Mountainbiken @Kos

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas Stayokay
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: vr 6 juli 2012, 20:09
Mijn mountainbike: Salsa El Mariachi, Salsa Spearfish, Salsa Mukluk

Hi!
In mei ben ik een weekje met t gezin op het eiland Kos, ik heb voor twee dagen een mtb gereserveerd.
Nu de gps-routes nog, iemand suggesties?
locatie: Kardamena
km's: 50 tot 70 km per dag ofzo eea afhankelijk vd hoogtemeters en aard vd routes natuurlijk.

daggebedanktzijtdawitte :-q
Riding bikes is just a small piece of the experiences that all comes out of it!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

op wikiloc staan wel wat routes.
https://nl.wikiloc.com/routes/mountainb ... aegean/kos" onclick="window.open(this.href);return false;
accountje aanmaken (gratis) en je kunt ze downloaden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Heb zelf 1 dag op Kos op de mtb gereden paar jaar geleden. . Deze route heb ik op GPSIES gezet https://www.gpsies.com/map.do?fileId=aomahlooeggndddp" onclick="window.open(this.href);return false;
Is een verkorte route.. Wilden in eigenlijk deze route doen:
https://www.gpsies.com/map.do?fileId=vxxrrdwvdolxymib" onclick="window.open(this.href);return false; (40km - 1500 hoogtemeters)
Was toen in augustus dus extra warm.. Ook erg zwaar als je in 25 km al meer als 500 hoogtemeters voor je kiezen krijgt. Ondergrond harde (brede) paden met veel losse stenen/steentjes. Uiteindelijk dus de kortere versie gedaan.
Gebruikersavatar
Bas Stayokay
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: vr 6 juli 2012, 20:09
Mijn mountainbike: Salsa El Mariachi, Salsa Spearfish, Salsa Mukluk

thnx, wikilocaccount al een aantal jaren actief :wink: daar valt wel iets te vinden idd :-q
Ik ga me er eens verder in verdiepen, mocht iemand nog een "speciaaltje"willen delen, let me know!
Riding bikes is just a small piece of the experiences that all comes out of it!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Neem over een weekje eens contact op met bouwpakket. Die is er nu, als ik mij niet vergis, en legt meteen wat routes aan :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 304
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

http://kosbikeactivities.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je de foto's hierop bekijkt geeft het een aardige indruk van het eiland op een mtb.
En misschien kun je met hun meerijden..tegen betaling.. Weet niet of ze nog bestaan
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6112
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Breezer Inversion

Ik ben net terug van een week trails aanleggen en fietsen op Kos, Leros en Nisiros. Meer info op http://aegeantrails.com/en/" onclick="window.open(this.href);return false; Errug gaaf! Komt volgens mij ook een verslag van het project in de Bike.

De meeste routes die je op de andere sites gaan zijn over gravelwegen. Daarnaast hebben de locals afgelopen jaren ook een paar tracks aangelegd met lijpe elementen erin bij de berg in het zuid-oosten (onder de zendmast). Dit zijn Enduro tracks met echt rare dingen ingebouwd of nog niet afgemaakt. Deze zou ik niet aanraden om zomaar in te rijden. Wij hebben op Kos vanaf de zendmast nu een hele gave track aangelegd vanaf de zendmast langs de bergwand naar beneden. En zijn begonnen met een andere gave track. Dit zijn handgegraven singletracks met flink wat hoogteverschil over rotsondergrond en losse ondergrond met af en toe een leuke natuurlijke jump erin. Op Kos kan je nu volgens mij momenteel alleen nog hardtails huren. Ik had mijne eigen bike mee en de paar fully huur bikes die er waren kwamen uit Turkije. De bedoeling is dat er op Kos een mooi netwerk aan routes komt en dat er ook fatsoenlijke bikes te huur komen. Kos (en de andere eilanden) hebben in mijn ogen zeker het potentieel om een mooie mountainbike bestemming te worden. Bergen, bos en zee.

Ik zou je eventueel in contact kunnen brengen met één van de mannen die daar bezig is met het uitzetten van de routes. Hij is al jaren MTB gids op de Griekse eilanden
Gebruikersavatar
Bas Stayokay
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: vr 6 juli 2012, 20:09
Mijn mountainbike: Salsa El Mariachi, Salsa Spearfish, Salsa Mukluk

Kijk dat is info waar ik vrolijk van wordt! Als je me zou willen linken aan jouw contact op t eiland voor 1 of 2 leuke gpx-bestanden zou top zijn!
Ik PB je even mijn mailadres en mobiele nummer. Voor nu bedankt alvast!
Riding bikes is just a small piece of the experiences that all comes out of it!
sanderbike77
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: di 31 juli 2018, 17:57

Hoi iedereen, aankomende week ben ik op kos eiland rondom kardamena, ik zou graag een dagje willen mountainbiken, het liefst met een goede gids die ons kan begeleiden om mooie route te vinden, iemand die nog tips/ideeen of contacten weet?

Groetjes

Sander
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

bouwpakket schreef: zo 22 april 2018, 21:31 Ik ben net terug van een week trails aanleggen en fietsen op Kos, Leros en Nisiros.

De meeste routes die je op de andere sites gaan zijn over gravelwegen. Daarnaast hebben de locals afgelopen jaren ook een paar tracks aangelegd met lijpe elementen erin bij de berg in het zuid-oosten (onder de zendmast). Dit zijn Enduro tracks met echt rare dingen ingebouwd of nog niet afgemaakt. Deze zou ik niet aanraden om zomaar in te rijden. Wij hebben op Kos vanaf de zendmast nu een hele gave track aangelegd vanaf de zendmast langs de bergwand naar beneden. En zijn begonnen met een andere gave track. Dit zijn handgegraven singletracks met flink wat hoogteverschil over rotsondergrond en losse ondergrond met af en toe een leuke natuurlijke jump erin.
Ik stuit bij toeval nu pas op dit topic, verbaasd en verrast dat jij hier heb geholpen, moet ik toch even reageren:

Vorig jaar augustus heb ik deze bewuste trails gereden. We zaten een weekje in Psalidi onderaan deze berg, en had al wat YouTube filmpjes gevonden van deze trails omlaag. De berg bleef lonken, ondanks 35 graden dus fiets gehuurd en de volgende dag vroeg op pad omhoog.
Eerst ruim 400 HM klimmen tot de zendmast, en vandaar uit alle blauwe trails gereden. (Zie kaartje) Grenzen verlegd, ik vond ze minimaal rood. Ik had een Scott Scale gehuurd, zadelpen op laagste stand en dalen over behoorlijk uitdagende trails. Absolute aanrader voor een ieder die op vakantie gaat richting Kos stad eo. :-q

Afbeelding
Plaats reactie