Tsjechië / Polen: Pod Smrkem

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Olie66 schreef: vr 31 mei 2019, 16:53 Dit is een link naar een Tjechiesche site met bikeparken trailhunter.cz Hij heeft ook een yt-kanaal.

Bkxc heeft afgelopen week ook filmpjes op yt gezet van een paar trailparken in Tjechië.

Wij zijn van plan om in de augustus naar Tjechië te gaan.
Ik zie geen link maar ken het Youtube kanaal van trailhunter wel.
Versta er niets van want het is in Tjechisch of Pools of whatever.
Maar Tjechie is zeker de moeite waard om er een weekje of 2 rond te trekken en de verschillende locaties te rijden.
Ik ken alleen Pod Smrken en BikePark Spicak in het zuid westen.
Eind juni weer naar Smrken en willen we ook trailpark Klinovec proberen.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Jefro98 schreef: vr 31 mei 2019, 22:34
Olie66 schreef: vr 31 mei 2019, 16:53 Dit is een link naar een Tjechiesche site met bikeparken trailhunter.cz Hij heeft ook een yt-kanaal.

Bkxc heeft afgelopen week ook filmpjes op yt gezet van een paar trailparken in Tjechië.

Wij zijn van plan om in de augustus naar Tjechië te gaan.
Ik zie geen link maar ken het Youtube kanaal van trailhunter wel.
Versta er niets van want het is in Tjechisch of Pools of whatever.
Maar Tjechie is zeker de moeite waard om er een weekje of 2 rond te trekken en de verschillende locaties te rijden.
Ik ken alleen Pod Smrken en BikePark Spicak in het zuid westen.
Eind juni weer naar Smrken en willen we ook trailpark Klinovec proberen.
Trutnov is ook zeker de moeite ook al is het geen heel groot trailcentrum zitten er wel hele gave afdalingen in en is de klim een combo van gravelpad en technisch klimmen.
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
Dunc@n
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 333
Lid geworden op: di 10 september 2013, 09:09
Mijn mountainbike: GT Sensor Expert; Koga Beachracer; Giant Defy

Big Deef schreef: za 1 juni 2019, 21:38
Jefro98 schreef: vr 31 mei 2019, 22:34

Ik zie geen link maar ken het Youtube kanaal van trailhunter wel.
Versta er niets van want het is in Tjechisch of Pools of whatever.
Maar Tjechie is zeker de moeite waard om er een weekje of 2 rond te trekken en de verschillende locaties te rijden.
Ik ken alleen Pod Smrken en BikePark Spicak in het zuid westen.
Eind juni weer naar Smrken en willen we ook trailpark Klinovec proberen.
Trutnov is ook zeker de moeite ook al is het geen heel groot trailcentrum zitten er wel hele gave afdalingen in en is de klim een combo van gravelpad en technisch klimmen.
Na Pod Smrkem is Trutnov echt een aanrader. Vergeet ook niet om bij Rychleby trails in Cerna Voda en Trasy Enduro in Srebrna Góra, net over de grens in Polen, langs te gaan :-q
Serieuze Wielerliefhebber zonder Ambitie
MarianneW
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 11:48
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.7 en Cannondale Flash C3

In juli/augustus is het plan om rond te trekken met de camper en veel te mountainbiken in Tsjechië. Niet op zoek naar trailparks of downhill parcours maar gewoon de natuur in en (liefst) rondje van zo 'n 40-60 km.
Welk gebied mogen we absoluut niet overslaan?
En zijn de tracks gepijld?
Als je de natuur van Tsjechië en delen van Duitsland in gaat wordt geadviseerd door de vaccinatiebureaus én ministerie om een vaccinatie te halen tegen tekenencefalitis. Goed om te weten dat je dit minimaal een maand van te voren moet doen.
Gebruikersavatar
Herrick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: do 13 oktober 2011, 09:03
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro (2018)

MarianneW schreef: do 13 juni 2019, 12:18 In juli/augustus is het plan om rond te trekken met de camper en veel te mountainbiken in Tsjechië. Niet op zoek naar trailparks of downhill parcours maar gewoon de natuur in en (liefst) rondje van zo 'n 40-60 km.
Welk gebied mogen we absoluut niet overslaan?
En zijn de tracks gepijld?
Als je de natuur van Tsjechië en delen van Duitsland in gaat wordt geadviseerd door de vaccinatiebureaus én ministerie om een vaccinatie te halen tegen tekenencefalitis. Goed om te weten dat je dit minimaal een maand van te voren moet doen.
Ik ben vorig jaar in de buurt van Nové Město pod Smrkem geweest. Daar heb je heerlijke en goed uitgepijlde routes waar je veel plezier aan zult beleven. Los van de routes kun je ook prima andere paden pakken. Voor zover mij bekend kon je overal wel fietsen (of ik heb de bordjes over het hoofd gezien).

Wat betreft het advies. Ongetwijfeld zou je dat in Nederland ook moeten doen :tong Teken moet je sowieso in de gaten houden.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Afgelopen weekend in Pod Smrkem geweest, samen met Jeffrey. Wat een prachtig gebied, heerlijk snelle flowtrails en gematigde klimmen.
Zowel voor beginners als gevorderden erg leuk, bijna alles is singletrack en met wat uitgekiende pedaaltrappen en goed pumpwerk kan je best aardige snelheden (en jumpjes) maken zonder je al te veel in het zweet te werken. Maar je kan er ook prima touren als dat meer je ding is. Mensen gaan trouwens relatief snel aan de kant voor snellere gebruikers.
MarianneW schreef: do 13 juni 2019, 12:18 In juli/augustus is het plan om rond te trekken met de camper en veel te mountainbiken in Tsjechië. Niet op zoek naar trailparks of downhill parcours maar gewoon de natuur in en (liefst) rondje van zo 'n 40-60 km.
Welk gebied mogen we absoluut niet overslaan?
En zijn de tracks gepijld?
Ja, tracks in Pod Smrkem zijn goed uit gepijld, hebben allemaal een naam en er staan op kritsche punten ook hele grote routekaarten waar de nummers en namen ook weer op terug te vinden zijn. Wij hadden het kaartje ook van internet gehaald en op de mobiel gezet maar zelfs zonder is er van verdwalen geen sprake.
Het netwerk bestaat uit 85km trails, ongeveer 50/50 verdeeld over Czechie en Polen. Wij hebben in 2 dagen alle officiele routes gereden maar dat kan je makkelijk uitsmeren over meerdere dagen. De Poolse kant is iets minder gepolijst maar nog steeds goed te doen. Wij hadden het idee dat de kleurmarkeringen van de trail meer op de klimconditie dan op het technische gehalte sloegen.
De Poolse kant is wat rustiger dus als tip (voor iedereen die meeleest en een weekend wil gaan), rij op zaterdag de Poolse kant en zondag de Czechische kant.

Singltrek heeft een kampeerplaats, incl enkele camperplekken. Zaterdagmorgen stond heel de camping vol, zondagavond was het echt compleet leeg en doordeweeks schijnt het uitgestorven te zijn. De Czechische kant heeft excl Singltrek 4 horecagelegenheden, de Poolse kant maar 1 (voor zover wij weten).
Daniel L.
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 23:16
Mijn mountainbike: Rose Pikes Peak AM

Klinkt goed @TenZNL! Fijn om te weten dat het qua bewegwijzering ook redelijk fool-proof is.
Ik heb net een AirBnB geboekt voor eind augustus (kosten zijn echt hilarisch overigens). Ga met een maat 5 dagen die kant op. We arriveren op zondagavond en rijden vrijdagochtend terug, dus hopelijk is het dan lekker rustig op de trails :-q
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ja, mijn 3 persoons apartement voor me, myself and I was €135,- voor 3 nachten. Eten en drinken is ook de helft van wat je hier betaald. De wifi-router stond trouwens onder de eettafel dus ook nog volle bak netflix :D

Oh ja, taal is wel een dingetje...de meesten spreken geen engels en maar héél beperkt duits. (erfenis van de koude oorlog)

Bij Singltrek en alle tentjes langs de trails kan je gewoon (contactloos) pinnen. Kies dan wel voor de locale currency want omrekenen kost je beduidend meer dan de exchange-rate van je eigen bank.
Daniel L.
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 23:16
Mijn mountainbike: Rose Pikes Peak AM

Bizar hè, die prijzen. Wij betalen nu €150,- voor vijf nachten (2x tweepersoons kamer) :bier: . Dan is het nog eens leuk om voor een paar dagen op en neer te rijden. Thanks voor de aanvullende tips! Ik zal Google Translate in de buurt houden :)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Weet je wat ook zo mooi is? Die Czechen zitten `s morgens om 09:00 in fietskleding al aan de halve liters bier :lol:
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Vergis je niet, die streek is echt heel erg arm. Alle industrie is weg en er is hoge werkeloosheid met alles wat daar bij komt. Onze gids vertelde destijds dat allerlei investeringen in bv ski-infra niet zijn doorgegaan. Alleen voor pod smrkm is er geld gekomen. Dan nog gaat er een hoop niet goed met corruptie, zo is 1 van de restaurantjes van de burgemeester die ook een graantje wilde meepikken.

Voor ons kost het daar nog steeds geen drol, maar voor hen is een stipje voor een betere toekomst. In het weekend staat het dan ook vol met Duitse kentekens en af en toe een verdwaalde Hollander. Die spenderen hun euro’s eerde bij de fransoos, Oostenrijker, Zwitser of Italiaan die aan het sparen is voor zijn 4e Audi. Weet dat dit argument bijna nooit een reden is om voor iets te kiezen, maar toch...
Hier staat niets.
MarianneW
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 11:48
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.7 en Cannondale Flash C3

Dank jullie wel voor de reacties. Het ziet er naar uit dat je in Tsjechië goed kunt mountainbiken. Nu alleen het weer nog .... :lol:
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

MarianneW schreef: vr 5 juli 2019, 14:38 Dank jullie wel voor de reacties. Het ziet er naar uit dat je in Tsjechië goed kunt mountainbiken. Nu alleen het weer nog .... :lol:
Meestal is het weer daar best OK. Net iets warmer dan hier en in de regel ook niet veel natter dan hier. Iets meer een landklimaat...
De keren dat ik er ben geweest (hartje zomer) slechts een enkele bui gehad. Ik hoop dat het vanaf half juli ook 3 weken mooi weer is: dan zit ik ook in Pod Smrkem en de omliggende regio :-D
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
MarianneW
All rounder
All rounder
Berichten: 79
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 11:48
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9.7 en Cannondale Flash C3

Terug uit Tsjechië en hele mooie singletracks gereden bij Singltrek pod Smrkem in Nové Město. De bijbehorende kleine camping aan het meertje heeft een supergezellige sfeer waar de mountainbiker zich thuis voelt. Voor de kids is een klein pump baantje gemaakt die zich daar prima vermaken. Verschillende routes van blauw-rood-zwart op Pod Smrkem in Polen en Tsjechië zijn allemaal leuk en uitdagend om te doen. Overigens mag je in heel Tsjechië op de wandelpaden mountainbiken die uitstekend gepijld zijn en weergegeven op grote informatieborden. Kortom wil je eens in een ander land mountainbiken. Ga naar Tsjechië!!!
Daniel L.
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 23:16
Mijn mountainbike: Rose Pikes Peak AM

Ben heel benieuwd, nog twee weekjes wachten! :-q
Plaats reactie