Onontdekt mountainbikeparadijs Slovenië!

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

mark081 schreef: Ik ben nog wel even benieuwd waar en welke vaste XC routes je op doelt :~
Oh...ik dacht dat jij dat wel zou weten. Je woont toch al een tijd in Slovenië :D

Vaste XC routes van Bovec:
De route naar Mt Stol is de moeite waard (afgezien van de kilometers lange asfaltklim in het begin). Eénmaal boven wordt je beloond met een fraai uitzicht en nadien een vrij technische afdaling.
De rest van de routes is een samenraapsel van karrensporen, zijn vrij kort en bieden weinig of geen uitdaging. De route naar de Vršič-pas is wel leuk en pittig....maar dan wel met een reetfiets :winkie:

Radovljica: de meeste routes hebben totaal niets met mtb’en te maken. Zijn op een stadfiets met 3 versnellingen ook te doen..temeer omdat het vrijwel uitsluitend over asfalt gaat.

Pohorje gebergte (Maribor):
Zijn een aantal aardige vaste XC routes te vinden. Maar ook hier geldt dat de omgeving veel meer te bieden heeft.

Begrijp me goed...SLO is in veel opzichten een paradijs voor mountainbikers (m.n. de ongerepte natuur is een pluspunt) maar dan moet je het m.i. wel van GPS-routes e.o. gidsen hebben.

Maar mss dat jij inmiddels wel een aantal vaste (bewegwijzerde) XC routes in SLO kent met voldoende uitdaging (hm’s - singletracks - technisch) voor een gevorderde mtb’er ?
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

Enrico schreef: za 3 augustus 2019, 10:32
Oh...ik dacht dat jij dat wel zou weten. Je woont toch al een tijd in Slovenië :D
Ik ken heel veel trails in Slovenie, maar geen leuke 'vaste' routes, ook niet voor XC. Ook niet voor beginners, want het heeft gewoon helemaal niets met mountainbiken te maken :roll:
Enrico schreef: za 3 augustus 2019, 10:32 Radovljica: de meeste routes hebben totaal niets met mtb’en te maken. Zijn op een stadfiets met 3 versnellingen ook te doen..temeer omdat het vrijwel uitsluitend over asfalt gaat.
En dit is dus precies wat ik bedoel!! Er zijn best wel vaste routes te vinden, overal hangen wel bordjes, maar leuk?? Nee, veel grindpaden en brede wegen, asfalt en alles wat je niet wilt. Vrsic heeft wel een mooie downhill (maar vrijwel alles illegaal en er wordt zwaar beboet), maar de uphill is alleen maar asfalt. Vrsic heb ik overigens met de singlespeed vouwfiets gedaan tijdens Goni Pony :D Dat was cool en doodeng!!
Enrico schreef: za 3 augustus 2019, 10:32 Begrijp me goed...SLO is in veel opzichten een paradijs voor mountainbikers (m.n. de ongerepte natuur is een pluspunt) maar dan moet je het m.i. wel van GPS-routes e.o. gidsen hebben
Helemaal mee eens :wink:
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Reinoud87
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 12 juli 2017, 13:04

Vandaag gebiked in MTB trail center Kočevje. Mij daar heel erg vermaakt! Was een track die omhoog ging en verder enkel afdalingen, die in moeilijkheid varieerde. Zeer de moeite waard.

Kwam nog twee gasten tegen die zelf uit Bled kwamen en die voor een dag biken naar Kočevje waren gekomen.
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

Reinoud87 schreef: do 5 september 2019, 22:18 Vandaag gebiked in MTB trail center Kočevje. Mij daar heel erg vermaakt! Was een track die omhoog ging en verder enkel afdalingen, die in moeilijkheid varieerde. Zeer de moeite waard.

Kwam nog twee gasten tegen die zelf uit Bled kwamen en die voor een dag biken naar Kočevje waren gekomen.
Erg tof trailcenter(tje) inderdaad daar! In de meeste weekenden rijdt er een shuttle en kun je lekker met de bus naar boven om vervolgens de hele dag naar beneden te knallen! Heb je alle trails gereden?
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Reinoud87
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 12 juli 2017, 13:04

Was inderdaad niet super groot, maar prima om mij daar een dag te vermaken.

Heb zowel in de ochtend als in de middag hetzelfde stuk gefietst. Dat wil zeggen twee keer de Friderik klim gedaan om de Veronika afdaling te pakken. Daarna de klim nogmaals tot halverwege gedaan voor de Spet Doma afdaling.

Uiteindelijk de laatste dag nog in bikepark Pohorje (Maribor) geweest. Maar om daar twee afdalingen te doen was ik een serieus bedrag kwijt en meer tijd hadden we niet. Daar dus helaas niet meer gebiked.
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

Reinoud87 schreef: do 12 september 2019, 16:43 Was inderdaad niet super groot, maar prima om mij daar een dag te vermaken.

Heb zowel in de ochtend als in de middag hetzelfde stuk gefietst. Dat wil zeggen twee keer de Friderik klim gedaan om de Veronika afdaling te pakken. Daarna de klim nogmaals tot halverwege gedaan voor de Spet Doma afdaling.

Uiteindelijk de laatste dag nog in bikepark Pohorje (Maribor) geweest. Maar om daar twee afdalingen te doen was ik een serieus bedrag kwijt en meer tijd hadden we niet. Daar dus helaas niet meer gebiked.
Goed om te horen. Jammer dat je Kanal hebt gemist in Kocevje.....vind ik een erg toffe afdaling (kort, steil en meer natuurlijk). Veronika is gewoon volle bak knallen!!! Erg leuk! De Squamish is erg pittig, vooral het tweede deel, niet voor niets een black-line :lol: En het skills parkje met skinnies, bermen etc is ook tof.

Serieus bedrag voor 2x Maribor? :~ Een dagkaart kost 26 tot 29 euro, dat is een stuk goedkoper dan in veel (lees: de meeste) andere gebieden. Er liggen daar ook veel enduro / all-mountain trails rondom het park.
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Reinoud87
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 12 juli 2017, 13:04

Die gasten raden Kanal mij af met m'n fiets. Geen fully.

Was totaal plaatje in Maribor. Zou niet lang kunnen fietsen, max twee afdelingen. Enkel kaart was het niet, maar ook fiets ed.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Topic maar eens doorgelezen, goede info :-q
Volgend jaar waarschijnlijk eind juni 2,5 à 3 weken met huurauto en tentje door Slovenië samen met mijn vrouw. En dan 1 dag (alleen) mountainbiken. Ideaal: goede huur(enduro)bike, (gedeeltelijke) uplift, mooi uitzicht, en een paar goede singletrackafdalingen. Oja, en ook iets voor mijn vrouw te doen in de omgeving.

Wat interessante plekken die in het topic voorbij zijn gekomen en min of meer op onze route liggen op Trailforks en Youtube opgezocht:

Krvavec bike park ziet er goed uit! Lekker afwisselende trails. Logistiek is dit de makkelijkste optie met lift, huurmateriaal etc. allemaal bij elkaar.

Van Kranjska Gora bike park op basis van youtube eigenlijk niet zo onder de indruk. Trails in de omgeving zien er wel goed uit! Robe Twist is al voorbij gekomen, zag op youtube ook nog "Kinder Surprise" lol. Hoe moet ik dit logistiek zien? Te combineren? Zelf klimmen of valt er ook een shuttle te regelen? Beetje goede mtb verhuur daar?

Het Kanin-Bovec avontuur spreekt me ook wel aan maar een behoorlijk commitment en niet ideaal om alleen te doen. Misschien een betere optie om hier te gaan wandelen met mijn vrouw want de beelden op youtube zijn wel spectaculair!

@mark081 Nog tips op basis van bovenstaande? Wat zou jij doen als jij 1 dag had om in Slovenië te biken?
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

nielsvk schreef: za 19 oktober 2019, 05:16 Topic maar eens doorgelezen, goede info :-q


@mark081 Nog tips op basis van bovenstaande? Wat zou jij doen als jij 1 dag had om in Slovenië te biken?
Alleen gaan mountainbiken als je de weg niet goed weet in Slovenie raad ik zeker niet aan. Trails liggen verborgen, een afslag de verkeerde kant op is snel gemaakt en de bossen zijn rustig, heel erg rustig. Gebeurt er iets......

Kranjska Gora omgeving is super, wel zelf omhoog trappen. Soms zijn er shuttle dagen in de weekenden, maar de nadruk ligt op soms. Verhuur in Kranjska Gora is prima, goede fietsen, prima service. Ga je daar rijden, dan is Robe Twist, Tromeja en Kinder Surpise een must. Zeker geen beginnerstrails!!

Krvavec is een prima park met een aantal toffe lijnen. Laat de Rock 'n Flow links liggen als je geen ervaring hebt op dikke zwarte bikepark trails (Winterberg = allemaal groen in mijn boekje :o )

Kanin is alleen voor de cracks, zeker vanaf station D (de top). Fullface, full protectie en NOOIT alleen gaan rijden. Extreem veel losse stenen en heel steile afgronden. De meest gelezen reactie van bikers is dat ze het eerste uur eigenlijk alleen maar naar beneden hebben gelopen met de fiets en de volgende stukken vaak van de fiets af moesten. Ken je grenzen.

1 dag biken in Slovenie? Huur een gids in!
Ljubljana is erg tof, maar lastig te vinden als je de weg niet weet.
Matajur (met Shuttle en gids) erg gaaf. Lange single track en zonder shuttle rijd je 60km en 1700hm, met shuttle klim je 700meter en leg je ca 25-30 km af.
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Potverdorie, je laat me watertanden.

Net een week rond Jamnica aan het fietsen geweest.
Het trailpark is leuk, de EWS trails waren om je vingers bij af te kijken.
Niveau van de lokale rijders is hoog, tellen we Vid voor t gemak niet mee :o

Echt onwijs genoten, die verstopte (je vindt ze echt niet) trails waren precies waar ik t voor doe.

Zelf klimmen was goed te doen, het trapte allemaal vrij makkelijk weg.

Deze zomer het plan om terug te gaan, nu niet in de mijn geweest.
Misschien een dagje mtb addicts ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Bedankt voor je reactie :-q . Bevestigt zo ongeveer mijn indruk. Ik begrijp dat je voorzichtig bent in het aanraden van trails aan Nederlandse bikers. Had misschien ook even er bij moeten zetten dat ik in Vancouver, BC, Canada woon en dus wel wat gewend ben qua "dikke zwarte trails".

Matajur ligt over de Italiaanse grens zo te zien? Beetje uit de route denk ik. Wel ook weer mooie beelden op youtube.
Wij plannen voor onze vakantie het liefst zo weinig mogelijk dus ik denk dat ik in Kranjska Gora ter plekke kijk of daar iets te regelen valt met een verhuur/gids/shuttle om die 3 genoemde trails te combineren, en anders wordt het gewoon een dagje Krvavec bike park.
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

tiewrap schreef: ma 28 oktober 2019, 18:56 Potverdorie, je laat me watertanden.

Net een week rond Jamnica aan het fietsen geweest.
Het trailpark is leuk, de EWS trails waren om je vingers bij af te kijken.
Niveau van de lokale rijders is hoog, tellen we Vid voor t gemak niet mee :o

Echt onwijs genoten, die verstopte (je vindt ze echt niet) trails waren precies waar ik t voor doe.

Zelf klimmen was goed te doen, het trapte allemaal vrij makkelijk weg.

Deze zomer het plan om terug te gaan, nu niet in de mijn geweest.
Misschien een dagje mtb addicts ?
Vid is niet van deze planeet.....Niet normaal wat die gast doet!! :o :o
Andere 'meer normale' locals weten ook wat rijden is en ze zijn super competitief, dus het moet gewoon harder, verder, hoger, steiler, etc....

Jamnica heeft best coole trails, maar toch vind ik andere gebieden eigenlijk mooier :lol: De afwisseling van ruige singletrails met uitzichten over adriatische zee en veel rotsen, heel veel rotsen. Of de trail in hartje Ljubljana, tussendoor even lunchen in de stad en dan weer door.... Vind ik wel mooi 8)

Zelf klimmen is prima te doen, maar hangt natuurlijk ook af waar je rijdt. Ik heb hier dagen gemaakt met 5.000-7.000 meter dalen en die wil ik echt niet allemaal klimmen!

En een dagje is te kort, je (jullie) moeten gewoon een week komen!
Dit is de perfecte tijd om je agenda te pakken :roll:
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

nielsvk schreef: ma 28 oktober 2019, 19:13 Bedankt voor je reactie :-q . Bevestigt zo ongeveer mijn indruk. Ik begrijp dat je voorzichtig bent in het aanraden van trails aan Nederlandse bikers. Had misschien ook even er bij moeten zetten dat ik in Vancouver, BC, Canada woon en dus wel wat gewend ben qua "dikke zwarte trails".

Matajur ligt over de Italiaanse grens zo te zien? Beetje uit de route denk ik. Wel ook weer mooie beelden op youtube.
Wij plannen voor onze vakantie het liefst zo weinig mogelijk dus ik denk dat ik in Kranjska Gora ter plekke kijk of daar iets te regelen valt met een verhuur/gids/shuttle om die 3 genoemde trails te combineren, en anders wordt het gewoon een dagje Krvavec bike park.
Niet alleen aan NL-bikers. Ik heb ook Amerikanen (We are the greatest ..... :o :lol: ) , aussies en UK rijders hier gehad die toch wel verrast waren van de trails. Met name de vele stenen en rotsen vormen een uitdaging. De UK rijders hebben wel weer een enorme voorsprong in regenachtige dagen. Gladde trails maakt ze geen *censuur* uit.

Matajur is inderdaad naar Italie, lekker ijsje eten. Ligt in Soca-dal. Ver weg van alles, maar zeker de moeite waard om een paar dagen te rijden!
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

mark081 schreef: ma 28 oktober 2019, 20:58 Ik heb ook Amerikanen (We are the greatest ..... :o :lol: ) , aussies en UK rijders hier gehad die toch wel verrast waren van de trails. Met name de vele stenen en rotsen vormen een uitdaging.
Dat zijn de meeste Amerikanen, Aussies en UK rijders hier in BC ook dus dat is alvast een goede indicatie dat de Sloveense trails de moeite waard zijn 8)
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Kanin wel gedaan, in m’n eentje, en kan me wel vinden in het advies dit niet alleen te doen...

Aan de andere kant vond ik het een fantastisch avontuur. Te beginnen met de stoeltjeslift waar je je fiets zelf moest beethouden en de beugel dus niet dicht kon, daarna met de fiets op m’n nek klimmen over grote rotsblokken met daartussen serieuze kraters naar het begin van de trail.

En dan idd stijl los veel erosie en exposure, fantastisch door de middel of niets, 2 wandelaars tegengekomen in 2 uur. Niet technisch rijden zoals in een bikepark of aangelegde trail, bochten lopen niet lekker en na ieder dropachtig ding ligt wel een rots waar je tegenaan rijdt. Laatste stuk iets meer gewoon technische trail door het bos, leuk en als ik nog fris was geweest goed te doen, nu was ik toch wat moe.

Zou ik het nog een keer doen, das niet nodig :-) iets vergelijkbaars ergens anders wel...
Plaats reactie