MTB'en in Italië vanuit Prato (veel vragen!)

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

Godenzoon schreef: zo 23 december 2018, 19:21 Hallo allemaal,

Volgend jaar augustus ga ik met mijn gezin een weekje naar Italië met als hoofddoel om de Stelvio (op de racefiets) te beklimmen. Onze uitvalbasis deze week is Camping Kiefernhain in Prad am Stilfserjoch. Inmiddels is de voorpret begonnen en ben ik mij ook aan het oriënteren naar de MTB mogelijkheden. Via Google, dit forum en Youtube heb ik al veel informatie gevonden maar toch zit ik nog met wat vragen en ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen.
Zelf ben ik 2x "om de hoek" geweest om te mountainbiken in Livigno, met een carbon hardtail. Tevens enkele dagen in Prato gezeten met alleen de racefiets.
Stelvio met de racefiets hoeft natuurlijk geen uitleg. Ik las al een reactie over de Umbrail, dat is inderdaad een hele mooie klim met de racefiets.
En met de MTB vanaf de Umbrail naar het stuwmeer van Cancano kom je bij een meer dan mooie afdaling (https://youtu.be/s2rLsf4DhtI). Maar dit soort MTB-uitdagingen vind je zeker ook in het gebied van Prato naar de Stelvio.
Godenzoon schreef: zo 23 december 2018, 19:21 1) De bike: zijn de bekende routes goed te doen met een hardtail of moet ik wat aanpassingen doen?
Ik rijd op een "Canyon Exceed CF SLX 8.0 Pro Race", nog helemaal standaard zoals deze dit jaar geleverd is. Dus met 1x12, Maxxis IKON banden, 100mm vering, etc. Ik zit met name te denken aan het laten installeren van een dropper en andere banden!
Mijn Alpen trips heb ik altijd met mijn carbon hardtail gedaan. Wel met aangepaste banden (2x Nobby Nic met protectie) en met een dropper. Vooral die laatste aanpassing maakte het voor mij dat ik met veel meer vertrouwen naar beneden kon. Zelfs op aardig technische stukken.
Ja, als ik de mogelijkheid zou hebben, dan zou ik een extra fully kopen voor dit soort trips, vooral voor het comfort, maar niet uit noodzaak.
Godenzoon schreef: zo 23 december 2018, 19:21 2) Is het verantwoord om deze routes met mijn GPS alleen te rijden?
Mijn voorkeur heeft het om alleen op pad te gaan maar ik weet niet of dit verantwoord is. Of kan ik beter een gids inhuren of met een groepje rijden? Is de GPS ontvangst in de bergen wel goed? Mijn twijfel zit niet in mijn conditie; die is prima en ik heb ook al de nodige ervaring met het fietsen in de bergen. Jaren geleden heb ik al een keer meegedaan aan een georganiseerde trans-alp rit (onder begeleiding). Mijn twijfel zit hem vooral in pech krijgen, verdwalen, omslaan van het weer, etc...
Wat al werd aangegeven kan het gebeuren dat je net wat minder ontvangst heb naast een verticale helling. Maar over het algemeen is het daar allemaal redelijk open en is de ontvangst, zeker met de Edge 1030 die je nu hebt, voldoende.
Zelf neem ik in de alpen altijd een kleine camelbag mee met daarin o.a. een (Kompass) kaart. Zoekt ook net iets makkelijker dan zo'n klein schermpje. Daarnaast geef je het al aan, het weer kan onvoorspelbaar zijn, dus klein beetje extra kleding zoals jasje vind ik ook een must. En met een camelbag heb je voldoende ruimte voor wat gereedschap.
Godenzoon schreef: zo 23 december 2018, 19:21 3) Hebben jullie tips over routes en must do's?
Zoals gezegd heb ik al veel routes gevonden maar gouden tips zijn altijd welkom! Ik ben vooral opzoek naar routes die op mijn hardtail te doen zijn, het gaat mij niet om downhill naar beneden te knallen. Ik heb vooral zin om lekker te sturen, lekker af te zien en te genieten van de omgeving!
Naast de tips die al zijn gegeven: Strava routebuilder met daarin de heatmaps aanzetten. Dan zie je snel genoeg of er al vaker is gefietst. En zet tijdens het tekenen ook de segmenten aan. Dan kun je doorklikken naar ritten van anderen en bekijken of ze te doen zijn.
Voorheen gebruikte ik ook deze site: http://tourenplaner.bike-gps.com/?x=668 ... 843&z=6000
Ik weet alleen niet of die nog actueel is. Als die site nog wel werkt is het een goede: geeft ook aan in hoeverre een pad te doen is (of niet)
Je hebt het over ritten tussen 40 en 70km. Bedenk dat 40km in die omgeving soms al 4 uur netto fietsen (en soms lopen) betekent. Met wat stops loopt het makkelijk snel op. 70km kost je al snel een dag.
Godenzoon schreef: zo 23 december 2018, 19:21 4) Kooptips m.b.t. nieuwe GPS
Ik rijd al jaren met een inmiddels oude GPS: de Garmin Edge 705. In NL volstaat deze prima maar met de geïnstalleerde Benelux kaarten kom ik in Italie niet ver en nieuwe kaarten zijn voor deze GPS niet meer te krijgen. Kunnen jullie een specifiek GPS systeem (incl kaart) adviseren?
Je hebt de 1030 nu gekocht. Daar kom je een eind mee. Belangrijkste zijn de juiste kaarten. Zelf ben ik van 705 naar 810 en nu naar 820 gegaan. OSM blijven mijn favoriet voor offroad rijden. De standaard Garmin kaart op de 820 (en ongetwijfeld ook op de 1030) voldoet voor mij prima op de racer
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
john uit velp
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 29 augustus 2014, 12:07
Mijn mountainbike: Giant Atnhem 2

Over alleen rijden, en al helemaal in de alpen, het volgende:
Natuurlijk moet je dat niet doen..... Maar dat doen we allemaal wel eens.

Ik vertel altijd welk rondje ik ga fietsen. Dus het thuisfront weet waar ze moeten zoeken.

Een garmin 820 (ongetwijfeld ook de 1030) kan je locatie delen. Het thuisfront krijgt dan een mailtje met een link. met die link kunnen ze zien waar je 10 seconden geleden was. Kost zeer weinig mb van je mobiel. Wat je ook in kan stellen is een ongevallen detectie. Als je Garmin een val meet en jij je fiets niet binnen x tijd weer laat bewegen krijgt een vooraf ingestelde persoon een SMS met jouw locatie.
Is misschien een idee om dat in te stellen.

Verder zou ik in de Alpen een rugzak meenemen met extra eten, een isodeken en extra kleding. Het weer kan snel omslaan. En door omstandigheden zou je een nachtje op hoogte bij slecht weer moeten kunnen overleven.
Zorg dat je een powerbank bij je hebt, zodat je extra lang je gps en je mobiel kunt gebruiken. Extra water is nooit slecht om bij je te hebben.

In de Alpen moet je je altijd voorbereiden op een langer verblijf dan je plant. Als je een klein lusje gaat rijden van zeg 1 uur moet je je bagage en noodspulletjes zijn afgestemd op een zeer lange rit.

Ik hoop dat je het nooit nodig hebt, maar als je het nodig hebt, ben je blij dat je die extra spullen al die tijd wel mee hebt genomen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die ongevallen detectie is niet zonder problemen. Op de trails gaat die wel eens een eigen leven leiden.
Vals alarm, de Edge gaat aftellen en als je dat niet op tijd ziet omdat je ogen op de trail zijn gericht, dan gaat er een alarm naar het thuisfront. Lees het gps forym op mtbr.com er maar op na.

Verder zijn er nog steeds plekken in de bergen waar de gsm ontvangst 0,0 is.

Vertrouwen op dit systeem levert dus wisselende resultaten op.

Als

Van tevoren laten weten waar je heen gaat, dat lijkt me zinvoller en betrouwbaarder.
Onderweg kan je dan af en toe (als er goede ontvangst is) ook je locatie delen, evt met een leuk fotootje erbij.
Zodat het thuisfront weet op welk punt je bent (en waar alles dus nog in orde was).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10859
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Gezien de plek waar je naar toegaat, lijkt het mij eerder dat je struikelt over de wandelaars en andere fietsers, dan dat je 'sneuvelt' en pas de volgende ochtend gevonden wordt. Je gaat de Himalaya niet in. TS is een beginner op een gezinsvakantie.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed punt, ik kan me ook zo'n Dolomieten vakantie herinneren. Trossen wandelaars op de trails.
(toeval of niet, de plekken waar de prikstokwandelaars niet kwamen, daar was de gsm ontvangst ook weg)
Anyway, die crashdetectie, daar moet je mee oppassen.
Werkt (uiteraard) vooral op de racefiets erg goed.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

bert l. schreef: wo 2 januari 2019, 21:33 Gezien de plek waar je naar toegaat, lijkt het mij eerder dat je struikelt over de wandelaars en andere fietsers, dan dat je 'sneuvelt' en pas de volgende ochtend gevonden wordt. Je gaat de Himalaya niet in. TS is een beginner op een gezinsvakantie.
True, maar je gaat daar wel richting 3.000m (de Stelvio pashoogte is al op meer dan 2.700m) en dan lijkt een beetje voorbereiding me toch aan te raden. Genoeg kleding voor als het weer omslaat, iets meer mee voor pech onderweg dan alleen een biba en minitool, voldoende eten/drinken voor als het even tegen zit, wat EHBO en een kaart is imo niet overdreven maar gewoon noodzaak als je je een beetje bewust bent van mogelijke risico's.
Het is niet de Himalaya, maar het is ook geen UHR-route ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Godenzoon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 31 juli 2009, 17:51

Oakley schreef: di 1 januari 2019, 11:02
Mijn Alpen trips heb ik altijd met mijn carbon hardtail gedaan. Wel met aangepaste banden (2x Nobby Nic met protectie) en met een dropper. Vooral die laatste aanpassing maakte het voor mij dat ik met veel meer vertrouwen naar beneden kon. Zelfs op aardig technische stukken.
Ja, als ik de mogelijkheid zou hebben, dan zou ik een extra fully kopen voor dit soort trips, vooral voor het comfort, maar niet uit noodzaak.
Ik heb mijn Canyon Exceed vorig jaar nieuw gekocht na jarenlang op Epics te hebben gereden en ik moet zeggen dat ik voor het gebruik in NL zeer tevreden ben. Ik ben in ieder geval veel sneller geworden dan op mijn 26 inch Epic. Om voor mijn incidentele trips in het buitenland een nieuwe fully erbij te kopen vind ik ook een brug te ver gaan helaas!
Nieuwe banden had ik inderdaad op mijn kooplijstje staan, voor een dropper ga ik me eerst nog wat beter oriënteren over de voor- en nadelen en de kosten. Op mijn Canyon zit nu een hele mooie carbon zadelpen en ik vind het ook wel een beetje zonde om deze er vanaf te halen.
Oakley schreef: di 1 januari 2019, 11:02 Naast de tips die al zijn gegeven: Strava routebuilder met daarin de heatmaps aanzetten. Dan zie je snel genoeg of er al vaker is gefietst. En zet tijdens het tekenen ook de segmenten aan. Dan kun je doorklikken naar ritten van anderen en bekijken of ze te doen zijn.
Voorheen gebruikte ik ook deze site: http://tourenplaner.bike-gps.com/?x=668 ... 843&z=6000
Ik weet alleen niet of die nog actueel is. Als die site nog wel werkt is het een goede: geeft ook aan in hoeverre een pad te doen is (of niet)
Je hebt het over ritten tussen 40 en 70km. Bedenk dat 40km in die omgeving soms al 4 uur netto fietsen (en soms lopen) betekent. Met wat stops loopt het makkelijk snel op. 70km kost je al snel een dag.
Bedankt voor deze tip! Tot op heden zette ik altijd mijn routes uit in Basecamp maar dan blijft het altijd een gok of je wel de mooie paden selecteert, de Strava Heatmaps komen hierbij goed van pas! Over de tourenplaner site twijfel ik een beetje want als ik die site moet geloven is er maar 1 route te rijden… of ik doe iets fout natuurlijk.
Ik denk inderdaad dat ik mijn ambities over de lengte van mijn ritten naar beneden moet bijstellen. Fysiek maak ik mij niet echt zorgen over een dag op de fiets zitten want ik ben fit en heb nog maanden om te trainen. In de basis zijn we echter een weekje weg met ons gezin en dan is het niet leuk als ik hele dagen weg ben. Een rit van 4-5 uur in de ochtend past dan veel beter.
Oakley schreef: di 1 januari 2019, 11:02 Je hebt de 1030 nu gekocht. Daar kom je een eind mee. Belangrijkste zijn de juiste kaarten. Zelf ben ik van 705 naar 810 en nu naar 820 gegaan. OSM blijven mijn favoriet voor offroad rijden. De standaard Garmin kaart op de 820 (en ongetwijfeld ook op de 1030) voldoet voor mij prima op de racer
Ik heb nu de OpenMTBmap geïnstalleerd en die doet het bij mij in de buurt van Apeldoorn prima. Voor komend weekend heb ik een 100km rit uitgezet in de omgeving van Harderwijk en ben benieuwd hoe de Edge 1030 en de kaarten dan bevallen. Het volgen van een koers is op de 1030 is een wereld van verschil t.o.v. de 720!
Godenzoon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 31 juli 2009, 17:51

john uit velp schreef: wo 2 januari 2019, 11:39 Over alleen rijden, en al helemaal in de alpen, het volgende:
Natuurlijk moet je dat niet doen..... Maar dat doen we allemaal wel eens.

Ik vertel altijd welk rondje ik ga fietsen. Dus het thuisfront weet waar ze moeten zoeken.

Een garmin 820 (ongetwijfeld ook de 1030) kan je locatie delen. Het thuisfront krijgt dan een mailtje met een link. met die link kunnen ze zien waar je 10 seconden geleden was. Kost zeer weinig mb van je mobiel. Wat je ook in kan stellen is een ongevallen detectie. Als je Garmin een val meet en jij je fiets niet binnen x tijd weer laat bewegen krijgt een vooraf ingestelde persoon een SMS met jouw locatie.
Is misschien een idee om dat in te stellen.

Verder zou ik in de Alpen een rugzak meenemen met extra eten, een isodeken en extra kleding. Het weer kan snel omslaan. En door omstandigheden zou je een nachtje op hoogte bij slecht weer moeten kunnen overleven.
Zorg dat je een powerbank bij je hebt, zodat je extra lang je gps en je mobiel kunt gebruiken. Extra water is nooit slecht om bij je te hebben.

In de Alpen moet je je altijd voorbereiden op een langer verblijf dan je plant. Als je een klein lusje gaat rijden van zeg 1 uur moet je je bagage en noodspulletjes zijn afgestemd op een zeer lange rit.

Ik hoop dat je het nooit nodig hebt, maar als je het nodig hebt, ben je blij dat je die extra spullen al die tijd wel mee hebt genomen.
Ik vertel voor mijn ritten hier in NL ook altijd welk rondje ik ga rijden en daarnaast gebruiken wij de gratis 'Family Locator' app. Hiermee kan het thuisfront prima in de gaten houden waar ik ben en als er iets mis is dan ben ik binnen 1-1,5 uur tijd altijd wel te vinden. M.b.t. het rijden in de bergen ben ik nog een beginner, buiten de georganiseerde trans-alp die ik een jaar of 10 in Zwitserland heb gereden heb ik geen ervaring. Wat ik mij kan herinneren van mijn ritten in de Zwitserland is dat veel plaatsen überhaupt niet bereikbaar zijn met een auto dus als daar echt iets misgaat dan heb je toch een probleem. Goede tip trouwens m.b.t. de Isodeken; ik heb er gisteren gelijk 1 meegenomen bij de Decathlon!

Ik heb Camelbags in meerdere formaten en zal goed voorbereid op pad gaan met voldoende extra kleding en eten. Het gaat mij met dergelijke ritten totaal niet om de snelheid of om records te breken dus wat extra gewicht meenemen is geen issue.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Godenzoon schreef:...voor een dropper ga ik me eerst nog wat beter oriënteren over de voor- en nadelen en de kosten. Op mijn Canyon zit nu een hele mooie carbon zadelpen en ik vind het ook wel een beetje zonde om deze er vanaf te halen.
Ik zou het toch doen, al heb je er maar een die je alleen op vakantie en een dagje Ardennen monteert, van een dropper heb je zoveel plezier als het naar beneden gaat!
Naast voldoende stevige banden en remmen met wat reserves imo dè aanpassing voor een "NL bike" die je zou moeten doen...

Hoeft geen dure te zijn, die Brand-X dingen zijn prima. Om weer makkelijk te kunnen wisselen als je thuis bent kun je er een met externe kabel nemen, gewoon aan je remleiding tie-rappen en je wisselt weer terug naar je carbon pennetje in vijf minuten :-q

Ik ben zo gewend aan een dropper (hij is permanent gemonteerd) dat ik hem bijvoorbeeld ook gebruik op asfaltafdalingen (jaja, die mijdt je natuurlijk zoveel mogelijk ;-)) en het zadel een tikje laat zakken op veel singletracks. Niet zoveel dat trappen lastig wordt, maar net genoeg waardoor je bewegingsvrijheid op de fiets toeneemt en daarmee de fun op slingerende singletracks ook :-)
Nodig? Nee. Nuttig? Ja.

In bergachtig terrein kan ik niet meer zonder, ik zou dan liever mijn achtervering inleveren dan mijn dropper...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Oakley
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: do 10 juli 2003, 11:23
Mijn mountainbike: Rotterdam
Contacteer:

Godenzoon schreef: do 3 januari 2019, 10:41 Over de tourenplaner site twijfel ik een beetje want als ik die site moet geloven is er maar 1 route te rijden… of ik doe iets fout natuurlijk.
Ik heb er ook weer even naar gekeken. Je moet het pad aanklikken en dan verschijnt onder "Teilstuck-Informationen" de knop "Teilstuck dazeplanen". In het kader "Tour-Informationen" staat dan netjes op een rij hoeveel van welke ondergrond in de route zit, welk stijgingspercentage, enz. In een ander kader zie je die info nog eens in het hoogteprofiel.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat je die route koopt op de site van Tourenplaner, maar je kan dan net zo makkelijk de route in een ander programma of op een andere site natekenen.
Godenzoon schreef: do 3 januari 2019, 10:41 Ik denk inderdaad dat ik mijn ambities over de lengte van mijn ritten naar beneden moet bijstellen. Fysiek maak ik mij niet echt zorgen over een dag op de fiets zitten want ik ben fit en heb nog maanden om te trainen. In de basis zijn we echter een weekje weg met ons gezin en dan is het niet leuk als ik hele dagen weg ben. Een rit van 4-5 uur in de ochtend past dan veel beter.
Klinkt bekend. Zo probeer ik in mijn vakanties ook de combinatie gezin en fietsen te maken. Als er genoeg klim- en daalkilometers in je rit zitten, dan kan je met een tocht van 40 km al best richting die 4-5 uur gaan.
Godenzoon schreef: do 3 januari 2019, 10:41 ...voor een dropper ga ik me eerst nog wat beter oriënteren over de voor- en nadelen en de kosten. Op mijn Canyon zit nu een hele mooie carbon zadelpen en ik vind het ook wel een beetje zonde om deze er vanaf te halen.
Werd al even aangehaald door Kermit, toch gewoon doen! Zelf ben ik ook heel blij met mijn lichte flexibele carbon zadelpen. Maar de voordelen van een dropper in de bergen zijn veel groter dan de voordelen van je carbonnen zadelpen. Sowieso is het fietsen daar veel anders. Minuutje meer of minder maakt niets uit en dus grammetje meer of minder ook niet. Althans, zo ervaar ik het...
MTB: Scott Scale RC
Gravel/race: Mason Bokeh 650b/700c
Strava
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je mooie carbon pen gaat (optisch) beschadigen als je m telkens laat zakken voor de uitdagende afdalingen, dus een (vakantie) dropper is echt wel aan te raden. Maakt de tocht leuker en veiliger.

Over veiligheid, je haalde het zelf al aan, veel van de interessante paden zijn alleen te voet bereikbaar. Zorg dus dat je een verzekering hebt die bergredding per helicopter vergoedt. Die mannen gaan echt niet uren met een brancard lopen zeulen om jou te helpen, dus voor je het weet lig je in de helicopter en voor je het weet ligt de rekening in de brievenbus.
En van dat bedrag kan je een aantal Canyons, droppers en vakanties betalen ;)
Je zult het waarschijnlijk niet nodig hebben, maar in dit geval is voorkomen beter dan genezen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Behoorlijk wat Alpen/Dolomieten XC-trail light/transalps-ervaring, solo of in een groep:
NoNi's tubeless hebben me nooit in de steek gelaten.
En een dropper-dropper-dropper-dropper is zeer aan te bevelen! Meer fun, en meer veiligheid bergaf, veel meer vertrouwen op lange steilere afdaling en op technische trails.
Camelbak met voldoende water, voeding en altijd een regenjas mee (evt extra laagjes), en reservemateriaal natuurlijk (pomp, binnenband, plakkers, missing links, tape, tiewraps, Multi-tool, stukje ketting etc).
Je gegevens op een papiertje in je rugzak bij je dragen (personalia, noodnummers, nummer reisgenoten, med. zaken etc).
Weerbericht in de gaten houden, en bij ook goed weer voorbereid zijn om snel opslaan weer (namiddag-onweer bv...).
Veel plezier!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3830
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Het is inderdaad toch geen afgelegen gebied daar? Genoeg dorpjes en zodoende ook mensen, andere fietsers, wandelaars ed :)

Ik heb op mijn trips in de bergen rondom Gardameer wel wat voorzorgsmaatregelen genomen, zoals reserveband, plakspul, pomp en kettingpons en verbinder, genoeg drinken in de zak, uiteraard GPX route in de telefoon gezet (zodat hij ook zonder GSM-netwerk werkt) en een powerbank en EHBO setje, mocht er echt wat zijn. Verder kan een papieren kaart ook nog helpen als alle elektronica faalt.

Achteraf heb ik misschien max. een half uur achter elkaar geen mensen gezien, maar verder was het een komen en gaan van andere fietsers, bergbewoners, wandelaars etc :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dorpjes? Op 3.000m?
:D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie