Saalbach

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Zo, 3 dagen fietsen in Saalbach-Hinterglemm zitten erop.
- Dag 1: begonnen in Saalbach met de Panoramatrail en de Montitrail. 2 man-made flowtrails. De Panorama bevat wat meer jumps, waaronder een redelijk lange jumplijn met een stuk of 8 jumps tot een meter of 4-5 lang. Gaaf om te doen! Daarna met de Schattberg-express omhoog, stukje X-line omlaag en met de Schattberg-sprinter weer naar de start van de Hacklberg-trail (dus geen stuk omhoog fietsen meer). Hacklberg was een heerlijke mix tussen kombochtjes, jumps, rotsen, meer natural maar ook machine. Door met de Buchegg, weer een flowtrail. Onderaan de 12-er Kogel omhoog om de Z-line te doen. Gegeten bij leuke dames bij Genuss 12 (ook lekker gegeten trouwens), daarna de Z-line. Ook een erg gave trail met wat jumps. Vervolgens nog de Blueline en de Pro-line (zwart, echter niet heel erg lastig). Naderend onweer zorgde voor een vroegtijdig einde aan de dag (en er beek een spaak gebroken te zijn, dus fiets naar de verhuurder gebracht).

- Dag 2: eerst inkomen met de Panorama, daarna de Würzeltrail (ivm erg gladde wortels vooral lopend) en de Asitztrail richting Bikepark Leogang. Eerst de Steinberg-line, erg lang, en continu 180-graden bochtjes, nauwelijks jumps... Prima om erin te komen, maar 1x was echt genoeg. Daarna de Hangman 1, met bovenin wat tricky wortel-secties, daarna meer flow. EN toen besloot mijn fietsmaat om parallel aan de skipiste rechts een jumplijn in te rijden (35-40% omlaag met meerdere kortere drop-jumps) i.p.v. het slingerpad, wat resulteerde in een frontflip en gebutst en geschaafd lijf.... Daarna hebben we het wat rustiger moeten doen, nog de Hangman 2, mooie jumps erin. Weer naar boven, de zwarte Hotshots-jumpline gedaan, waarbij we (ik vooral, de ander ging wat rustiger) de tables ergens op 1/2 tot 2/3e landden, en een enkele double wisten te springen (meer dan 5-6 meter was te veel nu). Bij het Mittel station de Flying Gangster gedaan 2x, een erg gave trail, mix tussen natural en flowy, met leuke jumps, en onderaan de 2 drops (de meest rechtse, dat wel) en grote wallride gepakt. Toen maar terug via de Asitz (die klim, fiets duwend, zwaar....) en Würzel (via deze kant bijna alles te rijden) en via de Panorama omlaag).

- Dag 3: Weer de Panorama en de Monti, toen de X-line. Sectie bovenin was een makkelijke flowline, het bos in duikend werd het pittig, soms erg steil over de wortels en stenen (1x door een inschattingsfoutje bij een grote drop moeten afstappen). Bij het laatste lusje voor het Mittelstation deed mijn fietsmaat zijn kunstje van gisteren nog eens over en ging buikschuivend de rotspartij af... Einde X-line voor hem. Ik heb hem afgemaakt, alles kunnen fietsen maar zat voor mij met mijn beperkte ervaring op zo'n trails op het randje.
Daarom maar weer de Hacklberg 2x, de Z-line, nog een keer de Blueline en toen waren na 3 dagen trails mijn handen en onderarmen er klaar mee.

Kortom, een paar fantastische dagen. Trails waren qua moeilijkheid goed op te bouwen, en ik denk voor alle niveaus wel wat te vinden. Mijn top 3 was de Panorama (i.v.m. de jumps), de Hacklberg (i.v.m. de mix tussen technisch, jumps en snelheid) en de Z-line (reden zie Hacklberg), in Leogang de Flying Gangster.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

lekker man, dan ben je aardig non-stop aan het rijden geweest. En geen rijen bij de lift? Dat kan ook anders, zeker in het weekend.
Ik zou er graag nog eens terug gaan, jumps op de panorama staat mij ook niet meer zo bij. Ja die bos passage op de X-line...aardig ruw. Ik reed hem in het half donker (ben een keertje 's avonds naar boven gefietst toen de liften uit stonden). Geen aanrader...
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Klopt, 3 dagen om 9.00uur de eerste lift, door tot de lunch rond 12.30 en dan van 13.00 tot 15.30-16.00uur...

Bij de liften was het vrij rustig, max. 10 mensen voor ons in de rij.
Jumpline Panorama was nadat je bij de Edelweiss - hütte kwam en weer het bos in ging.
Mrfrank
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 30 mei 2016, 12:41
Mijn mountainbike: Carbonda FM936

Mooi om te lezen dit ... Ik ben over 4 weken in Saalbach ! :)
My Canyon Stoic VERKOCHT !
My Carbonda FM 936
Canyon Torque AL 2022
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

hoe is het daar met overstromingen? Begin 2020 was heel die toegangsweg weggevaagd...benieuwd hoe het daar nu is
GevaK
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 11
Lid geworden op: di 9 april 2019, 21:36

Ik ben in de buurt en heb morgen Panorama-trail, Monti-trail, Hacklberg en Buchegg op de planning staan. Als ik daarna nog tijd en puf overheb, kunnen er nog meer bij komen :wink: Is mijn trail helm hier voldoende, of is een full face handiger?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Bram87 schreef: ma 19 juli 2021, 15:01 hoe is het daar met overstromingen? Begin 2020 was heel die toegangsweg weggevaagd...benieuwd hoe het daar nu is
Op de webcam zag ik gisteren bikers afdalen nabij het dorp. Geen idee welke trail.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

GevaK schreef: ma 19 juli 2021, 16:34 Ik ben in de buurt en heb morgen Panorama-trail, Monti-trail, Hacklberg en Buchegg op de planning staan. Als ik daarna nog tijd en puf overheb, kunnen er nog meer bij komen :wink: Is mijn trail helm hier voldoende, of is een full face handiger?
Panorama, Monti en Buchegg kunnen met trail helm, Hacklberg is een full face verstandiger. Dus met lift omhoog, full face opzetten en gaan....
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nou nou… een gewone XC outfit lukt ook al prima hoor, als je stevig dalen gewend bent. Als je maar een beetje gecontroleerd rijdt.
Trailhelm voldoet daar ook al.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Sabazius
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: di 5 juli 2016, 07:36
Mijn mountainbike: Cube Stereo / Dartmoor Primal

Ik heb ze vorig jaar allemaal gefietst met een trail helm
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ik ook, alleen voor Leogang een FF gebruikt. Het is natuurlijk net wat je zelf wil/prettig vindt. Als ik weer zou gaan zou ik overal FF dragen, want het is net zo makkelijk en veiliger en ik voel me dan wat vrijer om wat nieuwe dingen te proberen
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

aurelius schreef: di 20 juli 2021, 01:32 Nou nou… een gewone XC outfit lukt ook al prima hoor, als je stevig dalen gewend bent. Als je maar een beetje gecontroleerd rijdt.
Trailhelm voldoet daar ook al.
Idd. Vaak in Saalbach-Hinterglemm geweest en altijd met normale XC pakje aan; laatste twee keer wel met knie- en elleboog-protectie. X-line en Bergstadltrail is ff wel verstandig.

In Leogang hangt het af van de trails die je wil rijden. Veel kan zonder maar er zijn er ook waar ff zeer verstandig is. Schijnt dat in sommige bikeparks ff inmiddels ook verplicht is.

Net terug van een paar dagen Livigno en gewoon standaard de ff opgezet.
StAlTiCa
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het hangt ervan af wat je fietst en hoe je het fietst.
Ik rij zelf vaak ook eerst omhoog als 'XC-er' en neem dan een leuke afdaling, kan niet zoveel schelen wat. Dan is een FF helm natuurlijk geen optie, met pakweg 750hm+ voor de boeg. Ik accepteer dan dat ik qua veerweg en geometrie naar beneden wat beperkter ben, en pas mijn snelheid daar op aan. Supertechnische routes gaan nog steeds, maar dan is het rustig rollen, en zoeken naar lijnen 'die wel gaan', niet springen.

De overgrote meerderheid neemt echter de lift en gaat dan naar beneden. Met name hoge snelheidsrijders en springers zullen zeker beter af zijn met een FF helm. Maar doe je bv de Big Five, en je moet ook veel fietsen, toer je vooral, neem bv de worteltrail tussen Saalbach en Leogang, dan is een Trailhelm een lekker compromis, als je verder naar beneden niet al te agressief rijdt.

Elleboog en kniebeschermers heb ik zelf niet, daar zou ik persoonlijk iets meer behoefte aan hebben dan een andere helm.
Maar met een Trailhelm, elleboog- en kniebeschermers ben je als ervaren rijder in principe al voldoende uitgerust voor alles behalve pak en beet het zwaarste trailswerk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

aurelius schreef: di 20 juli 2021, 09:39 Het hangt ervan af wat je fietst en hoe je het fietst.
Ik rij zelf vaak ook eerst omhoog als 'XC-er' en neem dan een leuke afdaling, kan niet zoveel schelen wat. Dan is een FF helm natuurlijk geen optie, met pakweg 750hm+ voor de boeg. Ik accepteer dan dat ik qua veerweg en geometrie naar beneden wat beperkter ben, en pas mijn snelheid daar op aan. Supertechnische routes gaan nog steeds, maar dan is het rustig rollen, en zoeken naar lijnen 'die wel gaan', niet springen.

De overgrote meerderheid neemt echter de lift en gaat dan naar beneden. Met name hoge snelheidsrijders en springers zullen zeker beter af zijn met een FF helm. Maar doe je bv de Big Five, en je moet ook veel fietsen, toer je vooral, neem bv de worteltrail tussen Saalbach en Leogang, dan is een Trailhelm een lekker compromis, als je verder naar beneden niet al te agressief rijdt.

Elleboog en kniebeschermers heb ik zelf niet, daar zou ik persoonlijk iets meer behoefte aan hebben dan een andere helm.
Maar met een Trailhelm, elleboog- en kniebeschermers ben je als ervaren rijder in principe al voldoende uitgerust voor alles behalve pak en beet het zwaarste trailswerk.
Alles staat en valt bij je ervaring, skills en de snelheid in combinatie met jumps / drops die je wenst te doen. Wil je relaxed naar beneden touren op de blauwe trails, dan is een trail-helm prima. Doe je het zelfde op de rode trails, dan kan dat ook. Ben je ervaren met veel skills, kan dat ook nog wanneer je de snelheid hoog hebt. Ben je wat minder voorzien van skills, voel je je onzeker of onwennig of wil je toch wat jumps gaan uitproberen, dan kan een trailhelm, maar is een full face wellicht verstandiger.
Ikzelf heb dag 1 met de trailhelm gedaan, dag 2 naar Leogang met de fullface (en die Würzeltrail was echt geen aanrader daarmee), en dag 3 toch de Fullface, mede omdat ik ook de X-Line wilde doen. Dit alles gecombineerd met elbow en knee guards.

Dus: doe waar je je prettig bij voelt, bij twijfel kies de meer beschermende optie, en fiets je een zwarte trail, dan sowieso de full face.
shamensink
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: vr 21 november 2008, 08:50
Mijn mountainbike: Cube Stereo 120 HPC SLT 2020

Heeft er iemand ervaring met "The Challenge" en dan met name de hoeveelheid tijd waar ik op moet rekenen? Ik zit van 21-28 augustus in Fieberbrunn en deze staat hoog op mijn to-do lijst.
Plaats reactie