Sölden, Oostenrijk

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

ThijsvdWoude schreef: vr 19 juli 2019, 20:50 Morgen ga ik voor het eerst in een bikepark rijden, in bikerepublic sölden. Hebben jullie nog tips, tricks en aanraders voor me? Mijn planning was om morgen een fully te huren, en daarmee eerst een aantal blauwe (flow)trails te doen waarna die oh zo mooie Ollweite Line me toch ook wel heel gaaf lijkt! Als het me goed bevalt ga ik volgende week misschien nog terug met m'n Scout. :-D

Een (paar) dag(en) bikepark stonden al sinds december 2018 op t lijstje dus kijk er erg naar uit! Maar een beetje spannend is het toch wel als je in je eentje als 15 jarige voor de eerste keer een bikepark gaat rijden... :winkie: :-{
Hey Thijs, mooi vooruitzicht man :-q
Tja, tips / tricks........
Neem ff de tijd om te wennen aan de snelheid, als je daar de remmen loslaat loopt gelijk de snelheid op.
Zorg voor wat extra body protectie bijv.lange vinger handschoenen, knie bescherming, eventueel elleboog bescherming, bril / googles ivm tranende ogen.
Het is in ieder geval verstandig om te starten met blauwe trails, maar pas op, op de blauwe trails daar kan de snelheid erg oplopen, de bomen staan af en toe erg dicht aan de trail en er liggen veel bulten / jumps waarop je je eigen erg snel kan lanceren.
Bike set up, check banden spanning, niet dat je met 2,5 bar rond rijd, misschien vering / sag checken, misschien je remhendels wat omhoog zetten, als je snel last krijgt van dooie vingers ff gaan stellen met cockpit, is ff werk maar scheelt veel elende.
Wat wel belangrijk is, als je onderweg wilt stoppen of whatever, ga van de trail af, zorg dat andere bikers door kunnen rijden.
Voor de rest, have fun, en de 2e dag kan je wel met de HT, blauw en rood zijn daar meer dan prima te doen met een LTHT :winkie:
ThijsvdWoude
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 26 november 2018, 13:45
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0

marcomtb1972 schreef: za 20 juli 2019, 00:11
Hey Thijs, mooi vooruitzicht man :-q
Tja, tips / tricks........
Neem ff de tijd om te wennen aan de snelheid, als je daar de remmen loslaat loopt gelijk de snelheid op.
Zorg voor wat extra body protectie bijv.lange vinger handschoenen, knie bescherming, eventueel elleboog bescherming, bril / googles ivm tranende ogen.
Het is in ieder geval verstandig om te starten met blauwe trails, maar pas op, op de blauwe trails daar kan de snelheid erg oplopen, de bomen staan af en toe erg dicht aan de trail en er liggen veel bulten / jumps waarop je je eigen erg snel kan lanceren.
Bike set up, check banden spanning, niet dat je met 2,5 bar rond rijd, misschien vering / sag checken, misschien je remhendels wat omhoog zetten, als je snel last krijgt van dooie vingers ff gaan stellen met cockpit, is ff werk maar scheelt veel elende.
Wat wel belangrijk is, als je onderweg wilt stoppen of whatever, ga van de trail af, zorg dat andere bikers door kunnen rijden.
Voor de rest, have fun, en de 2e dag kan je wel met de HT, blauw en rood zijn daar meer dan prima te doen met een LTHT :winkie:
Ha Marco, dankjewel voor je tips!
Bescherming huur ik bij de fiets, volgensmij zit daar alles van knie/elleboog beschermers tot aan full face bij...

Gister heb ik nog even gezeten om een 'planning' te maken;

1. [Gaislachkoglbahn->mittelstation]: EEMBE LINE(6005)->OHN LINE(6007)->BROATE LINE(6027).

2. [Giggijochbahn->eindstation]: HARBE LINE(6008)-> LETTN LINE(6009).

3. [Gaislachkoglbahn->mittelstation]: EEMBE LINE(6005)->[Langeggbahn]->OLLWEITE LINE(6010)-> OHN LINE(6007)->BROATE LINE(6027).

Ik ga kijken of ik alles vandaag ga halen, zo niet; meer redenen om nog een keer terug te komen! :tong
"If you don't push the boundaries and fail at the limit of your capacities, you're not learning." :lol:
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Hi Thijs,
Solden is echt super. Heb er mijn eerste bike park ervaring opgedaan en ben nu verslaafd. Ik heb 3 natural trails gereden om in te komen. Bevielen ook erg. Hoe wel van de technische uitdagingen met wortels en stenen. Waren nr 674, 675 en 672.

Je lijstje lijkt me best ambitieus voor een 1e keer. Gewoon aanvoelen of je armen en benen niet te moe worden. Dan gaat t mis...
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

ThijsvdWoude schreef: vr 19 juli 2019, 20:50 Morgen ga ik voor het eerst in een bikepark rijden, in bikerepublic sölden. Maar een beetje spannend is het toch wel als je in je eentje als 15 jarige voor de eerste keer een bikepark gaat rijden... :winkie: :-{
En Thijs, hoe is het gegaan ?
ThijsvdWoude
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 26 november 2018, 13:45
Mijn mountainbike: Canyon Spectral AL 6.0

marcomtb1972 schreef: zo 21 juli 2019, 08:39
En Thijs, hoe is het gegaan ?

Echt super! Als ik de kans krijg ga ik zeker nog een keer!
Aan het begin merkte ik dat ik even aan de (huur)fiets moest wennen, en aan de soort trails. Maar naarmate de dag vorderde leerde ik een beetje hoe je bepaalde technieken moest gebruiken waardoor het steeds makkelijker en beter ging! 1x een lekke band gehad, en ja, dan sta je daar in je eentje aan het einde van de gahe Line... Was me te ver lopen naar de verhuurder dus met wat gebrekkig Duits (zijn die lessen toch nog ergens goed voor...) iemand weten te vinden die een binnenband en pomp bij zich had. En zo kon ik weer verder! :D

Ik heb alles van m'n lijstje kunnen doen + nog een pauze met een groot bord kaiserschmarren! :P Maar daarna was het ook wel weer genoeg, m'n vingers en benen waren wel op :)

Helaas heb ik niet de goeie banden mee om op m'n Scout te kunnen rijden, omdat die 4uur nadat ik richting Sölden ging pas bezorgd werden(ipv 2 dagen eerder)... :((

Maar een leuke dag heb ik zeker gehad, en zoals ik al zei: ik wil dit zeker nog meer gaan doen! En ik moet eerlijk zeggen, ik was best moe na zo'n dag :bier:
"If you don't push the boundaries and fail at the limit of your capacities, you're not learning." :lol:
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 588
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Goed gedaan man ! :-q Zo te lezen heb je mooie dag gehad en weer een mooie mtb ervaring rijker.

En weer wat geleerd, een biba + pompje ga je voortaan ook niet meer vergeten haha. Altijd mee nemen als je op pad gaat, zelfs als je zonder biba`s rijd.

Idd, best wel vermoeiend dat DH werk, kennissen van mij zeggen ook meestal, hoe kan je daar nou moe van worden :D :D

Have fun in Oostenrijk :-q
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Klinkt goed Thijs. Ik zou zeggen gewoon over een paar dagen weer een fietsje huren en je Scout lekker rust gunnen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Sebastian3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 18 maart 2018, 11:49

Klinkt allemaal heel bekend :D Geweldig daar :-q Ik ben er zelf nu 2 jaar achterelkaar heen geweest. Maar zit voor dit jaar te twijfelen tussen Livigno op opnieuw Solden. Bikeparks en Natural downhill trails is toch wel hetgene wat mij het meeste aanstaat.. :winkie: . Iemand hier die beide heeft gedaan..?
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

Er zijn zoveel mooie plekken, als je hier al twee keer bent geweest is het sowieso tijd om ook eens ergens anders te gaan kijken ;-)
En Livigno is dan een goede plek. De trails zijn er wat minder aangeharkt dan de flowtrails in Sölden, maar als je daar ook de natuurlijke trails leuk vond dan gaat het in Livigno helemaal goed komen.
Sebastian3
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 30
Lid geworden op: zo 18 maart 2018, 11:49

Kijk, zoiets had ik zelf ook al een beetje gedacht.... :winkie: Thanks. Alleen bevalt Solden gewoon super. Verder misschien iets wat in ( omgeving) Livigno nog het vermelden waard is t.o.v. Solden..? Boeken gebeurd toch op het laatste moment, dus het weer speelt daarbij toch ook nog een grote rol.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

We gaan volgende maand ook naar Solden. Erg veel zin in. We gaan niet voor het DH werk maar vooral voor het Enduro en XC gedeelte. We zullen wel een dagje de DH trails gaan bekijken maar we willen zelf vooral omhoog fietsen en lange tochten maken.

Welke trails raden jullie vooral aan? Ik heb zelf wel op de site van Solden gekeken en daar staan een aantal mooie tochten op. Maar de ervaring leert dat jullie vaak precies weten wat wij leuk vinden haha.
#Skraleanjers
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik lees ff mee, maar ook voor de naar beneden trails :wink:
De missus en ik zitten er van 20-27 juli, daarvoor een weekje saalbach.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Vanuit Solden heb je ~1500 hm tot je beschikking om te klimmen :D . Via de Gaislachalm en de Bartigs Bodele Trail kan je doorklimmen tot 2800m (en je kan nog hoger via de tunnel maar dan zou ik een lampje meenemen). Vervolgens daal je weer af richting de Rotkogelhütte waar de (rode) Ollweite Line trail begint. Deze gaat over in de Ohn Line, een werkelijke fantastische blauwe trail. Via de Broate trail kom je weer in Solden bij de lift. De 3 trails gaan vloeiend in elkaar over en zijn samen goed voor 1300 hoogtemeters en flink verzuurde benen. Ben je eenmaal beneden dan wil je absoluut nog een keer (maar dan met de lift :winkie:)

De meeste trails beginnen ter hoogte van het middenstation en wil je dat fietsen heb je al ~800 hm te pakken voordat de echte fun begint. En de trails aan de andere kant zijn allemaal liftloos.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

hier staan omhoog fiets routes
https://bikerepublic.soelden.com/home/t ... 6,46.91237

het bikepark heeft genoeg leuks te bieden, zowel flow trails als natuurlijke paden, ik raad je aan meer dan 1 dag te doen.
omhoog fietsen voor de bikepark trails is zonde van je tijd en energie (en ook niet overal toegestaan)
Plaats reactie