Saalbach

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Vorig jaar eerste keer Saalbach geweest om te wandelen en prima bevallen. Dit jaar willen terug naar Saalbach met onze MTB ht .Ons niveau is brunssemmerheide, Ede trail, beetje Ardennen en verder veel xc . Zijn er tips kwa routes ? We zouden t liefst over de bergtoppen schotterpaden enz fietsen, dus absoluut niks extreems.
Gebruikersavatar
BullS4
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: wo 27 november 2013, 21:46
Mijn mountainbike: BMC Trailfox Amp, BMC Urs

Je kunt het daar zo gek maken als je zelf wilt. Je hebt daar de Big 5, die je kunt fietsen. Met de lift naar boven en dan over aangelegde trails naar onder.
Wil je echt toeren. Dus ook klimmen en weer dalen, dan raad ik je pension Penhab in Hinterglemm aan. Hier krijg je iedere dag met de eigenaar een rondje maken. Hij past het niveau een beetje aan aan wie meegaat. Maar hij weet wel de leuke paadjes te vinden. Hier hoef je niks extra’s voor te betalen. Zit je in een ander hotel/pension, dan kun je ook meefietsen. Ik weet echter niet of je dan extra moet betalen.
Het pension zelf is goed. Geen echte luxe, maar als je voor het fietsen gaat :-q
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Penhab is top :-q
Je hebt geen garantie dat de eigenaar rijdt (toen wij er waren had hij 2 marathons, dan rijdt hij dus die) maar hij kan je sowieso goed aan routes helpen natuurlijk.
Waar woke is, is vuur
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Lift omhoog en lekker rollen over de brede paden is geen probleem daar.
Ook richting het daleind fietsen en daar de brede paden is schitterend :-q
Dus zelfs als je alleen breed wil blijven is het een mooi gebied.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
houthakkertje
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: vr 26 april 2019, 20:38

Met onze 'eenvoudige' hardtail Cube reaction pro flink wat freeride/downhill trails gedaan. Wel wat langzamer vanwege de vele hobbels en kuilen en de onervarenheid First time :lol: Achteraf heel blij dat ik mijn bescherming gehuurd had :-q
Hucklberg trail
Buchegg trail
Panorama trail
Monti trail (ex Milka Line)
En ja in Saalbach kan je het heel extreem maken als je wil.

Genoten en heel veel geleerd 8)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi zo, klinkt goed:-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Even een kick: ik heb vandaag een tripje naar Saalbach - Hinterglemm geboekt (samen met een vriend). We gaan daar 2 categorie Enduro-bikes (170mm FS) huren en ons 3 dagen lang met de liften naar de starten van de mooie trails laten brengen. Welke trails zijn aanraders? Onze voorkeur gaat uit naar flowy aangelegde trails (blauw, rood en zwart met chicken-ways), maar we zullen een enkele natural trail (sowieso blauw en rood) niet laten schieten. Idee is om ook 1 dag de berg over te gaan richting Leogang, en de 2 andere dagen o.a. de Big Five te rijden.

Wie heeft er aanraders?
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

in 3 dagen kun je makkelijk alles rijden, inclusief leogang. Als je een beetje getrainde armen hebt ;)
In onderstaand overzicht zit de BIG5. NB Leogang is onderdeel van de BIG5. Dus je rijdt big5 in 3 dagen.

Dag 1: Ik zou starten met de Wurzeltrail - Panorama - Monti om in te komen (flow, easy). Of je slaat wurzel over, dan pak je een andere lift.
Beneden aan de andere kant weer omhoog voor Hacklberg/Buchegg trails. (Hacklberg = meer enduro, buchegg is de verbinding tussen hacklberg en hinterglemm)
Je eindigt dan in Hinterglemm. Daar zitten de echte flow-lines: Blue Line, Z-line, eventueel Pro Line. Deze zijn leuk om een paar keer te doen. Denk dat je dan je eerste dag in de pocket hebt.

Dag 2: Nog een keer Hacklberg, zorg dat je de allereerste in de lift bent (hacklberg = episch in de ochtend en als de drukte nog niet op gang is gekomen).
Daarna Terug naar dezelfde lift fietsen vanuit Hinterglemm en misschien de X-Line eens proberen (zwart, DH). voldoende Chicken Runs daar. Eventueel nog een keertje doen? Of Bergstadtl proberen. NB om de start van Hacklberg/Bergstadl te bereiken moet je best een eind klimmen. Dat kost tijd, dus 2x Hacklberg kost je denk ik al wel een dagdeel, ook omdat hacklberg/bergstadl/buchegg niet eindigen op de plek waar de lift je weer omhoog brengt naar de start.

Dag 3. Leogang. Ook hier geldt: reken wat tijd om de trip erheen te maken vanuit Saalback. Vanaf de Schönleitenbahn kost het je wel wat tid om de top van het bikepark te bereiken, vooral als je protectie aanhebt (ik maakte de fout om me beneden al in full gear te hijsen en moest vervolgens een eind klimmen/lopen met een full face en scheenbeschermers enz). En ook terug: na de laatste run in Leogang moet je met de lift weer helemaal omhoog en over de bergkam weer naar Schönleiten, of doorfietsen en weer Wurzel/Panorma/Monti doen. Maar waarschijnlijk heb je daar geen puf meer voor ;)

Wat in deze 3 dagen niet in zit zijn de echte natural trails wat hogerop: Wetterkreuz, Höllentrail, Hochalmtrail. Die ken ik ook niet en weet niet of ze de moeite zijn, het zal je aardig wat tijd kosten om ze te bereiken omdat ze niet direct in het liftnetwerk zitten.

NB ik zie dat je ee Jeffsy rijdt? Dat lijkt me bij uitstek de fiets voor dat gebied. Meenemen dat ding!
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Hallo Bram,

Dank voor je uitgebreide advies. Hier kunnen we wel wat mee. Denk alleen aan een andere volgorde, aangezien we de huurfietsen (Santa Cruz Nomads) in Hinterglemm ophalen. Dus eerst de trails daar.
Ik heb inderdaad een Jeffsy, echter nog niet op gereden buiten NL. Het plan is eigenlijk om eerst in Willingen en dan Winterberg ermee te rijden, maar daar kwam een virusje tussen. En aangezien ik toch snel omlaag wil en ook diverse drops en jumps (tot een bepaalde hoogte / lengte) wil meepakken, heb ik nog te weinig vertrouwen erin dat ik zonder schade thuis kom. 2 jaar geleden in Livigno beviel een 160-170mm huurfiets wel, dus daarom hier toch voor gekozen. En dan hopelijk volgend jaar met de Jeffsy naar een bikepark / trailpark.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

helder!

Hinterglemm-Saalbach is op zich niet ver en bovendien vlak...maar je kan ook prima beginnen met de Reiterkogel of Zwolferkogel. Dus Blueline/Z-line enz.
Als je blijkbaar al park ervaring hebt (dat wist ik niet) zou ik die panorama/monti trails skippen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Ook namens mij dank voor de beschrijvingen.
Ik ga dus ook naar Saalbach en dan door naar Bad Kleinkirchem.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jeffsy is evt meer dan zat inderdaad.
Wat ik, als aanvulling op alle tips, een hele mooie lekker natuurlijk aanvoelende trail vond was de uitdagende ('zwarte') Matzalmtrail, aan de Leogangkant. Niet steeds 'voorspelbare' bochten en kommen, maar meer je een weg naar beneden zoeken, een trail met veel stenen, wortels, etc, af en toe een Alpenweitje door, juiste lijnen zoeken, heerlijk.
https://www.youtube.com/watch?v=v4U9wnrK3gA
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

aurelius schreef: vr 11 juni 2021, 13:05 Jeffsy is evt meer dan zat inderdaad.
Wat ik, als aanvulling op alle tips, een hele mooie lekker natuurlijk aanvoelende trail vond was de uitdagende ('zwarte') Matzalmtrail, aan de Leogangkant. Niet steeds 'voorspelbare' bochten en kommen, maar meer je een weg naar beneden zoeken, een trail met veel stenen, wortels, etc, af en toe een Alpenweitje door, juiste lijnen zoeken, heerlijk.
https://www.youtube.com/watch?v=v4U9wnrK3gA
vet zeg, die was er nog niet toen ik er was. Vanaf 7:20 wordt-ie best sketchy zo te zien.
Ik zie ook alleen bovenaan trail markering, de rest is gewoon wandelpad?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik dacht eerst 'alles gewoon wandelpad', maar het schijnt aangelegd te zijn? Dat heb je echter geheel niet in de gaten, het lijkt allemaal zeer puur natuur. Persoonlijk houd ik daar wel van, gewoon proberen te meesteren wat de nukkige natuur je voorschotelt. Geen 'flowlijnen' dus, die flow/lijnen moet je zelf zien te vinden.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Lijkt meer als gecontroleerd naar beneden stuiteren en beneden alle bouten checken of er niets los is getrild. Love it!! Dit is echt vet :D
Plaats reactie