Met de boot naar Newcastle en dan...

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Jaren geleden heb ik Glentress ook gedaan. Ook begonnen met de blauwe. (Volgens mij is die beter dan je beschrijft. Berm Baby Berm zit bijvoorbeeld in blauw.) Deze kruist beneden bij Spooky Woods de rode. Iedereen kwam daar met een brede grijns naar beneden, en wij ook toen we hem de volgende dag reden.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Ik zou eigenlijk een combinatie van trektocht met onderweg wat stops willen maken. Is Edinburgh dan niet een beter startpunt? Dus per dag 60-80km verplaatsen en dan afwisselen met een dagje biken in een park?
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Aidan Harding heeft ooit eens de route Engeland-Wales-Engeland uitgezet Afbeelding
Dat is van Plymouth naar North Shields (de boot naar Newcaste komt in North Shields aan). Dit is zo een 1900 km, 35000 hoogtemeters, snelste tijd http://selfsupporteduk.net/: 11 dagen en 7 uur.
Volgens Aiden Harding kan je hem ook omgekeerd rijden, maar dan zijn bepaalde hellingen wat stijl en afdelingen wat rustig.
De GPX is zo een 5 jaar oud, maar is wel te downloaden: http://www.aidanharding.com/gpx/ewe_complete.gpx
Je rijdt gewoon in IJmuiden met de fiets de boot op en dan kan je los via de Pennies, het Lake District, Yorkshire Dales, North-York Moors, Peak District, Shropshire, Wales (inclusief The Gap), etc. tot je vanuit Dartmoor (nee dat is geen fiets) kan afdalen naar Plymouth.
Wat je dan in Plymouth moet doen weet ik niet: (de Mayflower is er al een paar eeuwen geleden vertrokken), de boot nemen naar Bretagne of zelfs naar Santander (doorfietsen naar Santiago?), omdraaien en weer terug naar Newcastle? :~
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik zou eigenlijk een combinatie van trektocht met onderweg wat stops willen maken. Is Edinburgh dan niet een beter startpunt? Dus per dag 60-80km verplaatsen en dan afwisselen met een dagje biken in een park?
Is de boot van Groningen naar Edinburgh dan al definitief?

Newcastle-Edinburgh is niet zo ver: zo een twee uur rijden. Je hebt in Schotland meer mogelijkheden, maar een deel van de parken (7 Stanes) ligt tussen Edinburgh en Newcastle in. Edinburgh is na Londen de grootste toeristenstad van het VK: het is wel leuk om daar rond te lopen.
Als je vanuit Edinburgh twee uur naar het Noorden rijdt kom je in het Cairngoms National Park. Ik ben er nooit geweest, maar het schijnt er goed biken te zijn.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Qua Stanes liggen Glentress en Innerleithen iets noordelijker en wat verder van de rest. Malbie, Ae, Dumfries en Kirroughtree liggen wat meer bij elkaar. Vergis je echter niet in de afstanden, er zijn immers weinig snelwegen en gaat allemaal een stuk langzamer. Dat is mooi, want dan kan je meer van het landschap genieten. Persoonlijk vond ik het voor een weekendje te veel gedoe om na (of voor) het fietsen nog 2-3 uur in de auto te zitten. De 7stanes zijn een goede uitvalsbasis om mee te beginnen qua planning. Pak trailforks er bij om meer lokale dingen te ontdekken. Zo liggen en net ten zuidwesten van Edinburgh prachtige heuvels. Realiseer je ook dat je goed op het weer moet letten. Bij regen kan je beter naar iets aangelegd gaan i.p.v. iets natuurlijks. In de vallei van Glentress kan je zeker een week vermaken, zeker als je van enduro houdt.
Hier staat niets.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Willem Altes schreef: di 15 oktober 2019, 21:39 Aidan Harding heeft ooit eens de route Engeland-Wales-Engeland uitgezet Afbeelding
Dat is van Plymouth naar North Shields (de boot naar Newcaste komt in North Shields aan). Dit is zo een 1900 km, 35000 hoogtemeters, snelste tijd http://selfsupporteduk.net/: 11 dagen en 7 uur.
Volgens Aiden Harding kan je hem ook omgekeerd rijden, maar dan zijn bepaalde hellingen wat stijl en afdelingen wat rustig.
De GPX is zo een 5 jaar oud, maar is wel te downloaden: http://www.aidanharding.com/gpx/ewe_complete.gpx
Je rijdt gewoon in IJmuiden met de fiets de boot op en dan kan je los via de Pennies, het Lake District, Yorkshire Dales, North-York Moors, Peak District, Shropshire, Wales (inclusief The Gap), etc. tot je vanuit Dartmoor (nee dat is geen fiets) kan afdalen naar Plymouth.
Wat je dan in Plymouth moet doen weet ik niet: (de Mayflower is er al een paar eeuwen geleden vertrokken), de boot nemen naar Bretagne of zelfs naar Santander (doorfietsen naar Santiago?), omdraaien en weer terug naar Newcastle? :~
Leuk 1900 km. Dacht nl aan een weekje biken maximaal :D

Daarnaast bedoelde ik eigenlijk het vliegtuig naar Edinburgh. Ben daar vorig jaar voor studie geweest. Mooie stad maar zou nu wel eens de Highlands in willen trekken.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Highlands? Dan is Cairngorms misschien wel de beste plek vanuit Edinburgh.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Wij zijn net naar Glentress geweest.
Het trailpark is leuk, maar de rest van de natuurlijke trails in die omgeving zijn echt geweldig !
En veel dat daar ligt, je kunt het in een week niet rijden.
Adrenalin uplift is ook echt een aanrader.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
HarryMetcalfe
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 11 februari 2021, 17:37

Een vriend van ons heeft ongeveer dezelfde route afgelegd met de boot van Newcastle naar North Shields. Wij zouden afgelopen zomer dezelfde route doen maar door de corona is dat helaas niet doorgegaan. In plaats daarvan zijn we twee weken in eigen land weggeweest en hadden we een leuke woonboot gehuurd. Dat is ons eigenlijk zo goed bevallen dat we nu via awn.nl aan het kijken zijn om naar onze eigen woonark te verhuizen. Als dat ons lukt kunnen we ook dichter bij een aantal mooie mountainbike routes zitten zodat we er in het weekend nog eens op uit kunnen.
Laatst gewijzigd door HarryMetcalfe op di 16 februari 2021, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

HarryMetcalfe schreef: do 11 februari 2021, 17:42 Hallo

Weet u zeker dat het zo werkt?
In 2019 wel...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie