er haast niet. En dan de faciliteiten: alles wat je kan voorstellen (shop, restaurants, douches, wasplaats, toolkit buiten aan de muur, etc.). We wilden hier max twee dagen rijden, maar zijn er uiteindelijk heel de week gebleven. Mocht je hier onverhoopt toch vervelen, dan zijn er nog drie bikeparks in de regio!

De camping zit aan een meertje waar het trailcentrum zit. Je kan je tent er bij wijze van naast opzetten! Qua voorzieningen lijkt het me basic, maar kon het eerlijk gezegd niet heel goed beoordelen. Je kan ook in de regio verder kijken bij Splinder Myln qua onderkomen. Het trailcentrum heeft volgens mij ook nog een hotel.

Het gebied is ontworpen door iemand uit Wales en komt het dichstbij biken aldaar!
Hier staat niets.
RobReijnders
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: do 9 november 2006, 13:34
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert 2016, Bianchi Intenso 2015

Heeft er nog iemand mooie GPS tracks van Splindler myln en omgeving? Ik vertrek volgende week. Ik heb er al veel in de hoek van Nachod Polen gereden. Maar wil nou een keer deze hoek in.
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Misschien heb ik er nog. Ben er 2 jaar terug met een gids geweest, 5 routes gereden van ieder zon 50-70 km, 1200-2000 Hm per stuk. Waren leuk, soms best technisch, vaak mooi.
Spdln Myln is een aangenaam plaatsje. Via de landwegen de bergen in kom je snel op mooie stukken maar het zoeken naar uitdagende trails lijkt me best lastig in een gebied dat zo uitgestrekt is. En soms stukken waar de natuurbeschermers (terecht?) alles behalve wandelaars wegsturen.
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

Ik zie dit topic nu pas.
Vorig jaar ben ik iets verder in de Sudeten geweest (Owl mountains) en heb daar mooie, vaak technische en vooral pittige routes gereden. Dit jaar staat een soort van Trans Sudeten op de planning, waarbij ik redelijk in de buurt van Splindler Myln kom.
Kijk eens op gpsies.com, zoom in op Splindler Myln en zet Open Cycle Map als kaartlaag aan. Alle blauwe lijntjes zijn uitgezette routes. Keuzes te over! Ik heb redelijk ingezoomd en alleen de mbt routes geselecteerd en dat zijn er al 50 met de start in Splindler.
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Ik kan me vergissen, maar dit zijn met name routes over schotterpaden. Dit is niks in vergelijking met Pod Smrkem.... Stukje naar het oosten ligt Cerna Voda, daar schijnen de tracks nog beter te zijn!

De beste site om te kijken in tsjechie is cyckloserver.cz
Hier staat niets.
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

markpatat schreef:Ik kan me vergissen, maar dit zijn met name routes over schotterpaden. Dit is niks in vergelijking met Pod Smrkem.... Stukje naar het oosten ligt Cerna Voda, daar schijnen de tracks nog beter te zijn!
Dat zou kunnen. Aan de Poolse zijde in het gebeid waar ik vorig jaar ben geweest waren de uitgezette routes (blauwe lijntjes op Open Cycle Map) verre van schotterpaden. Deze waren juist super technisch en vaak best smal. Gemakshalve ging ik ervan uit dat dit aan de Tsjechische zijde ook zo zou zijn.

Neemt niet weg dat het gehele gebied van de Sudeten meer dan genoeg mountainbike mogelijkheden biedt. Ik heb eens gelezen dat iemand het gebied omschreef als "Ardennen XL". Daar kan ik me wel in vinden.
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Ik zat ook aan de poolse kant en weet dat die blauwe lijnen daar waar ik zat over brede paden ging. Er is ook een site over dit netwerk. Toen ik het gebied zat te bestuderen heb ik geconcludeerd dat het met name om familie-routes ging (vanwege weinig hoogteverschil en brede paden). De mooiste delen van deze streek zijn no-go areas voor bikers, want nationaal park. Neemt niet weg dat je daarbuiten fantastisch kan biken! Je zal dan wel zeld routes moeten gaan zoeken op gps-sites. Pod Smrkem is het enige gebied waar je lekker bordjes kan volgen en over sublieme paadjes gestuurd wordt!
Hier staat niets.
Cousteau6903
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 22 oktober 2012, 09:54
Mijn mountainbike: Yeti AS-X 2006 + Specialized Stumpjumper fsr 2008

Pod smrkem is een top gebied om te gaan rijden. Je kan je er dagen vermaken zonder je te vervelen en er zitten echt wel een paar leuke, stevige klimmen in sommige routes, maar dat kon natuurlijk ook aan mij gelegen hebben.
Op de route naar hubertka ligt ook een klein eethuisje waar je voor weinig een lekker maaltijd heb.
Kortom: ik wil zeker nog een keer terug.
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Afgelopen zometvakantie ook in Pod Smrkem geweest. Top gebied! Alles gericht op FLOW (met hoofdletters). geen super technische afdalingen of grote jumps (het is geen bikepark) maar lekker door het bos de bochten aan elkaar rijgen. Klimmen en dalen volgen elkaar continue subtiel op. ook mijn vrouw (met beperkte MTB ervaring) en kinderen van 8 en 10 hebben zich hier prima vermaakt. De rode routes waren voor hun nog wel te doen. Daarnaast hebben de kinderen lekker gespeeld op de pumptrack en in de spartel vijver. Wat me naast de fantastisch onderhouden tracks is bijgebleven was de goede sfeer! Er wordt rekening gehouden met iedereen, jong/oud, ervaren of beginner. Mensen gaan vlot aan de kant als je sneller gaat, maar er wordt ook geduldig even gewacht als je met je kinderen aan het fietsen bent. Dit alles zonder één opgetogen woord.
Bijbehorende camping is eenvoudig, maar gezellig en de horeca is prima en goed te betalen. Langs de tracks zit ook voldoende horeca om weer even op adem te komen. Al met al een TOP locatie, ik ga hier zeker terug komen!

PS. het stadje Nove Mesto Pod Smrkem is het toppunt van Oostblok treurigheid, maar laat je daar zeker niet door afschrikken!
Laatst gewijzigd door Dunc@n op do 5 november 2015, 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Helemaal met Dunc@n eens! We zijn er van de zomer geweest en 't waren een paar dagen heerlijk rijden. Nove Mesto is inderdaad een nogal vaag gat, maar misschien daarom ook het bezoekje waard. Het pension van Singltrek heeft trouwens prima eten - de Chinees/Vietnamees aan het plein ook.
Stamppot with weaksauce!
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Ik heb even een kort filmpje op Internet gezet om een indruk te geven van Pod Smrkem.

Enjoy!

https://www.youtube.com/watch?v=J7kXC7aU_Zw
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
Plaats reactie