Girona MTB Challenge

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
hellosanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 12 januari 2020, 13:59

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier, ik heb een account aangemaakt omdat ik wat vragen heb over de Girona MTB Challenge waar ik mij voor heb opgegeven begin mei. https://www.gironamtbchallenge.com/

Ik vraag me af of jullie weten wat ik daar in de omgeving zoal kan verwachten zodat ik op dingen die ik nog niet zo goed beheers kan oefenen hier in Nederland. En hebben jullie dan ook tips waar (bijv op welk parcours) ik die specifieke dingen goed kan oefenen?

Ik weet niet of onderstaande dingen daar van toepassing zijn maar het zijn sowieso dingen waar ik moeite mee heb en wat ik nog wil oefenen.
- Switchbacks (incl. wortels in de bochten)
- Fietsen op een smal pad langs een afgrond
- Rockgarden

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Alvast bedankt.

Groet,
Sanne
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Ken tocht niet, maar kijkend naar teaser fimpje lijkt het niet al te technisch. Zou vooral veel aan conditie werken en lekker vaak single tracks rijden. bijvoorbeeld Amerongen, Leersum, Hoge Ginkel, Rhenen, etc. Daar vind je toch van alles wat.
Mogelijk een keertje oefenen in Zuid Limburg.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Een van de forumleden is er in ieder geval wel geweest en schrijft er over in een bandenreview.
JasperGr schreef: do 22 augustus 2019, 12:58 Ha kijk, dit heb ik ook met een nieuw setje gehad. Heb ze 2 weken geleden weggegooid.

Sinds december 2018 rij ik de Ray en Ralph set en dit setje heeft tot 1,5 maand geleden het volgehouden. Hiermee heb ik diverse BAMS marathons gereden en de Girona Bike Challenge. Toen was de Ralph versleten. Hierna heb ik weer een Ralph voor achter gekocht en die toonde de zelfde schade na 2 belgische marathons. Ik ben naar Pirelli overgegaan. De duurzaamheid van de banden is ver te zoeken. Grip is daarentegen wel echt goed!
Stokje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: di 16 augustus 2005, 13:35

Ik heb hem zelf ook gereden. Leuke wedstrijd wel pittig vooral veel single tracks, technisch afdalingen met veel rotsen. Hou je van technische parcoursen dan zit je daar goed. Switchbacks heb je daar niet.

Organisatie is goed maar er was weinig sfeer na de wedstrijd. Al met al geen spijt van gehad en zeker de moeite waard.
Laatst gewijzigd door Stokje op zo 12 januari 2020, 20:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Overigens, waar woon je ongeveer. Ervaring is ook uren maken en die maak je niet in de auto onderweg. Afhankelijk van waar je woont, kunnen we nog suggesties doen voor routes in de buurt.

In Limburg is niet alles goed. Onder nieuws zit er nu een recent draadje met discussie daarover.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

De kans dat je alleen " technisch afdalingen met veel rotsen" gaat vinden zonder in de auto te zitten is vrij klein, daar je dat niet vindt op de Utrechtse of Sallandse heuvelrug... In plaats van Zuid-Limburg zou ik dan ook meteen voor Ardennen gaan.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Nee, die vind je niet, maar als je in Drenthe woont, ga je veelal niet drie keer per week naar Zuid- Limburg en kan je dat beter afwisselen met een rondje VAM berg of zo.
hellosanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 12 januari 2020, 13:59

He allen,
Dank voor de reacties, daar kan ik wat mee 😀
Ik woon in de omgeving van Utrecht, dus de UHR is zeker een optie om te trainen. Ik fiets vooral veel op de racefiets dus qua conditie komt het (hoop ik 😂) wel goed.
Goed om te horen dat er geen switchbacks zijn maar die rotsafdalingen moeten we dan nog maar eens mee aan de slag.
Ik heb iemand gevraagd om een dagje met mij op pad te gaan om specifieke dingen te oefenen, dus vandaar ook de vraag. Het liefst gaan we ergens naar toe waar we zo veel mogelijk kunnen oefenen.

En misschien een domme vraag, maar de single tracks daar, flowen die net zo lekker als hier?

Als jullie ook nog tips hebben qua banden (Ik ben bleu wat dat betreft) dan hoor ik ze graag.

Groeten,
Sanne
Stokje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: di 16 augustus 2005, 13:35

De single tracks zijn mooi en zit een goede flow in. Sommige afdalingen zitten grote vlakke stenen in die glad kunnen zijn met regen. Voor de rest gewoon je verstand gebruiken en genieten.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Vergeet op de UHR dan niet ook eens naar Kwintelooijen te gaan. Dat is net wat steiler dan de andere routes.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nieuwsgierig geworden en filmpjes gegoogeld.
Ziet er minder spannend uit dan bijv. Roc d Azur (of de trails in mijn achtertuin).
Ik denk dat je met goede conditie en wat ervaring op de trails in Z Limburg goed uit de voeten kunt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hellosanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 12 januari 2020, 13:59

Wederom bedankt voor jullie reacties :)

Kwintelooijen komt zeker nog aan bod.

Welke parcoursen in Zuid Limburg kunnen jullie aanraden? Ik ben er vorig jaar geweest maar de routes die we toen gereden hebben waren vooral brede paden, vandaar.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Ik zou eerder naar Beringen (Be-Mine) kijken. Geen mooie omgeving on te fietsen, wel efficient voor training.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De oude Voerstreek route (GPS)
De Gulpen route
De Epen/Vijlen route
Trails in het Aachenerwald en Preusswald (GPS)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stokje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 577
Lid geworden op: di 16 augustus 2005, 13:35

ThaSingleTrackMastah schreef: di 14 januari 2020, 19:28 Nieuwsgierig geworden en filmpjes gegoogeld.
Ziet er minder spannend uit dan bijv. Roc d Azur (of de trails in mijn achtertuin).
Ik denk dat je met goede conditie en wat ervaring op de trails in Z Limburg goed uit de voeten kunt.
Roc vind ik niet meer of minder spannend dan Girona. De definitie van technisch is moeilijk zelf heb ik er geen van beide moeite. Maar rij je alleen in het vlakke gedeelte van NL dan geloof ik dat je best weleens hard in de remmen knijpt :-). Maar ieder zijn nivo.
Plaats reactie