Sölden, Oostenrijk

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Hallo allemaal,

Voor komende zomer zijn we weer bezig met het uitzoeken van een geschikte locatie. Afgelopen zomer zijn we in de regio Saalbach/Leogang geweest en dat beviel meer dan goed. Dit jaar is Sölden in Tirol een van de kanshebbers.

Als ik hun eigen website mag geloven is dit het absolute walhalla wat mountainbiken betreft (zie bijvoorbeeld deze website). Het ziet er an sich allemaal ook behoorlijk goed uit. Ik zou echter graag weten of er (enigszins recent) iemand van het forum is geweest? Hetgeen dat ik kon vinden op het forum is allemaal van een paar jaar geleden, terwijl bijvoorbeeld Bike Republic Sölden vrij recentelijk is opgestart. Iemand die er afgelopen zomer is geweest of deze zomer naartoe gaat? Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Kartoffel schreef:Hallo allemaal,

Voor komende zomer zijn we weer bezig met het uitzoeken van een geschikte locatie. Afgelopen zomer zijn we in de regio Saalbach/Leogang geweest en dat beviel meer dan goed. Dit jaar is Sölden in Tirol een van de kanshebbers.

Als ik hun eigen website mag geloven is dit het absolute walhalla wat mountainbiken betreft (zie bijvoorbeeld deze website). Het ziet er an sich allemaal ook behoorlijk goed uit. Ik zou echter graag weten of er (enigszins recent) iemand is geweest en of diegene kan bevestigen of het inderdaad zo'n fantastische fiets-regio is? Hetgeen dat ik kon vinden op het forum is allemaal van een paar jaar geleden, terwijl bijvoorbeeld Bike Republic Sölden vrij recentelijk is opgestart. Iemand die er afgelopen zomer is geweest of deze zomer naartoe gaat? Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kartoffel schreef:
Kartoffel schreef:Hallo allemaal,

Voor komende zomer zijn we weer bezig met het uitzoeken van een geschikte locatie. Afgelopen zomer zijn we in de regio Saalbach/Leogang geweest en dat beviel meer dan goed. Dit jaar is Sölden in Tirol een van de kanshebbers.

Als ik hun eigen website mag geloven is dit het absolute walhalla wat mountainbiken betreft (zie bijvoorbeeld deze website). Het ziet er an sich allemaal ook behoorlijk goed uit. Ik zou echter graag weten of er (enigszins recent) iemand is geweest en of diegene kan bevestigen of het inderdaad zo'n fantastische fiets-regio is? Hetgeen dat ik kon vinden op het forum is allemaal van een paar jaar geleden, terwijl bijvoorbeeld Bike Republic Sölden vrij recentelijk is opgestart. Iemand die er afgelopen zomer is geweest of deze zomer naartoe gaat? Alvast bedankt!
Duidelijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Duidelijk.
Duidelijk :tong
Wat zoek je?
Liften of zelf klimmen, bikepark of wandelpaden?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Geen idee waar die schaamteloze quote van m'n eigen bericht vandaan komt, blijkbaar is er ergens iets niet helemaal goed gegaan :oops:

Voor wat betreft ik zoek: eigenlijk een combi van alle aspecten die je noemt. Liften is natuurlijk fijn, maar een stukje zelf klimmen is ook nog wel te overzien. Afgelopen vakantie heb ik ook afgewisseld en dat beviel prima.

Wat betreft rijden: ik heb afgelopen zomer ook beide gereden, zowel bikepark (Leogang) als wandelpaden. Ik ben niet per se iemand die alleen maar bikepark hoeft te rijden, dat vind ik leuk voor een dagje maar daarna heb ik het meestal wel een beetje gezien. Ik heb even zitten zoeken maar onderstaand filmpje geeft wel een redelijk idee van het type trails dat me afgelopen jaar erg goed bevallen is:

https://www.youtube.com/watch?v=Bvyk4McF5p8

Tja, hoe je zoiets noemt? Rotsachtige wandelpaden misschien?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor zulke paadjes moet je wat hoger zijn dan Saalbach.
Ischgl of Solden is dan wel iets.
Ook ben ik ooit in de Dolomieten geweest bij het Sella massief.
Ook erg mooi, maar toen wel veel wandelaars op de paden. OK het waren dan ook wandelpaden, maar de regio is blijkbaar populair bij het prikstokken volkje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Dank voor je tips! Sölden klinkt inderdaad erg goed, dus dat is een serieuze kanshebber. Iemand anders ervaring met deze plaats?
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Vorig jaar in Ischgl geweest (na Livigno en Briancon) en dit jaar gaat de jaarlijkse trip naar Sölden. Veel gelezen en de "gok" gewaagd. Ben dus benieuwd naar de ervaringen hier. Ga je topic niet kapen maar wel volgen :-q
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Nice! Gelijk even een vraagje jouw kant op: weet jij hoe het zit met de lift in Sölden zelf? Ik zat te zoeken naar iets van een kaart waarmee je gewoon een aantal keer per dag naar boven kan, maar die kon ik zo snel nog niet vinden. Wel de Ötztal kaart, maar daarmee mag je maar 1 keer per dag omhoog...
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

De Ötztal kart kun je voor 3, 5 of 7 dagen aanschaffen. Je kunt dan onbeperkt omhoog. Daarnaast zijn er Otzal kaarten voor één rit.

3 dagen kost 54 euro
5 dagen kost 76 euro
7 dagen kost 96,50 euro

Bij het appartement dat wij hebben geboekt krijg je tussen half juni en eind oktober "gratis" de otztal premium kaart. Dat is overigens zo bij bijna alle appartementen en hotels. :-D
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Ik heb even zitten zoeken, maar ik betwijfel of je gelijk hebt One Only. Op de Ötztal website lees ik: "Grenzenloses Bikevergnügen. Zusatz zur Ötztal Premium Card & Ötztal Card." Vervolgens komt er een overzicht met prijzen voor volwassenen en kinderen voor 1 of 3 dagen. Ofwel, zelfs als je een Otztal Card hebt (gewone dan wel premium) moet je bijbetalen om omhoog te kunnen, of in ieder geval, meerdere keren op 1 dag, als mijn Duits me niet in de steek laat...
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

De waarheid ligt volgens mij in het midden :-D . Met de Otztal card mag je inderdaad 1 maal per dag omhoog maar wel per lift. Vier liften zijn toegankelijk voor de fiets. Meerdere malen met dezelfde lift niet. Daarvoor betaal je in ons geval 68 euro voor drie dagen.
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

Check, you are right. Volgens mij kom het er wel praktisch gezien op neer dat je vanuit Sölden zelf altijd met dezelfde lift omhoog gaat en dan vanaf het basisstation een van de andere drie kunt pakken, dus dan heb je nog steeds niet heel veel aan 1 keer per dag omhoog per lift. But well, dat wordt dan maar iets meer zelf trappen ben ik bang...
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Thanks voor info,
Solden ziet er idd top uit.
€ 91,00 voor 3 dagen onbeperkt liften en de berg afrossen is toch prima lijkt mij, met zo`n Otztal card zelfs maar € 68,00
Ben ook al een beetje bezig met plannen maken voor september.
Wil mijn trip starten in Livigno en dan met een aantal tussenstops afdalen naar afsluiter Saalbach.

@One Only, hoe is Livigno bevallen, dat Mottolino Bike Park ziet er erg gaaf uit.
One Only
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 551
Lid geworden op: di 13 september 2016, 14:48

Livigno was erg gaaf. Zeker als je van flowie trails houdt. Alles ademt daar mtb'en. Trails zijn wel "minder" natuurljk. Daarmee bedoel ik niet dat ze zijn aangelegd (behalve het bikepark natuurlijk) maar wel zijn opgeruimd. In Briancon bv was het allemaal meer natuurlijker, ruiger, veel losse stenen etc. Ook gaaf maar anders.

Bikepark in Livigno is top. Voor ieder wat wils. Op onze trailbikes kwamen we een heel eind en konden we zowat alles doen. Daarnaast zijn er enorm mooie dagtochten te maken in. Één lift omhoog en voor de rest van de dag geen mens tegenkomen op de mooiste singletracks. Livigno zelf ligt op dacht ik al op 1800 meter of zo dus je zit vanaf de start snel boven de boomgrens en in het echte hooggebergte.

Zou er zo weer naar terug gaan :-D
Plaats reactie