Stoneman Glaciara

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Thanks!
Die had ik ook gelezen en toen ik dat gelezen had begon ik wat te twijfelen of het in 1 dag wel mogelijk was. Ze doen voorkomen alsof het de zwaarste monsterrit is die er bestaat, maar ik lees hier en daar ook wat genuanceerdere berichten.
Aangezien ik de Grand Raid redelijk makkelijk uitreedt ga ik het er toch op wagen.
wibas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 802
Lid geworden op: ma 29 december 2008, 15:20
Mijn mountainbike: Cannondale FSI-1 Cannondale scalpel

Er komt in 2020 ook een stoneman in de Ardennen
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Leuk om te horen! Dat is ook wat dichterbij dan de andere routes. :-)
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Als je het in 1 dag doet heb je het voordeel dat je niet op en af moet.
Wel 's morgens op tijd vertrekken en niet enkel vertrouwen op de pijltjes, want die zijn er niet altijd. (dus GPS)
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

wibas schreef: ma 23 december 2019, 11:13
trek-y schreef: ma 23 december 2019, 02:15 http://www.chalet-luctor-et-emergo.nl
Dit is spam
?
In het begin van het topic staat dit."Heb me al behoorlijk georiënteerd op de website, maar wat is bijvoorbeeld de beste locatie om te starten en welk hotel is goed qua prijs/ kwaliteit???" Ik dacht misschien handig voor mensen die daar nog eens heen willen. Maar je mag ook voor een stuk meer iets huren hoor.
who dares wins
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik ga elk jaar met het gezin naar Zwitserland en kan inderdaad beamen dat de prijzen van dat chalet erg meevallen. Voor komend jaar heb ik al een chalet gehuurd, maar deze site heb ik inmiddels opgeslagen bij mijn favorieten.:-)
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

awinkel schreef: ma 23 december 2019, 21:13 Thanks!
Die had ik ook gelezen en toen ik dat gelezen had begon ik wat te twijfelen of het in 1 dag wel mogelijk was. Ze doen voorkomen alsof het de zwaarste monsterrit is die er bestaat, maar ik lees hier en daar ook wat genuanceerdere berichten.
Aangezien ik de Grand Raid redelijk makkelijk uitreedt ga ik het er toch op wagen.
Is dit plan ooit nog in de praktijk gebracht? Of hebben andere mensen ervaring met deze rit? Ik ben benieuwd naar de ervaringen.

Dat artikel op vojomag.nl lijkt inderdaad te suggereren dat het een aaneenschakeling van technische trails is. Maar als ik dan op de website van de organisatie kijk zie ik de volgende onderverdeling van de trail:

30% Asphalt
3% Cobblestone, coarse asphalt
37% Paved Way
10% Dirt road
17% Single trail
3% Root/Stone passage

Dat wekt bij mij de suggestie dat het weliswaar pittig zal zijn door de vele hoogtemeters maar dat de technisch lastige passages beperkt zijn tot een paar uitzonderingen. 3% van 127 is zeg maar ongeveer 4 kilometer.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Op outdooractive staat een 'Wegbeschreibung' waarin de gehele route wordt doorgenomen.
Er zitten technische passages in. Zelfs plekken waar je moet afstappen 'schieben'. Maar dat zijn dus korte stukken als ik het zo lees (in het Duits)
https://www.outdooractive.com/mobile/de ... /23705229/
Hoogtemeters zijn volgens mij de grootste uitdaging.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Uiteindelijk heb ik door tijdgebrek (iets met gezinsvakantie ;-)), alleen de noordkant (kant van de aletschgletscher) gereden. Daar vielen de technische passages redelijk mee. Ik moet wel zeggen dat ik bij sommige technische stukken de chickenrun heb gepakt. :-) Op mijn Grand Canyon vond ik dat toch te gortig worden, hoewel dat ongetwijfeld ook aan mij gelegen zal hebben. Rijden in de Alpen is toch wat anders dan rijden in Nederland. ;-)
Tip; zorg voor een actuele gpx. De route vond ik slecht aangegeven en kwam ook niet altijd overeen met de van internet geplukte gpx.
De route is erg mooi, dus neem ook de tijd voor het maken van foto’s!
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Bedankt voor de reacties. Denk dat m'n beeld wel ongeveer klopt dan.

Plan is om in die regio een aantal alpine routes te gaan klimmen. Deze rit zou ik er dan bij willen pakken om ook met de mtb van de omgeving te genieten. Voor de planning is het goed om te weten of je van de ene technische uitdaging naar de andere gaat of dat het relatief gezien om kleinere stukken gaat. Wel een leuk concept daar dat je met behulp van de trein verbinding langs de route op verschillende plaatsen kunt besluiten om de volgende dag weer verder te gaan.
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Nou, ik heb 'm inmiddels gereden. Gekozen voor de optie om 'm in twee dagen te doen waarbij ik de eerste dag iets meer dan de helft al had gedaan. Achteraf bleek dat deel van de route ook het meest lastig. Ik had er m'n handen meer dan vol aan maar vond het echt een geweldige rit om te doen.

Eerder in dit topic plaatste ik een overzicht van de indicatie van de organisatie over het parcours. Nu heb ik het niet uitgerekend maar daar klopt gevoelsmatig erg weinig van. Of ik heb een ander beeld van wortels en stenen. Dat kan natuurlijk ook. :wink:
De sectie Bellwald, Marjela, Moosfluh en dan naar beneden tot Mörel zit echt vol met lastige trails die veelal ook als wandelpaden worden gebruikt.

Hou er dus ook rekening mee dat je wandelaars tegen gaat komen. Die kom je ook tegen op de bredere paden waar je wel wat meer snelheid zou kunnen maken. En hier en daar komen bordjes en gps niet overeen wat ook voor vertraging zorgt.

Ik vind 't een echte aanrader maar onderschat het dus beslist niet. :-q
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Bottecchia schreef: za 24 juli 2021, 17:02 Nou, ik heb 'm inmiddels gereden. Gekozen voor de optie om 'm in twee dagen te doen waarbij ik de eerste dag iets meer dan de helft al had gedaan. Achteraf bleek dat deel van de route ook het meest lastig. Ik had er m'n handen meer dan vol aan maar vond het echt een geweldige rit om te doen.

Eerder in dit topic plaatste ik een overzicht van de indicatie van de organisatie over het parcours. Nu heb ik het niet uitgerekend maar daar klopt gevoelsmatig erg weinig van. Of ik heb een ander beeld van wortels en stenen. Dat kan natuurlijk ook. :wink:
De sectie Bellwald, Marjela, Moosfluh en dan naar beneden tot Mörel zit echt vol met lastige trails die veelal ook als wandelpaden worden gebruikt.

Hou er dus ook rekening mee dat je wandelaars tegen gaat komen. Die kom je ook tegen op de bredere paden waar je wel wat meer snelheid zou kunnen maken. En hier en daar komen bordjes en gps niet overeen wat ook voor vertraging zorgt.

Ik vind 't een echte aanrader maar onderschat het dus beslist niet. :-q
Hoe werkt het overnachten eigenlijk? Bestaat er transport van uw bagage tussen start en stopplaats(en)?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Allemaal zelf regelen. Het is geen georganiseerde tocht.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

awinkel schreef: ma 26 juli 2021, 09:13 Allemaal zelf regelen. Het is geen georganiseerde tocht.
Ja dat weet ik. Ik vraag me gewoon af of iedereen die zilver of bronze rijdt, alles meeneemt op de fiets om te overnachten tussen etappes of dat er zo'n baggage transportdienst überhaupt bestaat tussen die verschillende dorpjes (zoals langs West Highland Way Schotland bijvoorbeeld).
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Je kunt gebruik maken van de trein of kabelbaan om terug te keren naar je verblijfplaats. Wel dus goed bedenken op welk punt van het parcours je dat wil doen.

Ik zal vanavond proberen om een wat uitgebreider verslag te plaatsen met mijn aanpak. :-q

EDIT

Gaat later deze week worden!
Plaats reactie