Postauto Zwitserland

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Wie heeft er ervaring met fietstransport in de gele postbus in Zwitserland?
De website postauto.ch en de Postauto app blinken (erg onzwitsers) niet uit in duidelijkheid.
Via de app zie ik voor de gewenste route CHF 6.00 single ticket, CHF 14.00 bike day pass, en "bicycles: reservation compulsory" (met een telefoonnummer, dat kan dus niet via de app?).
Het is niet duidelijk of je ook een enkeltje voor de fiets kan kopen, en hoe duur dat dan is. Kan dit ook niet op de site vinden.
En dat reserveren, is het aan te raden dit ver van te voren te doen? Geen idee hoeveel fietsen er in zo'n bus mee kunnen.

Dank!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Voor zover ik weet, is reserveren idd handig omdat je maar een beperkt aantal plaatsen hebt. De fietsen gaan achterop, waar normaal de skies/boards zitten. Vol=vol en je hebt voor fietsen maar iets van 6-8 plekken (en mss wel minder, afhankelijk van het model bus of tijd van het jaar).
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Dank voor je reactie.

Maar hoe zit het nu met dat ticket voor de fiets? Van de website wordt ik niet echt wijzer:
https://www.postauto.ch/en/tickets-and-reservations/reservations/bicycle-carry-on-reservations schreef:Important for you to know: On some PostBus routes, taking a bicycle requires a reservation. The Day Card for bikes and the annual bike pass (GA) from SBB and other transport providers are valid for the entire PostBus network. Passengers do not need to purchase an additional ticket for their bike on the Postbus.
Bedoelen ze nou dat je altijd een dagkaart voor de fiets moet hebben of dat je normaal een apart enkeltje voor de fiets kan kopen, maar dat dat niet hoeft als je al een dagkaart hebt?
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Normaal gesproken betaal je 2x de ritprijs: 1x als passagier & 1x voor je fiets (dubbel zo duur dus). Maar sommige regio’s bieden gratis postbusvervoer aan; krijg je bijvoorbeeld bij je verblijf een gratis pas.

Zoals ik je citaat lees bedoelen ze dat de bike day pas van SBB (trein dus) ook geldig is bij Postauto..

En inderdaad tijdig reserveren. Sommige bussen hebben een aanhanger maar niet allemaal. En zelfs dan zitten ze regelmatig vol. Have fun!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In 2013 zijn 2 fietsmaten na een val met de postbus terug gegaan van Chur naar Lenzerheide.
Dat was Duur, omgerekend bijna €50 pp.
Maar dat was uiteraard niet gereserveerd.

Voor een noodgeval is het een oplossing, maar voor dat bedrag zou ik het geen vast onderdeel van mn vakantie maken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

DuReal schreef: wo 29 mei 2019, 08:29 Normaal gesproken betaal je 2x de ritprijs: 1x als passagier & 1x voor je fiets (dubbel zo duur dus). Maar sommige regio’s bieden gratis postbusvervoer aan; krijg je bijvoorbeeld bij je verblijf een gratis pas.

Zoals ik je citaat lees bedoelen ze dat de bike day pas van SBB (trein dus) ook geldig is bij Postauto..

En inderdaad tijdig reserveren. Sommige bussen hebben een aanhanger maar niet allemaal. En zelfs dan zitten ze regelmatig vol. Have fun!
Dank, dit is precies het antwoord waar ik naar op zoek was :-q
ThaSingleTrackMastah schreef: wo 29 mei 2019, 10:38 In 2013 zijn 2 fietsmaten na een val met de postbus terug gegaan van Chur naar Lenzerheide.
Dat was Duur, omgerekend bijna €50 pp.
Maar dat was uiteraard niet gereserveerd.

Voor een noodgeval is het een oplossing, maar voor dat bedrag zou ik het geen vast onderdeel van mn vakantie maken.
We gaan geen grote afstanden met de bus afleggen, het gaat om sporadisch een shuttle een pas op. Bv. vanuit Mustair de Ofenpass op is blijkbaar 6 CHF, met fiets dus 12 CHF = 11 EUR. Dat is goed te doen, voor een enkeltje omhoog met een gondel ben je in Zwitserland meestal meer kwijt.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

OK, maandag dus in de praktijk getest. Nummer gebeld, meteen een aardige dame aan de lijn, en probleemloos in mijn steenkolenduits 2x een fietsplaats voor diezelfde middag gereserveerd. Bus kwam op tijd en de fietsen konden achterop, ging allemaal super. Tot zover het positieve deel.

Minder is dat een kaartje voor de fiets het dubbelede helft van een normaal kaartje kost, dus in totaal ben je 31.5x zoveel kwijt als zonder fiets. Daarom de tweede keer de goedkopere variant gedaan: 's ochtends de auto op de pas geparkeerd en aan het eind van de dag zonder fiets met de postbus de pas op om de auto weer op te halen 😊

Edit: had de bedragen omgedraaid, fiets kost een half kaartje maar alles bij elkaar toch behoorlijk prijzig.
Laatst gewijzigd door nielsvk op do 11 juli 2019, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Goed om te weten, dank voor het terugkoppelen. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3247
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Nou, dank voor de tip !
Rijden ze aan de hand van de vraag, of alleen als ze ook ergens een brief moeten brengen ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik had de bedragen omgedraaid, fiets kost de helft van een gewoon kaartje, niet het dubbele, maar het gewone kaartje was dus 2x zo duur als ik dacht.

Voor de duidelijkheid, de Postauto is gewoon openbaar busvervoer met een vaste dienstregeling, de naam is denk ik historisch.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Het is natuurlijk wel Zwitserland. Prachtig land, en ik weet zo direct wel enkele plaatsen waar ik graag zou biken. Enkel kan je voor dat geld in de buurlanden meerdere keren op reis...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Postauto, of Postbus is volcens mij nog vd Zwitserse posterijen. Haalt en brengt iig de post. Je kan een brief posten bij de chauffeur, vaak hangt er een brievenbus aan de bus. Postbus dus.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie