Finale Ligure, Italië

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
R-HARMS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: do 22 september 2011, 16:16
Mijn mountainbike: Specialized Levo SL
Contacteer:

Shuttlen in bike-mekka: Finale Ligure. Door TRAIL-ADDICTS.COM

We gaan naar Tahiti! Op twaalf uur rijden van Nederland. Camping Tahiti, welteverstaan. Middenin bike-mekka Finale Ligure (Italië) ligt ons verblijf voor de komende 5 dagen. We rijden een nachtje door om al direct om 09.30 uur op onze bikes te kunnen zitten. En even ontdooien op de trails blijkt een goede keuze...
bike trailer met al onze mountainbikes

Afbeelding

Finale Ligure is bekend als laatste EWS-wedstrijd van het seizoen. Afgelopen seizoen (2017) sleepte Sam Hill hier de titel van Enduro World Series champion binnen. Op zijn endurobike met 165mm achter en 170mm veerweg voor zagen we hem over de trails vliegen. Welke bike zullen wij meenemen? Full-on downhillbike, endurobike of een hardtail? Als we eenmaal in Finale Ligure zijn, blijkt de keuze duidelijk: één met zoveel mogelijk veerweg. We gaan namelijk 3 dagen shuttlen met Bike & Sun.

Choose your weapon

En die veerweg ga je gebruiken! De trails zijn ruig en rotsig. Onze opwarm-trail die we op dag 1 (zelf vier keer klimmen en dalen) is de Briga Right en Briga Left trail, die uitkomt in het dorp. Gemakkelijk te vinden (via Trailforks), maar het gebied heeft zóvéél meer areas. Die kunnen we nauwelijks allemaal fietsend bereiken: bijvoorbeeld Melogno, Nato Base en Le Manie.

Afbeelding
Foto van TRAIL-ADDICTS.COM

Shuttle-dag 1

Op dag 2 staat gids Matteo al om 09.00 uur op ons te wachten voor de eerste (private) shuttle-dag. We starten direct lekker hoog, bij de Rollercoaster trail. Niet hoger dan dat, want boven de 1.000 meter ligt nog sneeuw (eind maart).

Het verwachtingspatroon en het ‘jargon’ van Matteo is direct duidelijk: “an easy trail”, is er een met halve-meter drops en bezaaid met stenen. En “don’t break on the black rock” betekent: absoluut vermijden! Maar dit is wel genieten, zeg.

Afbeelding
Foto van: TRAIL-ADDICTS.COM

Beneden aangekomen staat onze shuttle weer klaar om ons snel en behendig over de smalle wegen weer naar boven te manoeuvreren. We starten nog een keer bij hetzelfde punt. Finale Ligure zou Finale Ligure niet zijn, als er op dit punt niet nóg meer trails te vinden zouden zijn. Dus bovenaan schieten we een andere trail in. Wat steiler dan hiervoor. We rijden Toboga, Cacciatore, Kill Bill #1 en de prachtige Madonna della Guardia - vernoemd naar de kerk op de heuvel. We bidden dat we de genadeloze rockgarden goed doorkomen.

Tijd voor lunch! Vergis je niet bij het eerste bord: een heerlijke pasta is slechts het voorgerecht. En we zijn pas weer klaar voor de volgende ‘beating’ na een ferme espresso. De focus is terug! Klaar voor de flowy Ingegnere. Daarna blijven we op een kleinere heuvel voor nog 3 afdalingen, waaronder Little Champery. Zoveel runs hadden we absoluut nooit kunnen doen zonder gids en shuttle!

Afbeelding
Foto van TRAIL-ADDICTS.COM

Shuttle-dag 2

Onze prive-shuttle van vandaag heeft maar liefst 2 gidsen: eigenaar Luca en gids Matteo. Die laatste kennen we inmiddels goed. Met een guitige lach en samen gedrukte wangen onder zijn fullface helm, als we weer eens stoked bij het einde van de trail komen. Luca is er vandaag bij om ons de trails langs de kust te tonen. Het belooft een zonnige dag te worden, dus we zullen de hele dag getrakteerd worden op uitzichten over de Middellandse zee.

Afbeelding
Foto van TRAIL-ADDICTS.COM

En dat klopt! We rijden tot twee keer toe over een mooie ‘ridgeline’ met aan beide kanten droge trails met losse rotsen en onderaan de zee. Hier wordt veel minder gereden, zelfs op de drukste dag van het jaar (het voorjaar en najaar zijn hier hoogseizoen). De trails hebben zelfs nog geen naam.

Dat is anders in de middag: na een lunch op een bikers-camping starten we aan de Womens DH. Deze trail ligt (logisch) naast de Mens DH. Als je Googled op Finale Ligure, dan is dít de foto die je vindt van deze bike-bestemming. Droog, open, ruig en with a view.2 bikers rijden over een berg rug met finale ligure op de achtergrond

Shuttle-dag 3

De laatste bike-dag, en dus stelt Matteo voor om terug te keren naar wat trails voor de voorgaande dagen, zodat we ze echt kunnen shredden. En wat blijkt? De trails vanaf Nato Base (Madre Nature en H Trail) zijn nu wel toegankelijk. De afgelopen dagen hebben de trailbuilders er nog wat werk verricht en we zijn de eerste die deze trail dit seizoen rijden. Glad van de vochtige lucht en mist, maar absolute fun om te rijden.

Afbeelding
Foto van TRAIL-ADDICTS.COM

Matteo legt ons uit dat de mist en miezerregen de slechtste weerconditie is in Finale Ligure: de stenen zitten altijd onder een laagje stof. Komt er een natte laag op van mist of miezer dat verandert dat in de supergladde toplaag. Rockgardens zijn daarom beter te rijden bij harde regen (dat spoelt het stof eraf), dan bij motregen.

We durven meer trails op high speed te rijden. Wellicht ook een beetje geïnspireerd door Matteo en EWS-rijder Jonas Bähler, die vandaag met een clubje met ons meerijdt.

Afbeelding
Foto van TRAIL-ADDICTS.COM

We zien uit naar de Legnaia trail, die we op de eerste shuttledag al reden. We dachten dat die flowy was, maar na 3 dagen in Finale Ligure blijkt het toch echt zwaar voor de armen en benen en harken we door de red rocks.

Check hier onze video: A Road Trip To Finale Ligure

https://youtu.be/aUFC1tLGmM8

Komen we terug?

We kennen trailhunters die ieder jaar hun ‘zomer-bikeseizoen’ afsluiten in Finale Ligure. En dat voornemen klinkt erg goed! De gaafste trails die je kan bedenken, dikke endurobikes op iedere straathoek, professionele guides en shuttles, goede accommodatie en niet te vergeten lekker eten!

En de schade (naast de standaard krassen op onze scheenbenen) van een ruig Finale Ligure valt nog te overzien:

2 lekke banden

afgebroken derailleur

vastgelopen ketting in de chainguide

losgelopen rockerlink-lagers

losgelopen crank-bladboutjes

en een centimeter speling op het achterwiel

Schermafbeelding 2018-04-04 om 17.23.30
it's all about the trails!! Check ons weblog: http://www.trail-addicts.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Vet vet vet. Zo'n tripje is maar voor een klein deel van mountainbikend Nederland weggelegd en helaas hoor ik daar niet bij. :-q
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Staat op het programma, dank voor de info!
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
punk86
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 328
Lid geworden op: di 12 maart 2013, 16:42

Dice Oldskool schreef:Vet vet vet. Zo'n tripje is maar voor een klein deel van mountainbikend Nederland weggelegd en helaas hoor ik daar niet bij. :-q

Zeker gaaf dit. Hoe bedoel je dat Dice? Kost dit knetterveel geld, of is dit technisch buiten categorie?
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Leuk verslag en filmpje, bedankt voor het delen :-q

Trails zien er goed uit, ik moet daar nodig een keer heen :-D
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

punk86 schreef:
Dice Oldskool schreef:Vet vet vet. Zo'n tripje is maar voor een klein deel van mountainbikend Nederland weggelegd en helaas hoor ik daar niet bij. :-q

Zeker gaaf dit. Hoe bedoel je dat Dice? Kost dit knetterveel geld, of is dit technisch buiten categorie?
Ik dicht mijzelf niet de meeste skills toe, maar het meeste is prima te rijden.

In herfst 2016 zat ik een weekje in hotel Guiseppe, en kostte mij dat in totaal 550 euro ofzo. Inclusief iedere avond pizza, 1x een dag met gids, en verder upliften. En de reis.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

punk86 schreef:
Dice Oldskool schreef:Vet vet vet. Zo'n tripje is maar voor een klein deel van mountainbikend Nederland weggelegd en helaas hoor ik daar niet bij. :-q

Zeker gaaf dit. Hoe bedoel je dat Dice? Kost dit knetterveel geld, of is dit technisch buiten categorie?
Financieel niet maar idd meer de technische bagage die je nodig hebt. Als ik kijk wat ik in het buitenland rij dan is dat toch wat meer flow, dit is wel een stapje hoger.
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

Tijdens de EWS mag ik weer. Wat een feest daar!
Pedal damn it!!
R-HARMS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: do 22 september 2011, 16:16
Mijn mountainbike: Specialized Levo SL
Contacteer:

Dice Oldskool schreef:Vet vet vet. Zo'n tripje is maar voor een klein deel van mountainbikend Nederland weggelegd en helaas hoor ik daar niet bij. :-q
Kom eens naar onze Try-Out rides! Dan kan je kijken in hoeverre je er klaar voor bent :)
PS: Hier zaten idd wel next level stukken bij, maar uit eindelijk zijn die kleine stukje prima te lopen! Het zou jammer zijn om de rest over te slaan... ;)
it's all about the trails!! Check ons weblog: http://www.trail-addicts.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Daar had ik met een schuin oog al eens naar gekeken. Zal het in de gaten houden wanneer zo'n van Ride is. :-q
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Madonna Della Guetta, wat een prachttrail!
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

maaf2 schreef:Madonna Della Guetta, wat een prachttrail!
Della Guardia is het volgens mij maar die is echt vet en daar zitten denk ik wel een paar van die next level stukken in voor sommigen.
Pedal damn it!!
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Daaamn dit is toch waar het allemaal om gaat :D
Heel heel vet! en leuk filmpje ook. :-q
sanrays
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 5 juni 2016, 18:13

Ik moet even inhaken op dit topic. Wat een gruwlijke trip! Gaan jullie vaker naar Finale? Ik wil graag heen in Juli...hebben jullie nog tips?
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Niet in juli of augustus gaan.
(Liguria in het algemeen al)
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie