[Toegevoegd: verslagje week Malaga] Suggestie voor XC/Downhill bestemming mid november

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Ik kan waarschijnlijk mid november een week vrij nemen en wil graag wat XC en Downhill rijden. Volgens mij zijn de Bikeparks in Alpen dan al gesloten (winter valt dan in).
Ideale vakantie: een aantal dagen zelfs omhoog rijden en een paar dagen met shuttles of lift lekker dalen/draaien/spelen.

Heeft iemand tips voor bijvoorbeeld een eiland? Sluit lokaal graag aan bij een groep of neem een gids. Rij liever niet alleen.
Laatst gewijzigd door ReinierT op wo 5 december 2018, 18:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dennisvdb
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 891
Lid geworden op: ma 23 maart 2015, 21:44

Madeira.

Wellicht Finale Ligure.
Gebruikersavatar
richard_librium
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 26 januari 2011, 01:34
Mijn mountainbike: Demo 8one 2006
Contacteer:

hier in Zuid-Spanje is het perfect rijden in November.

https://switch-backs.com/ doet ook weekvakanties hier.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Dank voor suggesties. Finale en Malaga staan op short list nu.
Iemand ervaring met Switch back te Malaga? Ziet er leuk uit. Maar met 14 man in 1 villa komt wat intiem over. Reis alleen dus aanspraak is goed, maar geen behoefte aan een party-house.
eRicW
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1140
Lid geworden op: do 22 september 2005, 15:27

Geen ervaring met de uitbater maar wel met de regio: erg mooi rijden. Als de Sierra Nevada droog/sneeuwvrij is is dat ook een goede optie. Als je last-minute boekt kan je ook nog de bikeparks in Wallis afwachten. Vorig jaar zijn er een paar ivm uitzonderlijk warm en droog weer in november toch een paar weken open gegaan. Verder vond ik Tenerife een toplocatie. Spectaculaire, ruwe 'natuurlijke' trails, maar 't is wel zelf alles trappen. Oja, en 't is steil.
Stamppot with weaksauce!
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

FYI. Het is Malaga geworden. Ga vanaf 17 november een week met Enduromalaga.com op pad. Sluit me aan bij groepje Britten. Het is een Enduro/Downhill week. 15% up/85% down. Van-assisted. Met Spaanse lunch als rust punt en midden in week rustdag. Trip wordt geleid door Brit genaamd Nathan McComb en die heeft goede skills, aldus filmpjes op internet.
Zal verslagje uitbrengen als terug.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ben benieuwd naar je ervaringen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Niels
Prutser
Prutser
Berichten: 1554
Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.

Ik ben ook wel benieuwd naar die vakantie, ziet er leuk uit.
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

ReinierT schreef: vr 26 oktober 2018, 17:32 FYI. Het is Malaga geworden. Ga vanaf 17 november een week met Enduromalaga.com op pad. Sluit me aan bij groepje Britten. Het is een Enduro/Downhill week. 15% up/85% down. Van-assisted. Met Spaanse lunch als rust punt en midden in week rustdag. Trip wordt geleid door Brit genaamd Nathan McComb en die heeft goede skills, aldus filmpjes op internet.
Zal verslagje uitbrengen als terug.
Hoe was het? :D
Waar woke is, is vuur
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Hierbij verslagje van 6 dagen enduro rijden in regio Malaga. Het was fantastisch!

Had me aangesloten bij organisatie 'Enduro Malaga' (https://www.facebook.com/enduromalaga/ en https://www.enduromalaga.com/) van Nathan McComb. Hij is Ier en leeft al grootste deel van zijn leven in Spanje. Jonge gast van 25 jaar. Van origine een trial rider (motor en fiets). Rijdt ook regelmatig wedstrijden in Europa (EWS, Megavalanche, Endurama, etc). Google zijn naam en zie wat van zijn skills. Bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=zNbIfiHzPk0. Woont samen met Duitse vriendin en paar honden, katten en kippen in een simpele Finka in het dorpje Elhaurin el Grande. Dat ligt oa. 35 minuten van vliegveld, Malaga, Marbella, etc. Nathan is dit jaar voor zichzelf begonnen, nadat hij jaren in regio voor andere organisaties had gegidst (oa. Swithbacks en Sierra Cycling)

Ik had me aangesloten voor 1 week Enduro/DH rijden onder zijn leiding als locale gids. Groepje bestond uit stel fietsgekken: 3 Britten (15 jaar ervaring met downhill te Alpen), 1 Pool (woont in Schotland en rijdt regelmatig wijdstrijden voor fun: Megavalanche, EWS etc) en mijzelf met relatief weinig Enduro en DH ervaring :o

De week was fantastisch. We hebben 6 achtereen doorgereden, ondanks de vele regen die week.

Hoe zag een dag er uit?
Formule van de dag was standaard: rustig opstaan, om 10 uur alle fietsen in de grote bus en wegrijden naar ochtend trails, zo hoog mogelijk afgezet worden, nog 5 tot 30 minuten fietsen (soms beetje bikehike), uitleg aan top van trail door Nathan over lastige stukken en waar we weer verzamelen. En dan GAAN! Bus werd door Laura rondgereden naar pick-up point.
Na wat trails een lunch in lokaal tapas bar (spotgoedkoop daar: ca 10 euro). En zo de middag verder. In meeste gevallen in middag geen up-hill fietsen meer om die spieren wat rust te geven. Dus pure daalmeters maken tot we moe werden. Na een douche thuis, gingen we in lokaal restaurant eten met elkaar.

Hoe waren de trails?
Heel wat anders dan ik gewend was! Rots, losse stenen en soms wat zand. Veel watergeulen door de regen. Technische secties werden afgewisseld flowy secties, soms een krappe switchback, soms een drop. Pure Enduro dus. Veel paden worden ook gebruikt als wandelpad.
Slecht enkele sectoren zijn meer aangelegd als een bikepark (bijv. 'Happy Days' https://www.youtube.com/watch?v=XL6pqz6YFD0) met jumps, drops, curvs, etc. Natuur is fantastisch.

Hoe was verblijf?
Primitief maar gezellig. Klein huisje met 4 slaapkamers. Mooie tuin met fruitbomen. Je moet wel van dieren houden. En dat je 1 douche en wc met 7 man deelt. Wil je wat meer ruimte, boek dan een hotel in de buurt. Wegens de vele regen deze week was het koud en nat in huis. Maar het mocht de pret niet drukken.

Wat heb ik het meeste geleerd?
Veel. Heel veel. Alleen al door 6 dagen achter elkaar te rijden. oa. balans, slimmere lijnen rijden, bij lastige obstakels juist snelheid/momentum houden. En hoe fijn het is als je een trail 3x kan rijden. Je wordt steeds beter en sneller.

Zou ik Enduro Malaga aanraden?
Ja. Nathan is een fiets virtuoos. Bizar wat hij kan op een fiets, zowel omlaag als op een bmx track. Spingen, manuals, stukken alleen op voorwiel rijden, etc. Het is veel 'value-for-money'. Nathan en Laura staan 100% in dienst van hun gasten. Hij kent de omgeving als zijn broekzak. Elke trail weet hij exact uit te legen vooraf, wat erg prettig is.

Verder nog te melden?
- Ik zou volgende keer meer protectie aandoen. Rest reed ook met rug en borstprotectie. Helaas een gekneusde rib als souvenir overgehouden. Voor sommige trails heb je echt lange mouwen en scheenbeschermers nodig in verband met de doornige struiken.
- Ik neem volgende keer mijn eigen fiets mee. Had nu gehuurd bij hem (zijn 2e fiets waar hij ook Megavalanche mee reed - 170mm voor). Dat was prima, maar de rest had eigen fiets mee en dat lijkt me ook prettiger.
- We hebben de film release van John Akriss, samen met hem meegemaakt in het bike-cafe te Malaga. Ook een trial rijder. Wat een fiets virtuoos. Nieuwe film nog niet gereleased. Oudere wel te vinden: https://www.youtube.com/watch?v=UUhDG_qiH4k.
- Zie voor wat leuke beelden van Nathan: https://www.youtube.com/watch?v=UNYdulK_ZLE en de trail waar ik een smak maakte (ook in de regen): https://www.youtube.com/watch?v=bPM_0JL8Mq8&t=64s
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Gaaf ! Klinkt als een aanrader.
Was wel warm neem ik aan .
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Niels
Prutser
Prutser
Berichten: 1554
Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.

Bedankt Reinier voor deze update!
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

tiewrap schreef: zo 2 december 2018, 14:08 Was wel warm neem ik aan .
Het weer was on-Spaans helaas. Meeste dagen nat regerend. Tussen 10 en 18 graden. Uitzonderlijke condities in 1 week.
Gek genoeg gaf de nattigheid waarschijnlijk meer grip dan als het droog/stoffig is. Dan werkt het stof als glijlaag op de rotsen....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi verslag.
Op FB ook goede berichten gelezen over Enduro Malaga (maar op FB is alles mooi en geweldig)

Het weer was hier slecht, de afgelopen maand.
Nu weer 20C en zonneschijn.
(hopelijk blijft dat ook zo, genoeg regen gehad. In 1 maand meer dan in NL in een heel jaar)
Afbeelding
Regengeultje...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

@ThaSingleTrackMastah: herkenbare geulen. De zogenaamde SRAM test-track boven Mijas was ook erg beschadigd door regenwater. Eerste 5 meter nauwelijks nog te rijden.
Plaats reactie