Groeps MTB reis Alpen juni 2020

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2945
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Ik heb interesse in een Alpen MTB groepsreis in juni 2020. Ik ben al eens met VASA meegeweest maar die hebben in juni niet zoveel of vol, en ik wil niet de supertechnische trails doen (de VASA paadjes :-D ).

Een andere aanbieder is MTB-Xperience, die hebben een actuele website 2020 met leuke mogelijkheden. Ik heb ze wat vragen gesteld via mail, on-line form en Whatsapp maar krijg geen reply.

1. Kent iemand MTB-Xperience en wat zijn de ervaringen?
2. Bestaat die organisatie nog? Website ja maar reactie nee.
3. Nog andere aanbieders in NL? Ik kan ook in Dld of België gaan zoeken maar heeft niet mijn voorkeur.

Bedankt voor jullie reacties.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Mountainbike challenge, organiseert allerlei reizen, ook naar Alpen gebieden. Zelf geen ervaring mee maar wel goede berichten over gehoord.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vraagje... ‘Supertechnische Vasapaadjes’? Is dat cynisch bedoeld of was het echt zo heftig? Welke Vasareis reed je dan?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2945
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

De TransAlp MontBlanc-Matterhorn. Waren deels wandelpaden o.a. rond de MontBlanc, hier en daar heel erg lastig fietsbaar zoals van de Col de Ferret naar Rifugio Elena.

Bovendien had ik een XC fiets HT met 100 mm voor, terwijl de meesten een AM hadden met droppert dat scheelt al.

Veel was kwestie van ervaring en skills. Ik heb wel veel ervaring maar niet alpine en zeker niet zo steil met rotsen en obstakels. Dit was mijn eerste alpine MTB tocht in 20 jaar. Werd er niet blij van.

Achteraf gezien de verkeerde tocht gekozen (te moeilijk). Of had meer op skills moeten oefenen + andere fiets + droppert.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik heb een paar x met Vasa een rondje gedaan, oa rond de Mont Blanc, overlapt een deel met jouw reis.
Voor Vasa is die trip al reislevel 7/10, en als je dan naar de specificaties kijkt scoort 'ie ongeveer 8 op een schaal van 10 wat betreft zwaarte conditie en loopstukken, en 7,5/10 qua techniek. Dat is dus een van de relatief zwaardere Vasa reizen binnen het aanbod.

Nu je weet wat je wel/niet kan op dat level, wat je kunt verwachten, kun je een paar dingen doen:

Weer met Vasa meegaan, maar dan gewoon een lager level kiezen, dat bij je past en voor jou technisch minder zwaar zal voelen.
Ik heb 3 soortgelijke levels gedaan, Mont Blanc, Dolomieten, en Garda, en ik vond het juist allemaal erg leuk bergaf, met een race-marathonfully, nergens te zwaar, wel lekker uitdagend. Meerder fietsmaten van mij (Zuid Limbo's) rijden dat ook met 100mm hardtails. Maar die hebben allemaal wel voldoende skills en de meesten rijden inmiddels ook met dropper. En van sommigen mocht het dan weer een tandje minder bergaf, dat waren oha degenen die wel ervaring hadden, ook in de bergen met Vasa, maar die normaliter in vlak Nl fietsten, op minder uitdagende trails, niet gewend aan 'verassingen icm hoogteverschillen'.

In ieder geval zorgen voor de juiste uitrusting.
Een 100mm Hardtail kan, maar wat je wel nodig hebt is stevige en voldoende breden banden met grip, voldoende remkracht, en op een hardtail een dropper! Een dropper is nog belangrijker dan veerweg! Een fully is ook een dikke pre, maar die dropper gaat gevoelsmatig nog meer winst opleveren! Een fully zonder een dropper brengt relatief weinig. Fully 100-130mm voor een 6-daags rondje is prima voor een XC-transalp, mede afhankelijk van je skills en budget.
Kies je een wat ze noemen 'Panorama Transalp', met wat meer liftgebruik en meer gericht op dalen, dan kun je voor nog meer veerweg gaan, afhankelijk van hoeveel nadruk je wil gaan leggen op het agressievere daalwerk. Nou doet Vasa geen al te gekke dingen, meestal kiezen ze flowtrails en juist nog goed te fietsen afdalingen.

Een deel kun je dus opvangen door het bij jou passende reislevel te kiezen, een deel door je materiaal goed te kiezen (dropper!), maar uiteindelijk moet je het doen met... je skills. Wat vond je dus zo lastig/technisch? Dat moet je dan gaan oefenen. Zelf in het wild opzoeken, of een clinic doen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Stokje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: di 16 augustus 2005, 13:35

hebben ook nog een mooie reis naar frankrijk. Aanrader !!!
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

In veel gebieden zijn de liften nog niet open in juni (of niet de hele maand) dus ik kan me voorstellen dat veel MTB reizen in de alpen pas in juli/augustus zijn
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je in het dal blijft kan je al eerder op pad.
Boven op de berg is de zomer maar kort.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2945
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Dank voor de reacties!

Reisniveau
Ik probeer met MTB-Xtreme een makkelijker te fietsen trip te regelen, dus lager en niet hoog alpine. Heb al iets uitgezocht. Moet ook schelen met de sneeuw. Contact MTB-Xtreme loopt nog niet echt goed, winterslaap??


Uitrusting
Ik heb naast die HT ook een 27.5 120/100 FS met 2.35/2.25 banden dat zou goed moeten gaan, is XC maar neigt beetje richting AM. Een dropper is zeker een optie, is de vraag of dat echt nodig is, zijn erg dure dingen en in NL gebruik ik die helemaal niet natuurlijk. Moet er dan wel 1 zijn met buitenkabel. Eens zoeken of 2e hands...


Skills
Ik had zelf ook al aan een clinic zitten denken. Als ik die reis kan boeken ga ik dat wel doen, denk aan VASA. Die mannen van VASA konden goed aanwijzingen geven. Ik heb in het verleden wel veel in de Drôme gefietst, ook Vogezen, Sauerland (Willingen Marathon 3x), Dolomiti Superbike 2x en zelfs Champcella. Meeste eigen tempo, prima te rijden en dus geen techniek stress. Dus helemaal blanco ben ik zeker niet. Alleen dat hele steile met dropoffs is niet mijn ding, of smalle paadjes naast afgronden.

Gaat zeker lukken! :D :-D :-q
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Crapton schreef: ma 13 januari 2020, 20:51 Dank voor de reacties!

Reisniveau
Ik probeer met MTB-Xtreme een makkelijker te fietsen trip te regelen, dus lager en niet hoog alpine. Heb al iets uitgezocht. Moet ook schelen met de sneeuw. Contact MTB-Xtreme loopt nog niet echt goed, winterslaap??


Uitrusting
Ik heb naast die HT ook een 27.5 120/100 FS met 2.35/2.25 banden dat zou goed moeten gaan, is XC maar neigt beetje richting AM. Een dropper is zeker een optie, is de vraag of dat echt nodig is, zijn erg dure dingen en in NL gebruik ik die helemaal niet natuurlijk. Moet er dan wel 1 zijn met buitenkabel. Eens zoeken of 2e hands...


Skills
Ik had zelf ook al aan een clinic zitten denken. Als ik die reis kan boeken ga ik dat wel doen, denk aan VASA. Die mannen van VASA konden goed aanwijzingen geven. Ik heb in het verleden wel veel in de Drôme gefietst, ook Vogezen, Sauerland (Willingen Marathon 3x), Dolomiti Superbike 2x en zelfs Champcella. Meeste eigen tempo, prima te rijden en dus geen techniek stress. Dus helemaal blanco ben ik zeker niet. Alleen dat hele steile met dropoffs is niet mijn ding, of smalle paadjes naast afgronden.

Gaat zeker lukken! :D :-D :-q
Dropper juist wel doen!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2945
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Wordt een Trans Slovenië tocht. Slechts beperkt deel is alpine en zou allemaal goed te rijden moeten zijn.

Droppert mag wel maar het is een ding wat je in NL niet gebruikt. Dus aanschaffen voor 6-7 dagen is erg kostbaar, en die tocht is echt ook niet gratis. Ik ga nog wel kijken in "Te Koop" ter orientatie. Maar is een 2e hands droppert wel betrouwbaar is de vraag.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Bij een lange afdaling kan je natuurlijk ook met een snelspanner het zadel naar beneden zetten. Zo een groep verzamelt toch boven voor de afdaling en beneden erna. Dit moet je alleen niet vergeten. Je hebt hier ook maar weinig aan in voortdurend op- en neergaand terrein.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Crapton schreef: di 14 januari 2020, 21:12 Wordt een Trans Slovenië tocht. Slechts beperkt deel is alpine en zou allemaal goed te rijden moeten zijn.

Droppert mag wel maar het is een ding wat je in NL niet gebruikt. Dus aanschaffen voor 6-7 dagen is erg kostbaar, en die tocht is echt ook niet gratis. Ik ga nog wel kijken in "Te Koop" ter orientatie. Maar is een 2e hands droppert wel betrouwbaar is de vraag.
Een kostbare reis die niet werd/wordt wat je ervan hoopt, omdat je bergaf lastig vindt, is achteraf ook duur, zonde...
Google maar eens op ‘Brand X dropper’, rond 120,-, goede/gunstige prijs kwaliteit.
Ook in de heuvels en het midden/lagere gebergte een pre, want ook daar kan het gewoon steil, technisch en uitdagend zijn :wink: ...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2945
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Idd Brand-X is wel te doen, heb Ascend II dropper gezien voor 116 €. Ik zag de meeste rond 300-500 € dat vind ik te gek. Ga dit zeker onderzoeken (reviews & YouTube) en overwegen. Goede tip.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Crapton schreef: vr 17 januari 2020, 09:39 Idd Brand-X is wel te doen, heb Ascend II dropper gezien voor 116 €. Ik zag de meeste rond 300-500 € dat vind ik te gek. Ga dit zeker onderzoeken (reviews & YouTube) en overwegen. Goede tip.
zet maar gewoon heel hoog op je prioriteiten lijstje, meer fun meer veiligheid :-q
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie