Mountainbiken op Bonaire

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Harry!
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 13 november 2007, 15:48
Mijn mountainbike: Felt nine 1

Met kerst ga ik 2 weken op vakantie naar Bonaire en ik wil daar graag een mountainbike huren. Wie weet waar ik een goede mountainbike kan huren?
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1406
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Misschien dat Blu-Ray je tips kan geven, hij heeft daar ongeveer een jaar gewoond en gemountainbiket. Stuur hem eens een berichtje zou ik zeggen!
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
jan old skool
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: za 16 juni 2012, 21:50
Mijn mountainbike: Giant Anthem Pro

Je hebt in Kralendijk een shop die prima MTBs verhuurt. Er is ook nog verhuurder die ze bij je appartement brengt. Ook prima fietsen. Check ff Google of FB. Of gewoon ff vragen daar. Kan niet missen. Je moet wel n borg met creditcard verstrekken. Er zijn leuke routes. Hoewel verhard moet je echt de klim naar Rincon pakken.

Zie ook infobonaire.com
Goed man. Prima
alkyone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 23:58
Mijn mountainbike: Giant xtc team,Trek 6700 voor op het strand

Hallo Harry
Er zijn meerder fietsverhuur bedrijven op Bonaire.
1 daarvan is scooters Bonaire en als je voor meerdere dagen huurt dan brengen ze de fiets op je vakantie adres.
De andere is Bike rental bonaire en die leveren ook je fiets op bestemming af.
Als je gaat rijden dan is naar het Noorden het meest interessant.
Echt heel hoog is het niet op Bonaire maar er zijn best wel wat steile klimmetjes, ook offroad.
En de routes zijn heel simpel ( volg de blauwe stenen ).
als je gebruik maakt van Strava zijn er ook genoeg segmenten te vinden, dus de uitdaging is er dan wel.
Ook heel interessant is om op 31 December mee te doen met de funrace die dan gereden wordt.
deze jongens weten precies waar de leuke routes zijn.
Ik denk dat je je kan aanmelden bij de Freewieler op de Kay Grandi, daar tegenover is trouwens scooters Bonaire.
Als je nog meer wil weten vraag maar raak, ik weet na 4 jaar mountainbiken op Bonaire aardig wat er te halen valt.
Ps; vergeet de camelback niet want met 30 graden en zon is de bidon niet genoeg.
Succes en vergeet niet een dagje te ontspannen op klein Bonaire met de Good return die vertrekt vanaf Karels.
Ja ik ben nu al jaloers en zal meten wachten tot April.
https://youtu.be/bL0wAR14VbU
Harry!
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 13 november 2007, 15:48
Mijn mountainbike: Felt nine 1

Hallo Alkyone,

Bedankt voor al je tips. Ik vertrek 1e Kerstdag en ga zeker de routes met blauwe stenen rijden. Ik heb een MTB gehuurd bij Scooters Bonaire. Het is geen hoogstaande fiets, maar prima om lekker te toeren.

De funrace is een goede tip dus daar ik ik zeker langs.
aqualungy
All rounder
All rounder
Berichten: 61
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 08:40
Mijn mountainbike: SCOTT Scale 950 2019

Washington slagbaai park is ook leuk rijden, maar neem genoeg water mee in camelbak en anderhalve liter fles in de bidonhouder. Let een beetje op tussen de cactusssssssssss :winkie:
Waarom buitendoor als je ook binnenom kan?
alkyone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 23:58
Mijn mountainbike: Giant xtc team,Trek 6700 voor op het strand

Harry! schreef:Hallo Alkyone,

Bedankt voor al je tips. Ik vertrek 1e Kerstdag en ga zeker de routes met blauwe stenen rijden. Ik heb een MTB gehuurd bij Scooters Bonaire. Het is geen hoogstaande fiets, maar prima om lekker te toeren.

De funrace is een goede tip dus daar ik ik zeker langs.
De fietsen van scooters B zijn inderdaad niet hoogstaand maar met een Merida 29er kan je zeer goed je rondjes rijden.
Zelf ben ik van mening dat ze de boel iets beter mogen onderhouden.
De blauwe stenen vind je over het grootste gedeelte van het eiland.
Er zijn ook roze stenen maar als je die vind dan ben je op de route van de Bonaire duo extreme en dat stuk kan ik je niet aanbevelen, of je moet zeer goed zijn.
Je komt dan uiteindelijk ook bij een hek en dat is dicht omdat dit de tweede doorgang van Washington slagbaai is, omkeren en weer terug door het lastige stuk is de enige optie.
Wil je klimmen ga dan naar de Seru largu of de eerder genoemde klim via Karpata naar Rincon en weer terug.

Afbeelding
roze route
Harry!
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 13 november 2007, 15:48
Mijn mountainbike: Felt nine 1

Hallo Alkyone,

Vanochtend de zuidelijke lus van de Duo Extreme gereden en dat was erg leuk. Veel brede off-road wegen, maar ook een leuk stuk single track vanaf Seru Largo richting de kust naar beneden. Overmorgen de noordelijke lus rijden, maar ik begrijp van jou dat die dus is afgesloten met een hek? De route heb ik op GPS, maar is ook prima te volgen via de blauwe stenen.

Gr Harry

PS: Zit jij nu ook op Bonaire?
Blu-Ray
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 757
Lid geworden op: za 27 februari 2010, 21:59
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 2012 650B Special

Ik zie dit topic waarschijnlijk te laat, maar inderdaad zoals #alkyone schreef kun je leuke stuken rijden. Echter, als je iets meer uitdaging wil, dan zou ik contact opnemen met Frank Bohm van de Freewieler (de enige echte MTB zaak op Bonaire :lol: ). Hij gaat regelmatig na sluitingstijd een rondje maken. Hij kent als geen ander het eiland en weet de prachtigste routes te vinden. Heb nog samen met hem de eerste twee vaste "MTB" routes uitgezet. Als het goed is zijn ze nu bezig met uitbreiding in de omgeving van Rincon bij het Washington Park. Natuurlijk mag je "de Hel van Bonaire" en een beklimming van de Seru Largu niet missen. De Pink trail is technisch uitdagend (met lopend klimwerk), maar het uitzicht over het Goto meer is adembenemend. Heel wat anders is het vlakke zuidpunt van het eiland, een ronde om de zoutpannen is een "must do", tegen de wind en genieten van de omgeving. Maak wel een stop bij Sorobon, om alle indrukken te verwerken. Mocht je Frank zien, doe hem de groeten van me en hopelijk heb je veel plezier gehad.
Een kleine impressie van "de Hel van Bonaire":
https://youtu.be/RvlC5stSYO4
Pink trail:
https://youtu.be/LjpaFGnRutE
Iets meer van het (vlakke deel) van het eiland:
https://youtu.be/-eDSedeyYkI
It’s all about the smiles.
alkyone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 23:58
Mijn mountainbike: Giant xtc team,Trek 6700 voor op het strand

Ray de beste wensen voor 2016
Inderdaad jammer dat je dit topic pas laat ziet want we kunnen stellen dat jij heel wat weet over het mountainbiken op Bonaire.
Harry is op dit moment op Bonaire en heeft het prima naar zijn zin met het fietsen.
Ik weet dit omdat we via PB's elkaar contacten.
De zuidelijke lus heeft hij al gedaan en de offroad afdaling vanaf Seru Largu.
Ik zat even je filmpje van de hel te bekijken en moest even zoeken waar het was.
Gevonden en ja dit is een zware stuk.
Ik heb 2 jaar geleden geprobeerd er over heen te gaan maar ben terug gegaan omdat ik last had van de warmte, Maar ik was ook een beetje op en ben toen over de weg naar huis gegaan.

Martin
Harry!
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 13 november 2007, 15:48
Mijn mountainbike: Felt nine 1

Ik ben inderdaad nu op Bonaire en gisteren oud wn nieuw gevierd bij Spice en dus vandaag relaxen :-). Strat de hel van Bonaire langs de weg van Rincon jaar Kralendijk? Ik denk dat ik dit herken en dan ga ik dat stuk morgen zeker rijden.
alkyone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 23:58
Mijn mountainbike: Giant xtc team,Trek 6700 voor op het strand

Harry! schreef:Ik ben inderdaad nu op Bonaire en gisteren oud wn nieuw gevierd bij Spice en dus vandaag relaxen :-). Strat de hel van Bonaire langs de weg van Rincon jaar Kralendijk? Ik denk dat ik dit herken en dan ga ik dat stuk morgen zeker rijden.
Harry
Inderdaad start de hel langs de weg naar Rincon.
Ik heb even een plaatje toegevoegd maar ook hier zoek eb volg de blauwe stenen.
Op het plaatje zie je recht onder de blowkartbaan een licht vlek.
Hier begint hij en gaat door over de berg.
Je ziet het pad lopen op de foto

Afbeelding

Mooie route:
vanuit je adres naar het noorden en dan langs de Maiky snack en eigenlij in omgekeerde volgorde de Jeep trail volgen.
Als je het goed doet kom je bij Lagun uit . als je de langste divi divi van bonaire ziet ben je ook vlakbij een spectaculaire blowhole
Bij lagun staan weer blauwe pijlen op de weg en volg deze naar boven de heuvel op.
Dan zou je via de verder opgelegen rotswanden kunnen rijden en langs de indianen tekeningen kunnen gaan dan de weg vervolgen richting de blowkart en de start van de hel.
De gps coordinaten van de indianen tekeningen zijn
N 12.13.114
W 68. 13.027
de gps coordinaten van de start van de hel zijn
N 12. 13.802
W 68.16.915
plezier verder
Harry!
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 13 november 2007, 15:48
Mijn mountainbike: Felt nine 1

alkyone schreef:
Harry! schreef:Ik ben inderdaad nu op Bonaire en gisteren oud wn nieuw gevierd bij Spice en dus vandaag relaxen :-). Strat de hel van Bonaire langs de weg van Rincon jaar Kralendijk? Ik denk dat ik dit herken en dan ga ik dat stuk morgen zeker rijden.
Harry
Inderdaad start de hel langs de weg naar Rincon.
Ik heb even een plaatje toegevoegd maar ook hier zoek eb volg de blauwe stenen.
Op het plaatje zie je recht onder de blowkartbaan een licht vlek.
Hier begint hij en gaat door over de berg.
Je ziet het pad lopen op de foto

Afbeelding

Mooie route:
vanuit je adres naar het noorden en dan langs de Maiky snack en eigenlij in omgekeerde volgorde de Jeep trail volgen.
Als je het goed doet kom je bij Lagun uit . als je de langste divi divi van bonaire ziet ben je ook vlakbij een spectaculaire blowhole
Bij lagun staan weer blauwe pijlen op de weg en volg deze naar boven de heuvel op.
Dan zou je via de verder opgelegen rotswanden kunnen rijden en langs de indianen tekeningen kunnen gaan dan de weg vervolgen richting de blowkart en de start van de hel.
De gps coordinaten van de indianen tekeningen zijn
N 12.13.114
W 68. 13.027
de gps coordinaten van de start van de hel zijn
N 12. 13.802
W 68.16.915
plezier verder
Vanochtend een mooie route gefietst van bijna 60 km. Vanaf Wanapa naar Kralendijk en dan richting het noorden, dan bij de villa's rechts aanhouden op een breed pad. Dit is al de blauwe route en dan na een paar honderd meter linksaf een singletrack die langs allemaal elektriciteitsmasten slingert richting het noorden. Erg mooi pad. We hebben de blauwe route verder gevolgd langs het Goto meer en dan start de roze route. Deze een stukje gevolgd, maar dat is erg veel loopwerk dus maar weer terug gegaan en over de weg naar Rincon. Van daaruit richting Kralendijk en rechtsaf de hel van Bonaire opgepikt. Uiteindelijk kom je dan weer uit bij de villa's boven Kralendijk en afgesloten bij Gio's met koffie.

Morgen jouw route maar eens proberen langs Maikey.
Blu-Ray
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 757
Lid geworden op: za 27 februari 2010, 21:59
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 2012 650B Special

Harry
Inderdaad start de hel langs de weg naar Rincon.
Ik heb even een plaatje toegevoegd maar ook hier zoek eb volg de blauwe stenen.
Op het plaatje zie je recht onder de blowkartbaan een licht vlek.
Hier begint hij en gaat door over de berg.
Je ziet het pad lopen op de foto

Afbeelding

Mooie route:
vanuit je adres naar het noorden en dan langs de Maiky snack en eigenlij in omgekeerde volgorde de Jeep trail volgen.
Als je het goed doet kom je bij Lagun uit . als je de langste divi divi van bonaire ziet ben je ook vlakbij een spectaculaire blowhole
Bij lagun staan weer blauwe pijlen op de weg en volg deze naar boven de heuvel op.
Dan zou je via de verder opgelegen rotswanden kunnen rijden en langs de indianen tekeningen kunnen gaan dan de weg vervolgen richting de blowkart en de start van de hel.
De gps coordinaten van de indianen tekeningen zijn
N 12.13.114
W 68. 13.027
de gps coordinaten van de start van de hel zijn
N 12. 13.802
W 68.16.915
plezier verder[/quote]

Vanochtend een mooie route gefietst van bijna 60 km. Vanaf Wanapa naar Kralendijk en dan richting het noorden, dan bij de villa's rechts aanhouden op een breed pad. Dit is al de blauwe route en dan na een paar honderd meter linksaf een singletrack die langs allemaal elektriciteitsmasten slingert richting het noorden. Erg mooi pad. We hebben de blauwe route verder gevolgd langs het Goto meer en dan start de roze route. Deze een stukje gevolgd, maar dat is erg veel loopwerk dus maar weer terug gegaan en over de weg naar Rincon. Van daaruit richting Kralendijk en rechtsaf de hel van Bonaire opgepikt. Uiteindelijk kom je dan weer uit bij de villa's boven Kralendijk en afgesloten bij Gio's met koffie.

Als je nog op het eiland bent, dan zou ik zeker weer de Pinktrail doen (de roze steentjes). Het is inderdaad een stuk lopen, vanuit het dal. Maar als je boven bent, dan heb je een uniek uitzicht over het Gotomeer. En niet te vergeten een uitdagende afdaling, wat uiteindelijk ook op de weg naar Rincon uitkomt.
It’s all about the smiles.
alkyone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 23:58
Mijn mountainbike: Giant xtc team,Trek 6700 voor op het strand

Harry zal zo'n beetje weer op de terugweg zijn naar Nederland.
Maar naar aanleiding van dit topic kwam nog een filmpje tegen over het fietsen op Bonaire.
Misschien zien Harry en of Ray nog iets terug van waar zij gefietst hebben.

https://youtu.be/S6_4RB34eF4" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie