Overnachten Alpe d'huez

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
J-D
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 23 april 2012, 19:01
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Na tig topics rondom deze berg te hebben gelezen nog geen passend antwoord op mijm vraag kunnen vinden, vandaar even op deze wijze.

Ik ben van plan om een aantal dagen bij en op de alpe d'huez te gaan fietsen, voornamelijk met de MTB (xc).
Ik heb diverse malen gelezen dat je prima met liften naar boven kunt, en vanaf daar diverse routes kunt volgen.

Ik vraag me echter af wat de juiste / handigste plek is om te overnachten. Ik heb nu een optie op een locatie in Huez, ik begin echter te twijfelen of ik niet beter onder aan de berg zou kunnen overnachten. Wat zijn jullie ervaringen en tips hiervoor?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

dichtbij het begin vd lift natuurlijk
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7364
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) In het algemeen zit ik het liefst daar waar ik met minimale inspanning of gebruik van liften, die met sommige stuk kunnen en met bepaalde weersomstandigheden stil worden gezet, m'n terugweg kan doen . Da's in de regel dus "onder"...

2) Wanneer voor 1 route "onder" nog een slordige 800m lager ligt en de verbinding niet echt snel is en de rest zich hoger afspeelt, dan kan onder dus "onder" voor het merendeel zijn maar niet voor alle. Hamvraag is dus welke routes je denkt te rijden...

3) Vanuit een Allemont bijv. terug naar Alpe d'Huez (bus + lift naar DMC 2100) doe je niet echt voor je plezier IMHO.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

de xc routes beginnen in het dal, niet boven op.
https://nl.bike-oisans.com/mountainbike/mtb-parcours/

het merendeel van de xc routes is trouwens rood en zwart, dus je kan kiezen tussen blauwe rondjes op de dal bodem of meer "enduro" met steile technische singletrails.
ik weet niet wat je onder xc verstaat, maar als je schotterwegen omhoog en omlaag wil rijden is het niet de meest geschikte locatie.
als je van wat meer technisch uitdagende trails houdt wel.
de paden waar je met de lift kan komen, worden intensief gebruikt en zitten vol brakebumps, dus die zou ik niet graag met een xc hardtail rijden.
J-D
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 23 april 2012, 19:01
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Dank voor jullie reacties.
Ik ga me verdiepen in de routes, vind het moeilijk te bepalen wat ik daar aan zou kunnen.
Vind in bijvoorbeeld de ardennen de technische paden het leukst, maar heb ook in de afdaling van de Ventoux gemerkt dat het niveau in Frankrijk wel even wat anders is.
De reactie van Sik zegt m.i voldoende, ik kom er niet om vlakke stukken te rijden, en zal me meer gaan focussen op enduro.
Het is voor het eerst dat ik naar een dergelijk gebied ga met liften en dergelijke, vandaar mijn onduidelijkheden omtrent beste plaats om te overnachten.

Maar als ik het goed begrijp is het dus goed mogelijk om ‘s ochtends vanuit het dal met een lift incl fiets naar boven te gaan?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, in dit soort gebieden nemen de skiliften 's zomers fietsers en fietsen mee.
Tegen betaling (enkeltje, dagkaart, enz).
Veel van deze gebieden vragen bepaalde skills en materiaal.
Als xc'er kan je wellicht de stelregel hanteren:
'Als ik het niet omhoog kan fietsen, dan kan ik het ook niet naar beneden rijden.'
Beetje aan de veilige kant, en niet lullig bedoeld.
Je bent in Champcella geweest, das daar om de hoek. Bij Jos en Karin?
De trails van Jos gaan van simpel tot pittig, maar de trails bij dit soort liften zijn meestal pittig tot extreem.
Stapje verder dus.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie