Saalbach

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

shamensink schreef: di 20 juli 2021, 13:43 Heeft er iemand ervaring met "The Challenge" en dan met name de hoeveelheid tijd waar ik op moet rekenen? Ik zit van 21-28 augustus in Fieberbrunn en deze staat hoog op mijn to-do lijst.
We hebben hem niet helemaal gedaan, maar in delen. Maar ik verwacht dat je een uurtje of 4 (inclusief pauzestops en lifttijden) bezig zal zijn. Meeste tijd zit hem in de Würzel- en Asitztrail op en neer, dit kostte ons 2x 45-60 minuten.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Afgelopen aug: Big Five, 4 u beweegtijd, 5,5 u verstreken tijd.
Incl. afdalen via de gave Matzalmtrail richting Leogang (we waren prettig verdwaalt, ik vond dat de mooiste trail die we gedaan hebben, voelde zeer 'natuurlijk', lekker uitdagend).
Dus een rustige dagtocht, met genoeg tijd voor een pauze of nog een run.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 539
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Uurtje of vijf zijn wij vorige keer bezig geweest met de Big five
shamensink
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: vr 21 november 2008, 08:50
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC SLT 2020

Bedankt allen. De Big-5 is trouwens net even anders dan The Challenge. In die laatste zit ook de Schweinestberg trail in Fieberbrunn verwerkt, de rest is hetzelfde. Maar na het stellen van mijn vraag hier, zag ik dat The Challenge pas vanaf eind juli te rijden is. Daar zal dus nog niemand ervaring mee hebben :roll:
Gebruikersavatar
House
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 10 december 2011, 18:01
Mijn mountainbike: Custom build TREK Roscoe

Als alles een beetje normaal verloopt zit ik in juni een weekje in Leogang. DE LTHT gaat mee en wil graag een dag of twee bikepark doen. Nu lees ik veel verschillende verhalen over welke trails je in het bikepark kan doen met een LTHT. Uiteraard afhankelijk van je rijvaardigheid.....Bikers die bijna alles rijden maar ook verhalen dat je met een HT uit het bikepark moet blijven. Afdalen doe ik bij voorkeur hard met veel bochten, het betere flow-werk zeg maar. Teveel wortels en rotsen vergallen mijn plezier.

Heb inmiddels de blauwe trails bekeken op Youtube maar kan me toch echt niet aan de indruk onttrekken dat dit heel goed te doen is op een LTHT. Daarnaast zou de Hacklberg ook goed te doen moeten zijn en zijn er wellicht nog andere opties. Jumps of drops hoeven niet zozeer, maar als ze klein genoeg zijn ook geen probleem.

Hoe kijken jullie daar tegenaan en zijn er nog suggesties voor trails met een LTHT?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Zelf nog nooit daar geweest, maar wat ik mensen al niet heb zien doen in bikeparks met hardtails, maar dan moet je wel flink goed zijn :wink:

Voor mindere goden zoals ik is het toch wel lekker dik fietsspul onder je te hebben incl. aardig wat veerweg, vind ik persoonlijk dan.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik ben er wel geweest. Geen enkel probleem om daar met een HT te rijden, genoeg keuze in trails afhankelijk van je niveau. De Hacklberg kun je op alles rijden. Gezien je afkeer van wortels raad ik verder met klem de Wurzel trail aan :winkie:
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

George schreef: di 11 januari 2022, 16:01 Gezien je afkeer van wortels raad ik verder met klem de Wurzel trail aan :winkie:
Heerlijk op HTs ook. :winkie:
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1721
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Focus je je op Bikepark Leogang of op het gebied Saalbach - Hinterglemm?
De Hacklberg trail ligt namelijk niet in Leogang (ja een en ander is prima aan elkaar te knopen hoor, dat is ook onderdeel van de Big Five, maar ik meen dat je tussen Leogang en de Hacklberg trail toch echt niet aan de hierboven reeds genoemde befaamde Wurzel trail gaat ontkomen)

Panorama en Monti en Blue Line lijken mij in Saalbach de best toegankelijke trails voor HT's. Hacklberg en Z line ga je toch wel wat meer losse rommel tegenkomen, zeker het bovenste deel van Hacklberg. Het onderste deel (= Buchegg trail) is vergelijkbaar met flow trails á la Willingen.

Bikepark Leogang heeft ook wel flow trails maar het is een populair en toegangelijk bikepark dus druk = heel veel remkuilen (toen ik er was in ieder geval). Dus het zal hard werken zijn op een HT.

Heb je ervaring in de Alpen? Want ook de flow trails daar liggen vol met stenen. Het is niet net als in Willingen dat het aangeharkte paadjes zijn. OK monti en panorama tot op zekere hoogte. Maar ik heb niet heel recente ervaring helaas.

Het is allemaal dicht bij elkaar + perfecte liften dus probeer gewoon wat, als je het niks vindt pak je de volgende. Zoals gezegd kun je de Big 5 in een uur of 5 wel doen.
AFraders dan in het bikepark: Hangman I+II, Bongo Bongo, Speedster
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 193
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Ik heb zelf alleen ervaring met Bikepark Leogang. Er zijn denk ik 3 lijnen die op een hardtail te doen zijn.
1. Steinberg Line by fox van het bergstation die over gaat naar de Hangman II. Een flowtrail met veel bochten, weinig bulten en weinig remkuilen.
2. Hangman II vanaf het mittelstation naar beneden. Een mooie flowtrail met wat (kleine) tafels waar de snelheid iets hoger ligt. Wel wat meer remkuilen in de bochten.
3. Flying gangster van het mittelstation naar beneden. Ook geen wortels maar wel veel medium size tafels. Ook met wel wat meer remkuilen.

Mijn ervaring is dat je geen last hebt van drukte op de banen (ook niet in het hoogseizoen) en dat ook de liften goed doorlopen.
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15565
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

In mijn ervaring overschatten mensen nog wel eens wat achtervering voor ze doet. Ik durf wel te stellen dat dezelfde berijder alles wat hij op een fully 'te doen' vindt ook op een vergelijkbare HT kan. Misschien een fractie langzamer, met wat meer input en aandacht voor de lijnkeuze maar dat is het dan ook wel. Vooral op hoog tempo met flinke sprongen kan de kleinere foutmarge van een HT tegen je gaan werken maar dat gaat ook op voor een trailbike ivm een DH bike etc.

Bottom line, gewoon gaan en mocht het toch tegenvallen dan zijn er stapels overmatig geveerde fietsen te huur in de omgeving.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ben er 2x geweest op de LTHT.
Bij Saalbach op de X-Line na alles gereden (en als ik nog eens terug kom rij ik die ook) en bij Leogang Hangman I en II en nog een aantal waar ik de namen niet meer van weet.
Ook verschillende trails buiten het bikepark gereden.
Ik vind de natuurlijke trails eigenlijk mooier, maar op de officiële trails leer je sneller, spelenderwijs.

Bij Leogang is alles geconcentreerd rondom 1 lift, bij Saalbach (andere kant vd berg) is het over het hele dal verdeeld, en dus ook over meerdere liften.
Dus twee gebieden met een verschillend karakter

De Wurzeltrail kan je op weg van Leogang naar Saalbach omzeilen door vanaf de Asitz af te dalen naar de Poltenalm / Poltenbar en daar het voetpad naar het dal te volgen ten oosten vh beekje (richting Vorderglemm).
Leuke niet officiële afdaling.
Beneden volg je de Panoramaweg naar Saalbach.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Maakt inderdaad wel uit of je in Saalbach begint of in Leogang.

Ik heb beide wel gereden op hardtails en op fullies. In Leogang zijn de eerder genoemde HangmanII en Flying Gangster prima te doen en ik heb ook de Hangman I wel gedaan, maar dan pakte ik wel de chicken lines langs de echte jumps en er zaten toen ook een paar flinke wortelstukjes in. In Saalbach heb ik eigenlijk meer ervaring met de fully, maar er is daar vooral meer keus dan in Leogang, meer liften en meer trails waaronder de Hackelberg natuurlijk.

De wurzeltrail oversteek tussen Leogang en Saalbach is vooral nuttig als je in Leogang verblijft. Heeft idd plenty wortels maar die heb ik ook met de hardtails wel gereden, nat en droog, is goed te doen. Banden zijn de sleutel om genoeg grip te houden vooral als het ook off-camber gaat.

En verder zijn er bij beide plaatsen zat mogelijkheden om op de (wandel)paadjes en Forstwegen je eigen XC routes te maken. Ik heb vele kilometers gewoon lekker over de berghellingen gereden met als het zo uitkwam ook flink hoogtemeters. Net waar je zin in hebt, met aan het einde van de rit als toetje een van de park trails naar beneden. Sweet.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Ik denk dat je in Saalbach meer mogelijkheden en dus lol hebt met een HT.

Hacklberg / buchegg trail, Z-line, blue line, panorama / milka line. Allemaal prima te doen met een HT, mits je enig niveau hebt.

De trails in (bikepark) Leogang zijn over het algemeen wat heftiger. Dan zou de Steinberg, hangman en flying gangster aan je wensen voldoen, maar daar ben je na een paar keer rijden wel op uitgekeken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met Pat daar ook een mooie (XC+) ronde gemaakt van Saalbach richting Fieberbrunn, dan naar Leogang en via de lift weer naar het Glemmtal en zo weer naar Saalbach.
Voor de XC (+!) tochten kan je het beste de wandelkaart van de VVV erbij pakken.
Je kan dan met de liften vh bikepark omhoog en via de wandelpaden je eigen ronde maken.
Wel opletten, in het hoogseizoen zijn de wandelpaden verboden voor bikers, dus dit kan alleen in voor en na seizoen.

Maar alles op op de LTHT.
Ik denk dat een dropper, de banden en de remmen belangrijker zijn dan achtervering.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie