Vaste routes Frankrijk, de moeite waard?

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

In het verleden vaste routes gereden in de Franse Jura. Van groen tot en met zwart, technisch waren ze geen van alle.
Geldt dit nog steeds? Of was het enkel voor de Jura het geval? (destijds overgestapt naar wandelroutes, perfecte oplossing buiten het hoogseizoen).
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb ervaring met de vaste routes rondom Briancon, Orpierre en Beaufort Areche en daar zaten zeker interessante paden tussen. Beaufort is gewoon echt wel technisch, Briancon en Orpierre op zijn minst ruig. (en zeker erg leuk)

Orpierre: (300 jaar geleden op een 26" fully)
Afbeelding

Briancon: (Le Melezin om precies te zijn)
Afbeelding

Beaufort Areches:
Afbeelding
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Verschilt erg per gebied (en zelf binnen een gebied) dus moeilijk om een algemene uitspraak over te doen zonder te weten waar je naar toe gaat. Afgelopen voorjaar op Corsica veel mtb-routebordjes gezien tijdens het wandelen, soms over hele heftige trails, soms over hele saaie paden.

Routes van lokale endurowedstrijden opzoeken is m.i. een betere strategie om goede trails te vinden. Eventueel gecombineerd met het bekijken van Goprobeelden op youtube.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik had gehoopt dat de IMBA in die 15 jaar haar standaard route aanduiding uit had kunnen rollen. Helaas geen standaard dus.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je dacht toch niet dat de Fransen naar de Amerikanen gaan luisteren :lol:
Aansprakelijkheid is in F wel wat anders (losser) geregeld dan in NL, dus je kan wel eens spannende paadjes voorgeschoteld krijgen.
Ben zelf ook in de Jura geweest en misschien was het omdat we bij Metabief (bikepark) zaten, maar de zwarte routes waren wel uitdagend.
Het loont wel de moeite om de beschrijving (VVV) te lezen, de ene is uitdagend vanwege de inspanning, de andere vanwege techniek.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
futura
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: zo 28 december 2014, 19:57
Mijn mountainbike: Canyon Neuron CF 9.0 2019 Stealth

Ik ben francofiel en ga minstens 2x per jaar naar Frankrijk, heb zo'n beetje alle regio's wel bezocht.

Persoonlijk vind ik de meeste vaste routes in Frankrijk niet de moeite van het rijden waard, ik zie ze meer als leidraad van waaruit je zelf de omgeving kan verkennen.

Waar de meesten zich prima vermaken op de brede, recht toe recht aan paden ben ik altijd op zoek naar spannende, uitdagende (single) tracks zoals op de UHR/ Rijssen.

Gebruik dit forum en de bekende Franse websites als voorbereiding op mijn vakantie, download regelmatig gpx bestanden voor mijn fietsnavigatie.
Ben daardoor wel eens gruwelijk de mist in gegaan in het Maures gebergte aan de Cote Azur, de leuke singletrack bleek een diep zwart, deels door regen weggeslagen, downhill parcours te zijn.

Het meeste plezier heb ik in Frankrijk gehaald uit de downhillparken Les Orres en La Bresse, daarnaast de wandelpaden nemen vanuit een vaste route en maar zien waar je uitkomt.
(voor de zekerheid heb ik altijd de positie van mijn auto of de verblijfplaats in mijn gps opgelagen)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik kom al jaren in de omgeving van Guillestre. Met gids, dus meestal van de officiële routes af, maar soms pakken we weleens een stukje van een uitgepijlde route mee. En daar zitten echt wel serieuze stukken tussen, sowieso regelmatig singletracks die zich langs de bergwand naar beneden slingeren.

Beetje op de kleur letten, die geeft een indicatie van de moeilijkheidsgraad aan.
Maar ik denk niet dat je algemeen kunt zeggen dat vaste routes in Frankrijk wel of niet de moeite waard zijn. Het is net als bij ons, sommige routes zijn leuk en andere niet zo... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Vorige week was ik in de Provence en heb daar (weer) wat routes rondom Ventoux gereden. Sommige zijn redelijk saai met hier en daar een belachelijk steile klim maar verder weinig uitdaging. Voor 'tout la famille' noemen ze dat. Singletrack was er niet bij. Er lag ook een rode route en die had flink wat singletrack en veel meer hoogtemeters. Nog steeds weinig uitdaging qua techniek. Als je een goede conditie hebt en snapt hoe je remmen werken lukt het wel.

Uiteindelijk heb ik ook nog een zwarte afdaling gedaan en die was echt boven mijn niveau, deels vanwege de hoogtemeters die ik er al op had zitten maar ook omdat het gewoon heel tricky was. Een combi van moeilijke bodem met een mix van losse en vaste rotsen, behoorlijk stijl en de nodige off-camber switchbacks. Remmen betekent vrijwel zeker vallen. En niet remmen waarschijnlijk ook. En als je valt stuiter je zeker nog een eindje door naar beneden. Ik durf wel toe te geven dat ik meer dan een keer ben afgestapt. Je gaat er nergens echt hard maar toch vond ik het behoorlijk spannend.

Ik kreeg een beetje de indruk dat mountainbikers die daar fietsen het prima vinden om twee aan twee over onverharde wegen te rijden en soms zelfs over asfalt naar beneden te gaan. Wat ik bijvoorbeeld van de Grande Traversée de Vaucluse (400km, 10000+ hoogtemeters) gereden heb gaat ook veel over dat soort paden, met hier en daar een heel mooi stuk singletrack. Maar dat is mijn ervaring. Als je de regio echt kent kun je waarschijnlijk non-stop over de mooiste singletracks rijden en technische uitdagingen vinden.
lost_traveller
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: di 10 mei 2011, 16:40
Mijn mountainbike: Specialized Epic Marathon SL 2005

Ik rij jaarlijks in de Jura en ken een beperkt deel redelijk goed (+-50km rondom Saint Laurent en Grandvaux). Ik ben begonnen met routes te rijden van utagawavtt en Openrunner en bouw daarmee kennis op. Van de kleuren van trails ben ik me niet bewust.
Nu kijk ik ook op strava bij rijders met een Franse naam op de segmenten, daarmee vind ik nieuwe routes die de locals rijden.
Mijn ervaring in de regio waar ik gereden heb is dat de officieel aangegeven routes veelal niet uitdagend en kort zijn (< 30km), op een uitzondering daargelaten. De gevonden tracks op strava zijn meestal combinatie van "chemin blanc", (technische) wandelpaden en paadjes waar niemand het bestaan meer van weet (lang leve GPS). Dat geeft voor mij voldoende afwisseling en ook afstand met hoogtemeters (>40km, 900 - 2000hm). Met Garmin Basecamp creëer ik de routes en rijd ze, soms valt het mee, soms tegen (meestal is de reden dat het teveel omhoog/omlaag lopen is omdat mij dat niet lukt/ik eieren voor mijn geld kies in een te steile afdaling :lol: ).

Wat mij ook opviel is data ik de afgelopen 2,5 weken bijna niemand ben tegen gekomen en indien ik op wandelpaden wandelaars tegenkwam was een mtb-er wel een raar opzien voor ze, maar altijd wederzijds respect en met een bonjour en/of een praatje ging dat prima.

Indien iemand links wil naar mijn routes die ik gereden heb in de Jura (strava) dan stuur maar een PM.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Allen, amen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Jurriaan schreef:Allen, amen.
Afbeelding
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Minna
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: zo 21 februari 2010, 19:12
Mijn mountainbike: Several, the most used: My darling Ibis Mojo

I have ridden quite a lot all over France the past 15 years, and the general frustration I have is that the standard is not better set. Marking (blue, green, red, black) is sometimes set according to amount of climbing, in another place according to distance. There is all too often too much tarmac, and sometimes even a combination of super easy sections, and then a long section that is super technical, so it is difficult to pick the "right" trail for your riding level. And forget about singletrack, the notion of it seems lost on most of the official trails in France. (In the end, I switched to bike park riding.)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nou, zo erg is het in mijn ervaring niet.
Het is net als in NL, de ene route is de andere niet.
En het ligt ook aan jezelf, hoe hoog leg jij de lat.
In de Alpen heb ik toch wel veel singletrack gereden, ook op de vaste routes.
Zwart-rood-blauw systeem werkt inderdaad niet altijd.
Een route kan bijv zwart zijn vanwege lange afstand, lange steile klims of technische afdalingen.
Frankrijk heeft meer serieuze mtb mogelijkheden dan NL, dus er zitten best wel pareltjes tussen, maar het ligt erg aan de regio, aan de initiatifnemers vd route en aan jezelf.

Maar we hebben tegenwoordig gps, en op die gps kan je vaak topo kaarten instaleren. Verder kan je in LaFrance overal die blauwe IGN kaarten kopen.
Als een route niet optimaal gebruikmaakt vd omgeving, dan zoek je gewoon je eigen weg. Doen we in NL toch ook?

Verdwaald der kan je routes bekijken en downloaden op gpsies, wikiloc en utagawavtt.
Ook als je geen gps hebt kan je (vaste) routes downloade en bekijken op Google Earth. Dan zie je snel genoeg wat voor vlees je in de kuip hebt
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

kermit schreef:Ik kom al jaren in de omgeving van Guillestre. Met gids, dus meestal van de officiële routes af, maar soms pakken we weleens een stukje van een uitgepijlde route mee. En daar zitten echt wel serieuze stukken tussen, sowieso regelmatig singletracks die zich langs de bergwand naar beneden slingeren.

Beetje op de kleur letten, die geeft een indicatie van de moeilijkheidsgraad aan.
Maar ik denk niet dat je algemeen kunt zeggen dat vaste routes in Frankrijk wel of niet de moeite waard zijn. Het is net als bij ons, sommige routes zijn leuk en andere niet zo... ;-)

Ik dus ook, maar die routes zijn op zich, de stukken naar beneden, zeker de moeite waard.
Gebruikersavatar
DrLivingstone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 209
Lid geworden op: di 16 september 2003, 08:23
Mijn mountainbike: ..heeft maar 1 been!

futura schreef:Ik ben francofiel en ga minstens 2x per jaar naar Frankrijk, heb zo'n beetje alle regio's wel bezocht.

Persoonlijk vind ik de meeste vaste routes in Frankrijk niet de moeite van het rijden waard, ik zie ze meer als leidraad van waaruit je zelf de omgeving kan verkennen.

Waar de meesten zich prima vermaken op de brede, recht toe recht aan paden ben ik altijd op zoek naar spannende, uitdagende (single) tracks zoals op de UHR/ Rijssen.
Dan heb je steeds de verkeerde gebieden bezocht, want ik kan je verzekeren dat er heel veel zeer technische en moeilijke routes zijn.
Plaats reactie