Kitzsteinhorn - freeridetrails

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Zag net bij de buren dat je op de Kitzsteinhorn ook leuk kunt rijden! Deze had ik nog niet op mijn radar staan. Ik ga altijd naar Saalbach of Leogang. Dit ligt echter om de hoek van beide plaatsen.
De agenda is voor 1 dag geblokkeerd als ik in augustus in Oostenrijk ben. Iemand deze trails als eens gereden?

http://www.kitzsteinhorn.at/de/mountain ... ide-trails" onclick="window.open(this.href);return false;
Da Bikert
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 646
Lid geworden op: za 27 augustus 2005, 15:12
Mijn mountainbike: is groen en springt
Contacteer:

Ja, vorig jaar geweest met de free rider, maar ook goed te doen met wat minder veerweg, lekker lang naar beneden knallen, zit wel hier en daar wat schotterweg tussen, maar dat heb je in Saalbach ook bij de hackleberg trail, heb nog wat go pro film materiaal liggen van Kaprun, moet nog eens tijd vrijmaken om het te edditen en op you tube te zetten, vanuit saalbach is het vlakbij, staan wat foto's op mijn pink bike page:
http://www.pinkbike.com/u/dabikert/album/old-photos/" onclick="window.open(this.href);return false;

overigens ook leuk maar wel iets verder rijden is de Wildkogel, (Neukirchen am grossvenediger) .http://www.youtube.com/watch?v=RDT-tLQ_ ... -C9ZH2KMkQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Filmpjes:

http://www.youtube.com/user/DaBikert" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaatjes:

http://www.pinkbike.com/u/dabikert/album/All/" onclick="window.open(this.href);return false;
Niels77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: vr 18 januari 2013, 10:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX, Cube Hanzz

Vorig jaar gereden met m'n 120mm trailbike, was goed te doen al had ik op een paar stukken graag m'n fullface op gehad :winkie: Was die dag vanaf Kaprun omhoog gefietst en vanaf 2.000 meter de laatste twee stukken van de freeride trails naar beneden.
It's never too late to have a happy childhood!
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

:-q
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Even een oud topic uit de mottenballen halen :wink: Het tweede deel van de vakantie een weekje in Zell am See en twijfelde of ik een dagje Saalbach of Kitzsteinhorn zou doen (beide was i.v.m. gezinsvakantie en andere activiteiten net niet opportuun). Uiteindelijk voor de Kitzsteinhorn gekozen voor de freeride trails en dat is uitermate goed bevallen. Met de fiets vanuit het dal naar het liftstation Gletscherjet-1 gereden (viel goed te doen, vanuit Kaprun 6km en 200hm) en daar een liftdagkaart gekocht. Die was overigens best prijzig a €52,50 met de wetenschap dat je eigenlijk maar 3 trails hebt: Geisstein, Wustlau en Bachlertrail. Vooral de Geisstein vond ik mooi zo vanaf 2500m tussen de kale rosten. Ik hou wel een beetje van de rauwe. In feite zijn het voormalige en deels gedeelde hiking trails waarop je rijdt, maar eigenlijk geen Wanderers en andere bikers tegengekomen. 3x die 3 trails rijden was fysiek en qua tijd wel de max.

Op de Wustlau wel telkens een keertje moeten afstappen op een pittig en modderig wortelstuk met switchbacks. En ik had liever mijn Addix Soft Snakeskin Nobby Nic’s i.p.v. Specialized Ground Controls erop gehad.

Zeker een aanrader als je eens wat anders wilt dan de (Saalbachse) flowtrails.
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Deze sla ik even op, ik zit volgend jaar (waarschijnlijk) in die regio en zocht nog naar mooie routes.
Nespresso schreef: vr 12 augustus 2022, 13:23 3x die 3 trails rijden was fysiek en qua tijd wel de max.
Totaal 9x keer afgedaald dus?
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

MarkMeisner schreef: vr 12 augustus 2022, 15:15 Deze sla ik even op, ik zit volgend jaar (waarschijnlijk) in die regio en zocht nog naar mooie routes.
Nespresso schreef: vr 12 augustus 2022, 13:23 3x die 3 trails rijden was fysiek en qua tijd wel de max.
Totaal 9x keer afgedaald dus?
Min of minder :D :
3x de 2 opeenvolgende lifts naar 2500m genomen: Gletscherjet-1 (of Panoramabahn als de G-1 gesloten is) en Gletscherjet-2. Daar de Geissteintrail nemen, als je die bijna uitgereden hebt krijg je een splitsing voor 2 verschillende routes naar de Wustlautrail. Links ga je naar de lifts en kun je direct rechts naast de Gletscherjet-1 een anoniem ijzeren hekje door voor de Wustlau. In dat deel zit een heftig stukje rots van een paar meter in waar ik niet met of zonder bike vanaf durfde en omheen moest klauteren. Rechts ga je vanaf die Geissteintrail op een andere route naar de Wustlau. Beide routes komen dus bij elkaar verder op de Wustlau.

Halverwege de Wustlautrail kun je dan weer kiezen om de Wustlau helemaal uit te rijden of door te steken naar de Bachler. Als je de Wustlau uitrijdt dan kom je bij de lifts uit om weer omhoog te gaan. Als je de Bachler neemt dan kom je vrijwel helemaal beneden in Kaprun bij de Sigmund Thun Klamm en Klammsee, dus die kun je het beste als laatste keer nemen..

Die Sigmund Thun Klamm is trouwens een aanrader om op de vrijdagavond met je wederhelft te bezichtigen: dan is die romantisch verlicht :wink:
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Nespresso schreef: vr 12 augustus 2022, 16:41
MarkMeisner schreef: vr 12 augustus 2022, 15:15 Deze sla ik even op, ik zit volgend jaar (waarschijnlijk) in die regio en zocht nog naar mooie routes.



Totaal 9x keer afgedaald dus?
Min of minder :D :
3x de 2 opeenvolgende lifts naar 2500m genomen: Gletscherjet-1 (of Panoramabahn als de G-1 gesloten is) en Gletscherjet-2. Daar de Geissteintrail nemen, als je die bijna uitgereden hebt krijg je een splitsing voor 2 verschillende routes naar de Wustlautrail. Links ga je naar de lifts en kun je direct rechts naast de Gletscherjet-1 een anoniem ijzeren hekje door voor de Wustlau. In dat deel zit een heftig stukje rots van een paar meter in waar ik niet met of zonder bike vanaf durfde en omheen moest klauteren. Rechts ga je vanaf die Geissteintrail op een andere route naar de Wustlau. Beide routes komen dus bij elkaar verder op de Wustlau.

Halverwege de Wustlautrail kun je dan weer kiezen om de Wustlau helemaal uit te rijden of door te steken naar de Bachler. Als je de Wustlau uitrijdt dan kom je bij de lifts uit om weer omhoog te gaan. Als je de Bachler neemt dan kom je vrijwel helemaal beneden in Kaprun bij de Sigmund Thun Klamm en Klammsee, dus die kun je het beste als laatste keer nemen..

Die Sigmund Thun Klamm is trouwens een aanrader om op de vrijdagavond met je wederhelft te bezichtigen: dan is die romantisch verlicht :wink:
Romantiek? Dat is er na 23 jaar wel vanaf. We zijn nu broer en zus haha

Dank voor je uitgebreide uitleg, het klinkt echt heel goed! Ik wil volgend jaar drie weken op vakantie naar Karinthië, Tirol en Vorarlberg/Zwarte Woud en daar dan bergtrails en wat bikeparks aandoen. Vooral met de lift naar boven en dan zo veel mogelijk via singletracks naar beneden en over bergkammen rijden.
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Nespresso schreef: vr 12 augustus 2022, 13:23 Even een oud topic uit de mottenballen halen :wink: Het tweede deel van de vakantie een weekje in Zell am See en twijfelde of ik een dagje Saalbach of Kitzsteinhorn zou doen (beide was i.v.m. gezinsvakantie en andere activiteiten net niet opportuun). Uiteindelijk voor de Kitzsteinhorn gekozen voor de freeride trails en dat is uitermate goed bevallen. Met de fiets vanuit het dal naar het liftstation Gletscherjet-1 gereden (viel goed te doen, vanuit Kaprun 6km en 200hm) en daar een liftdagkaart gekocht. Die was overigens best prijzig a €52,50 met de wetenschap dat je eigenlijk maar 3 trails hebt: Geisstein, Wustlau en Bachlertrail. Vooral de Geisstein vond ik mooi zo vanaf 2500m tussen de kale rosten. Ik hou wel een beetje van de rauwe. In feite zijn het voormalige en deels gedeelde hiking trails waarop je rijdt, maar eigenlijk geen Wanderers en andere bikers tegengekomen. 3x die 3 trails rijden was fysiek en qua tijd wel de max.

Op de Wustlau wel telkens een keertje moeten afstappen op een pittig en modderig wortelstuk met switchbacks. En ik had liever mijn Addix Soft Snakeskin Nobby Nic’s i.p.v. Specialized Ground Controls erop gehad.

Zeker een aanrader als je eens wat anders wilt dan de (Saalbachse) flowtrails.
Goed dat je dit topic weer ff hebt ge-update :-q

Ik had 3 weken geleden op me verplaatsing tussen Schladming richting Leogang tijd ingepland voor 2x een uplift op de Kitzsteinhorn, het was me trouwens elke euro waard, ik had ook perfecte conditie`s :-q . Het is echt een toffe locatie, bovenste trail ( Geisstein ) is echt een TOP trail :-q Bovenste deel Wustlau ( door het ijzeren poortje ) is rijden of lopen, vooral als hij nat is, echt tof :winkie: :-q Filmpje volgt nog..

Persoonlijk vind ik het een pittige locatie, voor twijfelaars zou ik het niet aanraden, vooral niet als hij nat geregend is.

Voor toekomstige rijders, NIET met NL XC bandjes heen gaan ( of je moet je skills echt op orde hebben, wees eerlijk tegen je eigen :wink: ) KOOP dik rubber, bijv mary`s / assegai / etc en dan front en rear je hoeft op die berg niet te denken aan rolweerstand, remmen los en je gaat.
Je slaat je eigen toch voor je harses dat als je 50 euro uitgeeft voor een gondel ticket en dan stukken moet lopen omdat je niet ff 100 euro`s uit wil geven voor een DH banden setje ( zo`n setje gaat gewoon 4 jaar mee, althans bij mij )
OJa, check je remblokken, bij twijfel wisselen, je hebt ze nodig, volgens mij maak je 1500 daalmeters en de snelheid loopt op ( als je af en toe van de remmen durft te blijven )
Enjoy voor degene die nog gaan, dit is een Must ride in die omgeving wat mij betreft.
Ook te doen op een Hardtail :wink:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Zijn DH banden echt nodig? Normaal moet je het toch wel heel idioot maken om SuperGravity, DoubleDown of vergelijkbare 'enduro' varianten van de concurrent te slopen. Dat je geen grof profiel met een XC karkas als Exo wilt pakken, in ieder geval achter, kan ik wel volgen...

4 jaar lijkt me overigens wel erg enthousiast, zeker voor achter... Bikepark versies gaan doorgaans nog wel lang mee, maar de 40~45 shore banden hebben tenminst achter na 2 weken 'continu' rijden hun beste tijd wel gehad. Of je er dan nog een week, 2 weken, ... uitkrijgt wordt voornamelijk een vraag wat je als (gebrek aan) profiel nog accepteert.


Hmm, 52.50... Dan vraag je je toch af of het echt bijna 2x beter gaat zijn dan bestemmingen in Italie of Frankrijk (en half zo goed als Zermatt :bier: ).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Yep, dik rubber is voor de meeste NL rijders gewoon hard nodig. Gaat ze gewoon bakken veel vertrouwen geven = minder lopen = durven laten rollen = meer controle = waarschijnlijk ook een leukere berg / alpen / bikepark trip ervaring.

Bikepark / DH banden is misschien gelijk het maximale wat je zou willen als band 1,5 kg per band zou ik niet doen op een trail / enduro bike, maar voor 85% van de rijders zal een soft compound enduro / dh band zoals Mary / Maxxis variant enorm veel helpen.

Ik heb me huidige 27.5x2.8 soft Mary achterband vandaag afgeschreven, gekocht in Juni 2018 en hij is nu op, gemiddeld 4 weken per jaar bikepark / alpen gebruik. Ik weet niet wat jij met je banden doet, maar ik zou maar eens wat gaan werken aan je rem skills, van rollen slijten banden niet, misschien rijd ik te weinig ruig terrein en teveel flowtrails :bier:
Laatst gewijzigd door marcomtb1972 op zo 14 augustus 2022, 07:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik had vlak voor de vakantie geen zin meer om de banden te wisselen voor de genoemde Nobby Nic’s (en niet verwacht dit soort trails te rijden), maar dik rubber is inderdaad aan te raden, met name voor de Geissteintrail. Met de Ground Controls heb ik me toch enigszins ingehouden vanwege de scherpe stenen. En op de Wustlau miste ik af en toe grip.

Een Engelsman kwam me voorbij vliegen op een Enduro bike. Beneden bij de lift even een praatje gemaakt en de bike bekeken en daar zaten serieuze noppen op. (Maar zijn skills zullen waarschijnlijk nog meer uitgemaakt hebben😎)
carbon bike, titanium collarbone...
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Hieronder een impressie van de bovenste trail op de Kitzsteinhorn de F3 Geisstein Trail die ik afgelopen 28 juli heb verkend.

Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lekkere stenen :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Dat ziet er heel goed uit!! :-q
Plaats reactie