Edinburgh naar Glentress/Peebles

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Na een aantal maanden denken/wikken/wegen/plannen/video’s kijken/trails zoeken etc begint mijn reisje vormen aan te nemen.

Het voorlopige plan is in de 1e week van mei van do/vrij tot ma/di naar Glentress en omgeving te gaan. Zoveel mogelijk zelf supporting. Met het vliegtuig heen naar Edinburgh en dan de eerste dag naar de Pentland Hills (of direct met de bus naar Peebles). Dan daar verblijven op de camping/lodge/B&B.

Ik wil in principe mijn eigen bike meenemen. Dat wordt dan de Trek Stache 27,5+ met dropper. Als ik de filmpjes bekijk zie ik ook genoeg bikers die daar rondfietsen met hardtails. Huren van een fully zou kunnen maar aangezien het vervoer van mijn eigen bike maar €100 kost is dat al snel duurder. Daarnaast eigen vertrouwde bike is toch fijner.

Nu ben ik een beetje aan het rondkijken of er mogelijk nog meer mensen zin hebben om mee te gaan. Vooral het verblijf in de lodge kan dan qua kosten aanzienlijk schelen.

Heb ik nog wat vragen open staan;
- voor leuke dagtochten gewoon via Trailforks tochten zoeken en GPX downloaden?
- welke trails zijn echte DO’s en welke zeker als ik alleen ben of ga DONT’s
- zijn er nog tips om te reis van Edinburgh naar Peebles te maken? Heb al een vraag uitstaan bij Company
Update: met de X62 van borderbuses.co.uk is het gewoon mogelijk je bike mee te nemen. Hoeft niet eens in een bikecase :-q
- kleding en bescherming tips?
- pedalen rijd ik normaal met trail spd. Toch maar naar flats voor zo’n trip of combi pedals?
- banden rijd ik nu Maxxis IKON EXO+ tubeless 2.8

En uiteraard andere tips zijn welkom.

Wat ook nog een optie is; helemaal fietsen vanuit Edinburgh. Dus daar de fiets uit de koffer. Spullen in grote rugzak en gaan ... maar dat wordt dan best een zwaar tripje denk ik :tong
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Er is een fietsroute,. https://osmaps.ordnancesurvey.co.uk/ncn
Route 1
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

hanjovdberg schreef: wo 13 november 2019, 12:35 Heb ik nog wat vragen open staan;
......
- pedalen rijd ik normaal met trail spd. Toch maar naar flats voor zo’n trip of combi pedals?
- banden rijd ik nu Maxxis IKON EXO+ tubeless 2.8
......
Wat ook nog een optie is; helemaal fietsen vanuit Edinburgh. Dus daar de fiets uit de koffer. Spullen in grote rugzak en gaan ... maar dat wordt dan best een zwaar tripje denk ik :tong
Waarom zou je wisselen van pedalen? Ik zou gewoon lekker vertrouwen op dat waar je normaal ook je rondjes mee maakt.
Ik ken deze banden niet maar heb je ook nog grip als het een beetje nat is? Je gaat immers naar Schotland. Als het antwoord ja is zou ik dat ook lekker zo laten.

Die rugzak is inderdaad lastig. Ik speel zelf al een tijdje met de gedachte om solo een Trans Schotland te doen. Maar dan heb je al snel meer bij je dan je zou willen als je gaat mtb'en. Ik blijf dit topic dus zeker volgen. :-D
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Waarom niet met de auto?
Ik kan me herinneren dat het goed te doen was met de boot ijmuiden - Newcastle.
Vanuit Newcastle is Glentress ongeveer twee uurtjes rijden.

Glentress is in je eentje goed te rijden, center is erg compact en rijden veel mensen.
Innerlithen is was meer afgelegen en lijkt eigenlijk meer op een xc route zoals wij die kennen (uitgezet rondje) en iets minder geschikt om alleen te rijden.
Wel is er ook een bikepark waar je met een oude “veewagen” naar boven gaat.

Aan de andere kant van de weg bij innerlithen heb je nog een gebied met natuurlijke trails die je alleen met gps of local kan vinden, zelf nooit geweest maar schijnt wel de moeite waard te zijn.

Ik zou gewoon beginnen met blauwe trails en dan volgende keer rood en dan zwart.
Voordeel van een trailcenter is dat alles wel te rollen is. In zwart zitten soms spannende stukjes maar is altijd een optie om er langs te rijden.

lTHT gaat prima, zo ruig is het niet en de meeste Britten zweren er bij vanwege modder en onderhoud. Hier zie je ook heel veel bikers gewoon met spatborden rijden.

Flats is niet perse nodig maar kan op sommige stukken iets meer vertrouwen geven.

Als je toch met het vliegtuig gaat is wales nog een optie?
Paar keer in zuid Schotland gereden en in Wales , ik vind de trails (centers) in Wales toch wel veel mooier.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Zo kunnen ervaringen dus behoorlijk verschillen....
Wij hebben daar wel voornamelijk rode en zwarte trails gereden, de rest ben ik niet bekend mee.

Glentress : vrij aangeharkt, het meeste niet heel moeilijk.
Innerleithen "bikepark" nette uplift, veel gave trails, best uitdagend.
Innerleithen noord, veel trails, uitdagend, makkelijk te vinden, rijden zat anderen.

O en neem trailforks.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Tnx for the tips! Auto wordt het sowieso niet. Ik ga het nu nog anders doen. Vliegen op Edinburgh. Dan bikepacking naar Peebles/Glentress via de Pentland Hills. 2 dagen op de campsite daar en lekker wat trails rijden. Via diverse trails dan bikepackend naar Newcastle met de boot terug. Heb ik van do-di toch mooi stukje Schotland/Engeland gezien. Als het bevalt ga ik vaker.

Trailforks heb ik al uitgebreid bekeken. Trails opzoeken op YT en voorpret begint al. Via de door Willem genoemde website hoop ik samen met wat trails de route naar Newcastle uit te zetten.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Bottecchia
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 824
Lid geworden op: do 22 augustus 2013, 22:00

Klinkt als een goed plan! Ik geef alvast mee dat we een verslag erg zullen waarderen. :wink: :-q

Het is in ieder geval lekker dat je de bagage op de camping kan laten en lekker vrij de trails kunt rijden. Met de bikepacking kilometers zul je wat andere paden kiezen denk ik?
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

tiewrap schreef: vr 15 november 2019, 00:09 Zo kunnen ervaringen dus behoorlijk verschillen....
Wij hebben daar wel voornamelijk rode en zwarte trails gereden, de rest ben ik niet bekend mee.

Glentress : vrij aangeharkt, het meeste niet heel moeilijk.
Innerleithen "bikepark" nette uplift, veel gave trails, best uitdagend.
Innerleithen noord, veel trails, uitdagend, makkelijk te vinden, rijden zat anderen.

O en neem trailforks.
Blauwe zijn ook best leuk, zeker trails als Berm baby berm, zeker als eerste keer omhoog na boot en auto rit is is het wel lekker
om met blauw te starten om dan tweede keer omhoog rood te pakken.
Zwart vond in ik Glentress niet heel veel anders dan rood, volgens mij is het verschil met name dat hij lange (waarder) is.
Het is voor mij alweer jaartje of 6 geleden dus wellicht is het nu beter geregeld in Innerlithen dan toen, was echt een oude veewagen waar je met je bike in kon staan :lol: :lol:

Maar inderdaad Glentress is erg aangeharkt,
trail centers in Wales zijn dat een stuk minder en sinds ik in wales ben geweest kom ik eigenijk niet meer in schotland.
http://www.mbwales.com/mountain-bike-trails/
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Verslag komt er tzt zeker :-q

Aangeharkt voor een 1e x Schotland vind ik niet zo erg.

Ziet qua wielen nog wel (heb nog even de tijd 😊) te dubben. Toch mijn 29+ wielen erin (wel prettig voor het bikepacken). Of de 27.5+ wielset wat weer speelsheid geeft op de trails.

Ik ga voor het bikepacken voor semi off-road en soms wat voor handen ligt qua kortste afstand vs makkelijkste route.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ergens tussen de Tweed en de Tyne loopt ook nog de Sandstone Way https://www.sandstoneway.co.uk/
Plaats reactie