Sölden, Oostenrijk

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

AfbeeldingUntitled by Joost Nijland, on Flickr

als je het van deze hoek bekijkt kun je zien dat het niks voorstelt
Bird Aeris 9 blurple
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Klopt, het ziet er indrukwekkend uit, maar die is heel goed te doen.

Ik sluit me qua review bij cheeta en Pieterw33 aan. Ik heb me over het algemeen goed geamuseerd de week dat ik er was, maar 5 dagen was toch een beetje veel van het goede. Er zijn gewoon te weinig (interessante) trails om niet te beginnen vervelen. Zeker die 2 stukken blauw aan de rechtse lift waar je altijd voorbij moest staken tegen naar gelang de week vorderde. Zo hard zelfs dat ik de laatste dagen beneden gewoon via asfalt terug naar de lift reed.

Ik denk dat het gebied wel goed te combineren is met een gezinsvakantie (waar niet elke dag kan gebiked worden :o :-D ) of in combinatie met een ander gebied in de buurt en/of als doorreis. Een 2 a 3 dagen biken in Sölden is dan zeker geen straf :)
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

novaterra schreef: ma 20 september 2021, 07:13 als je het van deze hoek bekijkt kun je zien dat het niks voorstelt
Ach, dan heb ik nog iets om naar uit te kijken voor een volgende keer :wink:

hurck schreef: ma 20 september 2021, 14:08 ...Ik heb me over het algemeen goed geamuseerd de week dat ik er was, maar 5 dagen was toch een beetje veel van het goede. Er zijn gewoon te weinig (interessante) trails om niet te beginnen vervelen...
Gelukkig nu weer een tijd lang dezelfde rondjes op de DD, UHR en Veluwezoom rijden :-{
(Overigens wel erg blij met de TTF's op de Veluwe, daar maar eens wat middagjes oefenen. Echt bizar dat je dat in NL eigenlijk nergens hebt. En eens kijken of bikepark Utrecht/Nieuwegein een beginnerslijn heeft.)

Toen we zaterdag terug naar huis reden zagen we de Oostenrijkse auto's met MTB's achterop van heinde en ver aanrijden. Heerlijk als je zo'n gebied binnen rij-afstand hebt liggen.
carbon bike, titanium collarbone...
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Nespresso schreef: zo 19 september 2021, 10:29 Net teruggekomen uit Solden en een prachtige week gehad: slechts 1 dag regen waarop we wat hebben gewandeld en de kadootjes voor het thuisfront hebben kunnen kopen. Voor de rest alleen maar ☀️: korte mouwen en korte broekenweer. Ik denk dat we daar goed mee zijn weggekomen. Zoals novaterra en TheSingleTrackMastah al schreven: volgende keer toch wat eerder gaan. Voordeel: lekker rustig op de trails 😁

Als iemand zonder bikepark ervaring kan ik me aansluiten bij de mening van TenZNL en Heckler40: als je van Harry Slinger op de UHR houdt, dan kom je hier aardig aan je trekken 😉. Flink de bochtentechniek kunnen bijschaven en eindelijk wat tafeljumps kunnen oefenen. (Maar die ene zwarte drop met rotsblok en houten vlonder op de Teare toch maar links laten liggen). Na een 2 daagjes flowtrails was de Leiterberg trail een mooie afwisseling en die rockgardens op de Ollweite vond ik persoonlijk wel een hoogtepuntje. Uiteindelijk zo’n beetje alle trails behalve de zwarte (wel de Nene) en die paar rode helemaal links op de kaart gepakt.

Met t gezin zou ik hier nog wel eens naar teruggaan om een paar daagjes biken mee te pakken. Uiteindelijk rijd je wel vaak dezelfde trails. De volgende dedicated bike-week met mijn broer wordt wel weer een ander gebied.
Wij waren nog wat later in SÖlden en ook prachtig bike weer gehad.
Tijdens ons verblijf van 5 dagen daar 1 middag / avond regen gehad, was tijdens de rustdag dus dat was prima gepland :wink:
Hoger in de bergen sneeuw en daardoor was 1 dag de Ollweite line gesloten.

Rotsblok + vlonder:
Dat rotsblok kan wat intimiderend zijn als je d`r boven staat en je kijkt naar beneden, als je er om heen loopt en van onderaf bekijkt zal je zien dat het al puur minder spannend is ( kijk maar op die foto van Novaterra, ze staan er zelfs met hun rug naar toe :-D of ze vonden het heel eng en konden het niet aanzien wat hij nou ging doen :lol: :wink: ) de aanrij / roll in is eigenlijk het listigst, je komt van een kort uitgesleten trailtje / helling en moet ook nog een klein draai maken voordat je dropt ( volgens mij kan je hem niet rollen, misschien met een 29er, maar ik zou hem altijd droppen met een klein beetje snelheid om zeker te zijn )

Vlonder: die kijkt van bovenaf ook best raar, dat komt volgens mij gewoon omdat de uitloop lang naar beneden is, waardoor je best ver naar beneden kijkt, maar deze vlonder is te rollen als ik het bekijk op de beelden. Hij is erg leuk, als je hem vaker neemt kan je hem met een flinke pop zelfs op de trail zetten ( denk ik ) zonder de houten landing te raken :winkie:

Ik had van beide wat film materiaal, heb er een kort filmpje van gemaakt, volgende keer doe jij ze ook, suc6
https://www.pinkbike.com/video/543102/
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi dat jullie een goede tijd hebben gehad, en goed weer :-q

En het weer, tja.
Net zoals niemand zon kan garanderen in augustus, kan ook niemand sneeuw garanderen in oktober :wink:
Ik las op de site vd Ned. Ski Ver. dat ze juist op sneeuw zitten te wachten in Solden.
Daar willen ze in de herfstvakantie het winterseizoen aftrappen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

marcomtb1972 schreef: ma 11 oktober 2021, 23:10 Rotsblok + vlonder:
Dat rotsblok kan wat intimiderend zijn als je d`r boven staat en je kijkt naar beneden, als je er om heen loopt en van onderaf bekijkt zal je zien dat het al puur minder spannend is ( kijk maar op die foto van Novaterra, ze staan er zelfs met hun rug naar toe :-D of ze vonden het heel eng en konden het niet aanzien wat hij nou ging doen :lol: :wink: ) de aanrij / roll in is eigenlijk het listigst, je komt van een kort uitgesleten trailtje / helling en moet ook nog een klein draai maken voordat je dropt ( volgens mij kan je hem niet rollen, misschien met een 29er, maar ik zou hem altijd droppen met een klein beetje snelheid om zeker te zijn )

Vlonder: die kijkt van bovenaf ook best raar, dat komt volgens mij gewoon omdat de uitloop lang naar beneden is, waardoor je best ver naar beneden kijkt, maar deze vlonder is te rollen als ik het bekijk op de beelden. Hij is erg leuk, als je hem vaker neemt kan je hem met een flinke pop zelfs op de trail zetten ( denk ik ) zonder de houten landing te raken :winkie:

Ik had van beide wat film materiaal, heb er een kort filmpje van gemaakt, volgende keer doe jij ze ook, suc6
https://www.pinkbike.com/video/543102/
Top: leuk filmpje! Rotsblok+vlonder ziet toch best tricky uit met dat knikje er in. Wellicht volgend jaar als de skills wat beter zijn. Die losse vlonder heb ik wel een aantal keer gedaan en stelt idd niet veel voor: ziet er erger uit dan het is. Het gekke is ook dat je natuurlijke obstakels ook makkelijker durft te pakken dan die aangelegde features. Zal wel iets mentaals zijn. Maar goed, dit was de eerste keer bikepark en er gaan meer bezoekjes her en der volgen. Nu nog een verjongingskuur, want de jaren gaan tellen :D
carbon bike, titanium collarbone...
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Thanks :-q
Elk jaar een aantal dagen bikepark trails rijden houd je jong 🔥 ik spreek uit ervaring, volgend jaar 50 en me vorm gaat nog steeds up, al zeg ik het zelf 😉 :winkie: Enjoy.
kjoeb
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: za 4 februari 2012, 11:26

Vraagje aan de ervaringsdeskundigen: begin juni willen we met vier fietsfanaten naar Sölden afreizen. Nu zijn een paar van ons er al eens eerder geweest en hebben we op basis van de goede ervaringen bike hotel Alpina aangeschreven. Maar dat is begin juni nog dicht, zo liet men ons weten.

Heeft iemand van jullie een aanbeveling voor een alternatief? We zoeken dus een mtb-vriendelijk hotel, van waaruit we een paar dagen met een gids op pad kunnen. Dank alvast voor de suggesties..!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

De liften gingen vorig jaar pas 11juni open en dit jaar 10 juni (staat op de site). Denk dat veel hotels dan pas open gaan, helemaal nu alles (weer) onzeker is door covid.
Anderzijds, als je zelf wilt touren met een gids en geen lift nodig hebt, moet er wel iets te vinden zijn. Er zullen toch ook wel wandelaars zijn die vroeg in/voor het seizoen komen?
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Nu staat er voor de planning in begin september een trip gepland naar Sölden , maar we zijn dan op zoek naar een huisje wat we willen gaan huren , iemand een tipje qua ligging wat redelijk in de buurt van de trails ligt ?.

En wat voor banden worden er geadviseerd op de trail's daarzo ?, neem aan dat Barzo en Mezcal niet veel grip geven :-{ 8) Moet wel in de maat 650B verkrijgbaar zijn.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Gewoon full-on enduro spec banden (profiel en karkas) voor de Trails.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
shamensink
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: vr 21 november 2008, 08:50
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC SLT 2020

Snelle Buffer schreef: di 19 april 2022, 08:18 Nu staat er voor de planning in begin september een trip gepland naar Sölden , maar we zijn dan op zoek naar een huisje wat we willen gaan huren , iemand een tipje qua ligging wat redelijk in de buurt van de trails ligt ?.
Wij (5 personen) verbleven vorig jaar in Haus Pia. Recht tegenover de gaislachkogelbahn, aan de overkant van de beek. Twee minuten fietsen, praktisch vlak. Zij hebben appartementen tot 6 personen en zijn een Ötztal bike&rad accommodatie
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

cheeta schreef: di 19 april 2022, 08:54 Gewoon full-on enduro spec banden (profiel en karkas) voor de Trails.
+1
DHR/DHF is een klassieke combi en in alle maten en smaakjes verkrijgbaar
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

shamensink schreef: di 19 april 2022, 17:15 …en zijn een Ötztal bike&rad accommodatie
En dat biedt als voordeel?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

SHJN schreef: za 30 april 2022, 23:04
shamensink schreef: di 19 april 2022, 17:15 …en zijn een Ötztal bike&rad accommodatie
En dat biedt als voordeel?
Bike & Rad Unterkünfte
Unsere Bike Homes Ötztal umsorgen nicht nur dich als Gast, sondern kümmern sich auch um eine entsprechende Unterkunft für dein Rad.

Alle Betriebe verfügen deshalb über einen verschließbaren Abstellraum, in dem das Rad sicher untergebracht ist. Sie bieten einen Wasch-Service für die verschwitzten (und/oder verschlammten) Trikots und Shorts an – und natürlich auch eine Möglichkeit, wo du dein Bike waschen kannst. Solltest du Reparaturen durchführen müssen oder dein Rad vorbildlich pflegen wollen, gibt es einen Montageständer und das passende Werkzeug.

Und selbstverständlich bekommst du in unseren Bike Homes Ötztal auch jegliche Informationen und Tipps zu allen Rad- und Bike-Themen.
Plaats reactie