pyreneeën van kust tot kust

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Joepie de schreef:
SenV2312 schreef: 2) Zie dat het merendeel van de mensen de Spaanse kant kiezen, waarom? Is deze makkelijker dan de Franse? Of zijn er andere redenen?
Aan de Spaanse kant van de Pyreneeën valt aanzienlijk minder neerslag dan aan de Franse kant.
O ja. Het binnenland is daar dor en droog. Veel pikstruiken en wederom "keien". Er is daar zelfs een schitterende woenstijn, echt machtig!
Met name de westkant is groen en bebost. Veel akkers daar.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

byorka schreef:1.
In mijn tijd daar was het overal warm, dat maakte niet uit. De westkant is wat vlakker, minder technisch en groener. De Oostelijke helft is één en al keien en veel technischer, zwaarder dus. Maar het zal er ook wel vanaf hangen op welke hoogte je zit. Ik heb daar 1.100 km gefietst maar als je die keien op het einde moet doen is het geen pretje.
De Franse Pyreneeen ken ik niet maar de Spaanse kant is geweldig. Helemaal verlaten, oud, goedkoop en gastvrij.
Ik was daar in September en het was er nog flink warm.
Dank je.
Dat de westkant wat vlakker is was mij ook opgevallen. Na een lange tocht lijkt mij dit een aanrader ipv rotsen en technischer incl bagage.
Sliep jij in hostels of ben je gaan kamperen?
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

hendrikjan schreef:Voor inspiratie (of deelname) zou je ook eens kunnen kijken naar http://transpyr.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Die had ik gezien, geeft je zeker zin! Maar wil het liefst een solotocht maken.
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

Joepie de schreef:
SenV2312 schreef: 2) Zie dat het merendeel van de mensen de Spaanse kant kiezen, waarom? Is deze makkelijker dan de Franse? Of zijn er andere redenen?
Aan de Spaanse kant van de Pyreneeën valt aanzienlijk minder neerslag dan aan de Franse kant.
Dat is een goeie! Daar had ik nog niet aan gedacht. De kans op regen wil je natuurlijk minimaliseren. Thanks.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

SenV2312 schreef:
byorka schreef:1.
In mijn tijd daar was het overal warm, dat maakte niet uit. De westkant is wat vlakker, minder technisch en groener. De Oostelijke helft is één en al keien en veel technischer, zwaarder dus. Maar het zal er ook wel vanaf hangen op welke hoogte je zit. Ik heb daar 1.100 km gefietst maar als je die keien op het einde moet doen is het geen pretje.
De Franse Pyreneeen ken ik niet maar de Spaanse kant is geweldig. Helemaal verlaten, oud, goedkoop en gastvrij.
Ik was daar in September en het was er nog flink warm.
Dank je.
Dat de westkant wat vlakker is was mij ook opgevallen. Na een lange tocht lijkt mij dit een aanrader ipv rotsen en technischer incl bagage.
Sliep jij in hostels of ben je gaan kamperen?
Het was georganiseerd. We sliepen in hotels, vakantiehuisjes, alles wat voorhanden was. Maar niet in een tent.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

In 2004 de Transpiriniaka gereden (Met het overlijden van George Gussenhoven stopte ook de door hem georganiseerde vakanties). Ik mag er nog graag over dromen. Op de eerste en laatste dag in Frankrijk geweest, verder enkel in Spanje. Zie dit topic. 28.000hm afgelegd, in 14 dagen :winkie:
bogak
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: di 5 december 2006, 00:25

Voor 2020 plannen gemaakt om de Pyreneeën te door kruisen, maar twijfel tussen de volgende mogelijkheden:

Toeren met El Camoni Loco:
Belgische organisatie.
Oost naar west 15 dagen in september, 1150km geheel verzorgd.
Maar helaas nog geen garantie dat het doorgaat ivm minimaal aantal deelnemers.
Hoor en lees hier wel goede ervaringen over.

Toeren met Almeria Bike tours:
Duitse / Spaans
Oost naar west 13 etappes 1000km (aug/sept) geheel verzorgd.
Eventueel ook de optie om individueel te doen.

Wedstrijd Transpyr:
West naar oost in 7 dagen 750km (juni)
Gaat gegarandeerd door, met het hotelpack (duur) maar afwachten waar je terecht komt.
Waarschijnlijk massaal en daardoor zal het tempo hoog zijn en geniet je te weinig van de omgeving ?

En natuurlijk de mogelijkheid om zelfstandig te gaan rijden met rugzak/bepakking, 14 dagen en maar zien hoe ver we komen per dag.
Nadeel hoger risico, route uitwerken, overnachtingen regelen, maar het avontuur trekt ook wel.
Heb nog geen/weinig ervaring met zelfstandige trekkingstochten, dus of dit verstandig is..

Wie heeft in 2019 een van bovenstaand meegemaakt en wil zijn ervaringen delen ?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

750 km in 7 dagen lijkt mij aardig hoog tempo, dus die transpyr alleen doen als je van een wedstrijd houdt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bogak
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 261
Lid geworden op: di 5 december 2006, 00:25

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 30 december 2019, 15:41 750 km in 7 dagen lijkt mij aardig hoog tempo, dus die transpyr alleen doen als je van een wedstrijd houdt.
Daarom ook als 3e optie, wedstrijdtempo is geen probleem, maar met z'n tocht liever genieten dan "afzien".
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

De planning is om dit jaar de route van de Transpyr te gaan doen maar individueel en van West naar Oost. Een kleine 1000km die ik rustig in 14-16 dagen wil gaan doen ("it's about the journey not destination or speed"). Zal geen gebruik maken van hotels/hostels maar neem een tentje mee. Het einde van de route moet ik nog aanpassen want weet nog niet precies waar ik ga eindigen - in Cerbère (FR) of Begur (ES). Ook weet ik nog niet precies wanneer ik ga, dit is afhankelijk van de vakanties van kinderen en vrouw.

Zoals bogak al aangaf ervaringen of advies zijn van harte welkom.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Tentje mee is bikepacking? Dan zijn er ook wel andere bronnen met meer tips te vinden dan hier denk ik.

Er zijn wel een paar leden die het gedaan hebben, misschien individueel aanschrijven middels een PB?
Ik herriner me wat langere “blogtopics” o.a. van iemand die in Scandinavië toerde een jaar of wat geleden.

Ik heb het nooit gedaan dus bij mij moet je niet zijn, maar ik heb wel stiekem wat framebags verzameld voor mijn 29+ Rooster met het idee dat heter een keer van gaat komen. Dus ik ga het wel volgen.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

Na het al 2x te hebben uitgesteld moet het er dit jaar toch echt van komen - immers driemaal is scheepsrecht.

https://www.google.com/maps/d/u/0/embed ... 1W621CXoSP

De route is een combinatie tussen de Transpyr 2019 en de Transpirenaica en wat losse stuken die ik hier en daar heb gevonden. Ik rijd hem van West naar Oost, van Hendaye naar Banyuls-sur-Mer. Totaal iets van 850km en 22000 HM. Aangezien het een toeristisch uitje is trek ik er 2 weken voor uit.

Volgens Komoot:
Alpien: 4,32 km
Natuurlijk: 134 km
Onverhard: 272 km
Gravel: 99,2 km
Verhard: 112 km
Asfalt: 206 km
Onbekend: 23,2 km

Elk advies of aanraders (bezienswaardigheden, restaurants, campings/hostels) zijn welkom. Thx.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Mooiste tocht van mijn leven, ongetwijfeld.
Geniet ervan👍👍.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Gebruikersavatar
Senior
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: wo 9 augustus 2017, 21:30

www.biketrips.be

Klik op Video Player.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Senior schreef: zo 6 juni 2021, 09:23 www.biketrips.be

Klik op Video Player.
Dat is dan nog het begaanbare deel. Overigens wel respect voor die man, ik heb meer beeldmateriaal van hem gezien.
Ik heb destijds heel veel keien en pikkerstruikjes gehad. Echt een schitterende en uitdagende omgeving daaro.
Maar het eten aan de oostkant is verschrikkelijk. Smorgens een kopje koffie en dat is het eigenlijk wel.
Ga zeker ook door die woestijn, dat is echt een ervaring apart.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Plaats reactie