Italië: Molveno, Andelo, 'Fai': Dolomiti Paganella Bike

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Na een recensie in het blad Fiets een week naar het gebied rond Andalo in Noord Italië gegaan. Het hele gebied vormt samen een mountainbikebestemming: Dolomiti Paganella Bike: https://www.dolomitipaganellabike.com/e ... -and-lifts. Het bestaat uit drie dorpen, Molveno, Andalo en Fai di Paganella. Skiërs zouden het kunnen kennen. Mij zei het niets. Maar daar hebben ze de laatste 3 jaar flink geïnvesteerd in mountainbike trails en het artikel deed vermoeden dat er goed te fietsen was. Volgens het artikel en ook de site veel natuurlijke trails die je ook deelt met wandelaar. Veel liften in de buurt dus, maar we rekenden er op ook wat hoogtemeters te moeten maken.

Eerste dag vanuit Molveno met twee liften omhoog. Niet heel druk, dus het ging snel. Eerste trail is een vrij eenvoudige. Iedereen die de UHR beheerst, die komt hier ook goed naar beneden. Veel kombochten, paar kleine sprongetjes. In de loop van de week veel (vooral) vaders met hun zoon of dochter gezien, tot en met hummeltjes op loopfietsen aan toe! Maar goed, de snelheid kon je aardig laten oplopen, dus het was wel een leuke opwarmer. Je eindigt halverwege de berg bij de tweede lift, dus je kunt of meteen weer omhoog. Of verder.

Impressie van eerste trail:
Afbeelding
Afbeelding

De volgende trail is wat heftiger. Weinig kinderen hier. Wel veel Duitsers op de dikste enduro's. En op zijn 'Bike' gekleed. Daar kun je je dus niet tegenop kleden. Alles volgens de laatste mode uit het blad Bike. Color-coded tot in de perfectie. En geen spul van verleden jaar hè! Maar goed, ze gaan gelukkig netjes aan de kant als je aan komt denderen. Omdat de trail in het bos lag was het hier nog licht vochtig. En dan heb je met gladdere wortels en stenen te maken. Iets beleid dus. Hier leiden 2 trails tot bijna in het dorp. De eerste met veel jumps, wat ruige secties en grote kombochten.

Afbeelding van internet gejat:
Afbeelding

De tweede was meer een bospad à la UHR. Maar dan wat meer naar beneden en net iets meer wortels en stenen. Maar wel eerder een natuurlijke singletrack dan een aangelegd pad. Ook deze was de eerste dag wat glad, maar nu door het type ondergrond, bijna klei-achtig.
Halverwege die eerste trail na dus de bovenste trail kun je doorsteken naar Andalo, via een wandelpad dat je deelt. Volgens de omschrijving in Fiets gemoedelijk naar beneden rollen, volgens de hoteleigenaar ook niet al te ruig. Maar de gladde wortels in combinatie met de steilte maakten het een extreme uitdaging. Niet voor beginners en ook Miss TB is regelmatig een stukje te voet gegaan.

Voor het idee, weer gejat:
Afbeelding

En toen volgde nog een brute klim van 400 Hm over een gravelpad. De gemonteerde 28T aan de voorkant was bijna nog te zwaar (of was ik dat zelf?). Maar goed, Andalo. Een groter hoogteverschil. 1 lift gaat in 2 etappes van pakweg 1.000 naar 1.850 meter. Twee aangelegde trails naar beneden: Husle & Flow, met een combinatie van grote kombochten (ook houten), grote sprongen en een stuk skipiste toch wel iets serieuzer voor de geoefende rijder. De snelheid kan goed oplopen. En die gaat bij het tussenstation van de lift over in Willy Wonka, meer een Mickey Mouse baantje. Kleinere kommen, tikje meer flow, kleinere sprongen, leuke man-made feature:

Afbeelding
(foto gejat)

Grote lol en beneden heb je een paar heel grote tafels liggen, waar je goed hard op af komt. Na een paar dagen is het een lekker gevoel die dingen te clearen!

Omdat de ondergrond nog wat vochtig was besloten om de natuurlijke trails boven bij Andalo nog even een dagje te laten wachten. De volgende dag was alles stukken droger. Nu met de twee lift naar 2.125 m. Bovenop kun je naar Riva del Garda kijken:

Afbeelding

Die driehoek precies in het midden is die karakteristieke rots bovenaan het Garda meer en daar achter ligt dus het meer.

Naar beneden was even andere koek: rotsen. Natuurlijk zie je op de foto weer niet hoe lastig het was. Niet onberijdbaar voor een beetje geoefende rijder, maar toch een leuke uitdaging. Vanwege de steilte was het onverstandig de snelheid op te laten lopen.

Afbeelding
Afbeelding

Helaas vanaf het grasveld op de tweede foto was die trail (806) een stuk afgesloten en mochten we een stuk naar beneden over betonpaden. En die liggen er omdat het te steil is voor gravel! Bij een restaurant op gelijke hoogte met de eerste lift zouden we weer verder kunnen. Een hele groep downhillers ging ons net voor het pad in. Omdat dit in het bos lag werden de stenen nu begeleid door wortels. Na de ervaringen van gisteren was Miss TB nog wat voorzichtig. Maar dit pad bleef vrij breed en zeer steil, maar wisselde wel een aantal keer van karakter: soms meer stenen, dan weer wat meer bochten, dan weer worteltapijten. Zou het nat zijn, dan is het ronduit gevaarlijk. En een echte downhillbike is inderdaad de betere keuze.

De 806 bracht ons naar het Fai-gebied. Hier waren het voornamelijk downhill-fietsen en ingepakte mannen en vrouwen. De twee makkelijke trails waren ook aangelegde kombochtenfestivals, maar de moeilijkere van die twee had er leuke, zeer ruige stukken natuurlijk-achtig pad in zitten. Maar het voelde ook echt downhill aan, niet flow. Hier waren we misschien net iets under-dressed... . Weer naar boven en nu de 809 gepakt, weer een natuurlijk pad. Iets leuker, xc-achtiger dan de 806, maar als deze nat zou zijn dan was de helft niet te rijden. Als je moeite hebt met bijvoorbeeld de lastige xc-paden in de bikeparken in Wales of Schotland, dan is dit een graadje lastiger! Ook hier zou een downhillbike niet misstaan.


De derde fietsdag zou xc worden. Toch maar omhoog fietsen, ondanks al die liften. Helaas. Omhoog gaat het wel. Maar niet over natuurlijk pad. Bredere gravelpaden die regelmatig over gingen in beton (omdat het dus te steil is...). Dan zie je dus wandelaar voor je lopen. En die lopen 5 minuten later nog voor je... . Omdat omhoog zo saai was, toch maar weer de moeilijkere 812 naar beneden gepakt, want anders hadden we weer over gravel naar beneden gemogen. 1.100 Hm op een rondje van iets meer dan 20 km. Pittig. Misschien dat er wel wat paden liggen die leuker zijn, maar niet zomaar vanuit Molveno of Andalo.

Hierna eigenlijk alleen nog bikepark gedaan. Hadden we het van te voren geweten, dan waren de downhillbikes (en pakken!) mee gegaan. Niet dat je dan meer lol hebt, gaat allemaal goed op dikkere trailbikes. Maar je kunt dan toch nog wat extremer doen. De 140/150 mm fietsen die we nu hadden waren de 'lichtere' modellen van wat we vooral tegen kwamen. De trails bij Molveno zouden nog op een xc-bike te doen zijn, met hier en daar flink meer beleid. Willy Wonka zou ook nog te doen zijn. De rest vraagt toch om dikker spul om het gewoon leuk te maken en je geen zorgen te hoeven maken om je materiaal.

Zouden we weer terug gaan? Het is stukken leuker dan Winterberg. Maar niet superspeciaal. Nattigheid kan een spelbreker zijn. Maar we hebben wel flinke lol gehad!

(dit is verder geen gesponsorde trip geweest, gewoon mijn ervaring, ter lering en vermaak!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Mooi gedetailleerd verhaal Lars.
Volgende keer liever wel wat meer eigen actiefotos in plaats van lenen ;)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

.......schrijf je nou echt dat stukjes die "Fiets" betiteld als eenvoudig rollen voor jou al extreem zijn? :wink:
Mooi tripje zo te lezen, volgend eindelijk een keer met ons mee?
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef:(dit is verder geen gesponsorde trip geweest, gewoon mijn ervaring, ter lering en vermaak!)

Hier had je mee moeten beginnen, het smaakte de hele tijd naar een snoepreisje :winkie:
Mooi verslag, maar zoals Victor al schreef
Victor1977 schreef: zo 18 augustus 2019, 12:13 Mooi gedetailleerd verhaal Lars.
Volgende keer liever wel wat meer eigen actiefotos in plaats van lenen ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5839
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Nice story Lars, and thanks Miss TB for the nice picture's.....speciaal voor de internationale lezer :D :-q
"Naar beneden was even andere koek: rotsen. Natuurlijk zie je op de foto weer niet hoe lastig het was."
Ohja... ik zie zeker wel dat het iets lastiger is dan gemiddeld....maar dan wel aan Miss TB d'r gezichts uitdrukking tijdens de afdaling :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Mooi verslag!
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Lars TB schreef: za 17 augustus 2019, 23:15 Wel veel Duitsers op de dikste enduro's. En op zijn 'Bike' gekleed. Daar kun je je dus niet tegenop kleden. Alles volgens de laatste mode uit het blad Bike. Color-coded tot in de perfectie. En geen spul van verleden jaar hè! Maar goed, ze gaan gelukkig netjes aan de kant als je aan komt denderen.
Herkenbaar! :lol: :bier:

Leuk verhaal Lars! :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

nielsvk schreef: zo 18 augustus 2019, 16:40
Lars TB schreef: za 17 augustus 2019, 23:15 Wel veel Duitsers op de dikste enduro's. En op zijn 'Bike' gekleed. Daar kun je je dus niet tegenop kleden. Alles volgens de laatste mode uit het blad Bike. Color-coded tot in de perfectie. En geen spul van verleden jaar hè! Maar goed, ze gaan gelukkig netjes aan de kant als je aan komt denderen.
Herkenbaar! :lol: :bier:

Leuk verhaal Lars! :-q
Ja, idd.
Als een Nederlander denkt "misschien is mountainbiken iets voor mij" dan koopt hij een fiets op MP, trekt zn voetbal tenue aan en gaat het bos in.
Een Duitser niet.
Die gaat naar de winkel, koopt de dikste duurste bike en koopt de duurste kleding en accessoires volgens de laatste mode.
Incl protection, fullface etc.
En dan de berg op, want "der Berg ruft."
En zo kom je ze tegen. :winkie:
Maar let op, er zitter er ook tussen die wel kunnen fietsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Dank voor je review Lars.
Eigenlijk zouden we allemaal een korte review moeten plaatsen van de gebieden, dalen of bike parks die we aandoen en nog niet breed bekend zijn.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
All rounder
All rounder
Berichten: 104
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 21:08
Mijn mountainbike: Niner 'WFO9' & Orange Clockwork Evo29

Mooi verhaal! :-q
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Alle trails die met naam genoemd worden (Husle & Flow, Winky Wonka, 806, 809 & 812 als ik er geen gemist heb) die als "lastig", "niet te rijden in de regen", "moeilijkere", etc... worden beschreven zijn op Trailforks blauwe trails, dus als relatief eenvoudig geklassificeerd (subjectief).

Wijkt de "gradatie" van blauw hier dan af met wat elders in de Alpen, bijvoorbeeld Valle di Aosta (Pila, La Thuile) om het in Italie te houden, als blauw gezien wordt?

Lars TB schreef: za 17 augustus 2019, 23:15Grote lol en beneden heb je een paar heel grote tafels liggen, waar je goed hard op af komt. Na een paar dagen is het een lekker gevoel die dingen te clearen!
Heel groot is het type groot van Nico Vink lijnen (Huertgenwald, Chatel, ... doorgaans ergens richting de 8~12m range) of waar hebben we het over?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

cheeta schreef: zo 18 augustus 2019, 23:29 Alle trails die met naam genoemd worden (Husle & Flow, Winky Wonka, 806, 809 & 812 als ik er geen gemist heb) die als "lastig", "niet te rijden in de regen", "moeilijkere", etc... worden beschreven zijn op Trailforks blauwe trails, dus als relatief eenvoudig geklassificeerd (subjectief).

Wijkt de "gradatie" van blauw hier dan af met wat elders in de Alpen, bijvoorbeeld Valle di Aosta (Pila, La Thuile) om het in Italie te houden, als blauw gezien wordt?
Ter plekke zijn die dingen, de natuurlijke trails, allemaal zwart (moeilijkst) of rood (nog steeds moeilijk) gelabeld. Als het droog is, dan liggen er vooral veel, heel veel wortels en heb je af en toe een stukje rots met wat gaten/drops. Niets dat een ervaren rijder niet zou kunnen op een trailbike. Dan zou je ze hooguit rood kunnen noemen.
Maar met nattigheid wordt het een hele kunst. Ik denk niet dat er dan 10 forummers zijn die dan zeggen "doe ik wel effe". En eerlijk gezegd is de lol er voor mij dan op sommige stukken dan ook wel af, zie Britse downhill-wedstrijden in de regen: modderfestijn waar zelfs de toppers niet tegen de wortels op kunnen. De 806 reden we enigszins nat, precies genoeg om het spannend te maken en absoluut meer dan een blauwe trail. Miss TB heeft inmiddels wel wat ruig spul gereden, maar voor haar was het wel een overwinning, of zoals veel forummers over hun buitenlandkunsten zeggen: grenzen verlegd. 809 reden we droog, dan kun je hem laten lopen. Maar nog steeds zou ik een onervaren rijder er niet af sturen.

Hoe het zich ten opzichte van andere gradaties verhoudt weet ik niet. Maar 'blauw' zijn ze echt niet. Tenzij Trailforks alleen door downhill-helden gebruikt mag worden... . Je mag dus gaan klagen bij Trailforks. Of zelf even gaan controleren.
cheeta schreef: zo 18 augustus 2019, 23:29
Lars TB schreef: za 17 augustus 2019, 23:15Grote lol en beneden heb je een paar heel grote tafels liggen, waar je goed hard op af komt. Na een paar dagen is het een lekker gevoel die dingen te clearen!
Heel groot is het type groot van Nico Vink lijnen (Huertgenwald, Chatel, ... doorgaans ergens richting de 8~12m range) of waar hebben we het over?
Pffft, we hebben het hier over een vlaklander zonder bmx-ervaring die 2-3 per jaar naar een bikepark-achtige omgeving gaat. Anders had Nico me wel uitgenodigd voor zijn feestjes.

Er ligt een houten tafel van pakweg 8 meter lang, 2 breed en misschien net een meter hoog, maar je komt wel met 40 per uur aan. En verderop twee aarden tafels van 2 meter hoog, misschien 5 lang, misschien 6. Maar wel met lanceerlip en wederom kom je met 40 aan. Niet iets wat ik op de UHR oefen. Dus ja, heel grote tafels. En nee, niet iets waar een bmx-er wakker van gaat liggen.

Misschien de verhoudingen wat realistischer zien. We zitten hier niet in Nico zijn Whatsapp groepje :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mooi geschreven Lars, klinkt allemaal als zeer geslaagd in mijn oren. Ik kom al jaren bij Garda maar heb dat gebied nog nooit bewust bezocht. :-q
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dice Oldskool schreef: zo 25 augustus 2019, 20:21 Mooi geschreven Lars, klinkt allemaal als zeer geslaagd in mijn oren. Ik kom al jaren bij Garda maar heb dat gebied nog nooit bewust bezocht. :-q
Dank!

Met jouw Giant kun je daar prima een dag (of meer) lol hebben in het bikepark gedeelte van Molveno en Andelo. Klein uurtje rijden vanuit Riva, dus de moeite waard om even te bezoeken als je er weer zit!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Het staat op mijn bucketlist. 8)
Plaats reactie