Onontdekt mountainbikeparadijs Slovenië!

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Mooi verhaal Paulus, had je verslagje een paar pagina's terug ook al gelezen en ben zelf ook niet vies van zulke expedities. Kanin lijkt me geweldig, maar minstens net zo mooi om te hiken en dat doet mijn vrouw ook graag dus win-win situatie :wink:
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

Goede samenvatting van de trail en ervaring Paulus, dank!

Om te hiken is het minstens net zo mooi inderdaad. En je hebt meer tijd om van de omgeving te genieten......echt buitenaards lijkt het. Het is daar nooit druk en slechts af en toe ontmoet je iemand. Dat is direct ook het probleem van alleen rijden, als er iets gebeurt dan wordt je niet snel gevonden. En er zijn al wat zoekacties geweest in die regio :((

Veel mensen zijn hier op zoek naar mooie trails en komen slechts een weekje of zo fietsen....vrijwel allen hoor ik later zeggen "ik kon de mooie trails niet vinden!" Met een gids wordt je die moeite (en teleurstelling) bespaard en rijdt je gewoon de vetste trails van de omgeving zonder daar over na te hoeven denken. Verkennen van trails en routes kost tijd, heel veel tijd! En dat heb je als je op vakantie bent niet echt :lol:
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

In augustus zitten we met vrienden net over de grens in Kroatië (Buje) en in Kostanjevica na Krasu. Iemand enig idee of er in kustregio ook iets te fietsen valt? Als ik hier door het topic ga zie ik meer in de bergen in het noorden én veel dingen die buiten mijn MTB ervaring liggen en ik dus zeker niet mijn mede-reisgenoten zou aandoen die variëren van gras groen tot 'ik heb al eens op een MTB gezeten'. Ideaal zoek ik dus iets wat beiden kan aanspreken en net dat lijkt mij wat moeilijker te vinden ...
De bikeparken etc zien lijken mij vooral te variëren van heftig tot heel heftig.

Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Luhmann schreef: wo 5 februari 2020, 18:00 In augustus zitten we met vrienden net over de grens in Kroatië (Buje) en in Kostanjevica na Krasu. Iemand enig idee of er in kustregio ook iets te fietsen valt? Als ik hier door het topic ga zie ik meer in de bergen in het noorden én veel dingen die buiten mijn MTB ervaring liggen en ik dus zeker niet mijn mede-reisgenoten zou aandoen die variëren van gras groen tot 'ik heb al eens op een MTB gezeten'. Ideaal zoek ik dus iets wat beiden kan aanspreken en net dat lijkt mij wat moeilijker te vinden ...
De bikeparken etc zien lijken mij vooral te variëren van heftig tot heel heftig.

Iemand enig idee?
Ben daar zelf niet wezen fietsen maar tussen Trieste en Buje (dus eigenlijk het stukje Slovenie) ligt wel het een en ander, werd ook bevestigd door locals dat daar veel gebiked werd: https://www.trailforks.com/trails/map/? ... n=14.02371

Verder ligt er bij Rijeka ook nog een flink web van groen en blauw (1,5hr rijden)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ben zelf niet verder gekomen dan Slovevië, maar ik heb foto's gezien van mensen die over onverharde fietsroutes reden die aangelegd waren op voormalige spoorwegtracé's.
Een soort onverharde versie van de Adria-radweg. Kan zo gauw geen juiste zoekingang vinden om een voorbeeld voor te toveren.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Dat is mogelijk deze route:

Afbeelding
Luhmann
All rounder
All rounder
Berichten: 114
Lid geworden op: ma 31 december 2018, 14:11

Zo'n dingen lijken alvast leuk om te doen met de kids en mindere fietsers. Waar is dat?

Iemand ook enig idee ivm het huren van fietsen in de regio?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Dit is de Parenzana. Zo een 135 km lang.

Afbeelding
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

De trail langs de kust naar Piran is ook erg mooi, en te doen voor beginners dacht ik.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Onnem
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 13 juli 2016, 20:32

Ik ga over 2 weken naar Bovec, en de MTB gaat mee (XC).
Berg ervaring: ik heb in de Spaanse Pyreneen gereden, 900 hm heen-terug, over steenslag boswegen, en wandelpaden :~

Zijn er in Bovec (of rijdbare afstand) uberhaupt uitgepijlde routes oid?
Dus niet zo idioot moeilijk (ja, ik heb gelezen over Kanin - dat wordt hem niet voor mij)
Of zoeken via Komoot

Zoek eigenlijk leuke weggetjes over weiden, maar ook wat steiler, alleen geen routes waarvoor je DH protectie nodig hebt...

Zijn er daar winkels of organisaties die begeleide groepsritten organiseren?
Vlisie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 19 juli 2023, 14:12

Vorig jaar met een groepje een week in Plužna (vlakbij Bovec) geweest. Mooi weer gehad en best wat tochtjes kunnen maken al was het voor MTB'en niet optimaal. Tochten die we maakten was: Mangart saddle klim asfalt, en terugweg wat trails bovenop kunnen volgen en dan een paar keer tussen de haarspeldbochten steil naar beneden. het laatste stuk door het bos nog een mooie afdaling tot voor de 203. Dan de 203 naar beneden en de autoweg-bocht afgesneden over de trailforks trail: 'Strmec za bajto' (steil maar leuk).

Verder een aanrader zoals eerder genoemd: De Klim naar mt. Stol wij namen de afdaling: Kobariški Stol part 1 en part 2.

En nog een dag naar het leuke bikepark https://www.robidiscetrailcenter.si/ geweest dit zijn echt trails voor ieders niveau. Alleen zie ik nu dat het in 2023 gesloten is. Er werd met een shuttlebus met aanhanger omhoog gereden al klommen wij over het asfalt omhoog. Leuke trails die misschien nog wel beschikbaar zijn, maar dan zonder shuttle. Wij hebben in Kobarid een (toegangs)sticker gekocht van een paar euro om het park te ondersteunen. Zou jammer zijn als het stopt/gestopt is.
JLWE
All rounder
All rounder
Berichten: 134
Lid geworden op: di 24 juli 2018, 20:41
Mijn mountainbike: Evil Offering LS

Was van de week ook aan het zoeken naar biken in Slovenie, omdat het toch best hoog op m'n lijstje staat. Kwam via trail addicts bij BikeGalaxy terecht. Mocht je interesse hebben in fietsen in Slovenie, kan je daar eens kijken.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op wo 19 juli 2023, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Linkje verwijderd, begon op reclame te lijken.
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Zit vanaf morgen een weekje net boven Lubljana en ook bij Bled. Als iemand tips heeft… Oostkant Slovenie is net te ver weg.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Ik ben vorig jaar met de gravelbike naar de huntinglodge Talež gereden. Vanaf Kolnica prima te doen, maar naar beneden naar Ribno had ik liever de MTB bij mij gehad.

Kreeg van Mark (die dit topic gestart heeft) de tip om bij Žirovnica omhoog te gaan. Heb hier zelf niet meer naar gekeken.
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Dus Kolnica, Tavez en dan Ribno?
Goed aangegeven? Heb je evt GPX?

Žirovnica zie ik ook op trailforks staan ja. Flink stukje klimmen eerst. Bij Lake Bohinj is ook wel “iets”, maar niet veel.

Wellicht wordt het gewoon een mooi toeristisch rondje in het zonnetje ipv trails.
Plaats reactie