MTB'en in Italië vanuit Prato (veel vragen!)

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Afbeelding

Onze topicstarter is een beginner. Op vakantie met zijn gezin. Ik ken hem niet en heb geen glazen bol. Ik houd het er desondanks op dat de rode doorgetrokken lijntjes voor hem waarschijnlijk voldoende uitdaging zullen bieden. De gestreepte en gestippelde lijnen vragen veel meer vaardigheden. Je gaat op die hoogte geen Alpenexpeditie tegemoet.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Godenzoon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 31 juli 2009, 17:51

bert l. schreef: vr 4 januari 2019, 19:37 Afbeelding

Onze topicstarter is een beginner. Op vakantie met zijn gezin. Ik ken hem niet en heb geen glazen bol. Ik houd het er desondanks op dat de rode doorgetrokken lijntjes voor hem waarschijnlijk voldoende uitdaging zullen bieden. De gestreepte en gestippelde lijnen vragen veel meer vaardigheden. Je gaat op die hoogte geen Alpenexpeditie tegemoet.
Dat vind ik zelf dus heel lastig in te schatten... juist omdat ik alleen aan een georganiseerde trans-alp heb meegedaan. Ik MTB daarentegen al een jaar of 12, ben fit en zou met als MTB'er zeker niet als beginner typeren. Vanuit het Alpen perspectief ben ik dat echter weer wel. In NL rijd i veel toertochten is daar kom ik eigenlijk nooit iets tegen dat ik te moeilijk ofzo vind. Op Youtube heb ik echter afdalingen gezien die mij heel risicovol lijken. Ik heb dus niet een beeld bij wat een gestippelde lijn inhoudt in de Alpen, in NL (op de openMTBmap stelt dat helemaal niets voor.

Voor alle duidelijkheid: het is dus niet zo dat ik opzoek ben naar lange brede paden! Lekker sturen vind ik super!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Godenzoon schreef: vr 4 januari 2019, 20:27In NL rijd i veel toertochten is daar kom ik eigenlijk nooit iets tegen dat ik te moeilijk ofzo vind.
Of toertochten in NL alleen representatief zijn voor wat je in de Alpen voor je wielen (kunt) krijgen,...
Nee.

Vantevoren informatie inwinnen wat makkelijk, moeilijk, etc.. (singletrail-skala kan helpen) is en waarom. Bij makkelijk beginnen en het gewoon rustig opbouwen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

cheeta schreef: za 5 januari 2019, 02:11
Godenzoon schreef: vr 4 januari 2019, 20:27In NL rijd i veel toertochten is daar kom ik eigenlijk nooit iets tegen dat ik te moeilijk ofzo vind.
Of toertochten in NL alleen representatief zijn voor wat je in de Alpen voor je wielen (kunt) krijgen,...
Nee.

Vantevoren informatie inwinnen wat makkelijk, moeilijk, etc.. (singletrail-skala kan helpen) is en waarom. Bij makkelijk beginnen en het gewoon rustig opbouwen...
Ja, die opmerking vond ik ook een beetje vreemd/verontrustend.
Zal wel niet zo bedoeld zijn.

Hier nog wat Garmin crash detection ellende:
https://forums.garmin.com/forum/into-sp ... me-bonkers
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

kermit schreef: vr 4 januari 2019, 18:06 Dorpjes? Op 3.000m?
:D
Alsof TS 3 km hoog gaat komen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als de verharde pashoogte al op ruim 2.700m is is dat helemaal geen raar idee...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Trek8000slr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 253
Lid geworden op: ma 5 oktober 2009, 21:02
Mijn mountainbike: Cannondale F29 carbon 2 X0, Merida O'nine team issue 26"XO/XT, Cube GTC Agree Pro

Naast al de tips die al zijn gemeld kan ik onze persoonlijke ervaring toevoegen.
Wij hebben met ons gezin tijdens de zomervakantie in 2018 op Camping Trafoi in Trafoi gestaan.

Een echte aanrader omdat de camping op 1500 meter hoogte ligt. Met een zomer zoals vorig jaar met temperaturen boven de 30 graden is het op 1500 meter hoogte erg prettig. Vooral s' nachts koelt het lekker af en ook overdag is het prima uit te houden +/- 25 graden.Als we naar Prato gingen om boodschappen te doen liep de temperatuur snel op naar 35 tot 37 graden. Het is een simpele camping met plekken voor caravan en camper, maar ook leuke tent plekken. Wel veel wisselingen door mensen die 1 dag de stelvio fietsen of met de motor oprijden en dan weer verder gaan, maar daar hebben wij geen last van gehad. Doordat iedereen de hele dag op pad is en s'avonds moe is het om 22.00 rustig op de camping. Enige nadeel is dat je voor boodschappen naar Prato moet, maar dat deden wij om de dag en is ongeveer 15 a 20 minuten rijden. De camping heeft een koelkast voor de gasten dus als je die niet zelf hebt kan je nog steeds voldoende boodschappen halen voor 2 dagen.
Er zijn binnen een straal van 3 kilometer voldoende hotels en restaurants. Je hoort op de camping alleen de motoren een beetje die de Stelvio op en afrijden, maar verder heb je er geen last van.

Dan vwb het fietsen wij hadden zowel racefietsen als mtb's bij ons en we hebben de Stelvio, Gavia en Mortirolo op de racefiets bedwongen.
Dat wil zeggen ik alleen de Stelvio en Gavia en mijn zoons alle drie de passen. Houd er wel rekening mee dat het met name op de Stelvio tijdens het hoogseizoen ongelofelijk druk is met fietsers, motoren en auto's. Met name tijdens het afdalen moet je erg goed opletten.

We hebben ook mooie tochten op de mtb gemaakt en het mooie is dat je overal mag fietsen mits je rekening houd met wandelaars uiteraard.
Het is ons, ook al was het hoogseizoen, meegevallen met de hoeveelheid wandelaars in de bergen. Uiteraard kom je ze tegen, maar zolang je rekening met elkaar houd en vriendelijk groet is iedereen tevreden.
Je kunt vanaf de camping meerdere kanten op en binnen 10 minuten zit je op single trails, maar je moet wel van stevig klimmen houden er zitten stukken tussen van 22% en meer dus af en toe moest vader even lopen. Je kunt op een paar plaatsen ook met de lift naar boven oa naar Rifugio Forcola direct boven Trafoi. Vandaar uit kan je verder mooie trails fietsen tot aan Zwitserland toe. Ook in Sulden kan je met de lift omhoog en tochten maken.
De rode lijntjes zijn al zeer uitdagend en de stippellijntjes zijn veel meer geschikt voor enduro of downhill.
Mijn jongste zoon en ik hebben wel een paar "stippellijn" afdalingen gedaan, maar ik durf te zeggen dat we redelijk technische rijders zijn dus je moet altijd zelf de afweging maken of iets veilig is of niet.
We zijn als Nederlanders niet gewend om in gebergte te vertoeven behoudens een keer tijdens de vakantie. Het is een compleet andere omgeving niet echt vergevingsgezind en een foutje kan soms zeer slecht aflopen. En zoals Kermit terecht aangeeft de verharde pas ligt al op 2.700 meter hoogte en offroad kan je zeker nog hoger.

Wat wel opvalt is de vele erosie in de bergen er is veel los gesteente en dus is de bandenkeuze wel belangrijk en remmen die geschikt zijn om de lange afdalingen vol te houden. Mijn zoons reden met 160mm schijven voor en achter en ik 180mm voor en 160mm achter. Neem wel voldoende remblokjes mee want die sleten bij ons snel. Vwb banden reden we achter met racing ralph en voor rocket ron en geen enkele keer lek gereden. We hebben overigens allemaal een hardtail en dat is prima te doen zolang je logisch na blijft denken. De volgende keer neem ik wel een kleiner voorblad mee ik had nu 30 voor en 12-46 achter en de combi 30/46 was in een aantal gevallen net te beperkt. Mijn zoons rijden met 30 voor 12-50 achter en die kwamen op steile stukken nog wel rijdend omhoog en ik kwam net te kort ja ja ook conditioneel :-D :-D . Ik heb alvast een 28 tands gekocht zodat ik die kan monteren indien nodig.

Tot slot houden we ook van wandelen en ook dat kan perfect vanaf de camping je kunt bv met de bus naar de Stelvio pas rijden en dan over wandelpaden weer terug. Er rijden speciale bussen die net kort genoeg zijn om de vele bochten te kunnen nemen zonder te hoeven steken.

Overigens over de motorrijders. Ik heb 2x een motorrijder geholpen die in de bocht een verkeerde versnelling had gekozen en stil viel vervolgens de motor niet kon houden en met motor en al viel. Een motorrijder viel zelfs 2x in dezelfde bocht met flink wat schade tot gevolg. Het zijn veelal 60 plussers die op een te zware grote motor rijden en niet snappen dat je voldoende snelheid moet houden en op tijd terug moet schakelen. Het rijden van haarspeldbochten is echt iets anders dan lekker cruisen op rechte wegen.

Het is ons daar zo goed bevallen dat we er dit jaar misschien weer heen gaan omdat we nog lang niet alles gefietst en gelopen hebben.

Tot slot veel plezier!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Haha, dat eerste wat Trek8000slr zegt deed me er weer aan denken.
Ooit noodgedwongen ruim een week de heuvels/bergen aan noordkant vh Gardameer verkend, omdat het beneden aan de zuidkant veel te warm was. In de bergen was het nog enigszins te doen. MtBaldo, Tremalzo enz opgefietst omdat het beneden te warm was :)
Dat was nog voor het vps tijdperk, dus met roadbooks uit de Bike en een Kompas-topokaart.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Godenzoon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 31 juli 2009, 17:51

Bedankt voor de tips mannen!
Gebruikersavatar
M.T.B.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 7 juli 2016, 09:44

Begin september ga ik met Alpentocht voor Clini Clowns de Stelvio vanuit Prato beklimmen (we verblijven in Sulden) en wil (net als voorgaande jaren op andere locaties zoals Mont Ventoux, Galibier en Val Thorens) zoveel mogelijk over trails rijden. We zijn inmiddels alweer wat jaartjes verder sinds de start van deze post maar ik ben benieuwd of jij (of een ander forum lid) nog een mooie off road rit hebt kunnen maken van Prato naar de top van de Stelvio. (beetje reclame mag vast, anders hoor ik het wel 8) : www.alpentocht.nl/2022/deelnemers/marco-buitenhuis2 ) :-q
Muddy Fox, Norco Pinnacle, Verlicchi, Pro-Flex 656 en 856, Giant Coldrock en Stonebreaker, Specialized Rock Hopper, Giant Talon, Canyon Neuron, Nukeproof Digger, Canyon Neuron, winter bike Bulls Copperhead ( dochterlief Schouten).
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

Ik ben vorig jaar met de MTB over de weg de Stelvio omhoog gefietst. Daar vervolgens een leuke trail offroad gedaald naar de top van de Umbrail (2550 meter) en toen weer over de weg omhoog naar de Stelvio. Eenmaal daar nog een stuk verder omhoog gelopen om vervolgens vanaf 16 uur 's middags (eerder mag niet) offroad te dalen. Klinkt misschien vreemd, maar het dalen ging langzamer dan de Stelvio omhoog over de weg (2 uur en 45 minuten). Super mooie, maar vaak ook pittige trail.
Veel plezier en succes in september!
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
Gebruikersavatar
M.T.B.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 7 juli 2016, 09:44

Dat is natuurlijk ook nog een idee. Via het asfalt omhoog en off road dalen. Ik ga dat eens via Komoot bestuderen. Denk je dat het off road gedeelte op een stevige gravelbike met de nodige voorzichtigheid ook te doen is? Thanks in ieder geval voor het delen van je ervaring. :-q
Muddy Fox, Norco Pinnacle, Verlicchi, Pro-Flex 656 en 856, Giant Coldrock en Stonebreaker, Specialized Rock Hopper, Giant Talon, Canyon Neuron, Nukeproof Digger, Canyon Neuron, winter bike Bulls Copperhead ( dochterlief Schouten).
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

M.T.B. schreef: za 27 augustus 2022, 06:24 Denk je dat het off road gedeelte op een stevige gravelbike met de nodige voorzichtigheid ook te doen is?
Absoluut niet. Ik reed met een hardtail met 10mm vork en een dropper en dat was eigenlijk al een stap te ver. Er zitten stukken tussen die best ok zijn, vooral in de eerste paar km, maar daarna kom je zulke grote stenen tegen dat een fully met 130/140mm zeker het minimum is. En zelfs dan zal je waarschijnlijk af en toe van de fiets moeten.
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
Gebruikersavatar
M.T.B.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: do 7 juli 2016, 09:44

Duidelijk. Thanks voor je snelle reactie! :-q
Muddy Fox, Norco Pinnacle, Verlicchi, Pro-Flex 656 en 856, Giant Coldrock en Stonebreaker, Specialized Rock Hopper, Giant Talon, Canyon Neuron, Nukeproof Digger, Canyon Neuron, winter bike Bulls Copperhead ( dochterlief Schouten).
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

Graag gedaan. En jij succes met de Alpentocht!
Als je een beetje bekend bent met Komoot dan zou je nog wel kunnen speuren naar trails die beter te doen zijn. Of de MTB ook meenemen :wink:
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
Plaats reactie