Saalbach

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Ik zal mijn antwoord even in het kader plaatsen van de opmerking dat de vrager een hekel heeft aan wortels en stenen en dat de ondergrond daar gewoon een stuk ruwer is dan NL of de flow lijnen in de hier dichtstbijzijnde bikeparks.
Dat je er waarschijnlijk prima uit de voeten kan met een HT ben ik het mee eens.
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Ik zou heel graag dit jaar ook een kleine MTB vakantie willen houden maar om mijn vriendin te overtuigen moet ik denk ik alle zeilen bijzetten. Hoe beginnervriendelijk zijn de simpele trails echt? Ze gaat in NL echt wel af en toe mee op de singletracks en die komt ze ook prima door maar 'downhill'is toch echt wat anders. Ik wil ook geen valse beloftes doen over family friendly trails die dat uiteindelijk toch niet blijken te zijn. Op youtube filmpjes vertrouwen kan ik ook niet echt omdat ik uit ervaring weet dat dit vaak een vertekend beeld geeft over hoe steil iets daadwerkelijk is. Het feit dat er weinig klimmen in zit is op zich al een positief punt qua overtuiging :P.

Een andere optie is overtuigen dat het beter is dat ik alleen ga en zoeken naar een groep waar ik aan kan sluiten, op die manier zal ik ongetwijfeld meer trails rijden en meer leren. Nou maakt het mij niet zo heel veel uit maar het is soms bevorderlijk om dingen samen met je partner te doen natuurlijk en soms ook heel bevorderlijk om dat soms niet te doen :bier:
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Als je wil weten hoe het is om te "downhillen" zou ik eerst eens naar Mook gaan om te kijken hoe die banen bevallen. Als dat bevalt kun je altijd eerst nog naar Winterberg om er een beter beeld bij te krijgen.
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Downhillen klinkt meteen vrij extreem hoewel het in de letterlijke zin alles omvat wat naar beneden gaat. Maar de 'makkelijke' afdalingen in Winterberg zijn ook representatief voor die categorie afdalingen in Saalbach? Want dan is een dagje Winterberg inderdaad een prima idee om te kijken of het goed te doen is.

Ik wil zelf sowieso meer gaan leren v.w.b. downhillen, ik heb een drop/jump clinic in de planning staan en daarna wil ik inderdaad ook nog een keer iets soortgelijks boeken in Mook voordat ik naar het buitenland ga om serieuzer te leren downhillen. Maar dit is een traject dat los staat van mijn vriendin want die heeft die behoefte iets minder.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
bob.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 21:21
Mijn mountainbike: Radon Jealous & Transition Patrol

De groene trails in Saalbach zijn erg beginner-vriendelijk en inderdaad min-of-meer te vergelijken met Winterberg. Ieder park heeft z'n eigen karakter, dus 1-op-1 vergelijkingen zijn erg lastig. Iets om rekening mee te houden: De afdalingen in Saalbach doorgaans stukken langer waardoor vermoeiing opeens een veel grotere factor gaat spelen. Maar even kennismaken in Winterberg klinkt als een goed idee!
Gebruikersavatar
House
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 10 december 2011, 18:01
Mijn mountainbike: Custom build TREK Roscoe

Iedereen hartelijk bedankt voor de respons, bedankt!
Bram87 schreef: di 11 januari 2022, 17:00 Focus je je op Bikepark Leogang of op het gebied Saalbach - Hinterglemm?
De Hacklberg trail ligt namelijk niet in Leogang (ja een en ander is prima aan elkaar te knopen hoor, dat is ook onderdeel van de Big Five, maar ik meen dat je tussen Leogang en de Hacklberg trail toch echt niet aan de hierboven reeds genoemde befaamde Wurzel trail gaat ontkomen)

Het hotel ligt in Leogang maar ik was al van plan om twee dagen vanuit Leogang te starten en 1 dag in de auto naar Saalbach te rijden. Dat kan met dezelfde liftpas toch?
George schreef: di 11 januari 2022, 18:08 In mijn ervaring overschatten mensen nog wel eens wat achtervering voor ze doet. Ik durf wel te stellen dat dezelfde berijder alles wat hij op een fully 'te doen' vindt ook op een vergelijkbare HT kan. Misschien een fractie langzamer, met wat meer input en aandacht voor de lijnkeuze maar dat is het dan ook wel. Vooral op hoog tempo met flinke sprongen kan de kleinere foutmarge van een HT tegen je gaan werken maar dat gaat ook op voor een trailbike ivm een DH bike etc.
En dat is dan ook waar ik mijn rijstijl op heb aangepast en waarom ik dus bewust jumps laat liggen. Een LTHT is perfect voor flowtrails en geven me ook het meeste rijgenot.
ThaSingleTrackMastah schreef: di 11 januari 2022, 20:01 Ook verschillende trails buiten het bikepark gereden.
Ik vind de natuurlijke trails eigenlijk mooier, maar op de officiële trails leer je sneller, spelenderwijs.
Natuurlijke trails hebben ook zeker mijn voorkeur, maar bedoel je daarmee de wandelpaden? Mag je daar nog biken in juni?
ThaSingleTrackMastah schreef: di 11 januari 2022, 20:11 Ik denk dat een dropper, de banden en de remmen belangrijker zijn dan achtervering.
Mijn nieuwe LTHT wordt in februari opgebouwd. Met een flinke CB dropper, RS Pike voorvork, SRAM Code RSC remmen en Maxxis Minion's komt dat wel goed... :-q
Bram87 schreef: wo 12 januari 2022, 14:22 Ik zal mijn antwoord even in het kader plaatsen van de opmerking dat de vrager een hekel heeft aan wortels en stenen en dat de ondergrond daar gewoon een stuk ruwer is dan NL of de flow lijnen in de hier dichtstbijzijnde bikeparks.
Ik heb voldoende ervaring in vooral de Alpen, favoriete uitvalbasis is tot op heden Areches Beaufort. Geen bikepark daar, maar wel serieus technische trails.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou heel graag dit jaar ook een kleine MTB vakantie willen houden maar om mijn vriendin te overtuigen moet ik denk ik alle zeilen bijzetten. Hoe beginnervriendelijk zijn de simpele trails echt?
Niet echt moeilijk, maar bovenop een berg van 2000m kan ook een eenvoudige trail behoorlijk indrukwekkend zijn :wink:
En je hebt zo 1000hm aan 1 stuk te pakken, dat is behoorlijk vermoeiend, als je het niet gewend bent.
Natuurlijke trails hebben ook zeker mijn voorkeur, maar bedoel je daarmee de wandelpaden? Mag je daar nog biken in juni?
Geen idee of je dit jaar in juni op de wandelpaden mag.
Pat en ik waren er in juni en toen mocht het wel, in september het jaar ervoor stonden er verbodsborden.
(Of je je daar iets van aan trekt is een persoonlijke overweging)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Dennis17e schreef: wo 12 januari 2022, 16:14 Downhillen klinkt meteen vrij extreem hoewel het in de letterlijke zin alles omvat wat naar beneden gaat. Maar de 'makkelijke' afdalingen in Winterberg zijn ook representatief voor die categorie afdalingen in Saalbach? Want dan is een dagje Winterberg inderdaad een prima idee om te kijken of het goed te doen is.

Ik wil zelf sowieso meer gaan leren v.w.b. downhillen, ik heb een drop/jump clinic in de planning staan en daarna wil ik inderdaad ook nog een keer iets soortgelijks boeken in Mook voordat ik naar het buitenland ga om serieuzer te leren downhillen. Maar dit is een traject dat los staat van mijn vriendin want die heeft die behoefte iets minder.
ik denk dat je eea door elkaar haalt (maar dit topic begint ook wat scheef te lopen)

Downhill zie ik persoonlijk als een combi van Enduro en Freeride en dan de meest heftige vorm. Als jij in Mook alle tafels cleared maar nog nooit een wortel/rotspartij onder je banden hebt gehad gaat downhill best een uitdaging worden. Ik denk dat een drop/jump clinic in combi met een Enduro/trail clinic een betere voorbereiding zal zijn op DH dan in Mook een beetje tafels clearen.

OT: dagje winterberg of willingen met je partner is uiteraard een top idee ter voorbereiding op Alpenwerk.
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Er is redelijk wat vervaging tussen de verschillende termen en bij mij ook wel wat onduidelijkheid over wat nou wat is. Het zal bij mij meer dan een combinatie ben waar ik naar op zoek ben. Initieel wil ik graag de makkelijkere trails van diverse parken kunnen rijden zonder bij elke drop/jump/rockgarden etc de chickenline te moeten pakken. Dus inderdaad niet het zware downhillen maar misschien iets wat meer tegen trailrijden(?) aan zit of is het dan weer meer all-mountain. Het is voor mij soms lastig om de grens te vinden tussen de verschillende terminologie, zo heb ik ook ergens gelezen dat bij enduro eigenlijk een wedstrijdvorm is en dat als je dus diezelfde afdaling zonder wedstrijdvorm rijd het al niet meer onder enduro zou vallen.

Duidelijkheid alom dus :P
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

als ik het on topic houd en betrek op Saalbach zijn tracks met de titel "downhill" gebruikt in de de wedstrijdsport en dat zijn de meest extreme lijnen op het park. De steilste paden naar beneden met grote jumps, rock gardens met keien groter dan je wielen, gaps die je moet springen, wall rides, wortel tapijten etc etc. De doelgroep zijn (wedstrijd) rijders met skills op bikes met 200mm veerweg voor en achter.

Verwarring is dat het Engelse woord downhill eigenlijk past op elk pad wat de berg af gaat. Maar niet in het MTB taalgebruik dus.

Enduro is ook een wedsrtijdvariant die net onder de Downhill (DH) zit qua extreme lijnen. Ook steil en jumps en rockgardens en wortels, maar toch heel anders. DH is met de lift naar boven en dan 1 enkele DH run van een paar minuten voor de snelste tijd, als wedstrijdschaatsen, alles in 5 minuten eruit. Enduro wedstrijd lijkt op rallyen met meerdere getimede special stages achter elkaar met verbindingen er tussen. En de rider moet steeds zelf de naar de start van de volgende stage fietsen, en ook klimmen dus. Die bikes hebben meest 160-180mm veerweg en ook klimverzet, wat een pure DH bak niet heeft.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dennis17e schreef: wo 12 januari 2022, 15:50 Ik zou heel graag dit jaar ook een kleine MTB vakantie willen houden maar om mijn vriendin te overtuigen moet ik denk ik alle zeilen bijzetten. Hoe beginnervriendelijk zijn de simpele trails echt? Ze gaat in NL echt wel af en toe mee op de singletracks en die komt ze ook prima door maar 'downhill'is toch echt wat anders. ...
Ik ben een paar jaar geleden twee dagen wezen fietsen bij Saalbach en heb toen de minder heftige lijnen gereden (uit m'n hoofd Milka trail, Panorama trail, Z-line). Die zijn heel goed te doen als je een beetje ervaring hebt. Grootste gevaar is zelfoverschatting en de snelheid te hoog op laten lopen, maar technisch moeilijk zijn die lijnen niet. Af en toe wel een kort stukje wat steiler naar beneden, je moet dus wel het remmen -ook/vooral met de voorrem- op zo'n stuk beheersen.

Voor mensen die ook in NL wat moeite hebben met die paar iets listiger stukjes op sommige routes kan het echter behoorlijk pittig zijn. Ik heb in die twee dagen minstens twee keer gezien dat een stelletje aan de afdaling begon en dat ze tweehonderd meter verderop stilstonden. Het meisje huilend dat ze niet verder wilde, de jongen erop inpratend... Beiden op serieuze fietsen en helemaal ingepakt (waarschijnlijk huurmateriaal denk ik dan).

Wat voor een ervaren biker een eitje is is dat voor een echte beginner lang niet altijd en soms wordt dat weleens onderschat imo. Ik denk dat de echte beginners beter af zijn met de eenvoudige (familie)trails die laag in het dal blijven, met weinig hoogteverschil langs een riviertje blijven etc. "Genussbiken" zoals de Duiters dat noemen :)

Als je het echter vooraf een beetje opbouwt door -ik ken het niveau van je vriendin natuurlijk niet- bijvoorbeeld de routes in Nijmegen te rijden, het bikeparkje mee te pikken (de eenvoudige lijn is helemaal te rollen, je hoeft nergens de lucht in) en daarna eens de flowlines in zo'n Duits park te bezoeken gaan de minder lastige lijnen in Saalbach ook lukken. Sprongen kun je overal langs af.
Vanwege de potentieel te halen snelheden zou ik wel altijd knie- en elleboogprotectie dragen, eventueel ook een full-face helm (is allemaal te huur).

Verder -maar dat lijkt me vanzelfsprekend- zorgen dat je materiaal in orde is. Remmen krijgen het daar veeeeeel zwaarder te verduren dan hier en een xc-bandje met amper noppen is ook niet echt prettig rijden. Juist minder ervaren rijders m/v gaan de remmen daar zwaar belasten dus ik zou eventuele 160mm schijfjes vervangen door iets groters (v+a), en de boel een keer vers ontluchten voor vertrek. Neem ook reserve blokjes mee, ik was na twee dagen aan nieuwe blokken achter toe :oops: :D (en voor had ook aardig wat geleden, het waren geen nieuwe blokken voor vertrek).
Echte downhillbanden zijn niet nodig voor de flowtrails maar een trailband met Snakeskin/EXO/Protection (elk merk heeft z'n eigen naam voor zo'n beschermlaagje) is wel prettig.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Dennis17e schreef: do 13 januari 2022, 16:37 Er is redelijk wat vervaging tussen de verschillende termen en bij mij ook wel wat onduidelijkheid over wat nou wat is. Het zal bij mij meer dan een combinatie ben waar ik naar op zoek ben. Initieel wil ik graag de makkelijkere trails van diverse parken kunnen rijden zonder bij elke drop/jump/rockgarden etc de chickenline te moeten pakken. Dus inderdaad niet het zware downhillen maar misschien iets wat meer tegen trailrijden(?) aan zit of is het dan weer meer all-mountain. Het is voor mij soms lastig om de grens te vinden tussen de verschillende terminologie, zo heb ik ook ergens gelezen dat bij enduro eigenlijk een wedstrijdvorm is en dat als je dus diezelfde afdaling zonder wedstrijdvorm rijd het al niet meer onder enduro zou vallen.

Duidelijkheid alom dus :P
Tja. Potato petato. Er is niet zoveel officieel :)

Ik zou zeggen downhill is voornamelijk omlaag raggen en bij Enduro wordt er ook nog omhoog gefietst. Dat is mijn definitie iig.

Als je nog nooit gedaan hebt is Winterberg en/of Willingen prima om te kijken of je het wat vindt. Gewoon in Winterberg beginnen bij de Sram Flow Country, dan de Freeride en als je verder wilt gaan pak je eens de Downhill en Blackline om te kijken of de grovere ondergrond met stenen en wortels je ook kunnen bekoren. Als dat goed gaat, dan kan je zeker ook de blauwe en groene lijnen in de Alpen pakken en als dat je goed afgaat eens kijken of de Rode je ook bevallen.
En wat Kermit zegt: zorg wel dat je materiaal goed is, want je XC-remmetjes begeven het daar snel. Zeker als je niet zo ervaren bent ga je veel remmen (slepend remmen) waardoor ze snel oververhit raken waardoor ze nog slechter gaan remmen waardoor je nog meer slepend gaat remmen etc... en dan rem je opeens voor geen meter meer en dat is niet leuk als je nog een paar km omlaag moet (kan ik uit ervaring zeggen....)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mijn remmen begonnen in de loop van dag 2 steeds harder te krijsen, wat ze normaalgesproken alleen doen bij nattigheid...
Dat was met 180mm schijven voor en achter, en XTR race remmen (dus de tweezuiger calipers met de korte hendels). Niet door slepend remmen, wel doordat je de remmen nooit erg lang achter elkaar los laat en ze toch serieus heet werden daar. Ik ging vlotjes maar zeker niet volle bak naar beneden, meer gecontroleerd. Op een trailfully met 130&105mm veerweg voorzover dat belangrijk is. Hardtail had prima gekund, met wat meer gestuiter op de remknippen natuurlijk. Ik heb ook gewoon enkele 100mm xc-Cube hardtails zien rijden, dat lukt ook wel maar ik denk niet dat je op een dergelijke fiets het meeste plezier hebt.

Maar hoe dan ook zijn goede remmen een must ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Even een vraag puur voor mezelf dan. Investeren in goede remmen, ik heb op dit moment XT icetech schijven (180/160) met Slx remmen.

Een upgraden naar 203/180 i.c.m. Shimano ZEE zou goed genoeg zijn om als beginner met de discipline te beginnen?

Dit is volgens mij een beetje de volgorde van remkwaliteit voor trail/freeride/downhill etc binnen Shimano als ik het goed heb begrepen:

Zee
XT 4-piston variant
Saint
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat weeg je?
Kom met 70kg met XT 180-160mm niets tekort, met Sram Guide 180-160mm ook niet.

Hoe zwaarder je bent, hoe meer bast je hebt bij grotere schijven, of krachtigere remmen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie