Engeland zuid/ Wales

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

sik schreef: ma 27 mei 2019, 18:52 de plaatsen die je noemt liggen nogal uit elkaar, ga je rondreizen of zoek je een plek om langer te verblijven?
op alle plekken die je noemt kan je je prima vermaken, alleen Queen Elizabeth Country Park vond ik tegenvallen, op zich wel een leuk rondje, maar geen aparte stop waard.
hurtwood/surrey hills is wel de moeite waard en ligt ook mooi om vanaf de boot/tunnel snel op je fiets te springen voor je doorrijdt naar het westen.
https://www.mbr.co.uk/routes/south-east ... d-2-324674
https://my.viewranger.com/route/details/NTE1OTc=

Swinley ben ik nooit geweest, maar is volgens mij meer aangelegd zodat mensen uit London iets in de buurt hebben, dan dat het concurrentie voor wales is.

Somerset:
Minehead & Quantock Hills ruige natuur zoals in Wales, met wat minder hoogteverschillen, maar wel mooie natuurlijke trails, geen aangeharkte flowtrails en geen uitgepijlde routes (gps nodig). dit boekje is een goed begin.

Zuid Wales:
Forest of dean: Bokmaa bedoelt Cannop? Canock ligt noordelijker. FoD is meer downhill gericht, maar met gezond verstand kom je er op een hardtail ook beneden.
Bikepark wales heeft meer variatie in trails en moeilijkheidsgraden. de leukere trails worden wel moeilijker naarmate het natter is, dus dat is een beetje een gok, omdat je de uplift ruim van te voren moet boeken.
Cwmcarn & Afan lekkere flowende trails (soort utrechtse heuvelrug XXL) ook na regen goed te rijden
Brecon Beacons: als je naar Wales gaat moet je ook wat natuurlijke trails rijden. dit boekje is een goed begin. bv. The Gap


Noord Wales: Coed y Brenin & Cannock Chase enz... dat wordt een heel nieuw topic ;-)
Goede info ook hier. Ik rij eigenlijk zonder gps dus is het de vraag of ik dan wel zo ver westwaarts moet als Queen Elizabeth Country Park tegenvalt en somerset op gps gereden moet worden. Ik ga met de camper dus rondtrekken moet wel kunnen, 3 weken de tijd waarin ik de aandacht tussen vakantie en biken probeer te verdelen. Ik krijg wel het idee dat ik zo snel mogelijk vanaf de boot door moet richting Wales.
Just do Ti, or did i die?
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Jefro98 schreef: ma 27 mei 2019, 18:57 Ik ben half april 6 dagen in zuid/midden Wales geweest.
Heb me er prima vermaakt. :-q

Ons dagprogramma:
1: Forest of Dean local trails loop.
2: BikePark Wales
3am: Afan Forest - White's Level trail
3pm: Cwm Rhaeadr trail
4: Brechfa Forest - Raven & Gorlech trails
5am: Dyfi Forest - ClimachX trail
5pm: Nant yr Arian - Summit trail
6: Forest of Dean local trails

foto's staan in de sys van m'n Hightower: viewtopic.php?f=14&t=136191&start=120
Je kunt ze ook allemaal op m'n strava vinden als je een indruk van de ritten wil hebben.
Het is er top. Zou er wel willen wonen. :D
Wow.... Had ik toch mooi dat gedeelte van je topic gemist... :oops:

Ontzettend gave plaatjes, het liefst verdien ik de afdaling door omhoog te fietsen, aan de andere kant is upliften natuurlijk wel tijdbesparend. Waren alle trails bewegwijzerd? Erg mooi om het schema zo bij de hand te hebben icm jouw strava, dan moet het wel lukken. Misschien toch voor de zekerheid mijn GPS maar eens opduiken en gebruiken...
Just do Ti, or did i die?
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Jurf schreef: ma 27 mei 2019, 21:59 plusje voor de posts hierboven.
Ik ben sowieso gek op de UK en probeer elk jaar wel 2-3x ff naar Cornwall en Wales te gaan om te surfen en te fietsen.
Van de zomer gaan we naar Canada omdat de Missus dat wil, ook leuk maar ik had weer naar de UK ook prima gevonden, dus Wales doen we in okt weer :)
Het is in Wales bijna overal super of je nou de parken rijdt of gewoon in de rondte, van de Bracon Bacons tot de Shire en Snowdonia, overal is het heel erg mooi fietsen in de trailparks helemaal. Ik neem dat je deze al had gevonden?

http://www.mbwales.com/
daar staan de meeste mooie routes en parken wel op. minder bekende is soms gewoon lokaal in de pub of bij de fietsenshop vragen. Daar echt verrassend mooie ritten door gehad.
Als er een "nadeel" is aan Wales, dan is dat je er op de meeste plekken niet erg opschiet in het verkeer, dus korte afstanden kunnen lange reistijd geven. Aan de andere kant, het onthaast wel lekker en het is echt "platte"land. (maar dan alles behalve plat).
Oja, nog eentje, maar alleen als je surft: op het water is localism daar wel een dingetje ongeacht hoe goed je bent. Surf je niet dan merk je daar ook niks van want bij andere sporten ben ik dit niet tegen gekomen :-? (Surf je wel: ga dan daarvoor naar Cornwall).

Mooie van alle Bikeparken in Wales en helemaal Bikeparkwales vind ik dat ze kleurvast zijn: geen gekke dingen als dikke drops op kleuren routes waar ze niet horen (wat ik vd zomer in Slovenie wel had) en toch uitdagend en redelijk natuurlijk aanvoelend in vergelijk met bijv Winterberg of de Oostenrijkse parken. oja en aardige mensen overal.

Het weer tja, dat kan schitterend zijn en nat, maar dat weet je als je daar naartoe gaat en kun je je op kleden.
Ik heb liever dat soort weer als te warm.
Thanks, duidelijk verhaal. Was het lokale ook uitgepijld of moest je dan met een local rijden?
Just do Ti, or did i die?
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Dr. Eskimo schreef: di 28 mei 2019, 22:08 Ik heb zelf zo'n 7 jaar in Aberystwyth West Wales gewoond en gewerkt en ken de bike centres en niet officiële routes vrij aardig daar.

Ben je specifiek gebonden aan die hoek van Engeland en Zuid Wales? Coed y Brenin is namelijk qua afstand nogal een uitbijter ten opzichte van de rest van je lijstje. Hou er rekening mee dat het een forse afstand is om te rijden want de wegen in het hartland van Wales zijn niet recht en er zijn geen snelwegen. Op zich is Coed Y Brenin zeker de moeite waard, maar als je dit gaat doen zou ik wat routes onderweg inpassen. Eventueel ten koste van sommige trails in Engeland. Ik kan echter niet oordelen over die Engelse trails omdat ik ze simpelweg niet ken. En misschien ben ik wel bevoordeeld wat betreft de trails in Wales, maar ik betwijfel het omdat ik wel het landschap van zuidwest Engeland wel ken. Wales heeft echte bergen :tong

Als je zuidwest Engeland als basis wil nemen zou je de volgende tussenstops kunnen overwegen

Bijvoorbeeld Brechfa: Specifiek aangelegde Trails met de grap dat ze regelmatig meerdere lijnkeuzes geven voor sommige secties. Er zijn ook table tops die je eventueel kunt rollen, maar ik ook snelle bochtige singletracks.

Nant Yr Arian. Redelijk oud centrum, maar wel geupdate en een mooie mix van trail centre met 'natuurlijke' trails in the middle of nowhere als je de Syfydrin gaat doen. Wel in de basis XC gericht.

Climach-x bij Machynllyth. Uitzichten en stiekem aardig hoge bergen in de Dyfi, met langste aangelegde afdaling in Wales. Was aardig technisch met name de ruwe rotsachtige secties die ze, op basis van wat ik nu op youtube zie, helaas best glad hebben gestreken. Is maar een kort rondje, maar wel een blast. Ligt redelijk dicht bij Coed y Brenin en eventueel in te passen in dezelfde dag met een trail daar,

De Atherthon's hebben van Dyfi hun thuisbasis gemaakt, sfeerimpressie hier:
https://youtu.be/DFEHVMUmwpk

Dyfi forest biedt meer dan alleen de Climachx, maar dan zou je moeten aanhaken bij een local. En dat ben ik niet meer :((

Coed y Brenin is de oorspronkelijk basis van het Trail Centre concept. In de basis zijn het oorspronkelijk trails XC met stiekem best wat hoogtemeters, maar ze hebben veel variatie in technische secties ingebouwd. Sterk gemoderniseerd en geupdate en uitermate vermakelijk

Zoals gezegd kan ik niet oordelen over de Engelse trails, maar als je Coedy wilt doen zou ik zelf iets meer van Wales meepikken. Hoe goed is trouwens je conditie :-D
Van deze reactie wordt ik helemaal blij, dit is info waar je anders wel heel erg naar op zoek moet.... De conditie is gemiddeld tot iets daarboven, ik kan redelijk fietsen en durf ook wel te sturen, gap jumps zijn iets minder mijn ding dus ik hou het liever bij trails met natuurlijke obstakels als rotsen, wortels en wat off camber werk met berms. We hebben gelukig drie weken en mijn vrouw zou graag naar conwy willen om daar de winkel van 'drew pritchard'te bezoeken dus vandaar ook coed y brenin op het lijstje....

Ik heb nog wel een hoop uit te zoeken en te plannen maar kan er zeker naar uit kijken....
Just do Ti, or did i die?
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Big Deef schreef: za 1 juni 2019, 22:23
Wow.... Had ik toch mooi dat gedeelte van je topic gemist... :oops:

Ontzettend gave plaatjes, het liefst verdien ik de afdaling door omhoog te fietsen, aan de andere kant is upliften natuurlijk wel tijdbesparend. Waren alle trails bewegwijzerd? Erg mooi om het schema zo bij de hand te hebben icm jouw strava, dan moet het wel lukken. Misschien toch voor de zekerheid mijn GPS maar eens opduiken en gebruiken...
Forest of Dean waren ritten met een local. En niet bewegwijzerd. Al de andere routes prima te rijden zonder gps. Goede wegwijzers.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2182
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

@Big Deef, niet uitgepeild maar wel meermaals een ter plekke geprint papieren kaartje met marker meegekregen en genoeg aanwijzingen om er uit te komen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon die oude gps weer eens gebruiken, of gewoon een nieuwe kopen. Geeft zoveel meer vrijheid en zekerheid (niets zo vervelend/demotiverend als het vermoeden dat je verkeerd rijdt).
Als je alles op een rijtje zet wat je doet/moet doen om daar een rondje te rijden, dan kan die gps er ook nog wel bij, qua euros en qua tijd.
Je krijgt er ook veel voor terug.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Conwy is toch helemaal in het noorden van Wales?
Dus je "moet" toch die kant op ;-)
Geen straf, Noord Wales heeft de hoogste bergen en Snowdonia is echt mooi. Het hele land is trouwens mooi, maar het zuiden is wel minder hoog. Vorig jaar hebben wij eerst een week in Snowdonia gezeten en daarna een week in het zuidwesten, dichtbij de kust. Daar nog een stukje gebiked met de schoonzoon van onze verhuurder, dat was ook een fietser. Samen met een maat van hem naar een of andere top van waar je een schitterend uitzicht over de zee had gefietst en toen tussen de schapenstront en keien van verschillend formaat door naar het strand gedaald. Ritje afgesloten met een bezoekje aan de pub :bier:
Had ik al gezegd dat het een leuk (ei)land is? :wink:

Wel toeristisch, maar de top van de Snowdon is de moeite waard:
Afbeelding
(volgens mij zie je op deze foto ook het Ranger Path, waar Herman de Biker zijn fully's naar vernoemd heeft. Een van de wandelmogelijkheden naar de top).

Als je met het treintje naar de top wilt, reserveer dan echt vooraf. Wij zijn gewoon gaan lopen vanuit Llanberis. Fietsen op de Snowdon is verboden (althans, er is een afspraak over) tussen 10 en 17u meen ik.
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Coed-Y-Brenin blijft toch mijn favoriet. Eigenlijk kun je daar van ruige XC-trails spreken, meer dan genoeg uitdaging. En ook zwart is prima te doen, hooguit omhoog best pittig (want lang en soms steil).

Met de Engelse parken heb ik geen ervaring, maar gezien het hoogteverschil zou ik meteen door racen naar Zuid-Wales en dan langzaam omhoog slingeren langs de diverse parken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

+1 voor Coed y Brenin
Veel vergelijkingsmateriaal heb ik niet want het is het enige trailcenter in Wales die ik gereden heb, maar is zeker de moeite waard!
Een ruime week in die hoek verbleven (gecombineerd met biken op Snowdon en hiken op Cadair Idris) en de rode en zwarte routes meerdere keren gereden waarvan The Beast ons meest favoriete rondje was.
We verbleven op camping Cae Gwyn, deze ligt op 4km afstand van CyB
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Big Deef schreef: za 1 juni 2019, 22:11 Ff gecheckt, misschien stomme vraag, maar als je uplift gebruikt is het dan nog steeds wel een beetje te rijden met een hardtail of moet je dan toch al snel aan downhillen denken? Cwmcarn ziet er goed uit, zeker ook omdat er een campsite bij zit op wel een hele mooie locatie, grote kans dat ik die dus mee pak. De site is in ieder geval een erg goede tip, dank daarvoor :-q
Bikepark Wales heeft echt voor iedereen routes. Ik rijd daar met 2x130mm veerweg, dus ook zeker geen downhillbak. Maar daar een dag naar beneden knallen is prachtig! Zie hier hoeveel trails ze hebben. Zelfs met alleen de blauwe routes rijden kan je je een volle dag vermaken.
Daniel L.
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 23:16
Mijn mountainbike: Rose Pikes Peak AM

Ben alleen bekend in midden / noord-Wales, maar alleen daar al zijn er legio mogelijkheden om je te vermaken op de bike.
Ik kom er minstens 1x per jaar, aangezien ik familie heb wonen op +/- 30 min. van Coed y Brenin.

Een overzichtje (met een aantal namen die al genoemd zijn):

- Coed-y-Brenin (obviously...): zoals Dr. Eskimo al aangaf is dit de bakermat van de trailcentres en nog steeds onverminderd populair. De routes zijn fool-proof aangelegd, verkeerd rijden is haast onmogelijk. Ik rijd hier minimaal 1x per jaar en stap altijd weer met een grote grijns van m'n fiets. Alles is aanwezig, van bikeshop tot bikewash.
- Antur Stiniog: als je geen zin hebt om omhoog te fietsen. Perfecte up-lift service, supertoffe trails in een oude leisteen-mijn. Sommige double black trails zijn wellicht wat heftig op een HT maar de rode en blauwe routes zouden goed te doen moeten zijn. Wel van te voren even boeken!
- Dyfi: Bernd (Dr. Eskimo) noemde 'm ook al even. Sterker nog, ik heb de Cli-MachX trails nog met hem gereden zo'n 12 jaar geleden. Alles goed Bernd? Lang geleden :wink: . Weet niet hoe de route er nu bij ligt, maar vond 'm toen erg gaaf.
- Penmachno: als je van wat meer 'natuurlijke' trails houd. Zijn nog steeds man-made, maar komen wat natuurlijker over. Is een stuk rustiger dan bijv. Coed-y-Brenin. Heel goed te doen op de HT.
- Coed Llandegla: trail-centre naar voorbeeld van CYB. Bikeshop en café bij de parking, en veel routes om uit te kiezen. Zitten ook wat leuke stukken north-shore tussen. Kan wel druk zijn in de weekenden.
- Gwydir Mawr & Bach: vlakbij het toeristendorpje Betws-y-Coed. Gave trails met ontzettend mooie uitzichten over de bergen van Snowdonia. Goede signing ook.

One day-epics:

- Snowdon: hoogste berg van Wales. Staat nog steeds op mijn to-do lijstje. Heb 'm al zo'n 10 keer gelopen, maar nog steeds niet gefietst :( . Is met name lastig te plannen door de 'voluntary ban' die ze hebben ingesteld voor mountainbikers tussen mei en september. Dit i.v.m. de vele hikers. In deze maanden mag je alleen vóór 10 am of na 5 pm op de berg zijn met je fiets.
- Cadair Idris: nog zo'n grote jongen. Vele malen minder toeristisch als Snowdon, maar eigenlijk net zo mooi. Heb ik héél lang geleden nog gefietst met m'n pa. 4 uur naar boven, 30 min. naar beneden... Prachtig uitzicht en je hebt de berg vaak voor jezelf.

Tip: Youtube-biker BKXC is vorig jaar in de UK geweest en heeft een aantal erg vette video's over o.a. Wales gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=jTwPpSLz-kg.

Impressies (disclaimer: meeste foto's zijn stok-oud, inmiddels heb ik een baard, baan en hypotheek :wink: ):

Cli-Machx (met Dr. Eskimo):
Afbeelding

Afbeelding

Coed-y-Brenin:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gwydir Mawr & Bach:

Afbeelding

Coed Llandegla:

Afbeelding

Penmachno:

Afbeelding

Afbeelding

Cadair Idris:

Afbeelding

Afbeelding

Mocht je nog tips willen hebben voor overnachtingen, restaurants etc., laat maar weten. Ben er 2 weken geleden nog geweest :-D .
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

@Daniel :-D Leuk om die foto's weer te zien. Die foto van de climachx klim in het zwartwit vertegenwoordigd voor mij echt het gevoel van mountainbiken in Wales. Woon inmiddels zes jaar weer in Nederland in de buurt van Den Bosch. Hypotheek, geen baard, maar wel twee kids. Hebben nu een leeftijd dat ze minder tijd kosten, zodat ik nu het idee weer heb opgepakt om te gaan boswielrennen in Nederland :wink:

Penmachno heeft mij nooit echt getrokken. Vond het oke, maar had voor mij niet echt secties die me bij bleven en me een echte grijns gaven. Ben er 2 keer geweest, maar had nooit de behoefte om nog terug te gaan. Was me ook te ver vanuit midden Wales en kwam dan eerst nog langs de climachx en Coed y Brenin, waar ik veel meer mee had. Nachtrit climachx was een regelmatig terugkerende bezigheid 8)

Voor noord Wales zou ik eerder de Gwydr mawr y bach kiezen (die ik nog ken als de Marin). Voor mijn gevoel meer flow secties dan Penmachno en de uitzichten richting Snowdonia zijn inderdaad echt adembenemend. Ligt ook behoorlijk dicht bij Conwy.

Nog even over navigatie. Bij de meerderheid van de trail centres heb je echt geen GPS nodig, de trails zijn heel goed te volgens. Je moet hooguit even checken of je soms inbound of outbound bent als er meerdere trails bij elkaar komen. Sommige trails voeren je wel weg van de aangelegde routes en moet je soms wel even checken of je de paaltjes niet mist. De Syfydrin bij Nant yr Arian is daar een voorbeeld van.

Voor mijn gevoel zou je ook eens natuurlijker routes moeten kiezen, zoals de Gap in Brecon Beacons in Zuid Wales of een route in de Elan Valley of Cadair Idris beklimmen en afdalen. Dit soort routes zou ik echter niet snel alleen doen omdat je bij een ongeluk vaak toch erg afgelegen zit.

Voor mij maak je met de routes op mbwales.com nergens een misser. Mijn ervaring is dat alles te doen is op een XC fiets, maar het meer keuze is van hoe hard je kunt, wilt en durft te gaan en welke lijnen je kiest om je uitdaging te vergroten. De groep waar ik mee reed Wales was zeer gevarieerd, van XC-race, singlespeed rigid v-brakes, full suspension trailbikes tot 6-7 inch veerweg enduro tanks. Iederen reed de Dyfi Enduro en alles wat Wales biedt, maar op zijn eigen manier.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Dr. Eskimo schreef: do 6 juni 2019, 21:42
Voor mijn gevoel zou je ook eens natuurlijker routes moeten kiezen, zoals de Gap in Brecon Beacons in Zuid Wales of een route in de Elan Valley of Cadair Idris beklimmen en afdalen. Dit soort routes zou ik echter niet snel alleen doen omdat je bij een ongeluk vaak toch erg afgelegen zit.
De Gap heb ik ook op de shortlist, maar ga hem wel alleen doen. In ieder geval maar alle ehbo voor mens en fiets mee :) Is de Gap goed aangegeven? Ik kan een Garmin 520 plus lenen, maar weet eigenlijk niet of ik hem nodig ga hebben in die streek.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Dr. Eskimo schreef: do 6 juni 2019, 21:42 @Daniel :-D Leuk om die foto's weer te zien. Die foto van de climachx klim in het zwartwit vertegenwoordigd voor mij echt het gevoel van mountainbiken in Wales. Woon inmiddels zes jaar weer in Nederland in de buurt van Den Bosch. Hypotheek, geen baard, maar wel twee kids. Hebben nu een leeftijd dat ze minder tijd kosten, zodat ik nu het idee weer heb opgepakt om te gaan boswielrennen in Nederland :wink:

Penmachno heeft mij nooit echt getrokken. Vond het oke, maar had voor mij niet echt secties die me bij bleven en me een echte grijns gaven. Ben er 2 keer geweest, maar had nooit de behoefte om nog terug te gaan. Was me ook te ver vanuit midden Wales en kwam dan eerst nog langs de climachx en Coed y Brenin, waar ik veel meer mee had. Nachtrit climachx was een regelmatig terugkerende bezigheid 8)

Voor noord Wales zou ik eerder de Gwydr mawr y bach kiezen (die ik nog ken als de Marin). Voor mijn gevoel meer flow secties dan Penmachno en de uitzichten richting Snowdonia zijn inderdaad echt adembenemend. Ligt ook behoorlijk dicht bij Conwy.

Nog even over navigatie. Bij de meerderheid van de trail centres heb je echt geen GPS nodig, de trails zijn heel goed te volgens. Je moet hooguit even checken of je soms inbound of outbound bent als er meerdere trails bij elkaar komen. Sommige trails voeren je wel weg van de aangelegde routes en moet je soms wel even checken of je de paaltjes niet mist. De Syfydrin bij Nant yr Arian is daar een voorbeeld van.

Voor mijn gevoel zou je ook eens natuurlijker routes moeten kiezen, zoals de Gap in Brecon Beacons in Zuid Wales of een route in de Elan Valley of Cadair Idris beklimmen en afdalen. Dit soort routes zou ik echter niet snel alleen doen omdat je bij een ongeluk vaak toch erg afgelegen zit.

Voor mij maak je met de routes op mbwales.com nergens een misser. Mijn ervaring is dat alles te doen is op een XC fiets, maar het meer keuze is van hoe hard je kunt, wilt en durft te gaan en welke lijnen je kiest om je uitdaging te vergroten. De groep waar ik mee reed Wales was zeer gevarieerd, van XC-race, singlespeed rigid v-brakes, full suspension trailbikes tot 6-7 inch veerweg enduro tanks. Iederen reed de Dyfi Enduro en alles wat Wales biedt, maar op zijn eigen manier.
Goed om ook deze reactie weer te lezen.

Tot nu toe heb ik mijn lijstje als volgt en in volgorde van reizen:

Surrey Hills
Ashton Court ( als de dame naar Bristol wilt voor sight seeing)
Cwmcarn
Bikepark Wales
Dyfi forest
Coed y Brenin
Gwydr mawr y bach (snowdonia)
Cannock Chase
Epping forest.

Er is zoveel te kiezen en drie weken lijkt lang maar ik kan natuurlijk niet iedere dag op de bike zitten.... keuzestress dus.
Just do Ti, or did i die?
Plaats reactie