Met je neefje naar Glentress

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3879
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik zei het als geintje "we kunnen ook naar Schotland" maar het begint toch een beetje serieuze vormen aan te nemen. Voor nu is het idee de lussen van Glentress en wellicht de rode XC van Innerleithen. Mijn neefje (12) rijd in de landelijke jeugd competentie dus ik ben niet bang dat hij Glentress niet kan rijden qua techniek die nodig is. Conditioneel zal hij ook wel een eind komen, de combi Leersum, Hoge Ginkel, Amerongen doet hij ook zonder problemen. (is dan wel moe) Toch ben ik even benieuwd naar jullie ervaring met kinderen te Glentress.
◼︎ Go round the outside.
Daniel L.
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 23:16
Mijn mountainbike: Rose Pikes Peak AM

Ik heb (nog) geen kinderen maar ik reed Glentress in Innerliethen toen ik zelf 11 was (lááááng geleden), meegesleept door mijn vader. Toen nog op een hardtail met v-brakes :roll: . Qua techniek is het voor een groot deel prima te rijden als je Amerongen gewend bent. Sommige stukken rode en zwarte route zijn wellicht tricky, maar over het algemeen wordt dat goed aangegeven. Let met name even op als het nat is, dan wordt de leisteen soms wat glad.

Ik weet niet of je neefje de hoogtemeters gewend is, maar de klimmen zijn grotendeels op brede fire-roads waarna je altijd wel even uit kan puffen voordat je weer naar beneden dendert :-D .
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3879
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Bedankt voor de reactie. Ik weet hoe het daar er uit ziet ben er zelf namelijk eerder geweest. Spooky woods moet hij volgens mij wel kunnen. Althans het deel wat ik er van gezien heb want ik deed mee aan een training dus sprong van het een over op het ander. Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar hoe de ervaringen zijn na meerdere dagen rijden want inderdaad die hoogte meters hebben wij hier niet.
◼︎ Go round the outside.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Zou me weinig zorgen maken, afgelopen september zag ik kids van 5 naar boven rijden. Er worden in het weekend ook heel veel ‘les’ gegeven aan vrouwen, kids, mannen etc. Het leeft wat meer als een community. Schotten zijn over het algemeen wat lui, dus de klimmen zijn zeker niet steil. Wel zijn ze interresant dus een mooie afleiding vaak. Kies dan wel voor rood/zwart dan mis je de schotter. De schotten kunnen wel uitdagend afdalen, maar Glentress is nergens te gek. Je gaat wel meer drops, wortels en skinnys tegenkomen, maar vaak kan je daar ook omheen. Spooky woods is zeker goed te doen voor je neefje. De topklim is wel ff doorbijten, maar de beloning is groots! Weet zeker dat je hij die gelijk nog een keer wil doen! En qua conditie zou je het misschien rustig kunnen opbouwen/afwisselen, dus eerst een korte dag, dan lange dag (zwart) en dan weer een korte dag, etc. Bij Innerleithen zou je ook nog uplift kunnen overwegen! Have fun!
Hier staat niets.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3879
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Nu ben ik niet werelds beste mountainbiker, maar ik vergeet wel eens dat wat ik simpel vind voor andere een dingetje is. Maar ik vergeet ook wel eens dat die kleine apen meer kunnen dan je denkt. Zo was ik vorig jaar met hem bij een drop die ik toen mijn eerste keer wel een dingetje vond. Dus eerst samen met hem de drop bekijken. "O, ik ben in de LJC van hogere afgesprongen" Dus ja, het zal wel goed komen. Het is alleen dat je iets meer moeite en geld kwijt bent om daar te komen. Het is niet als een willekeurig rondje bij ons dat als het niet wil je weer in je auto stapt en weer naar huis gaat.

Ik denk dat ik het volgende ga doen. In de meivakantie 3 dagen Willingen om eens aan echte mannen molshopen te snuffelen. En dan met de zomervakantie richting Glentress.
◼︎ Go round the outside.
markpatat
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 630
Lid geworden op: ma 16 september 2002, 22:43
Mijn mountainbike: Cube Reaction RX 2010
Contacteer:

Kan zeker geen kwaad, maar vergis je niet. In het voorjaar voor het eerst in Winterberg geweest, dat is veel uitdagender dan Glentress. Ten minste de vaste routes dan, daarbuiten ligt veel enduro verstopt. Het parkje in Glentress is behoorlijk laagdrempelig bijvoorbeeld. In Winterberg is het allemaal iets steiler op de flowline na. Denk dat Innerleithen veel meer weg heeft van Winterberg, maar daar ben ik niet geweest. Als alles om de hoek zou liggen zou ik zeker eerst naar Glentress gaan. Pod Smrkm in Tsjechië, niet eens zo ver weg, is misschien een goed alternatief. Zelfde concept als in Schotland alleen niet zo veel drops etc, maar wel heel veel flow (ook omhoog). Echt ruig wordt het dus niet daar.

Je neefje gaat sowieso lol hebben, maar pas wel op voor je ego We hadden ook een 15-jarige mee naar Winterberg die ons allemaal fietsles gaf... ;)
Hier staat niets.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3879
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Het plan is dan ook eerst naar Willingen. Dat bikepark is saaier dan de UHR. Maar daar omheen is wel wat leuks te vinden hier en daar. (Van de zomer geweest, moet de leuke lijntjes alleen nog aan elkaar knopen)

Ego heb ik al laten gaan. Vorig jaar moest ik mij nog inhouden. Maar nu moet ik toch wel doorrijden om hem bij te houden. Naar boven rijd hij mij zoek, alleen naar beneden win ik het nog van hem. Omdat jij zwaarder bent zegt hij dan.
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

:lol: :lol: :lol:
Hij heeft in ieder geval humor, dus alleen al daarom gewoon gaan.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Let wel. Voor je de Spooky Woods af mag (vanaf 540 meter) moet je eerst 360 meter klimmen vanaf het trail centre op 180 meter.

Dus leer hem vooral dat je voordat je de Spooky Woods afgaat je eerst een tijdje cool met de dudes boven moet hangen.

Kan jij even op adem komen.
Plaats reactie