Engeland zuid/ Wales

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Daniel L.
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 23:16
Mijn mountainbike: Rose Pikes Peak AM

Dat lijkt me een heel mooi lijstje. Ik denk dat je je prima gaat vermaken daar!
Oh, het mag dan wel juni zijn, het is en blijft de UK dus neem genoeg regenkleding mee :wink:

@Bernd: leuk om te horen! Mijn nieuwe bike komt over 5 weken binnen, moeten we maar eens een regionaal tochtje plannen :) .
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Big Deef schreef: vr 7 juni 2019, 10:26
Dr. Eskimo schreef: do 6 juni 2019, 21:42 @Daniel :-D Leuk om die foto's weer te zien. Die foto van de climachx klim in het zwartwit vertegenwoordigd voor mij echt het gevoel van mountainbiken in Wales. Woon inmiddels zes jaar weer in Nederland in de buurt van Den Bosch. Hypotheek, geen baard, maar wel twee kids. Hebben nu een leeftijd dat ze minder tijd kosten, zodat ik nu het idee weer heb opgepakt om te gaan boswielrennen in Nederland :wink:

Penmachno heeft mij nooit echt getrokken. Vond het oke, maar had voor mij niet echt secties die me bij bleven en me een echte grijns gaven. Ben er 2 keer geweest, maar had nooit de behoefte om nog terug te gaan. Was me ook te ver vanuit midden Wales en kwam dan eerst nog langs de climachx en Coed y Brenin, waar ik veel meer mee had. Nachtrit climachx was een regelmatig terugkerende bezigheid 8)

Voor noord Wales zou ik eerder de Gwydr mawr y bach kiezen (die ik nog ken als de Marin). Voor mijn gevoel meer flow secties dan Penmachno en de uitzichten richting Snowdonia zijn inderdaad echt adembenemend. Ligt ook behoorlijk dicht bij Conwy.

Nog even over navigatie. Bij de meerderheid van de trail centres heb je echt geen GPS nodig, de trails zijn heel goed te volgens. Je moet hooguit even checken of je soms inbound of outbound bent als er meerdere trails bij elkaar komen. Sommige trails voeren je wel weg van de aangelegde routes en moet je soms wel even checken of je de paaltjes niet mist. De Syfydrin bij Nant yr Arian is daar een voorbeeld van.

Voor mijn gevoel zou je ook eens natuurlijker routes moeten kiezen, zoals de Gap in Brecon Beacons in Zuid Wales of een route in de Elan Valley of Cadair Idris beklimmen en afdalen. Dit soort routes zou ik echter niet snel alleen doen omdat je bij een ongeluk vaak toch erg afgelegen zit.

Voor mij maak je met de routes op mbwales.com nergens een misser. Mijn ervaring is dat alles te doen is op een XC fiets, maar het meer keuze is van hoe hard je kunt, wilt en durft te gaan en welke lijnen je kiest om je uitdaging te vergroten. De groep waar ik mee reed Wales was zeer gevarieerd, van XC-race, singlespeed rigid v-brakes, full suspension trailbikes tot 6-7 inch veerweg enduro tanks. Iederen reed de Dyfi Enduro en alles wat Wales biedt, maar op zijn eigen manier.
Goed om ook deze reactie weer te lezen.

Tot nu toe heb ik mijn lijstje als volgt en in volgorde van reizen:

Surrey Hills
Ashton Court ( als de dame naar Bristol wilt voor sight seeing)
Cwmcarn
Bikepark Wales
Dyfi forest
Coed y Brenin
Gwydr mawr y bach (snowdonia)
Cannock Chase
Epping forest.

Er is zoveel te kiezen en drie weken lijkt lang maar ik kan natuurlijk niet iedere dag op de bike zitten.... keuzestress dus.
Het lijstje toch enigzins aangepast......

Surrey hills is blijven staan maar daarna toch wat kleine wijzigingen:

- Bikepark Wales
- Afan Forest
- Nant y Arian
- Dyfi Forest (climach x)
- Coed y Brenin
- Snowdown (langs treintje omhoog en de ranger path naar beneden)
- Gwydir mawr&bach
- Coed Llandelga.

En dan nog een bezoekje aan de pembroke kust, stonehenge, Bath en Cantebury :o :o
Just do Ti, or did i die?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Goede wijzigingen :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Mooie lijst, met zelfs Snowdon! Ik weet niet of het nog zo is maar er was een ban op mountainbikers in het touristische seizoen op Snowdon in een bepaalde periode en op bepaalde tijdstippen. Zou me niet verbazen als ze nu die periode en de uren hebben aangepast. Zou je even moeten nagaan. Let wel even op het weer met Snowdon, bij slecht weer, met name wind, kan die berg verraderlijk zijn. Met kruiswinden kun je er vanaf geblazen worden, niet alleen als biker. Bij regen en sterke wind koel je ook sterk of. Wees in Wales bedacht op koud en nat weer, we hebben een keer iemand gehad met onderkoelingsverschijnselen en dat was niet in de winter. Op een mooie heldere dag is het echter 'top of the world'. Ook te voet een mooie ervaring.

Er zijn geruchten dat Dyfi Bike Park van de Atherthons misschien dit jaar open gaat, hou het in de gaten want de filmpjes op youtube zijn echt fenomenaal.

Ben benieuwd hoe je Nant yr Arian gaat vinden. Was heel lang mijn achtertuin en een mooie mix van flow trails en natuurlijk. :-q
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Bokmaaa schreef: vr 7 juni 2019, 09:08
Dr. Eskimo schreef: do 6 juni 2019, 21:42
Voor mijn gevoel zou je ook eens natuurlijker routes moeten kiezen, zoals de Gap in Brecon Beacons in Zuid Wales of een route in de Elan Valley of Cadair Idris beklimmen en afdalen. Dit soort routes zou ik echter niet snel alleen doen omdat je bij een ongeluk vaak toch erg afgelegen zit.
De Gap heb ik ook op de shortlist, maar ga hem wel alleen doen. In ieder geval maar alle ehbo voor mens en fiets mee :) Is de Gap goed aangegeven? Ik kan een Garmin 520 plus lenen, maar weet eigenlijk niet of ik hem nodig ga hebben in die streek.
Het is voor mij denk ik 10 jaar geleden dat ik hem heb gereden en dat was met een local uit Zuid Wales. Staat me dus niet goed meer bij hoe de bewijzering was, maar volgens mij moest je toen goed opletten om de route te volgen. Ik zou een GPS meenemen als ik jou was, of een ordnance survey kaart en kompas (die heb ik namelijk nog liggen, ben niet zo high tech :D )
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Dr. Eskimo schreef: zo 23 juni 2019, 21:34
Bokmaaa schreef: vr 7 juni 2019, 09:08

De Gap heb ik ook op de shortlist, maar ga hem wel alleen doen. In ieder geval maar alle ehbo voor mens en fiets mee :) Is de Gap goed aangegeven? Ik kan een Garmin 520 plus lenen, maar weet eigenlijk niet of ik hem nodig ga hebben in die streek.
Het is voor mij denk ik 10 jaar geleden dat ik hem heb gereden en dat was met een local uit Zuid Wales. Staat me dus niet goed meer bij hoe de bewijzering was, maar volgens mij moest je toen goed opletten om de route te volgen. Ik zou een GPS meenemen als ik jou was, of een ordnance survey kaart en kompas (die heb ik namelijk nog liggen, ben niet zo high tech :D )
Haha, een oom van me heeft een hele bak vol OS maps, maar die zie ik pas na Wales :) GPS dus!
Daniel L.
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 23:16
Mijn mountainbike: Rose Pikes Peak AM

Gaaf lijstje @Big Deef!
Dr. Eskimo schreef: zo 23 juni 2019, 21:29 Mooie lijst, met zelfs Snowdon! Ik weet niet of het nog zo is maar er was een ban op mountainbikers in het touristische seizoen op Snowdon in een bepaalde periode en op bepaalde tijdstippen. Zou me niet verbazen als ze nu die periode en de uren hebben aangepast. Zou je even moeten nagaan.
Deze 'voluntary ban' is er zeker nog:

"The solution decided in 2003 was the Snowdon Voluntary Cycling Agreement, which involves cyclists agreeing not to exercise their legal right to ride on the three bridleways to the summit between 10am and 5pm from the beginning of May until the end of September."

Dus óf heel vroeg in de ochtend omhoog, of na 5 uur 's middags. En de verraderlijkheid van Snowdon kan ik alleen maar beamen. Afgelopen mei in de stralende zon (23 graden) naar boven, en in een hagelstorm moeten afdalen ;-)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tussen 10u en 17u inderdaad geen bikers op de Snowdon, en terecht denk ik, als je ziet hoeveel mensen daar lopen.
Dat betekent of heel erg vroeg omhoog als je voor 10u alweer beneden wilt zijn, want het is een serieuze pokkeklim. En je wilt ook nog een beetje genieten van de uitzichten voor je weer naar beneden gaat.
Of zorgen dat je om 10u boven bent, de dag boven doorbrengen en dan na 17u gaan afdalen :-)
Maar hoewel het absoluut erg mooi is op de top zou ik er toch geen zeven uur door willen brengen.

Reden dat ik vorig jaar de Snowdon alleen te voet gedaan heb, ondanks dat ik een Snowdon bike mee had ;-)
We zaten overigens ook niet heel dicht bij de Snowdon met onze accommodatie dus er zou ook nog zeker een uur autorijden aan vooraf gaan.

Dit was eind mei en zelfs toen waren er al behoorlijk wat wandelaars op de berg en moest je het treintje vooraf reserveren want op de dag zelf waren er geen kaartjes meer voor te krijgen. We zijn dus maar omhoog gelopen :)
En we hadden echt mazzel met het weer, de hele dag stralende zon gehad!

Afbeelding

Als ik het goed heb zie je daar beneden het Ranger Path:
Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie