Onontdekt mountainbikeparadijs Slovenië!

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Vandaag de Golovec trails gedaan met een conculega van Mark. Op een huurfiets, voor twee uur wilde ik niet de hele auto uitgraven. Op een XC hardtail was het best hard werken.. Wel meer hoogtemeters gemaakt dan in een hele dag Krvavec :D
Mark, ben je komende zondag heel toevallig op pad?
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

marco-turn-me-on schreef:Ben nu aan het inpakken voor een weekje Slovenie.
Gaat voor ons de eerste keer worden.
We zitten in de Soca vallei bij Kobarid.
Heb wat mooie trails gevonden van de transslovenie route.
Deze samen met wat andere gpx-jes in elkaar geknutseld tot drie routes.
Één richting Tolmin, één richting Italië langs de oude ww1 loopgraven over de kolovrat en de laatste vanuit Kobarid langs de Soca rivier inclusief diverse mooie bruggetjes en een mooie klim ( en vette technische afdaling) naar de top van de Stol.
Aangezien ik één tocht kan maken (lastige vrouw en kinderen :winkie: :winkie: je kent dat wel) gaat mijn voorkeur uit naar de laatste.
Deze heeft ook en stuk minder hoogtemeters maar is wel erg interessant.
Gopro gaat mee dus als alles goed gaat volgt er nog een mooi beeldverslag.
De route naar de Stol heb ik een keer gereden (vanuit Bovec). Zoals vaak in het zeer bosrijke Slovenië aanvankelijk weinig uitzicht...maar als het eenmaal openbreekt :-q De afdaling kan zeker volstaan met de omschrijving "vet technisch". Ik hoop dat je deze route kiest maar ben iig benieuwd naar je ervaringen en beeldverslag. Veel plezier !

Het karrepad dat leidt naar de afdaling:
Afbeelding
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Het "oude" pad de stol af is niet meer te rijden ?
Het nieuwe pad zaten voor.ons toch wandelstukken tussen en eindigt op gravel...
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

Demoniac schreef:Vandaag de Golovec trails gedaan met een conculega van Mark. Op een huurfiets, voor twee uur wilde ik niet de hele auto uitgraven. Op een XC hardtail was het best hard werken.. Wel meer hoogtemeters gemaakt dan in een hele dag Krvavec :D
Mark, ben je komende zondag heel toevallig op pad?
Meer hoogtemeters zelf gefietst bedoel je ..... :lol: Ja, bij Golovec moet je alles zelf doen, maar ik vind het zeker de moeite waard. Helemaal als je na het biken in 10 minuten naar hartje Ljubljana doorfietst voor een biertje (of meer).

Zondag rijden we in Kranjska Gora. Diverse trails, met uplift. Bij interesse graag even mij mailen op mark@mtbgalaxy.com Top!
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
peter72
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: di 23 januari 2018, 22:05
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel SI Carbon 2

Mark,
Mat zei mij tijdens mn tour met hem dat er in oktober een groep van vier Nederlanders en twee Amerikanen de Single Trail Heaven gaat fietsen. Exacte data wist hij niet en moest ik bij terugkeer in NL even via jou opvragen.
Wanneer is die precieze week?
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

mark081 schreef:
marco-turn-me-on schreef:Ben nu aan het inpakken voor een weekje Slovenie.
Gaat voor ons de eerste keer worden.
We zitten in de Soca vallei bij Kobarid.
Heb wat mooie trails gevonden van de transslovenie route.
Deze samen met wat andere gpx-jes in elkaar geknutseld tot drie routes.
Één richting Tolmin, één richting Italië langs de oude ww1 loopgraven over de kolovrat en de laatste vanuit Kobarid langs de Soca rivier inclusief diverse mooie bruggetjes en een mooie klim ( en vette technische afdaling) naar de top van de Stol.
Aangezien ik één tocht kan maken (lastige vrouw en kinderen :winkie: :winkie: je kent dat wel) gaat mijn voorkeur uit naar de laatste.
Deze heeft ook en stuk minder hoogtemeters maar is wel erg interessant.
Gopro gaat mee dus als alles goed gaat volgt er nog een mooi beeldverslag.

Klinkt goed! Ik ben heel benieuwd naar de route die je hebt gemaakt......er zijn meerdere transslovenie opties en niet allemaal even leuk natuurlijk (iets met makkelijke en moeilijke routes :lol: )
Kolovrat......mooi ! :-q Stol......mooi! :-q als je tenminste de juiste trail hebt.
Volgende week ben ik ook een paar dagen in de buurt van Soca, wie weet zien we elkaar. Als je toch nog een dagje extra kunt vrij krijgen van de baas (lees: vrouw) dan kun je wellicht ook mee met de Zip-bike tour!! Google eventjes :D

Succes!
Heb de track van Peter Immich, daarnaast nog van transslovenie en een beschrijving van mtb xperience.
Deze laten een afdaling zien die uitkomt in een dorpje als ik het goed op de trans-alpine topo zie.
Ik begin in Kobarid, langs de soca tot aan het bruggetje, oversteken en dan weer parallel aan de soca tot aan tweede bruggetje.
Weer over de soca richting grote weg.
Daar moet een pad liggen langs de soca tot aan het dorpje Zaga.
Daar de klim naar Stol en de afdaling.
Bruggetje over naar Slap kosjak waterval en dan weer richting Kobarid. Ik kom niet heel veel tegen op dat zip gebeuren, wat mij overigens wel úber cool lijkt.
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

peter72 schreef:Mark,
Mat zei mij tijdens mn tour met hem dat er in oktober een groep van vier Nederlanders en twee Amerikanen de Single Trail Heaven gaat fietsen. Exacte data wist hij niet en moest ik bij terugkeer in NL even via jou opvragen.
Wanneer is die precieze week?
Dat is van 22-29 september! Ook echt een supermooie periode om te rijden.
Dikke trails, nazomerweer (hopelijk) en herfst al een beetje in de bossen.
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

marco-turn-me-on schreef: Ik kom niet heel veel tegen op dat zip gebeuren, wat mij overigens wel úber cool lijkt.
Info over Zip-Bike......is echt SUPERCOOL!!
http://www.mtbgalaxy.com/portfolios/zip-bike/" onclick="window.open(this.href);return false;

Filmpje:
https://youtu.be/TWqLLmDWBM4" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Net terug van Slovenie.
Alleen niet de gehoopte routes gereden.
Het was de gehele week zo gruwelijk warm.
We zijn vanuit Kobarid gestart met de wandelroute "het historische pad" dat al een stuk bergop gaat.
Dat was dus te voet al zo erg warm en zwaar dat mij klimmen naar de top van de Stol met de mtb een stapje te veel zou zijn.
Ik heb mij toen maar geamuseerd met het volgen van de paadjes langs de Soca rivier.
Die waren meestal breed en niet super spannend maar wel zwaar door de temperatuur en de te overwinnen hoogteverschillen icm de vele losse stenen, ook de mooie oversteken via de hangbruggen maakte het wel ultra mooi.
Ik hoorde later van onze raft gids dat er nog een wandelpad loopt vanaf de laatste hangbrug richting Zaga maar dat liep eronderdoor dus net gemist.
Als toetje het historical path afgedaald tot in Kobarid.
De week was in ieder geval super en we hebben veel gezwommen en gewandeld, wat minder dan gepland gefietst en als afsluiter geraft wat ook super vet was.
Ik kan Slovenie alleen maar aanraden.
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

marco-turn-me-on schreef:Net terug van Slovenie.
Alleen niet de gehoopte routes gereden.
Het was de gehele week zo gruwelijk warm.
We zijn vanuit Kobarid gestart met de wandelroute "het historische pad" dat al een stuk bergop gaat.
Dat was dus te voet al zo erg warm en zwaar dat mij klimmen naar de top van de Stol met de mtb een stapje te veel zou zijn.
Ik heb mij toen maar geamuseerd met het volgen van de paadjes langs de Soca rivier.
Die waren meestal breed en niet super spannend maar wel zwaar door de temperatuur en de te overwinnen hoogteverschillen icm de vele losse stenen, ook de mooie oversteken via de hangbruggen maakte het wel ultra mooi.
Ik hoorde later van onze raft gids dat er nog een wandelpad loopt vanaf de laatste hangbrug richting Zaga maar dat liep eronderdoor dus net gemist.
Als toetje het historical path afgedaald tot in Kobarid.
De week was in ieder geval super en we hebben veel gezwommen en gewandeld, wat minder dan gepland gefietst en als afsluiter geraft wat ook super vet was.
Ik kan Slovenie alleen maar aanraden.
Goed om te horen dat je plezier hebt gehad!
Op vrijdag hebben we Stol gereden (deels uplift, nog 2 uur omhoog) en vervolgens na een heel mooie singletrack afdaling via twee zip-lines naar de laatste trail terug gereden. Ja het was warm, maar onder de bomen prima te doen.

Ik blijf het benadrukken.....zelf mooie trails vinden en rijden in Slovenië is lastig. Vaak is de start zeer onduidelijk, maar de trail des te gaver. Locals en gidsen kunnen je de beste trails laten zien. Er zijn veel trails......heel veel trails! En dan niet van die brede grindpaden (alleen voor omhoog) maar supergave singletrails naar beneden.

En er is inderdaad een mooi singletrail pad langs de Soca, maar niet vlakbij Kobarid.
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
marco-turn-me-on
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 4 januari 2011, 19:46
Mijn mountainbike: turner flux 2009 / cotic BFe 2011 / salsa el mariachi 2013
Contacteer:

Mijn vrouw vond Slovenie prachtig.
Het plan is om volgend jaar weer te gaan.
Maar dan wat meer in de buurt van Piran.
Ik weet niet of er daar interessante paadjes liggen.
Eerst nog maar eens bijkomen en dan voorzichtig plannen maken voor volgend jaar.

Overigens was het vrijdag iets minder warm maar toen hadden we het raften ingepland wat zeker zo gaaf is als fietsen.
Gebruikersavatar
mark081
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 19 september 2010, 12:34
Contacteer:

marco-turn-me-on schreef:Mijn vrouw vond Slovenie prachtig.
Het plan is om volgend jaar weer te gaan.
Maar dan wat meer in de buurt van Piran.
Ik weet niet of er daar interessante paadjes liggen.
Eerst nog maar eens bijkomen en dan voorzichtig plannen maken voor volgend jaar.

Overigens was het vrijdag iets minder warm maar toen hadden we het raften ingepland wat zeker zo gaaf is als fietsen.
Zoveel mooie plekken hier....
In de buurt van Piran ligt niet veel, je zult al snel een 20min met de auto moeten rijden om mooie trails te vinden. Bijvoorbeeld in de buurt van Osp. Maar houdt er wel rekening mee dat het in Piran nóg warmer is.....temperatuur in de hele zomer tussen de 30-35 graden met uitschieters naar boven.

Afgelopen week ben ik 2 dagen in Piran geweest, 's morgens om 9.30 uur al 29 graden, later op de dag oplopend tot 37 graden. Voor mij is fietsen geen probleem (heel veel drinken), maar niet iedereen kan ertegen. Beter is om of vroeg (april/mei) of laat (oktober/november) bij Piran te fietsen.
MTB-addict verhuisd naar Slovenië omdat we in NL geen bergen hebben ;)

Meer weten over biken in Slovenië?
Vriendjes worden op Facebook?
Alleen plaatjes kijken op Instagram?
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Vorige week de Alpine trail Kanin Bovec gedaan; https://www.trailforks.com/trails/alpin ... kaninbovec" onclick="window.open(this.href);return false;

Lang niet alles is te rijden (op 1 of 2 punten zo stijl dat ze voor de wandelaar staalkabels hebben opgehangen), maar wat een mooi avontuur was het! Verder aandachtsdingetje is dat je in de lift de laatste 100m omhoog je fiets zelf moet vasthouden omdat de lift niet is voorbereid op fiets meenemen (de lift voor de eerste 1600 hm wel uiteraard).

Je begint met 1 km voornamelijk lopen / klimmen op 2200 meter hoogte. Daarna begin je de tocht op kaal gesteente (los en stijl), hier ben ik wat vaker afgestapt omdat ik alleen reed en ik welgeteld 1 wandelaar tegenkwam. Daarna een alpenweide met een stenig pad, vervolgens bos met bosgrond met veel van die mooie witte stenen (van 1 cm tot 5 meter doorsnede). Na dat alles sta je op 400 meter hoogte en ben je moe :D

Alles bij elkaar, enduro fiets (accepteer bij voorbaat hier en daar een krasje of dingetje) + bescherming nodig, geen flow in de eerste helft, geen bikepark-like track waar altijd wel een goede lijn is, wel fantastische uitzichten, en echt mountainbiken!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Is dat deze toevallig ?
Afbeelding
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2009
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

tiewrap schreef:Is dat deze toevallig ?
Nee, in de track die ik reed zaten geen TTF's. Wat jij laat zien is de bikepark track waarvoor je op 1/3 of 2/3 uit de grote lift stapt.

De tracks liggen wel heel dicht bij elkaar.. (totdat ik reed dacht ik dat de 'bikepark' track de onderste helft van de Alpine trail was, dat bleek niet te kloppen. )
Plaats reactie