Sölden, Oostenrijk

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Nespresso schreef: zo 1 augustus 2021, 18:24 E.e.a. gelezen hier op 't forum, websites bekeken en 't gaat Sölden worden in september. Nog wel even een Fox Ranger broek kopen voor over de lycra bibshorts anders val ik wel erg uit de toon :winkie:
Ik weet niet wanneer je in september wil, maar volgens mij vanaf half september is het klaar daar en prepareren ze voor wintersport
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Ik zag dat de liften voor MTB's tot 3 oktober open zijn, dus begin september moet dan wel lukken hoop ik... (maar bedankt voor de tip, want ik moest 't wel ff checken idd;)

https://bikerepublic.soelden.com/home/m ... hours.html
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nespresso schreef: ma 2 augustus 2021, 20:33 Ik zag dat de liften voor MTB's tot 3 oktober open zijn, dus begin september moet dan wel lukken hoop ik... (maar bedankt voor de tip, want ik moest 't wel ff checken idd;)

https://bikerepublic.soelden.com/home/m ... hours.html
Het seizoen in het hooggebergte is kort.
Ik denk dat ze er het max uit willen halen, misschien ook door een tegenvallend corona seizoen.
Maar in september kan het op die hoogte al sneeuwen.
En zoals de Tirolers zeggen:
"De sneeuw van september smelt weer, maar de sneeuw van oktober blijf liggen"
Been there done that. :((
In september naar Ischgl, Solden en Fisch.
Eerst een dag niet rijden vanwege sneeuwval.
Dan een dag in de smeltende sneeuw rijden.
Levert mooie plaatjes op, maar dat is dan ook het enige.
Jaar later in de Dolomieten, zelfde verhaal.
Uiteraard zit er een verschil tussen 1 sept en 30 sept :wink:

Als je in (eind) sept of zelfs okt gaat is het een goed idee vooraf de disclaimers van de lift maatschappij te lezen en klimaat info te raadplegen.
Of een andere bestemming kiezen.
Ainsa/Zona Zero, Andorra, of Gran Canaria.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

OK, volgend jaar rekening mee houden. Eerder gaan is helaas geen optie i.v.m. andere verplichtingen. In 't ergste geval wordt het (berg)wandelen of bier drinken...
carbon bike, titanium collarbone...
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dan ook maar mijn impressie van Soelden...

1) Verhoudingsgewijs duur ten opzichte van andere lokaties: +40% vs. PDS (Morzine etc) en +50% vs. Valle d'Aosta (La Thuile etc) voor een dagkaart, en dan zit de Fernar Trail daar zelfs nog niet bij in (als je niet zelf op 2000+ nog fijn een stuk wilt klimmen). Het bedrag an sich weet je natuurlijk op voorhand, maar ik ben er nog niet achter hoe (voor mij) die premium ten opzichte van voornoemde te rechtvaardigen is...
Ze lijken wel beduidend meer te spenderen aan marketing van het gebried en de tracks.

2) De gereden rode/zwarte trails (Fernar zelf niet gereden) aardig wat leuke stukken te bieden. Aangezien het meeste low-speed tech stuff is op en de hellingshoek zeer beperkt, volgens mij erg toegankelijk zeker wanneer je af en toe gewoon accepteert een paar meter te lopen. Veel kort draai en keer werk, waar je geen full-on DH fiets voor mee wilt hebben (of fiets met 1300 wielbasis)...

3) De lines konden toch minder bekoren. De blauwe flowtrails maken vrij snel duidelijk waarom er vaak als familie pretpark naar verwezen wordt: veelal rijd je van bocht naar bocht met vals plat (zeker voor lokale maatstaven, vergelijk de service roads) er tussen en hier en daar wat rollers en een table. Erg spannend is het allemaal niet, met als hoogtepunt wanneer je af en toe iets als double kunt springen...
Terwijl er uitdagende stukken zitten, soms bijna verborgen naast de normale track. Nu zou je zeggen wat betreft blauw 1x en niet... maar eigenlijk is er geen echte keuze. Als je de lift uitkomt, kun je niet meteen rood of zwart pakken maar wordt iedereen eerst een stuk - doorgaans het minst interessante - blauw opgestuurd zonder echte shortcuts en inhaalmogelijkheden (deels kun je als alternatief tussen wandelaars slalommen op een service road geloof ik). Hetgeen het concept ter plaatse toch erg inefficient maakt om de leukere, uitdagende stukken te rijden.

4) Ze onderhouden de boel wel netjes... Zo waren ze op de Leiterberg Trail een nieuw hekwekr aan het maken, was er een shape crew aan het werk in de bochten van de Zaahe Line, etc...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
pieterw33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: di 19 september 2017, 10:19

Wat Cheetah aangeeft kan ik me wel redelijk bij aansluiten. Vooral het gevoel dat je op de Flowtrails soms wat snelheid te kort komt. Op sommige stukken kom je bijna stil te staan. Dit gevoel had ik zelfs op de rode Olweitte Line, als ik deze in een keer deed moest ik toch best wat bij trappen wilde het lekker "Flowen"

Maar samen met de vriendin was het wel een prima bestemming. Die vindt het dan wel weer fijn dat je niet overal met mach 10 naar beneden duikt maar het soms "vlak" is. Alhoewel ze ook gewoon de Leiterberg trail naar beneden heeft gefietst wat dan wel weer een vrij technische afdaling is.

Zelf nog de klim gewaagd naar de Fernar Trail, was even 30 minuten afzien, maar de klim was zeker de moeite waard. De trail is op het begin Stijl en Technisch, en daarna is het wat meer "Flow" Stuk moeilijker als de andere afdalingen in Sölden, dus mocht je deze willen doen en de Nene trail was al te veel van het goede zou ik er denk ik niet aan beginnen.

nog een filmpie van gemaakt, kun je me soms nog lekker zien klungelen :D

https://www.youtube.com/watch?v=PfokoRZuMUM
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Hoe je de trails in Sölden beleeft heeft natuurlijk alles te maken met het niveau wat je hebt. Als ik mijzelf met Cheeta vergelijk dan is dat als appels met peren vergelijken. Hij daalt een paar klassen beter dan ik dus wat Cheeta tam vind daar heb ik het zweet bij voorbaat al op het voorhoofd staan.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Bedankt voor de review Pieter en GJ, we hebben wel es samen gereden en ik ken jullie rijstijl en trail type voorkeur dus hier kan ik wel wat mee. :-q
Voor volgend jaar zit ik me alvast te oriënteren op een (voor mij) goede Alpen locatie.
Dan is het altijd lastig om een review van iemand die je niet kent op waarde te schatten.

Solden valt af...
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

cheeta schreef: za 28 augustus 2021, 16:38 Dan ook maar mijn impressie van Soelden...

1) Verhoudingsgewijs duur ten opzichte van andere lokaties: +40% vs. PDS (Morzine etc) en +50% vs. Valle d'Aosta (La Thuile etc) voor een dagkaart, en dan zit de Fernar Trail daar zelfs nog niet bij in (als je niet zelf op 2000+ nog fijn een stuk wilt klimmen). Het bedrag an sich weet je natuurlijk op voorhand, maar ik ben er nog niet achter hoe (voor mij) die premium ten opzichte van voornoemde te rechtvaardigen is...
Ze lijken wel beduidend meer te spenderen aan marketing van het gebried en de tracks.

2) De gereden rode/zwarte trails (Fernar zelf niet gereden) aardig wat leuke stukken te bieden. Aangezien het meeste low-speed tech stuff is op en de hellingshoek zeer beperkt, volgens mij erg toegankelijk zeker wanneer je af en toe gewoon accepteert een paar meter te lopen. Veel kort draai en keer werk, waar je geen full-on DH fiets voor mee wilt hebben (of fiets met 1300 wielbasis)...

3) De lines konden toch minder bekoren. De blauwe flowtrails maken vrij snel duidelijk waarom er vaak als familie pretpark naar verwezen wordt: veelal rijd je van bocht naar bocht met vals plat (zeker voor lokale maatstaven, vergelijk de service roads) er tussen en hier en daar wat rollers en een table. Erg spannend is het allemaal niet, met als hoogtepunt wanneer je af en toe iets als double kunt springen...
Terwijl er uitdagende stukken zitten, soms bijna verborgen naast de normale track. Nu zou je zeggen wat betreft blauw 1x en niet... maar eigenlijk is er geen echte keuze. Als je de lift uitkomt, kun je niet meteen rood of zwart pakken maar wordt iedereen eerst een stuk - doorgaans het minst interessante - blauw opgestuurd zonder echte shortcuts en inhaalmogelijkheden (deels kun je als alternatief tussen wandelaars slalommen op een service road geloof ik). Hetgeen het concept ter plaatse toch erg inefficient maakt om de leukere, uitdagende stukken te rijden.

4) Ze onderhouden de boel wel netjes... Zo waren ze op de Leiterberg Trail een nieuw hekwekr aan het maken, was er een shape crew aan het werk in de bochten van de Zaahe Line, etc...
ik ken uiteraard je snelheid niet, maar ik denk dat de rode en blauwe lines met voldoende snelheid echt wel uitdagend zijn. tuurlijk kun je op de blauwe(ohne, gahe, eebme en nog wat) bijna overal de rem loslaten en wordt je nergens verrast(hooguit een tafeltje te ver springen bij teveel snelheid), maar bij de oa de Teare en Zaahe heb ik wel heren een tempo zien rijden war ik niet aan moet denken. en ik heb alles op de teare en zaahe wel gesprongen, en ga daar echt niet kruipend naar beneden ofzo, maar snelheids verschil is daar wel groot
mocht je weer een keer in de buurt zijn moet je de fernar toch maar eens proberen, met de lift naar boven voor de ollweite en dan hoef je maar een klein stukje te klimmen, dacht ca 200hm.

ik ben net terug uit solden, maar ik wil volgend jaar een keer in het begin van het seizoen, er zaten nu wel stukken in die echt vol zaten met dikke remknippen, en dat vonden mijn handen niet altijd even leuk
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
pieterw33
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 200
Lid geworden op: di 19 september 2017, 10:19

novaterra schreef: di 31 augustus 2021, 12:12
ik ken uiteraard je snelheid niet, maar ik denk dat de rode en blauwe lines met voldoende snelheid echt wel uitdagend zijn. tuurlijk kun je op de blauwe(ohne, gahe, eebme en nog wat) bijna overal de rem loslaten en wordt je nergens verrast(hooguit een tafeltje te ver springen bij teveel snelheid), maar bij de oa de Teare en Zaahe heb ik wel heren een tempo zien rijden war ik niet aan moet denken. en ik heb alles op de teare en zaahe wel gesprongen, en ga daar echt niet kruipend naar beneden ofzo, maar snelheids verschil is daar wel groot
mocht je weer een keer in de buurt zijn moet je de fernar toch maar eens proberen, met de lift naar boven voor de ollweite en dan hoef je maar een klein stukje te klimmen, dacht ca 200hm.

ik ben net terug uit solden, maar ik wil volgend jaar een keer in het begin van het seizoen, er zaten nu wel stukken in die echt vol zaten met dikke remknippen, en dat vonden mijn handen niet altijd even leuk
De Teare/Zaahe liep wel wat beter dan de blauwe flow lines. Niet dat die dan per definitie saai waren, maar ging denk ik meer om dat er soms stukken tussen zaten waar je best ver vlak door moest rollen en je gewoon geen snelheid meer had zonder bij te trappen.

Moet wel zeggen dat ik eigenlijk de remknippen wel mee vond vallen op de trails, alleen de stukken connectie ski piste en brede paden hadden behoorlijk last van remknippen maar daar kon je best goed omheen in de meeste gevallen. Ik ben zelf ook net terug heb er gezeten van 21e tot de 28e.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jefro98 schreef: di 31 augustus 2021, 09:34 Bedankt voor de review Pieter en GJ, we hebben wel es samen gereden en ik ken jullie rijstijl en trail type voorkeur dus hier kan ik wel wat mee. :-q
Voor volgend jaar zit ik me alvast te oriënteren op een (voor mij) goede Alpen locatie.
Dan is het altijd lastig om een review van iemand die je niet kent op waarde te schatten.

Solden valt af...
Voor jou heeft Solden te weinig natural trails.
Ik heb me meer dan prima vermaackt in Solden maar heel eerlijk gezegd mag het van mij mag ook wel een tikje ruiger. De website zegt het eigenlijk al: Where the flow rules. Persoonlijk heb ik liever meer Leiterberg-achtige trails.

BTW: Dat getorpedeerde 2020-plan kunnen we mss ook wel weer oppakken?
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Leiterberg, nene en fernar zijn ook favoriet, maar afwisseling naar wat meer flow vindt ik mooi daar
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Als je echt skills hebt kan ik me voorstellen dat je gaat vervelen, maar voor mindere goden zoals ik is het top/moeilijk zat.

Maar hebben jullie dan niet meer aan een EVO Bike Park? http://www.evobikepark.com/
Dat heeft de naam de competitie met de rode Whistler lijnen aan te gaan. (en voor wie het niet weet, in Canada is rood nog heftiger als zwart).
Zelf verwacht ik niet dit leven het benodigde rij-nivo voor zoiets te gaan halen :oops:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Jurf schreef: di 31 augustus 2021, 22:38 Maar hebben jullie dan niet meer aan een EVO Bike Park? http://www.evobikepark.com/
Dat heeft de naam de competitie met de rode Whistler lijnen aan te gaan. (en voor wie het niet weet, in Canada is rood nog heftiger als zwart).
Zelf verwacht ik niet dit leven het benodigde rij-nivo voor zoiets te gaan halen :oops:
Als ik voor mezelf spreek...nee. Met ruiger bedoel ik meer natural.
Dit zijn ook shaped lines zoals je ze min of meer in Solden ook vind. En dat soort grote jumps hoeft van mij (nog?) niet.

En wat skillls betreft, Leiterberg is leuk, Nene niet gereden maar ziet er doable uit en Fernar is uit m`n comfortzone. Maar de Teareline vind ik wel wel leuker dan Ollweite. Maar eerlijk is eerlijk, ik kan me overal wel vermaken (zeker op een berg met een lift) 8)
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Ik had hetzelfde gevoel, wel erg veel flowtrails en weinig natural.
In bijv Livigno kan je stukken flow afwisselen met trails door het bos met veel wortels en rotsen. En een dirrjump sectie.
Heb mij er zeker vermaakt, maar meer afwisseling zou mooi zijn.
Plaats reactie