Twee dagen fietsen in Luxemburg

Benieuwd wat er nog meer in de wereld te biken valt naast Nederland en België? Of je hebt net een fantastische bikevakantie achter de rug en wilt de rest lekker maken met foto's en tips? Plaats het hier.
Plaats reactie
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Meegs schreef: vr 20 augustus 2021, 14:31 Bedankt voor de info.
Zojuist de planning gekeken en de route rond Beaufort stond er niet op. Kan ik er ter plekke het eventueel nog aan de planning toevoegen.
Planning vooralsnog bestaat heel "saai" uit de vaste routes van: https://map.geoportail.lu/theme/tourism ... hair=false

Maar ik verwacht dat het voor ons allesbehalve saai zal zijn :bier:
@ Jurrew, foto's zijn rond Berdorf en sowieso de Mullerthal trails. Heb door de jaren heen een paar aardige routes in elkaar kunnen draaien. Vanuit Beaufort afgelopen keer weer een paar "nieuwe" trails gevonden welke een mooi alternatief vormen.

@ Meegs, saai zal het zeker niet zijn. Maar als ik de vaste route van Berdorf bekijk zie ik al snel een paar hele mooie omleidingen welke parallel lopen aan de vaste. Zeker als je op de kaart bij Weilerbach kijkt. Bij Todekopchen links de wandelroute parallel aan de mtb aanhouden. Heel mooi en zelden wandelaars want te ver voor de meesten.
Dus zo nu en dan een leuk uitstapje van de route maken is daar zeker geen straf.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Op de kaart van het geoportaal van Luxemburg kan je naast de MTB routes ook de wandelroutes (plus hoogteprofielen) downloaden. Als je de kaart goed leest, kan je ook het verschil ziet tussen karrensporen en smalle paden. Het voordeel van een vaste wandelroute is dat het in ieder geval niet dichtgegroeid is.
Overigens rond Berdorf heb je veel rotsen met nauwe doorgangen (stuur losdraaien) en trappen. Heeft invloed op je gemiddelde snelheid.
Gebruikersavatar
Cycling4Care
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 21 november 2011, 19:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2024 Silver/Blue
Contacteer:

Heb vanuit Birkelt de route Larochette gereden. Mooie route met, voor mij iig :roll:, aardige steile stukken klimmen. Op sommige stukken zijn serieuze gaten en geulen geslagen door het weer van de afgelopen periode. Route is wel weer helemaal open, maar in een paar afdalingen erg tricky doordat er dus bijna geen lijn te rijden is. Maar goed, dan stap ik gewoon even af zodat ik zeker weet dat ik heelhuids bij mijn gezinnetje terug op de camping kom :wink:.

Rij zelf een hardtail, met RoRo voor en Rara achter... en dat was wel te doen. In sommige afdalingen was een groffer profiel wellicht wat lekkerder. Maar een fully ook denk ik :winkie:.
Lekker fietsen en het goede doel steunen? Kijk op http://www.cycling4care.nl

Zin in om bij de mooiste MTB vereniging van Oosterhout en omstreken te komen fietsen? Kijk dan op: http://www.mtboosterhout.nl
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Onze drie dagen luxemburg zit erop. Vrijdagmorgen in 3.5uur naar Berdorf gereden en in kunnen checken bij camping BelleVue 2000 voor een kleine stacaravan.

Vrijdag: op de bonnefooi een beetje het bos verkend en erachter gekomen dat de wandelroutes niet heel makkelijk zijn en veel te technisch om met de MTB te pakken (de route die wij namen in ieder geval :D ) Klimmen met de fiets was meer de fiets op de rug mee de trap op nemen. Wel gelijk kennis gemaakt met de bekende steile asfalt-schotterpad klim van het dal terug naar Berdorf. Wat een killer was dat.
https://www.strava.com/activities/5974661591

Zaterdag: in de ochtend eerst de lus van Berdorf naar Beaufort gereden, dat was een stuk beter te doen met mooie paden, stukken asfalt en delen singletrack. Erg genoten maar op het laatste een kleine omleiding gemaakt om de steile klim van de dag ervoor over te slaan. Lang leve het ook over de wandelpaden mogen fietsen in Luxemburg.
https://www.strava.com/activities/5980052066

In de middag zijn we naar Echternach gefietst om daar de route op te pakken, maar die is wel een stuk minder. Er zitten toffe stukken tussen, maar 70% is asfalt en dat is zonde. De vergezichten en omgeving blijft schitterend, maar een stuk minder ruig dan Berdorf.
https://www.strava.com/activities/5980052019

Zondagmorgen: We hebben een lus rond BErdorf zaterdag niet gepakt, deze stond op de planning van de zondagmorgen incl. filmen met de GoPro. Weer flink genoten met brede paden afgewisseld met toffe singletracks, stenen en houten bruggetjes. Alles meer dan technisch genoeg voor ons en de klimmen waren ook goed te doen.
https://www.strava.com/activities/5984856278

Al met al zo'n 85km weggetrapt en 2000hm in drie dagen. Dat is meer dan ik ooit had gedaan, dus ben trots op mezelf dat alles is gelukt en ik heelhuids ben thuisgekomen :D Alles was meer dan prima te doen op een stalen hardtail en 130mm veerweg. Dit smaakt naar meer :-q
SportMarc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 5 augustus 2021, 10:36

Afgelopen vakantie ook in Luxemburg geweest. De routes waren niet een groot succes, maar toch wel plezier gehad (gaat het uiteindelijk om):
- In Echternach was het wel erg veel asfalt (eerst groot stuk klimmen) en toen het leuke stuk begon waren ze aan het jagen ... Het is niet verstandig om dan de die dag aangebrachte borden te negeren en toch het bos in te gaan. Je hoorde in de buurt de jagers ook schieten bij deze drijfjacht. https://www.mullerthal.lu/en/fiche/vtt/ ... echternach
- Bettendorf was leuk, maar niet heel uitdagend qua single track. Leuk detail waren de bordjes van het Ardennenoffensief dat je hier en daar tegenkwam. Door het hoge water eerder dit jaar (zie berichten hiervoor) was een deel van het asfalt stuk langs de rivier afgesloten. Daardoor flink stuk moeten omfietsen maar na brug weer route gevonden. Onderweg 1x stukje moeten lopen omdat het erg glad werd op 50cm breed pad en je erg diep kon vallen. Het regende behoorlijk onderweg, dus fiets zag er op camping wel uit als gebruikt.
https://www.mullerthal.lu/en/fiche/vtt/ ... f-reisdorf

Met mijn beperkte ervaring in Luxemburg ijkt het wel dat je grotendeels over asfalt omhoog gaat en dan via het bos naar beneden. Veelal op bospaden met hier en daar wat single track tussendoor. Volgende keer maar even de andere routes pakken waar hier mooie foto's van gepost zijn. Waarschijnlijk iets anders.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Route van Echternach viel mij ook zwaar tegen, na de route van Berdorf in de ochtend te hebben gereden. Heel veel asfalt inderdaad.

Ik ben 2 weken voor de twee keer geweest in een korte tijd en een deel van deze route gereden: https://nl.wikiloc.com/routes-mountainb ... g-59364446

Erg zwaar en op plekken technisch (door de wandelpaden) maar wel heel mooi. Zeker een aanrader :-q
SportMarc
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 24
Lid geworden op: do 5 augustus 2021, 10:36

MarkMeisner schreef: do 28 oktober 2021, 13:57 Route van Echternach viel mij ook zwaar tegen, na de route van Berdorf in de ochtend te hebben gereden. Heel veel asfalt inderdaad.

Ik ben 2 weken voor de twee keer geweest in een korte tijd en een deel van deze route gereden: https://nl.wikiloc.com/routes-mountainb ... g-59364446

Erg zwaar en op plekken technisch (door de wandelpaden) maar wel heel mooi. Zeker een aanrader :-q
Top! Dank je! Ik heb ook wel een beter idee waar je route zich bevindt en eruit zal zien omdat we er geweest zijn.
Luxemburg was als 'tussendoor vakantie' sowieso de moeite waard dus waarschijnlijk gaan we er nog wel een keer heen.
Tip van de locals i.v.m. de drijfjacht was om door de week te fietsen. In Oktober is er in het weekend zo nu en dan een drijfjacht en is het onverstandig om het bos in te gaan als het afgezet is.
Jurrew
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 9 augustus 2020, 17:53

Je mag in Luxemburg ook op wandelpaden fietsen. Dan wordt het ineens wel heel technisch vol singletracks en switchbacks als je een beetje zoekt. Wat dat betreft heeft het land waanzinnig veel te bieden op een korte afstand.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1412
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Jurrew schreef: za 30 oktober 2021, 20:23 Je mag in Luxemburg ook op wandelpaden fietsen. Dan wordt het ineens wel heel technisch vol singletracks en switchbacks als je een beetje zoekt. Wat dat betreft heeft het land waanzinnig veel te bieden op een korte afstand.
Klopt, maar van horen zeggen zou je voor de mooiste plekken wel in het Mullerthal moeten zijn. Maar dat heb ik zelf nog niet ondervonden, ben alleen maar in het Mullerthal geweest namelijk (met de MTB).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In / rondom het Mullertal op de wandelpaden ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Nno
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 26 december 2021, 15:27
Mijn mountainbike: Canyon neuron AL8.9

Probeer eens de officiele routes van de Red Rock region onder luxemburg-stad. Deze routes zijn weer totaal anders dan de routes in het mullerthal omdat deze door en langs oude ijzermijnen lopen.
De red rock Haard Black en Lallengerbierg-Gaalgebierg zijn wel de mooiste. Hier zitten moeilijke stukken tussen, laatst nog een mooie smakkerd gemaakt.
De routes liggen rondom Dudelange, Tetange en Esch-sur-Alzette, een half uurtje rijden vanuit midden-Luxemburg. Ik dacht dat er vlakbij de boulodrome Dudelange ook een afspuitplaats is.
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Je kunt gratis parkeren en gratis je fiets afspuiten bij Stade Jean Jacobs, Schifflange. Deze parkeerplaats ligt langs 1 van de routes van Red Rocks. IDD een half uur vanaf Luxemburg stad. Er wordt wel gewaarschuwd voor dieven dus wees gewaarschuwd. Ben begin december geweest en een deel van de routes gereden. Ikzelf reed de route (onbekend gebied) maar er wordt ook vrij gereden. Ik ben twee routes tegen gekomen rood en zwart. Deze routes zijn uitgepijld maar het was wel handig om de gps er naast te hebben. Het is een redelijk groot gebied met uitdagende afdalinkjes en pittige klimmetjes in het ene gedeelte, het andere gedeelte was minder uitdagend. Kwam onderweg ook langs/over een terrein waar ze een bikeparkje hebben aangelegd. Ik was alleen en het is niet helemaal mijn ding dus dit maar overgeslagen.

Patrick
Proberen lukt altijd
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Nno schreef: ma 27 december 2021, 13:51 Probeer eens de officiele routes van de Red Rock region onder luxemburg-stad. Deze routes zijn weer totaal anders dan de routes in het mullerthal omdat deze door en langs oude ijzermijnen lopen.
De red rock Haard Black en Lallengerbierg-Gaalgebierg zijn wel de mooiste. Hier zitten moeilijke stukken tussen, laatst nog een mooie smakkerd gemaakt.
De routes liggen rondom Dudelange, Tetange en Esch-sur-Alzette, een half uurtje rijden vanuit midden-Luxemburg. Ik dacht dat er vlakbij de boulodrome Dudelange ook een afspuitplaats is.
Eind april zit ik in Dudelange en ben dan inderdaad van plan die routes te gaan rijden daar. In totaal zijn we er 4 dagen waarbij we het fietsen afwisselen met wandelen.
Hoop niet dat we dan een "mooie smakkerd" maken. :-q :bier:
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Geïnspireerd door een fietsmaat, maar vooral ook door de mooie verhalen in dit topic, zojuist een paar dagen augustus geboekt in ‘t Trail-Inn Sporthotel in Berdorf.
Het Müllerthal lijkt me geweldig mooi voor een biketripje. We gaan sowieso de Millmantrail rijden. Verder lijken de routes Beaufort en La Rochette ons wel wat.

Misschien dat iemand nog een mooie gpx heeft liggen vanuit Berdorf? Liefst XC+/Trail/Enduro-light trails.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Giant-E schreef: za 7 mei 2022, 10:34 Geïnspireerd door een fietsmaat, maar vooral ook door de mooie verhalen in dit topic, zojuist een paar dagen augustus geboekt in ‘t Trail-Inn Sporthotel in Berdorf.
Het Müllerthal lijkt me geweldig mooi voor een biketripje. We gaan sowieso de Millmantrail rijden. Verder lijken de routes Beaufort en La Rochette ons wel wat.

Misschien dat iemand nog een mooie gpx heeft liggen vanuit Berdorf? Liefst XC+/Trail/Enduro-light trails.
Ik zit over een week in LaRochette. Ben benieuwd naar de routes daar.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Plaats reactie