vakantie 2020

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Beste mede bikers,

Voor de zomervakantie ben ik op zoek naar leuke regio's waar je zowel goed kan vakantie vieren als mountainbiken. Wij hebben dit jaar besloten om met vrienden op vakantie te gaan, en beide vrouwen willen graag kunnen winkelen in de buurt, Verder is het wel leuk als er buiten de camping om het een en ander te doen.

Wat het mountainbiken betreft, zoek ik voor mezelf uitdagende XC trails, maar ook toegankelijke trails aangezien de maat die mee gaat ook graag mee zou willen biken.

Het leek ons wel leuk om richting frankrijk te gaan, maar staan ook zeker open voor andere bestemmingen.

Groet,
Stephan :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Frankrijk is groot.
In het zuiden van Frankrijk is genoeg te vinden, maar 's zomers zijn ze daar (terrecht) bang voor bosbrand.
Dus zijn de trails vaak afgesloten...
Iets noordelijker heb je de Vogezen en de Jura.
Groener (natter, dus veel minder bosbrandgevaar) en een stuk dichter bij huis.
Massif Central hangt daar net tussen in.
Aan de grens met Zwitserland en Italie heb je de Alpen, ook mooi.

Vertel eerst eens wat meer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 6 januari 2020, 22:30 Frankrijk is groot.
In het zuiden van Frankrijk is genoeg te vinden, maar 's zomers zijn ze daar (terrecht) bang voor bosbrand.
Dus zijn de trails vaak afgesloten...
Iets noordelijker heb je de Vogezen en de Jura.
Groener (natter, dus veel minder bosbrandgevaar) en een stuk dichter bij huis.
Massif Central hangt daar net tussen in.
Aan de grens met Zwitserland en Italie heb je de Alpen, ook mooi.

Vertel eerst eens wat meer.
Bedankt voor je reactie! Dat met bosbranden dat wist ik niet klinkt logisch maar niet praktisch als vakantie bestemming denk ik. Vogezen schijnt inderdaad erg mooi te zijn, al weet niet wat hier qua winkels zitten 😜

Massif central is iets daar ga ik me even in verdiepen 😁

Wat wil je weten? 😁
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Wij zitten te denken aan Engeland. Lake District of zo.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

diaseti schreef: ma 6 januari 2020, 22:46
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 6 januari 2020, 22:30 Frankrijk is groot.
In het zuiden van Frankrijk is genoeg te vinden, maar 's zomers zijn ze daar (terrecht) bang voor bosbrand.
Dus zijn de trails vaak afgesloten...
Iets noordelijker heb je de Vogezen en de Jura.
Groener (natter, dus veel minder bosbrandgevaar) en een stuk dichter bij huis.
Massif Central hangt daar net tussen in.
Aan de grens met Zwitserland en Italie heb je de Alpen, ook mooi.

Vertel eerst eens wat meer.
Bedankt voor je reactie! Dat met bosbranden dat wist ik niet klinkt logisch maar niet praktisch als vakantie bestemming denk ik. Vogezen schijnt inderdaad erg mooi te zijn, al weet niet wat hier qua winkels zitten 😜

Massif central is iets daar ga ik me even in verdiepen 😁

Wat wil je weten? 😁
MonkeyRider heeft een keer zn neus gestoten aan de Cote d Azur vanwege bosbrandgevaar.

Is er een voorkeur voor een bepaalde regio?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

De Drôme in Frankrijk. Bij het plaatsje Die, en de Vercors. Erg mooi om teXC biken, niet te extreem. Is een 1500-1700 m hoog, mooie omgeving. Wel veel Nederlandurrrs in hartje zomer.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Como- of gardameer kan ook nog interessant zijn :bier:
Waar woke is, is vuur
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Makkelijk schreef: ma 6 januari 2020, 23:23 Como- of gardameer kan ook nog interessant zijn :bier:
Waar in Frankrijk ligt dat dan? :-) correctie, topic gaat wel over FR maar vraag is meer open) Maar voldoet idd erg goed aan de eisen...

Overigens vanaf de cote d azur (idd routes gesloten) uurtje de zuidelijke Alpen in rijden en je kunt prachtig biken...
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Crapton schreef: ma 6 januari 2020, 22:56 De Drôme in Frankrijk. Bij het plaatsje Die, en de Vercors. Erg mooi om teXC biken, niet te extreem. Is een 1500-1700 m hoog, mooie omgeving. Wel veel Nederlandurrrs in hartje zomer.
Check. Schitterend om te biken. Aantal jaar geleden ook geweest in Die.

Maar afgelopen zomer naar het meer van Annecy gegaan. Wat een heerlijke trails liggen daar om technisch naar beneden te gaan.
Ik was er nog nooit geweest (om te biken) maar het heeft met super verrast als bike gebied. En voor vrouwlief was er ook genoeg te beleven als ik aan het stuiteren was. :-q
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

paulus1981 schreef: ma 6 januari 2020, 23:51
Makkelijk schreef: ma 6 januari 2020, 23:23 Como- of gardameer kan ook nog interessant zijn :bier:
Waar in Frankrijk ligt dat dan? :-) correctie, topic gaat wel over FR maar vraag is meer open) Maar voldoet idd erg goed aan de eisen...

Overigens vanaf de cote d azur (idd routes gesloten) uurtje de zuidelijke Alpen in rijden en je kunt prachtig biken...
True, maar uurtje heen en uurtje terug is toch al snel 2 uur in de auto per dag, dat kan toch wel een drempel zijn.
Net als de tolweg, want via de binnenwegen rij je het niet in een uur.
Dus als je voor combi Cote d Azur / Alpen kiest, dan is het aantal fietstochten wel beperkt, lijkt mij.
Of dat bij jouw verwachting past mag je zelf beslissen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

diaseti schreef: ma 6 januari 2020, 22:46 Bedankt voor je reactie! Dat met bosbranden dat wist ik niet klinkt logisch maar niet praktisch als vakantie bestemming denk ik. Vogezen schijnt inderdaad erg mooi te zijn, al weet niet wat hier qua winkels zitten 😜

Straatsburg voldoet volgens mij wel aan dit criterium. 8)
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

Kijk ook eens naar de Vaucluse (zuid Frankrijk) rond de plaatsjes Bedoin, Vaison-la Romaine of L'Isle-sur-la-Sorgue. Leuke pittoreske dorpjes waar je kan winkelen. Maar ook grotere steden zoals Avignon en orange zijn een aanrader. En als dat niet genoeg is kan je altijd nog naar Aix-en-Provence of Marseille wat maar 1 uurtje rijden is. Voor het mountainbiken, en daar gaat het hier om, is er van alles te doen! Om te beginnen de Mont Ventoux. Maar ook de Dentelles de montmirail (ten westen van de Ventoux) of de Luberon. Hier kan je dagen rondfietsen op singletracks van elk niveau. Bosbranden komen helaas ook hier voor maar minder dan de Côte d'Azur. Gebieden zijn hier ook minder vaak afgesloten. En als extraatje heeft dit gebied ook nog heerlijke wijnen - altijd leuk om na een rit even langs een domaine te gaan voor een dégustation.

Hier een paar videotjes (I know niet de beste kwaliteit) die ik daar heb gemaakt om je een idee te geven:
https://youtu.be/u8rodO9CNAo
https://youtu.be/0zGqHT7guaE
https://youtu.be/58wZor0WK4M
Big_Philly
All rounder
All rounder
Berichten: 147
Lid geworden op: ma 9 maart 2015, 16:18
Mijn mountainbike: Trek ProCaliber 6 / Giant Trance X 29

De Vogezen zijn een mooi fietsgebied op vrij korte afstand van Nederland. Ben zelf inmiddels twee keer naar de Vallons des Vosges geweest om te biken. Ik zat op camping Domaine des Messires nabij Gerardmer en Epinal; direct vanaf de camping kun je een leuke blauwe en een zware rode route doen. De blauwe is prima te rijden op een XC hardtail; de rode zul je wellicht hier en daar afstappen.
Op een klein stukje fietsen kun je nog wat blauwe en rode routes fietsen.

De Vogezen hebben een reputatie wat het weer betreft, maar daar zou ik me niet te veel zorgen om maken. Als je er twee weken zit ga je gegarandeerd een paar regenbuien meemaken, maar over het algemeen blijven de routes goed begaanbaar.

Nadeel is dat de echt mooie toeristische 'trekpleisters' al gauw wat verder weg zitten.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nog even over die bosbranden.
Aan de Cote d Azur worden de bossen vaak afgesloten om bosbrand te Voorkomen. Dus ook als het niet brandt mag je de trails niet op.
Dit geldt trouwens voor grote delen vd Provence.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 10 januari 2020, 11:52 Nog even over die bosbranden.
Aan de Cote d Azur worden de bossen vaak afgesloten om bosbrand te Voorkomen. Dus ook als het niet brandt mag je de trails niet op.
Dit geldt trouwens voor grote delen vd Provence.
Klopt. Dit wordt per dag bepaald en wordt aangegeven in verschillende kleuren en is afhankelijk van hoogtes en tijden. Bij veel campings wordt aangegeven wat voor dag het is. Dus altijd informeren voordat je ergens naar toe gaat.
Plaats reactie