Gepijlde routes Italië ?????

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
hans kolk
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 20:48

1 September ga ik een paar weken naar Italië en neem uiteraard mijn mountainbike mee.

Maar ik lees op internet alleen maar routes via GPS....zijn er ook nog (ouderwets) gepijlde routes te volgen?

Ik ben deze periode in de Dolomieten, Toscane en het Gardameer.

Alvast bedankt voor de informatie,

Hans
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Waar in de Dolomieten?
De Sellaronde is met de klok mee en tegen de klok in 'bebord', en als je een liftpas voor een dag koopt prima in een dag te fietsen. Als je dan ook een kaartje van de Sellaronde bij je hebt is GPS niet nodig. Die met de klok mee wordt het meest gefietst (want meer bergaf en minder hm's bergop dan de andere kant op). Zeer, zeer mooi rondje in en adembenemend landschap, met leuke afdalingen, vaak over aangelegde flowy trails. En als je een afdaling leuk vindt neem je gewoon nog een keer een lift omhoog.
Daarnaast is er een gewone MTB kaart van het gebied, maar de routes op kaart zijn in het wild wat minder goed uitgepijld. Maar met een beetje kaartlezen kom je er ook prima.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ouderwets is ouder dan uitgepijld. Ouderwets is kaart en kompas.

Maar ff over die gps.
1)Je hebt een mtb.
2)Je gaat op vakantie naar de Dolomieten, Toscane en het Gardameer. Dat is niet gratis
3)Je gaat daar fietsen, dus je heb vast wat materiaal aangeschaft.

Een nieuwe Etrex 30x kost 169. Kan dat er echt niet meer af?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Sommigen fietsen nu eenmaal liever zonder zo’n apparaat. Het kost misschien niet zoveel maar je bent er niet als je een apparaat gekocht hebt. Dan moet je nog wegwijs worden in kaarten, mapsource, routes in gpx erop zetten etc etc

Dat gezegd hebbend ben ik er wel van overtuigd dat gps zoveel makkelijker en beter is dan bordjes volgen. Er hoeft er maar 1 te missen en dan is je hele tocht verpest. Soms zijn er nog kaarten te verkrijgen die je wel een heel eind op weg kunnen helpen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Koudwatervrees en plankenkoorts.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
TaurineR
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 400
Lid geworden op: zo 8 maart 2009, 00:46
Mijn mountainbike: C. FSi

Je kan toch een paar topografische kaarten kopen van het gebied waar je denkt te rijden.
Dan kan je je routes reeds op voorhand inkleuren.
(En als je bij koud weer een afdaling te doen hebt, kan je deze voor de borst steken om warm te blijven :wink: )
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Echte mtb routes in de bergen heb ik niet gezien nog. Maar rondom de meren heb je beborde routes.

Maar dat is her en der een bordje. Verwacht geen pijl op elke verandering van pad.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hanjovdberg schreef: di 20 augustus 2019, 20:19 Sommigen fietsen nu eenmaal liever zonder zo’n apparaat. Het kost misschien niet zoveel maar je bent er niet als je een apparaat gekocht hebt. Dan moet je nog wegwijs worden in kaarten, mapsource, routes in gpx erop zetten etc etc

Dat gezegd hebbend ben ik er wel van overtuigd dat gps zoveel makkelijker en beter is dan bordjes volgen. Er hoeft er maar 1 te missen en dan is je hele tocht verpest. Soms zijn er nog kaarten te verkrijgen die je wel een heel eind op weg kunnen helpen.
TaurineR schreef: di 20 augustus 2019, 20:32 Je kan toch een paar topografische kaarten kopen van het gebied waar je denkt te rijden.
Dan kan je je routes reeds op voorhand inkleuren.
(En als je bij koud weer een afdaling te doen hebt, kan je deze voor de borst steken om warm te blijven :wink: )
Michel.nl schreef: wo 21 augustus 2019, 12:09 Echte mtb routes in de bergen heb ik niet gezien nog. Maar rondom de meren heb je beborde routes.

Maar dat is her en der een bordje. Verwacht geen pijl op elke verandering van pad.
Als we deze opmerkingen op een hoop gooien geeft dat volgens mij wel aan dat een gps handig/nuttig/onmisbaar is.
Maar inderdaad, met de aanschaf alleen ben je er nog niet.
Om het ding nuttig te gebruiken moet je er handigheid mee krijgen, het is niet hetzelfde als de navigatie in de auto !
Als je kan navigeren met kaart en kompas heb je een groot voordeel.
Als je IT'er bent en kunt denken als een computer ook.
Even doorbijten dus.
Maar laten we eerlijk zijn, als je zonder training en oefening op een mtb in de Alpen of Dolomieten gaat zitten ben je ook kansloos.
Je hebt leren fietsen op je mtb, en dit is een volgende stap.
Dit ding stelt je in staat om in een onbekende omgeving tochten te maken op jouw mtb, zonder dat je verdwaalt, en zonder dat je noodgedwongen het asfalt moet volgen (want daar staan de wegwijzers).
Met wat moeite vooraf kan je profiteren van de kennis vd locals, zonder dat je ooit ter plekke bent geweest.
Er gaat letterlijk een wereld voor je open.
(mits je er wat moeite in steekt, net als bij het fietsen zelf)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
markindealpen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 7 april 2017, 21:07
Mijn mountainbike: UHR

Bij het garda meer staan bij veel leuke routes echt geen borden. Er zullen vast wel uitgepijlde routes staan. Maar dan rijd je geen singletracks.
Ik zou ook investeren. Met je telefoon en n houder kom je al n heel eind, een gps device is wel fijner.
Propain Tyee AL
Kona Big Honzo DL
{Canyon Spectral AL }
Kona Rove st
{Cube ltd pro}
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Waar ik iig een hoop aan gehad heb, en ook leuke routes heb gevonden, is de app outdooractive

Daar staan een hoop routes in en die kan je via gps volgen.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Bij Trailforks kijken voor de leuke trails en evt. routes,

2) Indien geen routes bij de trails van interesse, 'ride log' klikken en gewoon een paar ride logs openen tot je een route tegenkomt die er interessant uitziet (lees: trails van interesse combineert) of nuttige GPX data bevat en dan kopieeren naar je rideplan om het daar te donwloaden ofwel downloaden via Strava als het een link naar een Strava activiteit heeft.

3) Alles in Basecamp laden en ofwel direct naar de GPS schrijven of eerst even naar harte lust plakken om het aan te passen aan jouw begin lokatie (camping, hotel, ...), op te delen in segmenten, samen te voegen, <whatever je nodig acht> door knippen en plakken van de gedownloade data, ...


Ik heb 1x op m'n "rust" dag een uitgepijlde XC route gereden in Italie (Aosta) wat een famlie route zou moeten zijn geweest. Het was dan niet bijzonder veel singletrack, maar je kreeg wel het idee dat ze mikten op het gemoedelijke familie uitje van de familie Absalon...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
hans kolk
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 19 augustus 2019, 20:48

Allemaal bedankt voor de tips, ik ga ermee aan de slag.

Groet Hans
Plaats reactie